Hjälp! Lillebror stal kreditkort och gjorde köp i cod advanced warfare!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sl0k3_:

Tyvärr så är det till viss del sant, jag upplevde det som det på gymnasiet(!). Sen kan man då, som någon tidigare i tråden påpekade, undra vem det är "fel" på, de som dömer ut dig för att du inte har en viss sak, eller dig själv

För övrigt kan jag inte förstå varför en del tycker att föräldrarna ska sälja TS's PS3, när det är TS's lillebror som har gjort nåt dumt? Ska TS få sota för lillebrors dumheter? Lillebror ska definitivt straffas dock.

Haha, missade det. Då ska dom ju inte sälja konsolen. Men låt grabben jobba av sin skuld. Sommarlov står för dörren så tid finns.

Permalänk

Oavsett sjukdom måste man på något sätt försöka komma fram till barnet, för deras eget bästa. Sätter man inte stopp för detta beteende vid tidig ålder kan det leda till att han gör grövre brott i framtiden. Det är för lillebroderns eget bästa som han borde lära sig konsekvenserna av sina handlingar.

Skrivet av Foxmaner:

Jag är 15 år med Asperger och förstår inte då folk både tror att vi är efterblivna och känslolösa. JO! jag förstår att det kanske inte är så smart att sno pengar.... och att det blir konsekvenser. Men om föräldrarna bara tillåter en göra allt det och försvarar en så utnyttjar väl barnen det

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är inte alla kort idag automatiskt anslutna så att man måste ha pinkoder utöver det som finns på kortet ?
http://www.visa.se/visa-varje-dag/handla-sakert-med-ditt-visa...
http://www.mastercard.com/se/consumer/securecode-faqs.html

Problemet med det där är att affären man köper i verkar behöva vara ansluten till en "kortinlösare" som har stöd för det där systemet.
Om affärens kortinlösare/ombud inte är ansluten så behöver man inte knappa in sin securecode.

Skulle säga att det är ungefär 50/50 där jag handlar på nätet i anslutningsgrad. Sidor utanför Sverige är extremt underrepresenterade.

@IRockYouRule
Om han nu gjort "samma köp flera gånger" så borde det ju gå att få pengar tillbaka? Vet inte vad det är som köpts men tyckte du skrev 399:-, låter ju som nått tilläggspaket, verkar ju idiotiskt att det ens ska gå att köpa samma sak flera gånger?

Dock knappast nått nytt under solen:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12846738.ab

Ett tips kan ju vara att slå på parental controls på ps3an också:
http://manuals.playstation.net/document/en/ps3/current/basico...

Permalänk
Medlem

Hade en liknande situation för några veckor sedan, där min son hade köpt "gems" i nån app för c:a 6k.
Detta uppmärksammades då jag fick ett sms av banken där det stod att mitt kort var spärrat på grund av oro för kapat kort. jag kollade upp detta, och mycket riktigt så hade han ju handlat. Jag tog kontakt med Apple och fick tillbaka varenda kr sånär som på 3 kr.. (den diffen kan ja acceptera).
Handlingen mot sonen blev.. Dator och IPAD förbud resterande del av helgen (har bara sonen här varannan helg). Samt även då nästföljande helg. Det var mycket bra helger då han helt plötsligt hade tid att umgås istället Dock blir det lite tokigt för man vill inte premiera med utflykter då, för då känns de som att straffet inte är något straff längre.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Säg åt föräldrarna dina att typ köpa 100g ramen nudlar påsar och ge det till din bror som middag, en sådan påse kostar runt 10kr beroende på innehåll och märke.

Sedan förklara att det är ett straff för han slösade på familjens ekonomi och att ni nu har mindre mat pengar för månaden.

Sedan så skall givetvis andra straff finnas som inge spelande eller att titta på tv på minst en vecka.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Problemet med det där är att affären man köper i verkar behöva vara ansluten till en "kortinlösare" som har stöd för det där systemet.
Om affärens kortinlösare/ombud inte är ansluten så behöver man inte knappa in sin securecode.

