SSD hittas inte på nybyggd dator - DoA? (Samsung 850 EVO)

Permalänk

SSD hittas inte på nybyggd dator - DoA? (Samsung 850 EVO)

Hej! Jag byggde igår min första dator och allt funkar fin-fint förutom SSD:n.

Mina Specs:
i7 4790k
Asus R9 R90X
Phanteks Enthoo Pro
EVGA Supernova G2 750W
MSI Z97 Pc Mate
Corsair Vengeance (2x, 4 gb)
Samsung 850 Evo SSD

Jag har monterat SSD:n (Samsung 850 evo) i min SSD- hylla (Enthoo Pro), kopplat SATA- sladden från SSD:n till moderkortet och dragit power sata från mitt nätagg (EVGA Supernova G2 750W+). När jag går in i UEFI (eller vad bios nu heter) "Board exploer" så hittas inte SATA sladden i SATA uttagen, det står empty. Testat att sätta in SATA:n i både SATA1 och SATA2 (på moderkortet), testat alla SATA-portar på mitt nätagg och testat två olika sladdar. Power-satan sitter ganska vingligt i SSD:n, men har testat att hålla i den medans jag startar datorn - SSD:n hittas fortfarande inte. Funderar på om SATA- power sladden är för bred, någon annan som kör EVGA Supernova G2 samt Samsung 850 EV0? Är den kanske DoA?

Tacksam för snabb hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaprisfisken:

Hej! Jag byggde igår min första dator och allt funkar fin-fint förutom SSD:n.

Mina Specs:
i7 4790k
Asus R9 R90X
Phanteks Enthoo Pro
EVGA Supernova G2 750W
MSI Z97 Pc Mate
Corsair Vengeance (2x, 4 gb)
Samsung 850 Evo SSD

Jag har monterat SSD:n (Samsung 850 evo) i min SSD- hylla (Enthoo Pro), kopplat SATA- sladden från SSD:n till moderkortet och dragit power sata från mitt nätagg (EVGA Supernova G2 750W+). När jag går in i UEFI (eller vad bios nu heter) "Board exploer" så hittas inte SATA sladden i SATA uttagen, det står empty. Testat att sätta in SATA:n i både SATA1 och SATA2 (på moderkortet), testat alla SATA-portar på mitt nätagg och testat två olika sladdar. Power-satan sitter ganska vingligt i SSD:n, men har testat att hålla i den medans jag startar datorn - SSD:n hittas fortfarande inte. Funderar på om SATA- power sladden är för bred, någon annan som kör EVGA Supernova G2 samt Samsung 850 EV0? Är den kanske DoA?

Tacksam för snabb hjälp!

Ta ut ssdn o kolla stiften/skenorna så inget är intryckt/skadat. Hände mig på en hdmi kontakt en gång.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Tog lite bilder och filmade hur det ser ut när med kontakten i SSD:n

Kontakten: https://www.youtube.com/watch?v=nm0VgPkX-90 som ni ser är den lite lös och vinglig men har som sagt testat att starta medans jag håller i den, så är nog inte pga. att den är lös.

Här är sladdarna in i SSDn:

Dåligt ljus men det är SATA- sladden in i mobo:

Inuti UEFI, Board Explorer:

som ni ser hittas ingen sata- anslutning i EUFI...

Permalänk
Rekordmedlem

Har du provat att koppla in nån annan disk via samma kabel för att testa om porten/moderkortet är ok ?
Har du provat ssdn i en annan dator ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaprisfisken:

Tog lite bilder och filmade hur det ser ut när med kontakten i SSD:n

Kontakten: https://www.youtube.com/watch?v=nm0VgPkX-90 som ni ser är den lite lös och vinglig men har som sagt testat att starta medans jag håller i den, så är nog inte pga. att den är lös.

Här är sladdarna in i SSDn: http://i1292.photobucket.com/albums/b573/gurkdjur/bild%203_zpstfro4uj4.jpg

Dåligt ljus men det är SATA- sladden in i mobo:
http://i1292.photobucket.com/albums/b573/gurkdjur/bild%202_zpsg3art7fw.jpg

Inuti UEFI, Board Explorer:
http://i1292.photobucket.com/albums/b573/gurkdjur/bild%201_zpskvc3zpdi.jpg

som ni ser hittas ingen sata- anslutning i EUFI...

