Priserna på RAM-minnen faller – lägst på 26 månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av tatt2d:

jag gav 1495 kr för 4mb ram 1995

Jag betalade ungefär samma för 512kb i slutet av 80-talet.

Permalänk
Medlem

4096kb för 4000:- ZIP moduler till min Amiga 3000 - 1990 typ

Permalänk

4096mb?
Är du säker på att du inte menar kb;O?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

4096mb?
Är du säker på att du inte menar kb;O?

korrekt! Tack! Rättat!

// LZ

Permalänk
Medlem

Fortfarande långt mycket billigare än vad priserna låg på i början av 2011.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Förstår historien bakom men inte att folk sitter och gör sig roliga pga det. Vi får betala ett par hundra extra när vi inte tycker att minnet räcker medans folk blir av med sina hem och liv. Vissa grejer tycker jag inte att man skojar om men alla har olika humor.

Du måste vara rolig på fester... Med den mentaliteten kan ju inte vi svenskar i stort sätt skoja om några av våra små vardags"problem" jag tror inte att folk som skojar om det direkt menar att vara respektlösa mot folk i tredje världen, hur du lyckades tolka det så är bortom mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

tror jag gav ca 400 kr för mina 2x4gb för... 3 år sedan?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av XFTality:

Vänta, så det går alltså inte att krympa DDR3-minnen? Trodde verkligen att det fungerade precis som nya litografinoder för CPU och NAND, men men...

Gällande SSD så är orsaken att de blivit billigare på senare tid (~4-5 år) mindre litografier och inte själva bastekniken eller SLC/MLC/TLC-utvecklingen - De enda TLC-diskarna som finns på marknaden är från Samsung, och dessa är ju inte billiga alls, tvärtom är de precis lika dyra som MLC-NAND-baserade SSD:ar.

Vertex 2 60GB var MLC-baserad och kostade 1000:- 2011, dagens MLC-baserade Cruical BX100 256GB SSD kostar 1000:-. Samma teknik, men bara mindre format på varje transistor vilket gör att mindre halvledarmaterial behövs. SLC till MLC-baserade SSDs var däremot en enorm utveckling jämfört med dagens MLC till TLC-hopp, men det skedde för mer än 5 år sedan och därför inte riktigt på senare tid.

Det stod att det går att krympa och att de har krympt även DDR. Tror inte du läste ordentligt.

Samsung är inte ensamma om att använda TLC. Titta till exempel på SanDisk, de kör en del på 19 nm TLC och de köper inte in från Samsung. Micron tillverkar också SLC. Faktum är att man räknar med att 45 % av NAND-marknden beräknas vara TLC i slutet av året. Här kan du läsa lite: http://www.kitguru.net/components/memory/anton-shilov/tlc-nan...
Ett intressant värde från artikeln är att det är TLC är 15-25 % billigare än MLC. Samsung var först med att använda TLC i vanliga SSD men tekniken har funnits innan men då mest i USB-minnen och liknande. Men nu har tekniken kommit så långt att TLC är bra nog att köras även i vanliga SSD.

DDR är en relativt mogen teknik medan NAND har utvecklats mycket på ett par år. Det är så teknikutveckling fungerar. Vi kan testa igen, vilka marknadskrafter finns det som kraftigt kan sänka priset på RAM? Varför gäller det inte andra områden? Varför har inte bilar blivit mycket billigare i samma takt som SSD? Varför ökar huspriser när SSD blir billigare? Du har inte funderat lite på vad som ligger bakom priset. Priset på saker halveras inte magiskt vartannat år. Enda gången priset kan halveras är om tillverkningskostnaderna halveras. Så hur skulle du halvera priset på tillverkningen av DDR3?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Photoshop och Premiere Pro slukar väldigt mycket minne, speciellt när man håller på med 4K+.
16GB försvinner väldigt snabbt.

Aha ok! Tur jag inte sysslar allt för mycket med bild/videohantering då.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

(dollarn har ju blivit starkare, men inte SÅ mycket starkare)

Inte mycket starkare? Sedan i Juni förra året har Dollarna stärkts med 35%, hur är det "inte så mycket"?

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonic:

Inte mycket starkare? Sedan i Juni förra året har Dollarna stärkts med 35%, hur är det "inte så mycket"?

Ja, det täcker ju inte upp för hur mycket högre priserna fortfarande är på RAM kontra hur billiga de var innan fabriksbranden. De är ju fortfarande >35% dyrare än lägstapunkten innan prishöjningen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

deflation

Skrivet av Zotamedu:

? Varför ökar huspriser när SSD blir billigare? Du har inte funderat lite på vad som ligger bakom priset. Priset på saker halveras inte magiskt vartannat år. Enda gången priset kan halveras är om tillverkningskostnaderna halveras. Så hur skulle du halvera priset på tillverkningen av DDR3?

För att priset på bostäder, aktier mm beror på tillgång till billiga krediter (skuldberg) och en allt mer utspädd (värdelös) valuta, medan allt annat i princip är under ett deflationstryck, dvs RELATIVT sätt minskar i pris (löner, transporter, varor, reklam). Sedan tävlar ju centralbankerna i att göra sin valuta värdelös (pengatryckning, negativ ränta) så växelkurser kan påverka från tid till annan. Till slut smäller det, men det är en annan historia.

Mitt tips: Luta er tillbaka och se priserna fortsätra sjunka.

Lite off-topic dock 😖

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jolu:

För att priset på bostäder, aktier mm beror på tillgång till billiga krediter (skuldberg) och en allt mer utspädd (värdelös) valuta, medan allt annat i princip är under ett deflationstryck, dvs RELATIVT sätt minskar i pris (löner, transporter, varor, reklam). Sedan tävlar ju centralbankerna i att göra sin valuta värdelös (pengatryckning, negativ ränta) så växelkurser kan påverka från tid till annan. Till slut smäller det, men det är en annan historia.

Mitt tips: Luta er tillbaka och se priserna fortsätra sjunka.

Lite off-topic dock 😖

Skickades från m.sweclockers.com

Så priserna borde sjunka tills dess efterfrågan på DDR4 ökar på bekostnad av DDR3?
Vad jag minns så blir inte äldre minnesstandarder billigare när det kommer ny, just pga minskad produktion och tillgång på den äldre.
Man borde kanske avvakta ett par månader innan man slår till på ett sista paket ddr3.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ralleballe:

Så priserna borde sjunka tills dess efterfrågan på DDR4 ökar på bekostnad av DDR3?
Vad jag minns så blir inte äldre minnesstandarder billigare när det kommer ny, just pga minskad produktion och tillgång på den äldre.
Man borde kanske avvakta ett par månader innan man slår till på ett sista paket ddr3.

Priserna på äldre standarder börjar normalt stiga när den nya slagit igenom, ddr4 är inte direkt vanligt nu men om 1-2 år så är det standard och de flesta har slutat tillverka ddr3 i större volymer och priserna stiger.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kevve1:

Förstår historien bakom men inte att folk sitter och gör sig roliga pga det. Vi får betala ett par hundra extra när vi inte tycker att minnet räcker medans folk blir av med sina hem och liv. Vissa grejer tycker jag inte att man skojar om men alla har olika humor.

Däremot stämmer det inte för RAM-fabriken. Då var det en tillverkare som hade en brand i en fabrik. Det ledde till att alla tillverkare höjde priserna med flera hundra procent.

Därav folks bitterhet.

Skickades från m.sweclockers.com