Permalänk
Medlem

NAS för 2.5"-disk?

Har en del gamla 2.5"-diskar över som jag tänkte man kunde använda till något. Känns dock lite omständigt att ha dem inkopplade via USB så jag funderade på ett diskkabinett eller NAS för dem. Dock verkar de flesta förutsätta att man vill använda 3.5"-diskar. Men jag hittade Qnap TS-543S Pro och (den lite bättre prissatta) Synology DS414slim.
Någon som har erfarenhet från dessa eller liknande?

Permalänk

För priset av en Qnap i den serien så kan du sätta ihop en enkel (läs: billig) dator och ansluta alla diskar i den. Så kan du köra filserver med någon passande Linux distribution för att hålla systemkraven nere på CPU och RAM.

Du får pengar över och mer prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grodan Boll:

För priset av en Qnap i den serien så kan du sätta ihop en enkel (läs: billig) dator och ansluta alla diskar i den. Så kan du köra filserver med någon passande Linux distribution för att hålla systemkraven nere på CPU och RAM.

Du får pengar över och mer prestanda.

Har en HP N40L som filserver så jag har funderat lite på det. Dock gillar jag storleken på Synology-NASen som verkar gå att få för halva priset mot QNAP. Vad finns det annars för chassi med plats för 4st 2.5"-diskar i samma storleksordning?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack! Dock förlorar man som sagt en del på storleken med 207.4 x 240 x 401.4 mot 120 x 105 x 142 för 4 diskar. Men jag får fundera vidare.

Permalänk
Medlem

Alla QNAP:s nuvarande modeller kan installera 2,5" och du får med skruvar till både 2,5" och 3,5" direkt. Om du kollar noggrant så ser du skruvhål för 2,5" med i hårddiskhållaren:

Eg. TS-453 Pro
http://shop.qnap.com/index.php?route=product/product&path=35_...

Eg. TS-431/TS-451
http://shop.qnap.com/index.php?route=product/product&path=35_...

Så jag rekommenderar en billigare vanlig QNAP NAS (eg. TS-451 eller TS-431).

Fördelen med TS-453S Pro är att den är mindre samt drar mindre ström.

Permalänk
Medlem

@Aene: Alla 3.5"-disk-synology-nas'ar även har stöd för 2.5"-diskar.
Används ofta då dom har stöd för "SSD cache".