Film laggar vid uppspelning via LG-DP1B

Permalänk

Film laggar vid uppspelning via LG-DP1B

Hej kära SweC:are!

Till att börja med är jag inte säker på att tråden hamnat helt rätt, ber om ursäkt om så är fallet!

*Varning för långt inlägg*
Jag har ett ganska mystiskt problem.
Vi börjar med mitt system. Jag har till min stationära dator kopplat två externa lagringsdiskar. Till dessa har jag rippat mitt filmbibliotek. Dessa båda diskar är utdelade på nätverket och kan nås av alla min enheter. En av dessa enheter är en LG-DP1B mediaspelare av märket LG som jag har till min TV. Den har klarat allt och fungerat i ur och skur tidigare.

Nu till mitt mystiska problem. I april gjorde jag en ren ominstallation av Windows 7 på min stationära dator. Sedan dess har filmerna från en av diskarna, låt oss kalla den disk 1, börjat lagga. Det mystiska är att det är bara via LG-DP1B som det laggar. Det är inte heller alltid på exakt samma ställe men ungefär runt samma tidpunkt i filmerna. I en film kan det exempelvis först lagga vid 1h 15m men om man spolar tillbaka och kör igen så laggar det vid 1h 17m.

Det mystiska är att det bara är mellan LG-DP1B och filerna från disk 1. Det funkar fint att köra filerna från disk 1 via en annan dator. Det funkar även fint att köra filerna från disk 2 via LG-DP1B. Det funkar inte att kopiera filerna från disk 1 till disk 2, de laggar fortfarande via LG-DP1B.

Filerna är alltså inte skadade då de funkar fint via andra enheter. Disk 1 är inget fel på då det funkar fint att spela till andra enheter. LG-DP1B är inget fel på då det funkar fint att spela från disk 2. Så var är problemet?

Det enda jag inte testat är att rippa filerna på nytt och se om de laggar via någon av diskarna. Det lustiga är att innan jag ominstallerade Windows 7 så funkade allting felfritt. Så på något sätt har ominstallationen påverkat filerna på disk 1 så de inte längre funkar att spela på min LG-DP1B.

Jag vill egentligen bara få reda på om det är något totalt uppenbart som jag missat och om andra har varit med om liknanade händelser. För det här borde funka. Filerna funkar, disken funkar, nätverket funkar och LG-DP1B funkar. Finns inget som kan orsaka problemet. Någon som har något förslag?

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Medlem

Det jag kommer att tänka på är HUR delar du ut filerna på datorn?
Använder du windows vanliga nätverks delning (smb) heller är det genom DLNA/nåt progam/windows media center?

Om det är genom annat prg/WMC körs det då med heller utan transcoding?
Transcoding är att datorn kodar av filen och sen kodar den igen med ett visst inställt format och skickar sen det till mediaspelaren (man gör detta för att enheter (skräp) som ej klarar så mcyket codecs/etc ska kunna spela upp allt).
OM du transcodar desa filer och kör en intel cpu så kanske ominstallation av windows/programet ändras från cpu till gpu (och intels gpu är ju ganska slöa).

DLNA kan användas även om man transcodar och kan ofta vara ett kapitel i sig att få att fungera, har själv provat några gånger (för att se om skiten skulle fungera heller ej) men aldrig lyckats få det att fungera bra.

Frågar för jag hittade ingen vettigt info om vad lg´n klarar av.
Oftas så är mediaspelare från "större" märken som mest gör blurayspelare/tv/etc ganska ruttna när det kommer till codec stöd (oftas exakt lika ruttna som inbyggda mediaspelaren i märkets tv är).

En annan orsak kan vara att du tex spelar upp en 23.976fps fil med media spelaren inställd på 50 heller 60hz.
Mediaspelaren kan ju även ha någon sorts autoframerate funktion (dvs den byter till det "rätta" automatiskt) fungerar den som det ska?
Dvs är du säker på att hz ändras till den rätta för filen och att tex transcodingen inte råkar sätta fel fps info i strömmen den skickar ut (har sett att det varit felet i ett fall under åren) och därmed tror mediaspelaren att den ska spela upp i tex 60hz istället för 23.976fps.

Kolla även OM det skiljer sig nåt när du kollar på en fil som funkar bra och en som laggar när du öppnar den i mediainfo
Posta även den infon här det kan hjälpa du gör det enklast genom att klicka på visa och sen text, markera allt med musen kopiera kistra in i posten här.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!