Byta CPU Kylare till AMD 965 - Butik och installationskostnader

Permalänk

Byta CPU Kylare till AMD 965 - Butik och installationskostnader

Hej,

Nu är det så att en vän vill byta ut original CPU kylare till sin AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition. Original kylare låter väldigt mycket och tempsen är dessutom väldigt höga pga av gammal kylpasta . Då tänkte han att en investering i ny kylare och pasta är på sin plats.

Vilken butik skulle ni rekommendera(monteringskostnad, service) och eventuellt vilken CPU kylare till hans processor.

Tack!

Permalänk
Avstängd

Byt kylaren själv? Ska en butik utföra arbetet så räkna med en ~1000kr.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Byt kylaren själv? Ska en butik utföra arbetet så räkna med en ~1000kr.

Lol, hade byt själv om det hade varit min egen dator . Vill inte förstöra något i vännens dator och orsaka andra problem.
Han är dessutom villig att betala för monteringen i butik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flexiblus:

Lol, hade byt själv om det hade varit min egen dator . Vill inte förstöra något i vännens dator och orsaka andra problem.
Han är dessutom villig att betala för monteringen i butik.

Som jag skrev tidigare räkna med en 1000kr.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Rekordmedlem

Ni bör lämpligen välja nån lokal butik så ni slipper en massa transporter eller så ber ni om att någon som bor i närheten kommer hem till er och hjälper till med bytet mot en fika

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Använder du ESD armband så är risken att du pajar nått väldigt liten om det bara är byte av cpu kylare.

Har monterat några sånna här kylare och det är väldigt lätt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8037173/sweckylare

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Som jag skrev tidigare räkna med en 1000kr.

Har pratat med Inet och de tar 550 kronor för montering av CPU kylare. Tror inte det finns billigare alternativ, ska kolla imorgon med webhallen och någon lokal butik i stan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Flexiblus:

Har pratat med Inet och de tar 550 kronor för montering av CPU kylare. Tror inte det finns billigare alternativ, ska kolla imorgon med webhallen och någon lokal butik i stan.

Har du kollat i tråden om bygghjälpare ? Om inte gör det.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1196197-gratis-hjalp-vi...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat i tråden om bygghjälpare ? Om inte gör det.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1196197-gratis-hjalp-vi...

Wow det där hade jag ingen aning om!!! Fantastisk att folk ställer upp och hjälper andra.
Har dock en liten uppdatering angående min post. Var hos vännen idag och applicerade ny kylpasta. Det var enkelt att få bort kylaren och hela processen gick smidigt till. Nu kan vi alla fall skjuta upp den nya kylaren nån månad till men det såg inte galet svårt ut :).

Tack för alla svar

Permalänk
Hedersmedlem

När det gäller kylare så rekommenderar jag CM's Hyper 212 Evo som jag gjort till flera andra. Den är populär av en väldigt bra anledning. Jag bytte själv ut originalkylaren på min 955 till en 212 och det gick från tornado alley till knäpptyst direkt. Se bara till att den får plats i ditt chassi först då den är väldigt hög.

Permalänk

Ja, det var exakt den kylare jag hade tänkt på och har redan pratat med min kompis om det. Har bara hört positivt om kylaren.

Permalänk
Hedersmedlem

Japp. Som sagt, får den plats i chassit ni har så är det bara att köpa den.

Permalänk

Fractal Design Define R2 , får kylaren plats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Fractal Design Define R2 , får kylaren plats?

Utan tvekan.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Skrivet av Ekner:

Utan tvekan.

Tack för info!

Permalänk

En liten uppdatering:

Jag bytte kylaren själv och det tog inte mer än 40 min. Tyckte inte det var särskilt svårt och dessutom en väldig bra erfarenhet för min del