Oculus Rift med lämpligt datorsystem väntas kosta 16 000 kronor

Permalänk
Medlem

Så med andra ord, en standard sweclockers dator...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Limpfittz:

Varför skulle du bli åksjuk efter 5 minuter?

Många som testat Oculus Rift, har blivit rejält åksjuka.
Orsaken är sannolkt att hjärnan får motstridiga intryck från ögonen och tex balanssinnet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Många som testat Oculus Rift, har blivit rejält åksjuka.
Orsaken är sannolkt att hjärnan får motstridiga intryck från ögonen och tex balanssinnet.

Ja men det är ju för att dom testat en prototyp... Man ska inte dra förhastade slutsatser baserade på hårdara i prototypfas. Vive ska ju tydligen raderat all åksjuka med deras HMD, varför skulle Oculus vara sämre vid release?

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Limpfittz:

Ja men det är ju för att dom testat en prototyp... Man ska inte dra förhastade slutsatser baserade på hårdara i prototypfas. Vive ska ju tydligen raderat all åksjuka med deras HMD, varför skulle Oculus vara sämre vid release?

Att Vive raderat all åksjuka är jag skeptisk till.
Själv är jag ganska känslig för åksjuka, andra är betydligt tåligare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaya:

Min dator är ju hur gammal som helst och klara kraven.
Det lär ju inte vara speciellt många som är intresserad av att skaffa OR som inte redan har en dator som klarar kraven.

Hur gammal som helst? Låter som att du blivit influerad av prestandajakten från forumet. Jag skulle nog säga att din dator är förhållandevis ny och uppdaterad ;).
Gissningsvis har många potentiella köpare en lite annan typ av "hur gammal som helst"-dator som faktiskt kräver uppdateringar för att orka med.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Varför skulle du bli åksjuk efter 5 minuter?

Har kört med DK1 och det var inte många minuter jag klarade av innan jag ville tömma ut mina inälvor på golvet.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Fast DK2 gick ju på 5000kr? (Med skatt, moms, och frakt)

Står $506,25 på mitt kvitto, vilket då var 3 552,92 kr, och då är alla tillägg inkluderade. DK2 i sig hade en prislapp på $350. Visserligen var dollarn värd mindre då, men om den får ett pris på exempelvis $499 så lär vi få betala mellan 4500-5000kr.

Fast jag tvivlar på att Oculus hade lägsta priset på marknaden i åtanke när de gav ett prisförslag, utan tog nog snarare rek.pris på samtliga komponenter. Så jag tror att vi i slutändan ändå kommer få betala runt 3500kr för CV1, och kanske till och med lite mindre om de lyckas subventionera priset som de pratade om för ett tag sen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

@lowngcawt:

Det är en tidig prototyp, det vet du va?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Hur gammal som helst? Låter som att du blivit influerad av prestandajakten från forumet. Jag skulle nog säga att din dator är förhållandevis ny och uppdaterad ;).
Gissningsvis har många potentiella köpare en lite annan typ av "hur gammal som helst"-dator som faktiskt kräver uppdateringar för att orka med.

Hade lite tur när mitt 7970 gick sönder och jag fick ett 290x som ersättningskort eftersom 7970 inte längre görs men förutom det så var det över 2 år sen jag köpte nått till min dator så den är hur gammal som helst
2år är lång tid i datorvärlden.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

bara jag som har en mycket stark känsla av att oculus rift kommer floppa så det står härliga till när det väl kommer visst en mindre mängd nördar kommer säkert köpa den men jag har svårt att se medelsvensson köpa en..

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Elyxiator:

bara jag som har en mycket stark känsla av att oculus rift kommer floppa så det står härliga till när det väl kommer visst en mindre mängd nördar kommer säkert köpa den men jag har svårt att se medelsvensson köpa en..

Nähä! tror du?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Men ska de inte erbjuda panel-val till sina jäkla glasögon? Vore ju särskilt smidigt om det vore ngt användarna själva kunde byta ut efter hand.

Klart som fan att det kommer kosta om folk ska köra höga upplösningar (å det behövs ju egentligen för att slippa märkbara pixlar).

Jag anar lite moln på horisonten när det läggs ner så mkt pengar på utveckling och nu med fler och fler aktörer som också ska utveckla glasögon så undrar jag om det faktiskt finns tillräckligt med folk som med 10k+ burkar och som vill sedan också lägga 5k på ett par glasögon utöver allt annat som folk ska ha också nu för tiden (mekaniska tangentbord, gejming-möss, ultra-HD skärmar å whatnot).

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Vilken dollar kurs använder ni? 1500 dollar är närmare 13 000, inte 16. Dollarn har inte varit över 10 kr sedan 2001.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Tur att man har en ordentlig dator redan då. Men grafikkorten som kommer nästa år lär ju köra oculus med lätthet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Vilken dollar kurs använder ni? 1500 dollar är närmare 13 000, inte 16. Dollarn har inte varit över 10 kr sedan 2001.

Momsen måste räknas med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Vilken dollar kurs använder ni? 1500 dollar är närmare 13 000, inte 16. Dollarn har inte varit över 10 kr sedan 2001.

En dator som kostar $1500 i USA får du inte för 13.000:- i Sverige, utan priset ligger närmare 16kkr.
Hade bara varit missvisande om de skrivit att en 13kkr dator räcker.