Skulle säga att det är ungefär 50/50 där jag handlar på nätet i anslutningsgrad. Sidor utanför Sverige är extremt underrepresenterade.

@IRockYouRule
Om han nu gjort "samma köp flera gånger" så borde det ju gå att få pengar tillbaka? Vet inte vad det är som köpts men tyckte du skrev 399:-, låter ju som nått tilläggspaket, verkar ju idiotiskt att det ens ska gå att köpa samma sak flera gånger?

Dock knappast nått nytt under solen:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12846738.ab

Ett tips kan ju vara att slå på parental controls på ps3an också:
http://manuals.playstation.net/document/en/ps3/current/basico...

Det är kortföretagen som sköter om pinkoderna i sitt system inte inlösaren så om man har pin och kommer till nått ställe där de är så oseriösa att de inte använder pin så kommer kortet inte att godkännas av kortutgivaren och då ska det inte gå att använda, tom USA är ju på väg mot att säkra upp kort nu, de har ju fått så enorm kritik där för sin obefintliga säkerhet att chip och krav på leg börjar slå igenom.
Själv ger jag aldrig ut kortnummer på nätet utan kör bara e kort och tar butiken inte e kort så skippar jag dem, men e kort hade ju inte påverkat just det fall tråden handlar om men en pinspärr hade ju gjort det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det inte 18-års gräns på Call of duty?

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem

Släng spelet och låt han jobba av summan i hemmet.
Punkt! Inget jävla daltande!

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4rc0:

Och uppenbarligen har spelandet gått på tok för långt om man som trettonåring inte inser allvaret i att stjäla föräldrarnas kreditkort för en konsol som de har pröjsat för. DET är fakta. Det är verkligen inte gravt att ta ifrån eller sälja konsolen, konsolen är en underhållningsmaskin och en trettonårings vardag ska ICKE 'sväva' runt spel. Att däremot ta grabbens telefon eller dator hade varit gravt, då det påverkar så många andra aspekter i ungens liv. Din åsikt är fel

Är det ungens spelande som gått för långt eller föräldrarnas uppfostran söm inte gått tillräckligt långt. Har fått för mig att idag så har vi generationer som växer upp utan att förstå verkligheten då föräldrar antingen inte vågar sätta gränser eller curlar sina barn sönder och samman.

Klart grabben ska ha ett straff men det lär ju bli ganska missriktat om man säljer ps:et då det inte är hans. Sommaren närmar sig med stormsteg, han får väl ta ett sommarjobb helt enkelt. Sen om han kanske inte får in alla pengar så blir det ju ändå ganska kännbart när han inser att han jobbar bara för att kunna betala av dom skulder han skapat.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd

Ett barn kan ju inte köpa (dyrare) saker lagligt i Sverige så det borde inte vara några problem med att häva köpet. PSN använder inte Secured by Visa eller liknande och då ligger ju ansvaret hos dem liksom. Det är deras ansvar att identifiera att köparen är samma som kortinnehavaren och det var det inte i detta fall, alltså har PSN brustit i sitt ansvar som säljare.

Skrivet av Elghinnarisa:

För att få en ung person att vara livrädd för poliser är en extremt bra idé hur? Är inte själva poängen att vi ska lita på poliser, inte vara rädd för dom?

Är det poängen? Poängen med vad? Att växa upp?

Permalänk
Medlem

Handling ger konsekvens.
hoppas ni inte får tillbaks pengarna, straffa ungjäveln så han själv förstår att han agerat fel och därför kommer konsekvenser av hans handlingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

All info man behöver står väl på själva kortet. För och efternamn, kortkod, säkerthetskod, när kortet går ut.

Sen tänker man oftast nog inte att en person i ens närhet ska få för sig att göra något sånt här. Tror inte det finns något säkerhetslås på mitt Playstation-konto heller just därför.

Ända sen jag fick mitt första mastercard så har jag skrapat bort mitt säkerhetskod på baksidan på alla kort jag haft. Har för mig att man ska göra det, då undviker man sådana här situationer.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem

Handling och Konsekvens

Är inte förälder men såhär hade jag gjort.

Med tanke på hur spelberoende han verkar va. 1 Månad utan spel (dvs ta konsolen koppla ur den), alternativt tills han arbetat av sin skuld. När ni ändå håller på räkna ut tiden han ska jobba , dvs lön per timme (glöm ej skatt) skatten går till familjen i detta fall tycker jag eftersom han tagit pengarna av er.

Tycker vårt samhälle går åt pipan sms lån o skit, snälla alla lär era barn värdet av pengar förklara hur man måste jobba. Är man 13 år tycker jag han borde lärt sig lite av detta redan, nu kan det va så att han är så spelberoende att han behöver hjälp då är det viktigt att ta tag i det nu.

Hoppas detta gav något :).

Trevlig Söndag på er alla.

Permalänk
Medlem

Ett ämne som borde vara obligatoriskt i skolan är privatekonomi och hanterande av pengar i samhället, några timmar per termin.

Vet att när mina barn var runt 12-13 år och dom bad få nått, spel eller annat och man svara det var lite dyrt och vi får vänta ett tag, då svara dom "Men du har ju kortet" många yngre kopplar inte riktigt att pengarna via kort är ens riktiga pengar tror jag.

Är nackdelen med det nästan kontantlösa samhället, respekten för pengar är mycket mindre idag än förut, och det gäller nog inte bara för barn och yngre..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Jag argumenterar däremot för att det är gravt och inte bara en liten sak från ett barns perspektiv att gå miste om sin konsoll, inte för att barnet inte ska bli straffat.

Hittar inte riktigt denna argumentationen från din sida som du talar om, såklart han kommer ta det hårt?! Om han tror att det är okej att stjäla och hemlighålla det från sin egna familj är hans perspektiv redan skevt nog. Att han tar det hårt och att det svider är hela poängen med straffet. Detta ÄR hårdhandskarna som du så plötsligt talar om..

Citat:

Med aktiviteter menar jag t.ex. en grupp av barn som sitter i ett hörn spelandes på sina konsoller A. Barnet X har inte konsollen eller spelet som gruppen av barn Y har, och därför kan barnet inte "vara med" aktivt men bara titta på. Än igen så träder barns fördomar igång och den som bara passivt deltar klassas snabbt som "dum", "irriterande" eller liknande.

Om det verkligen är så illa ställt på skolan så är det knappast rätt väg att gå att låta honom fortsätta spela. Målet här borde ju snarare vara att få ungen att förstå att 1) hans ursprungliga beteende inte är okej 2) att dissa kompisar bara för de inte har ett spel VERKLIGEN inte är okej.

Dessa hitte-på-scenarion har egentligen ingen tyngd här alls. Vi vet inte hur det verkligen är ställt med hans sociala umgänge. Det enda konkreta här är att han har bränt en stor summa pengar, som inte är hans, på en konsol som inte tillhör honom. Du ignorerar alla andras perspektiv och sätter snorungens främst, han som har gjort fel! Hade han kontrollerat sitt spelande hade han aldrig hamnat i den här sitsen från början så kan vi sluta påpeka det.

Citat:

Personligen så fick mina föräldrar köpa mig en Gameboy Color + Pokemon Crystal när jag var 6 för att jag hela tiden blev utesluten ur saker och ting, efteråt blev jag hur populär som helst. Samma sak upprepades när jag var 9 och gick på en helt annan skola, men denna gång med PS2 samt tillhörande spel - Fenomenet är inte unikt för en viss skola, helt enkelt. Jag kan dock tänka mig att fenomenet är begränsat till en viss geografisk area, jag växte upp i Stockholm.

Här säger du till och med själv att du fick dina spel/konsoller för att du aldrig hade några från första början, ellerhur? Han har haft tillgång till konsolen och antagligen sina föräldrars förtroende på att det ska spelas med måtta..
Se det från brorsans perspektiv istället, tänk om han hade försökt avbryta transaktionerna och förlorat hela kontot? Eller om det var dåligt ställt med pengar på kortet och de hade hamnat i minus? Ditt försök att få rätt bara för att du skulle vara yngre var gulligt, men ärligt talat hör inte gissningar och inbillningar hemma i forumdiskussioner.

@FlashTec
Ja, det curlas väldigt hårt och jag är inte mycket för att använda termer som oftast förekommer i kvällsblaskerubriker men 'skrämmande' passar ganska fint när man både läser och bevittnar hur människor tänker bara för att det handlar om småknodds. Som om det är finporslin som hanteras..haha. Att det sen är TS konsol gör ingen större skillnad i mina inlägg, ersätt sälja med ett spelförbud bara.

EDIT: @ggustavsson Håller verkligen med om privatekonomin och basic förståelse hur ekonomin fungerar i vårt samhälle. Vi är väldigt bra på sexualundervisning och utbildning samt förståelse kring droger. Känns väldigt synd att så få skolor väljer att belysa just ämnet ekonomi separat som bara blir viktigare med åldern.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är många föräldrar idag aldeless för slappa med straff och uppfostran. Jag ringde telesexlinje med polarna när vi var runt 15. Farsan fick en fet räkning och mitt straff blev att betala själv med sommarjobb pengarna + inget internet på ett bra tag.

Idag när man närmar sig 30 och har egna barn och dom skulle gjort något liknande så skulle det få konsekvenser för dom med. Inget jefla daltande med ungen.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4rc0:

Hittar inte riktigt denna argumentationen från din sida som du talar om, såklart han kommer ta det hårt?! Om han tror att det är okej att stjäla och hemlighålla det från sin egna familj är hans perspektiv redan skevt nog. Att han tar det hårt och att det svider är hela poängen med straffet. Detta ÄR hårdhandskarna som du så plötsligt talar om..

Om det verkligen är så illa ställt på skolan så är det knappast rätt väg att gå att låta honom fortsätta spela. Målet här borde ju snarare vara att få ungen att förstå att 1) hans ursprungliga beteende inte är okej 2) att dissa kompisar bara för de inte har ett spel VERKLIGEN inte är okej.

Dessa hitte-på-scenarion har egentligen ingen tyngd här alls. Vi vet inte hur det verkligen är ställt med hans sociala umgänge. Det enda konkreta här är att han har bränt en stor summa pengar, som inte är hans, på en konsol som inte tillhör honom. Du ignorerar alla andras perspektiv och sätter snorungens främst, han som har gjort fel! Hade han kontrollerat sitt spelande hade han aldrig hamnat i den här sitsen från början så kan vi sluta påpeka det.

Här säger du till och med själv att du fick dina spel/konsoller för att du aldrig hade några från första början, ellerhur? Han har haft tillgång till konsolen och antagligen sina föräldrars förtroende på att det ska spelas med måtta..
Se det från brorsans perspektiv istället, tänk om han hade försökt avbryta transaktionerna och förlorat hela kontot? Eller om det var dåligt ställt med pengar på kortet och de hade hamnat i minus? Ditt försök att få rätt bara för att du skulle vara yngre var gulligt, men ärligt talat hör inte gissningar och inbillningar hemma i forumdiskussioner.

@FlashTec
Ja, det curlas väldigt hårt och jag är inte mycket för att använda termer som oftast förekommer i kvällsblaskerubriker men 'skrämmande' passar ganska fint när man både läser och bevittnar hur människor tänker bara för att det handlar om småknodds. Som om det är finporslin som hanteras..haha. Att det sen är TS konsol gör ingen större skillnad i mina inlägg, ersätt sälja med ett spelförbud bara.

EDIT: @ggustavsson Håller verkligen med om privatekonomin och basic förståelse hur ekonomin fungerar i vårt samhälle. Vi är väldigt bra på sexualundervisning och utbildning samt förståelse kring droger. Känns väldigt synd att så få skolor väljer att belysa just ämnet ekonomi separat som bara blir viktigare med åldern.

Jag förstår fortfarande inte vad du försöker argumentera för, du verkar ha skiftat spår helt och hållet. Jag har från första början sagt att han förtjänar straffet, och aldrig varit emot det. Allt är relativt, så en grav handling förtjänar ett gravt straff. I relation till hur grav hans handling var, så är straffet inte gravt för vad han har gjort. Däremot, utan att se det i relation till något annat och fullt ut från ett barns perspektiv, är det gravt, men det ska ju också vara gravt från dennes perspektiv för att denne ska lära sig en läxa.

Vi har alltså, mer eller mindre, samma åsikt om att han ska straffas. Däremot så skiljer våra perspektiv när det kommer till hur barnet själv ser på straffet, men du verkar nu också hålla med om att "han kommer ta det hårt", vilket mer eller mindre är synonymt med att han kommer att ta det gravt. Vi är alltså överrens om både straffet, och hur lillebrorsan kommer att ta det. Jag förstår inte vart du vill komma med ditt argument.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ggustavsson:

Ett ämne som borde vara obligatoriskt i skolan är privatekonomi och hanterande av pengar i samhället, några timmar per termin.

Vet att när mina barn var runt 12-13 år och dom bad få nått, spel eller annat och man svara det var lite dyrt och vi får vänta ett tag, då svara dom "Men du har ju kortet" många yngre kopplar inte riktigt att pengarna via kort är ens riktiga pengar tror jag.

Är nackdelen med det nästan kontantlösa samhället, respekten för pengar är mycket mindre idag än förut, och det gäller nog inte bara för barn och yngre..

...förgrymmade ungar!

Eller så kör du det säkraste "kortet": "AMD har gjort slut på pengarna, blir tyvärr inget"!

(du har såklart rätt i sak och det är även min erfarenhet och analys)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Är det poängen? Poängen med vad? Att växa upp?

Errr, och det är en fråga hur?

Poängen med rättsväsendet är så klart att vi inte ska vara så rädda för dom att vi inte vågar gå till dom när vi behöver deras hjälp. Och som en ung person så kan det eventuellt vara väldigt lätt att få en person att vara rädd för poliser.
Vad skulle det vara bra till då egentligen? Hur skulle det vara till fördel att göra någon rädd för poliser? Vad har det med att växa upp att man ska behöva vara rädd för poliser?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elghinnarisa:

Errr, och det är en fråga hur?

Poängen med rättsväsendet är så klart att vi inte ska vara så rädda för dom att vi inte vågar gå till dom när vi behöver deras hjälp. Och som en ung person så kan det eventuellt vara väldigt lätt att få en person att vara rädd för poliser.
Vad skulle det vara bra till då egentligen? Hur skulle det vara till fördel att göra någon rädd för poliser? Vad har det med att växa upp att man ska behöva vara rädd för poliser?

Jag håller med dig om att man inte ska hota med polisen, framför allt inte för en liten sak inom familjen, jag bara reagerade på din formulering. Och jag håller inte riktigt med dig, det är inte poängen, inte i allmänhet och definitivt inte med rättsväsendet. Hade det varit själva poängen med rättsväsendet hade det sett väldigt annorlunda ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Hade en liknande situation för några veckor sedan, där min son hade köpt "gems" i nån app för c:a 6k.
Detta uppmärksammades då jag fick ett sms av banken där det stod att mitt kort var spärrat på grund av oro för kapat kort. jag kollade upp detta, och mycket riktigt så hade han ju handlat. Jag tog kontakt med Apple och fick tillbaka varenda kr sånär som på 3 kr.. (den diffen kan ja acceptera).
Handlingen mot sonen blev.. Dator och IPAD förbud resterande del av helgen (har bara sonen här varannan helg). Samt även då nästföljande helg. Det var mycket bra helger då han helt plötsligt hade tid att umgås istället Dock blir det lite tokigt för man vill inte premiera med utflykter då, för då känns de som att straffet inte är något straff längre.

Fast jag kan ju tycka att det är bra ändå om han uppskattar utflykter med farsan. Förhoppningsvis har han då iaf lärt sig att det inte är ok att egera som han gjorde (då blir han av med nyttjanderätten). Att det sedan leder till något trevligt (hänga med farsgubben) ger ju möjlighet att sansat diskutera vad som hänt, varför det inte är ok, och att man ska respektera andras egendom inklusive pengar. Sedan att straffet i sig kan få bra konsekvenser är ju ingen fara så länge man för vettiga samtal kring vad som hänt. Fast det är klart, börjar han stjäla dina stålar i syfte att få åka på roliga utflykter så har du ju lite större problem på halsen.

Permalänk
Medlem

Känns som om att föräldrarna har lite brister i uppfostran. Exakt hur dom skall ta tag i det känns svårt att bedöma som random forums-besökare men hur man lär ut saker som pengars värde och respekt för andras saker är ingen som fixas med ett enskilt straff.

Barn som själ av sina föräldrar är inte direkt något nytt, dom får ta förlusten på uppfostringskontot. Vad dom sen gör för tilltag för att förbättra inställningen är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är kortföretagen som sköter om pinkoderna i sitt system inte inlösaren så om man har pin och kommer till nått ställe där de är så oseriösa att de inte använder pin så kommer kortet inte att godkännas av kortutgivaren och då ska det inte gå att använda, tom USA är ju på väg mot att säkra upp kort nu, de har ju fått så enorm kritik där för sin obefintliga säkerhet att chip och krav på leg börjar slå igenom.
Själv ger jag aldrig ut kortnummer på nätet utan kör bara e kort och tar butiken inte e kort så skippar jag dem, men e kort hade ju inte påverkat just det fall tråden handlar om men en pinspärr hade ju gjort det.

Som sagt, jag har ingen aning om hur det hänger ihop, men köpte senast i söndags med mitt kort på lego.com, och där var det inget behov av säkerhetskoden.
Har heller aldrig fått ett köp nekat eller reverserat där koden inte används.
Har ju själv reagerat på att det går bra att använda kortet utan koden även fast man satt en kod, men antar att det finns företag som inte orkat/hunnit/brytt sig om att koda in stöd för det i sina betallösningar.

E-kort är nice, jag har förgäves mailat SEB i runt 5 år utan att dom brytt sig dock, kör ett Mastercard med rätt tajt kreditgräns istället, blir det skimmat så förlorar man iaf inga pengar från kontot utan har lite tid på sig att försöka ordna upp saker och ting.

Permalänk
Hedersmedlem

@mrqaffe @BasseBaba : Efter att för ett par år sedan funderat på detta med Securecode (eller vad det nu heter till Mastercard) och haft lite konstiga upplevelser med engelska företag så ringde jag upp kortföretaget. Efter att ha blivit kopplad runt lite fick jag prata med ansvarig chef, som det visade sig skulle gå till annan arbetsgivare och kanske därför var ovanligt pratsam.

Sammanfattningen är iaf att kortföretagen fortfarande totalt skiter i säkerheten enbart för att så många som möjligt ska kunna använda korten så ofta som möjligt, överallt. Är ett företag inte anslutet till den extra säkerhetstjänsten, men du som kund valt att aktivera den av säkerhetsskäl, tough luck, alla köp går igenom ändå!

När det gäller kortnumret, så fick jag även redan på att företaget du handlat av kan spara ditt nummer i princip oändligt länge och utföra vilka som helst transaktioner som de tycker är lämpliga. De sker ingen time out, eller någon form av extra kontroll vid de nya dragningarna. Kortföretaget släpper dina pengar för vinden, utan ditt godkännande. Här blev det besvärligt för chefen eftersom mina frågor berörde saker som jag nog tror de flesta kortinnehavare inte har en aning om, att säkerheten, medvetet är så obefintlig, bara för att kortföretagen ska öka omsättningen. (Anledningen till att jag ringde från början var en engelsk MC-firma som reserverade belopp men inte levererade delar och det under resans gång uppstod mycket konstigheter.)

Detta var för 3 år sedan men jag vill ändå inte diskutera vilket kortföretag det gäller och jag tror tyvärr det är lika för många eftersom de flesta följer t ex Mastercards policies.

Om det inte ändrats sedan dess, vilket det inte verkar eftersom jag fortfarande kan handla utan min extra securecode om företaget inte är anslutet, så kan jag bara konstatera att nuvarande säkerhetslösningar vid onlineköp är ett spel för gallerierna.

