Permalänk

Trist som fan... sabbade ett moderkort.

Okej, det här är inte roligt, men igår skulle jag meka lite med ett nytt bygge och jag råkade tappa en skruvmejsel ner i sockeln på ett moderkort. Många böjda/knäckta. Går sockeln att byta ut? Det är (var) ett Asus X99 Pro.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

haha klantigt. Men skämt å sido sånt händer. tror inte att det går att byta bara sockeln. du får nog byta hela mobot. Sen om det går på garanti har jag ingen anning om tyvärr

Permalänk
Medlem

Du kan jäkla försiktigt böja tillbaka dom om du har tålamodet och hoppas det funkar efter det.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Går säkert skicka iväg kortet så de byter sockeln.
Surt när sådant här händer.

Mvh

Permalänk
Avstängd

Ta en bild på den och var med i tävling så kanske du vinner.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1370948-vinn-kylare-och...

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk

Ta ett förstoringsglas och något smått som inte leder ström, bara att börja böja dom tillbaka ! Jag köpte just ett moderkort med böjda pinnar i som jag böjde tillbaka ! Jag skulle ljuga om jag skulle säga att jag inte var nervös då jag startade upp den 4930k ! Det gick bra den tuffar på utan problem !

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem

och nästa gång du ska bygga datorn be nån som kan bygga och är inte slarvig av sig med ! nej allså trist det hände oftast kan man böja dom pinnar tillbacka såg video på youtube att en använde häststift vänta ska kolla upp videon åt dig så ser du

på ett socket 2011 moderkort

https://www.youtube.com/watch?v=HsgodSeRdWA

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde något liknande en gång, och försökte böja tillbaka pinnarna med ett dåligt förstoringsglas, en plastpincett och skakiga händer. En av dem gick av så det gick åt skogen, så det gäller att vara extremt försiktig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

och nästa gång du ska bygga datorn be nån som kan bygga och är inte slarvig av sig med ! nej allså trist det hände oftast kan man böja dom pinnar tillbacka såg video på youtube att en använde häststift vänta ska kolla upp videon åt dig så ser du

på ett socket 2011 moderkort

https://www.youtube.com/watch?v=HsgodSeRdWA

Häststift...
HÄSTSTIFT!?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Okej, det här är inte roligt, men igår skulle jag meka lite med ett nytt bygge och jag råkade tappa en skruvmejsel ner i sockeln på ett moderkort. Många böjda/knäckta. Går sockeln att byta ut? Det är (var) ett Asus X99 Pro.

Skrivet av backfeed:

Jag gjorde något liknande en gång, och försökte böja tillbaka pinnarna med ett dåligt förstoringsglas, en plastpincett och skakiga händer. En av dem gick av så det gick åt skogen, så det gäller att vara extremt försiktig.

Håller med ovan. Går att böja tillbaks om du har tur, har själv gjort på ett kort med ett par riktigt illa tilltygade pins. Är de knäckta är du nog dock redan körd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Häststift...
HÄSTSTIFT!?

Japp, stift gjorda utav hästar, visste du inte om att sånt fanns?

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Grymt synd. Var det ett sprillans nytt kort borde det sitta ett skydd över sockeln som är märkt att endast avlägsnas vid montering av processorn. Saknades skyddet från början och du står på dig om det kan det funka att du får ersättning, men annars just när det gäller böjda pins i processorsockeln brukar det vara grinigt att få rätt.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Grymt synd. Var det ett sprillans nytt kort borde det sitta ett skydd över sockeln som är märkt att endast avlägsnas vid montering av processorn. Saknades skyddet från början och du står på dig om det kan det funka att du får ersättning, men annars just när det gäller böjda pins i processorsockeln brukar det vara grinigt att få rätt.

Få rätt?

Om du läser första posten, så ser du att TS på egen hand tappat en skruvmejsel ner i sockeln...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Jo, jag är väl sämst i hela världen, men ja, jag tappade skruvisen ner i det flång nya moderkortet, skulle precis sätta dit processorn men "skulle bara fixa en grej först". Har byggt i vart fall 15 lådor innan och aldrig gjort bort mig på det här sättet. Ser att det går att skruva bort, men var köper man en ny?

