Permalänk

CL, DDR3/4 och Hastighet (RAM)

Tjenare! Jag har suttit å grumlat över RAM-minnen dem senaste 2-3 timmarna just nu och försökt få en inblick om hur allt fungerar etc. Ska bygga en ny PC med lite egna Mods och har försökt bestämma mig vad jag bör köra på (med pris inkl. i ekvationen)

Det jag ser framför mig är valet mellan antingen hardcore of the hardcore eller semi hardcore RAM. Hur stor skillnad skulle det egentligen vara mellan dessa två modeller?

Corsair Vengeance, DDR4, CL16, 2800Mhz (4x4 Gb) (Obuffrad) 2690 :-
[2x] Corsair Vengeance, DDR3, CL8, 1600 Mhz (4x4 Gb) 1958 :-

Kommer DDR4 minnena prestera bättre i överlag även fast Latensen skiljer så pass mycket eller är CL16 helt enkelt en grej som körs på alla DDR4 minnen? tänker att hastighets skillnaden på 1200 Mhz bör kännas av rätt mycket? Och vad menar man exakt med "obuffrade RAM minnen"?

Tanken är ju att försöka undvika spilla ut tusentals kronor på någonting som inte märks av när jag sitter å lirar WoW, HOtS, Withcer3, bf4, far cry, bioshock etc. dessutom kräver ddr4 ett nyare och dyrare moderkort+core extreme processor, så är det verkligen värt pengarna?

Visa signatur

Fractal Design North Mesh (White) | ASUS ROG X570I Strix | AMD Ryzen 9 3900X | ASUS RTX 4080 TUF | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Corsair HX850i | EK-Nucleus 240

Permalänk
Hedersmedlem

Här testas precis det du frågar om
https://www.youtube.com/watch?v=utWnjA4NzSA

Om du är otålig så kommer siffrorna för spelen vid 5:56 i videon och skillnaderna är... ganska ickeexisterande. I stort sett vad som helst i systemet gör mer skillnad för din FPS än RAM-minnet (okej kanske inte riktigt, men du förstår poängen). X99-plattformen som krävs för att köra DDR4 är som du själv säger tusentals kronor dyrare och gör i dagsläget ingen större skillnad när det gäller spel.

Spara dina pengar och kör Z97.

Permalänk
Medlem

Anandtech gjorde en jämförelse för ett tag sedan. Se länk: http://www.anandtech.com/show/8959/ddr4-haswell-e-scaling-rev...

Inte direkt någon jätte stor skillnad. Frågan är om man tycker att det är värt det. Det är ju som du själv skriver också så att du får du köpa dyrare mobo+cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispyCustoms:

Tjenare! Jag har suttit å grumlat över RAM-minnen dem senaste 2-3 timmarna just nu och försökt få en inblick om hur allt fungerar etc. Ska bygga en ny PC med lite egna Mods och har försökt bestämma mig vad jag bör köra på (med pris inkl. i ekvationen)

Det jag ser framför mig är valet mellan antingen hardcore of the hardcore eller semi hardcore RAM. Hur stor skillnad skulle det egentligen vara mellan dessa två modeller?

Corsair Vengeance, DDR4, CL16, 2800Mhz (4x4 Gb) (Obuffrad) 2690 :-
[2x] Corsair Vengeance, DDR3, CL8, 1600 Mhz (4x4 Gb) 1958 :-

Kommer DDR4 minnena prestera bättre i överlag även fast Latensen skiljer så pass mycket eller är CL16 helt enkelt en grej som körs på alla DDR4 minnen? tänker att hastighets skillnaden på 1200 Mhz bör kännas av rätt mycket? Och vad menar man exakt med "obuffrade RAM minnen"?

Tanken är ju att försöka undvika spilla ut tusentals kronor på någonting som inte märks av när jag sitter å lirar WoW, HOtS, Withcer3, bf4, far cry, bioshock etc. dessutom kräver ddr4 ett nyare och dyrare moderkort+core extreme processor, så är det verkligen värt pengarna?

Tja om du tänker vänta på Skylake är det DDR3L och DDR4 som gäller. så tester DDR3 vs DDR4 kan vara missvisande.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

I dagsläget så är det egentligen inte DDR3 vs DDR4 som är den relevanta frågan, utan X99 vs andra system. När Skylake kommer så kommer vi säkert få se en hel del jämförelser mellan DDR3 och DDR4, men tills dess så handlar det mer om ifall man måste välja DDR4 eller inte.

CL16 vs CL8 kan verka mycket, men tänk på att CL anges i klockcykler. Så CL16 @ 2400 MHz har ungefär samma fördröjning som CL11 @ 1600 MHz.

När det gäller buffrat (även kallar registrerat) minne så har såna minnen register mellan minnesmodulerna och minneskontrollern, för att få bättre stabilitet med många minnen. Buffrade minnen används bara till servrar och fungerar sällan med vanliga konsument-moderkort. Det är med andra ord bara obuffrade minnen du bör kolla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Anandtech gjorde en jämförelse för ett tag sedan. Se länk: http://www.anandtech.com/show/8959/ddr4-haswell-e-scaling-rev...

Inte direkt någon jätte stor skillnad. Frågan är om man tycker att det är värt det. Det är ju som du själv skriver också så att du får du köpa dyrare mobo+cpu.

Det är ju det här med att de drar mindre ström men frågan är om jag inte skulle ha satsat på ett maxwell kort istället för hawaii om det var ström det handlade om...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av perost:

I dagsläget så är det egentligen inte DDR3 vs DDR4 som är den relevanta frågan, utan X99 vs andra system. När Skylake kommer så kommer vi säkert få se en hel del jämförelser mellan DDR3 och DDR4, men tills dess så handlar det mer om ifall man måste välja DDR4 eller inte.

CL16 vs CL8 kan verka mycket, men tänk på att CL anges i klockcykler. Så CL16 @ 2400 MHz har ungefär samma fördröjning som CL11 @ 1600 MHz.

När det gäller buffrat (även kallar registrerat) minne så har såna minnen register mellan minnesmodulerna och minneskontrollern, för att få bättre stabilitet med många minnen. Buffrade minnen används bara till servrar och fungerar sällan med vanliga konsument-moderkort. Det är med andra ord bara obuffrade minnen du bör kolla på.

Tack för svaret, ungefär så som jag trodde när det gällde hastighet och CL. sitter nu och tittar på X99 korten och det är som sagt MYCKET dyrare än de nuvarande "middle-budget" z97 korten så tror jag lägger ned hela ddr4 grejen och kör på något som kanske Corsair LP 2133Mhz CL11 4x4gb kort istället. känns som ett bra val. (jag gissar på att cl11 2133 mhz presterar ungefär jämlikt med ett par 1833 mhz cl9/8)

Visa signatur

Fractal Design North Mesh (White) | ASUS ROG X570I Strix | AMD Ryzen 9 3900X | ASUS RTX 4080 TUF | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Corsair HX850i | EK-Nucleus 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispyCustoms:

(jag gissar på att cl11 2133 mhz presterar ungefär jämlikt med ett par 1833 mhz cl9/8)

Det är ju rätt lätt att räkna på själv, men Wikipedia har en tabell här om man vill slippa ta fram miniräknaren. Sen ger ju högre frekvens så klart högre bandbredd också, så latency är inte allt.

Permalänk
Hedersmedlem

Sen är väl Z97-plattformen gjord för dual channel-minne och inte quad så 2x8GB är väl lite bättre än 4x4GB men vet inte riktigt hur viktigt det är