Ta ur kontakterna o kolla så inte en skena böjt sig "innåt"

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du provat att koppla in nån annan disk via samma kabel för att testa om porten/moderkortet är ok ?
Har du provat ssdn i en annan dator ?

Då det här är min första stationära på väääldigt länge har jag inte någonting att testa med.... Har en extern hårdisk med usb med det funkar ju inte här. Samma där, har bara en laptop som jag inte vågar öppna och sätta in SSD:n i...

Skrivet av stimpen:

Ta ur kontakterna o kolla så inte en skena böjt sig "innåt"

Menar du SSD:ns pins?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaprisfisken:

Då det här är min första stationära på väääldigt länge har jag inte någonting att testa med.... Har en extern hårdisk med usb med det funkar ju inte här. Samma där, har bara en laptop som jag inte vågar öppna och sätta in SSD:n i...

Menar du SSD:ns pins?

Du kan inte låna prylar av nån ? Har du kollat i bios så att sataporten står i ahci läge och inte raid ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

@Kaprisfisken: Du har inte tryckt till SATA-ström kontakten ordentligt. Använder jag bild 1 som referens så ser jag att kontakten sitter snett.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Håller med @Peppar2014, verkar som att SATA-ström kontakten inte sitter i ordentligt. Har själv en EVGA SuperNOVA G2 850 W med samma sladd och min sitter längre in i varje SSD än vad din gör!

EDIT: Så här ska det sitta:

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaprisfisken:

Då det här är min första stationära på väääldigt länge har jag inte någonting att testa med.... Har en extern hårdisk med usb med det funkar ju inte här. Samma där, har bara en laptop som jag inte vågar öppna och sätta in SSD:n i...

Menar du SSD:ns pins?

Jepp jag menar ssdns prins/skenor. Så inte en av dem har hakat i kontakten och tryckts/böjts in.

Men ser ut som Gentlemännen ovan säger att du inte tryckt i kontakten ordentligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Ser ut som du vänt strömkontakten fel.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av solomon:

Ser ut som du vänt strömkontakten fel.

Tycker också det men den har ju en sån där L- form så den måste sitta sådär. Men testar att mixtra lite mer med sladden imorgon, återkommer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt ut som att den sitter isatt, du behöver nog ta i lite mer. Se också till att kontakten är vänd åt rätt håll, alltså L mot L.

Hänvisar även till regel §3.3 om att korspostning inte är tillåtet:

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaprisfisken:

Tycker också det men den har ju en sån där L- form så den måste sitta sådär. Men testar att mixtra lite mer med sladden imorgon, återkommer

Skickades från m.sweclockers.com

Det GÅR att sätta den fel även fast "L"-formen finns där. Det är plast och plast går att böja.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

@Kaprisfisken: Du har inte tryckt till SATA-ström kontakten ordentligt. Använder jag bild 1 som referens så ser jag att kontakten sitter snett.

Skrivet av Icte:

Håller med @Peppar2014, verkar som att SATA-ström kontakten inte sitter i ordentligt. Har själv en EVGA SuperNOVA G2 850 W med samma sladd och min sitter längre in i varje SSD än vad din gör!

EDIT: Så här ska det sitta:

http://i.imgur.com/RmHWFgh.jpg

Skrivet av stimpen:

Jepp jag menar ssdns prins/skenor. Så inte en av dem har hakat i kontakten och tryckts/böjts in.

Men ser ut som Gentlemännen ovan säger att du inte tryckt i kontakten ordentligt.

Skrivet av solomon:

Ser ut som du vänt strömkontakten fel.

Skrivet av XFTality:

Ser inte riktigt ut som att den sitter isatt, du behöver nog ta i lite mer. Se också till att kontakten är vänd åt rätt håll, alltså L mot L.

Hänvisar även till regel §3.3 om att korspostning inte är tillåtet:

Skrivet av solomon:

Det GÅR att sätta den fel även fast "L"-formen finns där. Det är plast och plast går att böja.

Funkar nu! Tryckte bara in den med mer kraft än vad jag trodde behövdes