Köpte ett nytt kort direkt för jag gillar inte att vänta.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Få rätt?

Om du läser första posten, så ser du att TS på egen hand tappat en skruvmejsel ner i sockeln...

Jag är ju själv rätt insatt i frågor runt konsumentskydd och jag är inte täckt av någon skyddslagstiftning alls.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Den enda rätt som jag ser är att du kollar upp vilket försäkringsbolag du har samt vilken omfattning på din försäkring, och har du tur så tar dem hand om ärendet

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

@Jonny Myran:

skrev fel

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av AmdX2:

Den enda rätt som jag ser är att du kollar upp vilket försäkringsbolag du har samt vilken omfattning på din försäkring, och har du tur så tar dem hand om ärendet

Nope, för mycket jobb. Jag vill egentligen bara veta om det går att köpa en ny sockel.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Ser att det går att skruva bort, men var köper man en ny?

Köpte ett nytt kort direkt för jag gillar inte att vänta.

Själva stiften är lödda i moderkortet så det går inte att byta hela sockeln. Bara själva metalldelen runtom är utbytbar.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Själva stiften är lödda i moderkortet så det går inte att byta hela sockeln. Bara själva metalldelen runtom är utbytbar.

Tack, det var det jag ville veta. Slänger tre lök i elektronikåtervinningen

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Sen om det går på garanti har jag ingen anning om tyvärr

Garantin täcker aldrig någonsin fel du själv orsakar, av tämligen uppenbara skäl.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Drulle tillägg på hemförsäkringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Häststift...
HÄSTSTIFT!?

Den måste vara jäkligt stor den hästen

Visa signatur

$$

Permalänk
Skrivet av Zoltrix:

Den måste vara jäkligt stor den hästen

Nä, för att vara häst så var den rätt liten. Skadan var desto tristare...

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Okej, det här är inte roligt, men igår skulle jag meka lite med ett nytt bygge och jag råkade tappa en skruvmejsel ner i sockeln på ett moderkort. Många böjda/knäckta. Går sockeln att byta ut? Det är (var) ett Asus X99 Pro.

Stod inte sockel skyddet mot ?
Eller hade du en skruvmejsel i handen när du lyfte locket och skulle montera CPU'n ?
För alla kort jag skruvat med har haft plastskyddet monterat.
Fanns det inte så kanske du har fått ett begagnat kort.

Permalänk
Hjälpsam

Vänligt tips framöver, det skall ALLTID vara något i sockeln. Antingen en processor eller sockelskyddet.

Öppna inte locket till sockeln förrän du är redo att lägga i processorn.

Ta aldrig av sockelskyddet innan processorn är i sockeln.

Ta aldrig ur processorn innan sockelskyddet sitter som det skall på locket.

Stäng och lås locket till sockeln så snart du har tagit ur processorn.

Detta kostar inget extra i tid eller komplexitet, men kan spara stora summor pga olyckor

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Vänligt tips framöver, det skall ALLTID vara något i sockeln. Antingen en processor eller sockelskyddet.

Detta kostar inget extra i tid eller komplexitet, men kan spara stora summor pga olyckor

Tack, Hjälpsam, jo, jag tänkte precis så, men hittade en sak jag ville fixa. Jag tror jag redan deklarerat mig som mest korkad på hela forumet

Visa signatur

NES.

Permalänk

Surt med 3 lök i återvinningen, men försök att se det från den ljusa sidan-ännu en erfarenhet rikare!

Själv fick jag skrota en samsung ssd för ett tag sen som inte funkade - orsakade random bluescreens m.m

Nu är det fredag och solen skiner!

-Enjoy!

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk

Köpte det där kortet när jag hade haft sönder det tidigare. Verkar bra så långt, även om jag varit i närheten!

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Få rätt?

Om du läser första posten, så ser du att TS på egen hand tappat en skruvmejsel ner i sockeln...

Du har helt rätt, vete fåglarna vad jag tänkte. Jag tar på mig dumstruten

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)