Permalänk
Medlem

Limma högtalare skynke?

Hej,

Jag köpte ett par Monitor Audio BRFX (bakhögtalare) där tyget hade släppt lite på skydden

Detta måste såklart limmas, frågan är bara hur man bäst går tillväga? Går Loctite Superlim bra? Eller kanske Karlssons klister? Eller måste man ha någon special lim? Om limmet är för lättflytande så är risken stor att det som håller skynket på plats under härdningsprocessen också fastnar, därför är jag inte så säker på att Loctite Superlim är vägen att gå?

Jag får antagligen köpa ett par klämmor också ex

Min förhoppning är att inte behöva dra loss hela skynket innan limning och inte häller skrapa bort det gamla limmet, vad tror ni om det?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Hej,

Jag köpte ett par Monitor Audio BRFX (bakhögtalare) där tyget hade släppt lite på skydden

http://i.imgur.com/iQxn3jn.png
http://i.imgur.com/1HqOjDd.png
http://i.imgur.com/dS8yl5w.png

Detta måste såklart limmas, frågan är bara hur man bäst går tillväga? Går Loctite Superlim bra? Eller kanske Karlssons klister? Eller måste man ha någon special lim? Om limmet är för lättflytande så är risken stor att det som håller skynket på plats under härdningsprocessen också fastnar, därför är jag inte så säker på att Loctite Superlim är vägen att gå?

Jag får antagligen köpa ett par klämmor också ex

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/large/2000017620

Min förhoppning är att inte behöva dra loss hela skynket innan limning och inte häller skrapa bort det gamla limmet, vad tror ni om det?

Jag hade skrapat/slipat bort det gamla, ruggat upp plasten lite, gjort rent.
Sen limmat det med en limpistol.
Smältlim är verkligen bra att fästa på plast/tyg. Speciellt om man "trycker in det i nätet när det är varmt"

Har du ingen limpistol så hade jag kört på 3M Spraylimmer en vän jag har som tävlar i "billjud" använder det alltid för att limma tyg/plast.

Men ärligt talat så tror jag att Karlssons Klister funkar jättebra, bara du gör rent först

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag hade skrapat/slipat bort det gamla, ruggat upp plasten lite, gjort rent.
Sen limmat det med en limpistol.
Smältlim är verkligen bra att fästa på plast/tyg. Speciellt om man "trycker in det i nätet när det är varmt"

Har du ingen limpistol så hade jag kört på 3M Spraylimmer en vän jag har som tävlar i "billjud" använder det alltid för att limma tyg/plast.

Men ärligt talat så tror jag att Karlssons Klister funkar jättebra, bara du gör rent först

Tack, frågan är dock om inte limpistol torkar/härdar lite väl snabbt för att hinna justera in tyget?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

...vad tror ni om det?

Kontaktlim is the shit.
Stryk ut tunt på bägge ytorna, låt torka en stund och pressa samman.

Permalänk
Medlem

Okay, då är jobbet gjort, detta köpte jag :

- Kontaktlim Casco
- 12 mm stämjärn från Biltema(för att ta bort gammalt lim)
- Miniklämmor 10 st från Biltema(för att hålla tyget på plats under torkning)

Jobbet

  1. Skrap bort tidigare lim vilket var enkelt med stämjärnet

  2. Dammsuga upp alla rester

  3. Stryk på limmet och smeta ut med bomull pinne

  4. Dra tyget rätt vilket faktiskt var enklare än vad jag trodde, det fastnade bra i tyget direkt.

  5. Sätta dit klämmor allt efter som för att hålla på plats, detta hade egentligen inte behövts med tanke på hur bra limmet höll det på plats

  6. Gå över och gnugga in limmet i tyget och se till så att det var kontakt

Nu sitter det på plats efter några timmars torkning. Hur det håller i långloppet får vi se.

Tack för tipsen!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide