Diverse problem med hårddiskar

Permalänk
Medlem

Diverse problem med hårddiskar

Hej! Jag ska börja med att jag byggde min datorn för tre år sedan och sedan dess tyvärr har glömt mycket kring hur man bygger en dator osv. Jag ber om ursäkt på förhand iaf jag tillhandahåller bristande info eller helt enkelt inte får fram mitt problem på ett koncist vis.

Mina problem började för ca ett år sedan då min samsung HDD började få dåliga sektorer och i allmänhet fallera, felmeddelandet som nämde "I/O device error" var det vanligaste. Fler och fler filer blev korrupta och det var uppenbart att disken höll på att crasha. Eftersom jag även har en SSD som OS:et ligger på kunde jag fortsätta köra datorn utan en lagringsdisk under ett par månader.

I januari skaffade jag mig till slut en ny HDD, denna gång en WD Black. Disken fungerade utmärkt fram tills för ca 1 vecka sedan då jag än en gång fick felmeddelandet "I/O device error". Med någon förhoppning om att det bara var ett mjukvarufel började jag felsöka och hittade tillslut i "Event viewer" ett återkommande felmeddelnade: Event ID 11 ATAPI

Eftersom det verkade vara ett problem med portarna bytte jag både sladd och utgång till moderkortet (upptäckte i processen att jag kört min WD Black som använder SATAIII på en SATAII port ,kan det ha förstört disken?) till en ny SATAIII port.

Jag testade även diverse repareringsprogram (t.ex. CHKDSK och HD tune pro) som alla varnade för många dåliga sektorer och där även CHKDSK hävdade sig isolera de. Tyvärr så när jag idag testade disken igen genom att försöka installera diverse program avbryts alla pga av olika fel. Hårddisken är nog förlorad men innan jag skaffar en ny skulle jag gärna veta om jag har haft otur med diskarna eller om jag faktiskt har ett fel på mitt moderkort?

Förlåt för en hopplöst lång text men antar att desto mer info man kan ge desto bättre.

TLDR; två hårddiskar pajar i rad, är det fel på moderkortet eller har jag bara otur?

Specs är:
ASRock P67 extreme4 gen3
Intel i5 2500K
WD Black 1TB

Om det finns mer info som är relevant ska jag göra mitt bästa för att försöka ta reda på det!

Kan också tillägga att det första felmeddelandet nu är försvunnet och ersatt av "The device, \Device\Harddisk0\DR0, has a bad block." så fort disken är i användning.

Permalänk
Medlem

Nätaggets märke, modell, ålder och vilket grafikkort som används med den är väldigt viktigt.

Tex är vissa budget och skräp nätagg ökända för att sabba andra delar före, samtidigt och efter att man redan bytt ut nätagget pga skadorna den gamla redan orsakat. Sen klarar dom inte bra grafikkort oavsett hur höga siffror det står på nätagget. Det är några skäl till att man vill ha nätagg av BRA kvalite.

Edit:
Har du högtalare nära datorn på hög volym så att allt vibrerar?
Bruka du dammsuga sönder delar i datorn?
Precis som när nätagg är orsaken så tar det tid innan saker börja gå sönder.

Edit:
Kolla kablarna/kontakterna om du ser skador. Byt ut både strömkabel och SATA kabel och SATA port på moderkortet den kopplas till. Testa sen disken igen.

Permalänk
Medlem

Använder ett corsair AX750! Det har visserligen 3 år på nacken men ska vara ett mycket bra nätagg! Grafikkortet är ett Radeon 6970.

Subwoofern sitter faktiskt bara 40 cm från datorn.. hade aldrig ens övervägt att det skulle kunna vara orsaken.. om det är relevant så är chassit ett Raven RV02. Jag dammsuger aldrig i datorn men använder tryckluft till och från. Chassit har ett inbyggt filter som jag rensar då och då.

Alla kablar och portar har bytts!

Permalänk
Medlem

Högtalare är nog det enda jag kan komma på om du inte haft rejält otur med diskarna du köpt.

Kommer inte ihåg om någon disk gått sönder för andra i forumet men det var tillräckligt oroande att folk höll med om att flytta högtalarna en bit ifrån datorn. Speciellt om man gillar att ha hög volym så att allt skakar. Jag såg en video för några år sedan där de kopplat in test utrustning till en hårddisk nära en högtalare och vissa hur läs/skriv hastigheten gick ned.

stavning
Permalänk
Medlem

hade inte P67 mobo ``just sata fel.....så just detta problemet kunde uppstå??

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Är inte den som spränger högtalare... men men. Jag har garanti på disken så jag ska testa att flytta högtalaren och hoppas att en tredje inte går sönder... då kan man nog med största säkerhet säga att det är mobot som spökar :/

Jo den första versionen hade det... Men det fixades tills dess att jag köpte det! Står till och med i BIOS "SATA problem fixed!"

Permalänk

jag har en WD my book (som några förmodligen redan känner till) och den strular som sjutton.
det krävs många omstarter av disken innnan den ploppar upp i windows (7).

jag har lyckats kopiera över det mesta från den till annan disk men många filer går inte att få över, kopierings-stapeln stannar bara och inget händer.

jag har provat det där alternativet att scanna disken när den startar upp men inget händer när jag försöker med det.

just nu håller jag på att kolla efter dåliga sektorer med programmet aomei partition assistant.
disken är på 3tb och den har bara kommit 1% på vägen och det står att det ska ta 37 timmar att slutföra.

är det värt att vänta på? kan detta hjälpa på något sätt eller bör jag göra nått annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Högtalare är nog det enda jag kan komma på om du inte haft rejält otur med diskarna du köpt.

Kommer inte ihåg om någon disk gått sönder för andra i forumet men det var tillräckligt oroande att folk höll med om att flytta högtalarna en bit ifrån datorn. Speciellt om man gillar att ha hög volym så att allt skakar. Jag såg en video för några år sedan där de kopplat in test utrustning till en hårddisk nära en högtalare och vissa hur läs/skriv hastigheten gick ned.

Minns en video där en kille skriker på ett server rack med diskar som han satt göra läs IOPs.
Man ser söktider och prestandan påverkas direkt av att han bara skriker mot diskarna... så ja.. ljud påverkar
https://www.youtube.com/watch?v=tDacjrSCeq4

(PS - det får en att tänka på att man kanske borde titta på ljudet i en server hall...)