Edit: Kom på en sak nyligen som bara bekräftar mina farhågor enligt ovan. Köpte en tvättmaskin på Elgiganten förra sommaren. Leveransen dröjde så länge att reservationen togs bort. Vad hände ändå? Jo, en vecka EFTER att reservationen var borta så drogs beloppen på nytt, utan någon som helst extra kontroll eller att jag behövde lyfta ett finger. Fint va?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Som sagt, jag har ingen aning om hur det hänger ihop, men köpte senast i söndags med mitt kort på lego.com, och där var det inget behov av säkerhetskoden.
Har heller aldrig fått ett köp nekat eller reverserat där koden inte används.
Har ju själv reagerat på att det går bra att använda kortet utan koden även fast man satt en kod, men antar att det finns företag som inte orkat/hunnit/brytt sig om att koda in stöd för det i sina betallösningar.

E-kort är nice, jag har förgäves mailat SEB i runt 5 år utan att dom brytt sig dock, kör ett Mastercard med rätt tajt kreditgräns istället, blir det skimmat så förlorar man iaf inga pengar från kontot utan har lite tid på sig att försöka ordna upp saker och ting.

Jepp kreditkort är den säkraste lösningen. Då står man inte utan pengar och har tid att bestrida fakturorna om man skulle bli skimmad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@mrqaffe @BasseBaba : Efter att för ett par år sedan funderat på detta med Securecode (eller vad det nu heter till Mastercard) och haft lite konstiga upplevelser med engelska företag så ringde jag upp kortföretaget. Efter att ha blivit kopplad runt lite fick jag prata med ansvarig chef, som det visade sig skulle gå till annan arbetsgivare och kanske därför var ovanligt pratsam.

Sammanfattningen är iaf att kortföretagen fortfarande totalt skiter i säkerheten enbart för att så många som möjligt ska kunna använda korten så ofta som möjligt, överallt. Är ett företag inte anslutet till den extra säkerhetstjänsten, men du som kund valt att aktivera den av säkerhetsskäl, tough luck, alla köp går igenom ändå!

När det gäller kortnumret, så fick jag även redan på att företaget du handlat av kan spara ditt nummer i princip oändligt länge och utföra vilka som helst transaktioner som de tycker är lämpliga. De sker ingen time out, eller någon form av extra kontroll vid de nya dragningarna. Kortföretaget släpper dina pengar för vinden, utan ditt godkännande. Här blev det besvärligt för chefen eftersom mina frågor berörde saker som jag nog tror de flesta kortinnehavare inte har en aning om, att säkerheten, medvetet är så obefintlig, bara för att kortföretagen ska öka omsättningen. (Anledningen till att jag ringde från början var en engelsk MC-firma som reserverade belopp men inte levererade delar och det under resans gång uppstod mycket konstigheter.)

Detta var för 3 år sedan men jag vill ändå inte diskutera vilket kortföretag det gäller och jag tror tyvärr det är lika för många eftersom de flesta följer t ex Mastercards policies.

Om det inte ändrats sedan dess, vilket det inte verkar eftersom jag fortfarande kan handla utan min extra securecode om företaget inte är anslutet, så kan jag bara konstatera att nuvarande säkerhetslösningar vid onlineköp är ett spel för gallerierna.

Fast för dig som privatkund så spelar det mindre roll. Risken ligger hos kreditbolagen ändå. De är de som får ta smällen när korten blir skimmade. De är fullt medvetna om detta men det är fortfarande billigare att ha det så än att implementera hög säkerhet som också medför att det blir jobbigare för folk att använda korten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MultiMan:

@mrqaffe @BasseBaba : Efter att för ett par år sedan funderat på detta med Securecode (eller vad det nu heter till Mastercard) och haft lite konstiga upplevelser med engelska företag så ringde jag upp kortföretaget. Efter att ha blivit kopplad runt lite fick jag prata med ansvarig chef, som det visade sig skulle gå till annan arbetsgivare och kanske därför var ovanligt pratsam.