Permalänk
Avstängd

Oculus är väl riktat mer mot entusiaster?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

tror ni det kommer funka bra med skyrim?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Carlj:

Vilken dollar kurs använder ni? 1500 dollar är närmare 13 000, inte 16. Dollarn har inte varit över 10 kr sedan 2001.

Har man varit medlem i 4 år så borde man ha lärt sig att det tillkommer moms på 25% på priset som anges i dollar.
$1500 blir 15.921 kronor.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Jag har aldrig prövat Oculus Rift, hade inte ens en dator som klara av den.
Jag är nyfiken hur de känns att använda, om det verkligen känns att du är inne i spelet och kan tittar runt inne utan att känna obekväm.
Jag kan förstår nu att VR tekniken har inte kommit så långt, dom moderna spelet grafik ser så jävla bra.
Dom fortfarande utvecklar

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk

Känns som väldigt missvisande information. Hur bra prestanda du får i spel beror ju helt på vilket spel det faktiskt handlar om. Dessa systemkrav går väl an för en drös egna release-titlar och demos, men knappast diverse framtida AAA-titlar med OR-stöd från andra utvecklare.

Det spelar dock ingen roll för mig, då jag gärna lägger pengar på mitt system vid behov. DK2 har funkat riktigt bra så här långt i de få ordentliga titlar som finns med stöd idag

Skrivet av fläsklägg:

tror ni det kommer funka bra med skyrim?

Det beror på hur kräsen man är Det går men inte särskilt bra, mycket pga begränsningar i motorn då. Tråkigt nog så är Bethesda inte direkt dödspolare med Oculus sedan Carmack gick över, så det hade inte förvånat mig om dom dröjer eller bojkottar stöd för OR i sina framtida spel, vilket vore sjukt tråkigt för Elder Scrolls och Fallout.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaya:

Hade lite tur när mitt 7970 gick sönder och jag fick ett 290x som ersättningskort eftersom 7970 inte längre görs men förutom det så var det över 2 år sen jag köpte nått till min dator så den är hur gammal som helst
2år är lång tid i datorvärlden.

Hehe. Hade du haft ett geforcre 8800gts 320mb eller kanske ett ati hd4850 med en q6600 så hade jag varit mer med på uttrycket "hur gammal som helst". Men med en så pass kompetent processor som 4670k och med AMD för närvarande mest kraftfulla GPU som sitter i 290X känns uttrycket ganska lustigt :).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Har man varit medlem i 4 år så borde man ha lärt sig att det tillkommer moms på 25% på priset som anges i dollar.
$1500 blir 15.921 kronor.

Vid import ja. Eftersom de inte har någon moms, eller VAT på 25% i USA är det totalt ointressant eftersom det inte gäller en import till Sverige. Det gäller inköp för $1500 i USA. Beroende på var du köper så kan du få en sales tax på 0-7,5% .

Dessutom hamnar en dator med Oculus egna rekomendationer under $1100 (4690k, R9 290, 80+plat 750W PSU, SSD, Asus moderkort) på Newegg.

Sedan vad har längden på mitt medlemskap att göra med moms?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Vad hände med att consumentvarianten skulle vara gratis.
Sen skulle den vara riktigt billig, runt 2000kr vad jag mins och sista det jag hörde var att den absolut inte skulle kosta över 3000kr och därmed vara billigare än DK är idag.

Har allt det snacket bara varit säljsnack för att få med fok på tåget och vänta på dom eller har dom helt enkelt räknat så extremt dåligt på olika kostnader?
Eller fick dom bara inte med sig publichers på det sätt dom ville från början nu när dom fått så mycket konkurrens?

En sak jag noterat iaf... de blev uppköpta.
Så alla löften, alla "idéer" eller ideal som fanns, ersattes med $$$

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

En sak jag noterat iaf... de blev uppköpta.
Så alla löften, alla "idéer" eller ideal som fanns, ersattes med $$$

Näe. Alla löften är inte ersatta. Ingen har lovat att ge ut konsumentversionen gratis. Det där är ett missförstånd snarare än ett löfte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det var väll ganska väntat att den kommer kosta en hel del i början? Så är det med all ny teknik.

Sen att det krävs en kraftfull dator är bara bra tycker jag, jag tycker hellre dom ska släppa något riktigt som överraskar en rejält istället för något halvdant.

Antar att deras mål kommer vara att få ner priset efter lanseringen så småningom. Väldigt peppad hur som helst! Men det blir nog ingenting jag köper i början. Grymt sugen på att testa dock.

Permalänk
Medlem

Priset för 980TI har läckt då EVGA råkade lägga upp det på sin hemsida tidigt. Så vill man ha det kortet så vet man ungefär var det kommer ligga nu.

http://www.guru3d.com/news-story/evga-leaks-geforce-gtx-980-t...

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Hade lite tur när mitt 7970 gick sönder och jag fick ett 290x som ersättningskort eftersom 7970 inte längre görs men förutom det så var det över 2 år sen jag köpte nått till min dator så den är hur gammal som helst
2år är lång tid i datorvärlden.

2 år är lång tid, men inte lika lång som förr, om ni förstår vad jag menar. För 20-30 år sedan kunde det vara som natt och dag mellan produkter som lanserades ett år från varandra, din dator är nog rätt kompetent ändå:)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7