Permalänk
Medlem

kabelkit till bilbas

nu är det såhär att jag tänkte lägga en beställning på denna:
http://www.mds.se/bass69.html

men så vart ja lite fundersam när jag skulle välja kabelkit.
har spanat in denna
http://www.mds.se/mds-fr10-pk.html
men vill bara försäkra mig om den duger eller ska man gå upp ett steg till 20mm kittet?

Permalänk
Medlem

@smajlY: Om jag var du så skulle jag bara slänga iväg ett mail till dem och fråga vad som är optimalt för just den Basen + Steg. Vet inte hur MDS supporten är annars är BRLs personal mycket bra att göra med som svarar på alla frågor

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk
Medlem

kabelkitet fungerar men du får inte ut max effekt 10 mm2 får avsäkras 60A=720w totalt'

red.
kolla tabell för avsäkring
http://media1.bilstereoforbundet.se/2012/05/avs%C3%A4kringsta...

ta minsta 20mm2 ev grövre för att ha marginal kvar för uppgradering

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

kabelkitet fungerar men du får inte ut max effekt 10 mm2 får avsäkras 60A=720w totalt

så det är lika bra att köra på det stora kittet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimloths:

@smajlY: Om jag var du så skulle jag bara slänga iväg ett mail till dem och fråga vad som är optimalt för just den Basen + Steg. Vet inte hur MDS supporten är annars är BRLs personal mycket bra att göra med som svarar på alla frågor

har tänkt på det men dom flesta brukar ju inte svara på helgerh.
har kollat på brl också men har fastnat för just detta paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajlY:

så det är lika bra att köra på det stora kittet?

ja
man ska ta grövre än vad som behövs men sen kan ju ekonomiska skäl göra så man måste gå på det billigaste som räcker man ha man pengarna så är det lika bra att dra till med en grövre modell

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

@erieri02: okej, tackar för hjälpen!

Permalänk
Medlem

inga problem
tur att man fortfarande satt vaken
men som sagt du kommer inte ångra dig på att köpa den grövre om du har ekonomin till de
(skulle själv köpt grövre) 50mm2 istället för 22mm2 som jag gjorde först då det alltid kommer bli mer

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Släng iväg ett mail till woodman@mds.se. Han äger butiken i midsommarkransen och vet vad han talar om, mycket trevlig person! Spana in hans byggen i hans Golf på garaget.org, hann aldrig lyssna på hans senaste setup med 16 st 10" basar. Men setupen året innan med bandpasslådan lät mycket trevligt.

Vet dock inte huruvida han svarar så här sent på jobbmailen. Men du får antagligen svar imorgon.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Rekordmedlem

Desto grövre kablage desto lägre spänningsfall får du, men håller gör det i vilket fall, förtennade kablar är också bra i bilen för de oxiderar inte lika fort som ren koppar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Släng iväg ett mail till woodman@mds.se. Han äger butiken i midsommarkransen och vet vad han talar om, mycket trevlig person! Spana in hans byggen i hans Golf på garaget.org, hann aldrig lyssna på hans senaste setup med 16 st 10" basar. Men setupen året innan med bandpasslådan lät mycket trevligt.

Vet dock inte huruvida han svarar så här sent på jobbmailen. Men du får antagligen svar imorgon.

ska göra det!
tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Desto grövre kablage desto lägre spänningsfall får du, men håller gör det i vilket fall, förtennade kablar är också bra i bilen för de oxiderar inte lika fort som ren koppar.

är dom här kablarna specifika för billjud eller skulle ja kunna gå in på t.ex ahlsell(elgrossist) och köpa liknande för ja antar att de skulle bli mycket billigare och ja är där i stort sett varje dag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajlY:

är dom här kablarna specifika för billjud eller skulle ja kunna gå in på t.ex ahlsell(elgrossist) och köpa liknande för ja antar att de skulle bli mycket billigare och ja är där i stort sett varje dag?

Ahlsell är aldrig billigt om inte företaget du jobbar åt har bra rabattavtal på just de produkterna.
Själva kabeln är inget speciellt med utan det skulle väl kanske vara säkringshållaren som ahsell kanske inte har.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av smajlY:

är dom här kablarna specifika för billjud eller skulle ja kunna gå in på t.ex ahlsell(elgrossist) och köpa liknande för ja antar att de skulle bli mycket billigare och ja är där i stort sett varje dag?

Bilkablar är oftast bara roliga i färgen... jag använde mig av vanlig elkabel när jag höll på aktivt med billjudd, till strömmen så hade jag tillgång till 75^2 mm kabel till svetsrobotar och den fungerade bra i bilen också

Men nån speciell kabel behövs inte, den ska bara vara bra, dvs helst förtennad (om det går) rätt dimension och om den inte har stark isolering så får man se till att skydda den om man passerar nån vass plåtkant, men industriella kablar är nog det bilkabelkiten utgår från och så beställer de andra färger och dubblar priset

Skrivet av Litenskit:

Ahlsell är aldrig billigt om inte företaget du jobbar åt har bra rabattavtal på just de produkterna.
Själva kabeln är inget speciellt med utan det skulle väl kanske vara säkringshållaren som ahsell kanske inte har.

Jag använde knivsäkringar i bilen också, fungerae utmärkt, troligen tom bättre än glasrörsäkringar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Knivs%C3%A4kringar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajlY:

är dom här kablarna specifika för billjud eller skulle ja kunna gå in på t.ex ahlsell(elgrossist) och köpa liknande för ja antar att de skulle bli mycket billigare och ja är där i stort sett varje dag?

Finns inget specifikt anpassat för billjud. Kablarna leder ström helt utan vetskap om vad strömmen används till. Så länge arean är tillräcklig kan du köpa vilken kabel som helst. Vad som skiljer kan vara isoleringens mekaniska egenskaper. Nötning, töjning värmetålighet, mjukhet halogenfri etc.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Ahlsell är aldrig billigt om inte företaget du jobbar åt har bra rabattavtal på just de produkterna.
Själva kabeln är inget speciellt med utan det skulle väl kanske vara säkringshållaren som ahsell kanske inte har.

tyckte de kändes dyrt med alla kablar på mds jämfört med ahlsell men ja kanske är ute o cyklar. jag vet att de finns säkringshållare där men inte vilka storlekar det finns. blir att kolla upp det imorn.
tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@smajlY:
Mycket möjligt att det finns till lägre pris på ahlsell men om det är så innebär inte det att ahlsell är billigt utan snarare att mds är jäääättedyrt;-)

@mrqaffe

Nä det spelar ingen större roll vilken säkringstyp man använder utan det viktiga är väl att man faktiskt har en säkring som är dimensionerad efter kabeln (som i sin tur är dimensionerad efter effektuttaget).

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Litenskit:

@smajlY:
Mycket möjligt att det finns till lägre pris på ahlsell men om det är så innebär inte det att ahlsell är billigt utan snarare att mds är jäääättedyrt;-)

@mrqaffe

Nä det spelar ingen större roll vilken säkringstyp man använder utan det viktiga är väl att man faktiskt har en säkring som är dimensionerad efter kabeln (som i sin tur är dimensionerad efter effektuttaget).

Ja jag hade tillgång till delar som både håller och fungerade, däremot var det inte den gängse bilsterodesignen på det men efterom jag aldrig brytt mig om sånt utan är mer ljudnörd så spelade det ingen roll för mig att det var industridelar, kvaliten är väldigt bra på sånt även om det inte är neonfärgat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.