Sammanfattningen är iaf att kortföretagen fortfarande totalt skiter i säkerheten enbart för att så många som möjligt ska kunna använda korten så ofta som möjligt, överallt. Är ett företag inte anslutet till den extra säkerhetstjänsten, men du som kund valt att aktivera den av säkerhetsskäl, tough luck, alla köp går igenom ändå!

När det gäller kortnumret, så fick jag även redan på att företaget du handlat av kan spara ditt nummer i princip oändligt länge och utföra vilka som helst transaktioner som de tycker är lämpliga. De sker ingen time out, eller någon form av extra kontroll vid de nya dragningarna. Kortföretaget släpper dina pengar för vinden, utan ditt godkännande. Här blev det besvärligt för chefen eftersom mina frågor berörde saker som jag nog tror de flesta kortinnehavare inte har en aning om, att säkerheten, medvetet är så obefintlig, bara för att kortföretagen ska öka omsättningen. (Anledningen till att jag ringde från början var en engelsk MC-firma som reserverade belopp men inte levererade delar och det under resans gång uppstod mycket konstigheter.)

Detta var för 3 år sedan men jag vill ändå inte diskutera vilket kortföretag det gäller och jag tror tyvärr det är lika för många eftersom de flesta följer t ex Mastercards policies.

Om det inte ändrats sedan dess, vilket det inte verkar eftersom jag fortfarande kan handla utan min extra securecode om företaget inte är anslutet, så kan jag bara konstatera att nuvarande säkerhetslösningar vid onlineköp är ett spel för gallerierna.

Edit: Kom på en sak nyligen som bara bekräftar mina farhågor enligt ovan. Köpte en tvättmaskin på Elgiganten förra sommaren. Leveransen dröjde så länge att reservationen togs bort. Vad hände ändå? Jo, en vecka EFTER att reservationen var borta så drogs beloppen på nytt, utan någon som helst extra kontroll eller att jag behövde lyfta ett finger. Fint va?

Jo säkerheten är oerhört usel på många ställen , själv lämnar jag aldrig ut ett riktigt kortnummer online utan bara e kort, företag som vill lagra nummer ska man tvinga att bättra sig genom att bojkotta de dåliga lösningarna, nu hade det kanske inte spelat någon roll i just det här fallet.

Det finns också riktiga parasitfirmor som man borde bojkotta bort, typ Trustly (förutom Klarna) Trustly verkar vara en oerhört oseriös betalningsförmedlare som mer eller mindre gör en "man in the middle attack" mot användaren, de länkar betalningen via sin egenhemsida men vill att man loggar in via banken med säkerhetsdosa osv men de sköter om transaktionerna, de har ett helt sjukt system som snarare borde vara straffbart.
https://trustly.com/se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hej igen, jag har varit i kontakt med både playstationstore och banken men tydligen så kan man inte få tbx några pengar från playstationstore då det var tilläggspaket, supply drops tyckte jag hon sa, vilket är förbrukninggrejer i spelet. Var väl därför det vart köpt så pass många ggr. Hon sa att hon än så länge inte visste av någon som lyckats få pengar tillbaka tyvärr. Och för göra en tillbakadragning av pengarna via banken så måste lillbrorsan polisanmälas först...

Permalänk
Skrivet av IRockYouRule:

Hej igen, jag har varit i kontakt med både playstationstore och banken men tydligen så kan man inte få tbx några pengar från playstationstore då det var tilläggspaket, supply drops tyckte jag hon sa, vilket är förbrukninggrejer i spelet. Var väl därför det vart köpt så pass många ggr. Hon sa att hon än så länge inte visste av någon som lyckats få pengar tillbaka tyvärr. Och för göra en tillbakadragning av pengarna via banken så måste lillbrorsan polisanmälas först...

hur är hans inställning/attityd till allt nu?. är han nervös & vet att han kommer få betala tillbaks eller är det mer "shit happens" "you can't touch me"

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv

hahaha brukade köpa från mina föräldrars kort när jag var mindre
har eget kort nu så gör det inte lengre dock tog dom inte såna stälningar att dom solde min pc etc