AMD släpper Catalyst 15.5 Beta för The Witcher 3 och Project Cars

Permalänk
Medlem

Ingen som sitter med aktuella kort som har testat Project Cars med drivrutinen ännu? Vore intressant att se om det blev någon förbättring. Kunde knappt tro mina ögon när jag såg hur ett kraftfullt kort som 290X presterade som det gjorde i det spelet. Oavsett Nvida titel eller ej så blev man nästan chockad och undrar hur SMS kunde släppa det i det skicket.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Crossfire funkar bra med Optimize 1X1 i 15.4.

Så kan vara värt att prova med dessa med.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Undrar när windows 10 drivers kommer... De lär ta ett tag som vanligt med amd

Permalänk

1080p ultra -hairworks, 2x 290x. i7-4790 i CF, spelade en del i natt. Kunde dock inte få vettig CF prestanda. Får 60-80fps men det hackar till med några sekunders mellanrum, enstaka flimmrande objekt.V-sync gör det mkt värre. Provat alla AMD tips, ta bort temporal antialiasing, tom provat ha frame limiter genom rivatuner, suck.

Permalänk
Testpilot

Oh äntligen!
Har väntat med att starta min Witcher3-journey tills det att Drivers kom för Crossfire då jag tycker spel som dessa ska avnjutas med maximalt ögongodis

Nu hoppas man att det funkar som det ska bara, inte för jag har haft problem med 15.4 Drivern förutom lite i GTA med texture-popins (detta händer dock bara om man kör med höga settings på Distance-sakerna, som tex. Long Shadows).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hydramannen:

2x 290x i CF, spelade en del i natt. Kunde dock inte få vettig CF prestanda. Får 60-90fps men det hackar rätt kraftigt och enstaka flimmrande objekt. Provat alla AMD tips, ta bort temporal antialiasing, tom provat ha framelimiter genom rivatuner, suck.

Har du provat nya drivaren? Framgår inte riktigt i inlägget.

Skrivet av draceus:

Undrar när windows 10 drivers kommer... De lär ta ett tag som vanligt med amd

Så länge Win 10 inte lanserats så bör man nog inte förvänta sig att få drivrutiner på direkten. Men efter lanseringen lär dessa ha hög prioritet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@anon5930: Joo, körde en DDU avinstallation i safe mode enligt reglerna och stoppade in 15.5.
Så det fungerar men inte speciellt bra flyt. Skuggor i ex grottor flimrar rätt kraftigt märkte jag just. Funkar det för dig?

Permalänk

Hittade lite benchmark från tysk sida via google. här. Tyckte lite det lät lite för bra för att vara sant.

Permalänk
Medlem

Ah äntligen lite flyt! Fan på tiden AMD.
Fungerar jättebra nu.

Permalänk
Medlem

AMD skriver ju klart och tydligt i namnet när drivrutinen är lanserad. Är ni korkade som missar det? xD 14 (År) 12 (Månad).

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det känns lite... AMD har inte haft en skarp drivrutin i nästan ett år nu. Vad i helvete?
Snart heter den väl Early Access och så startar en kickstarter kampanj...

Vad är det för skillnad på en betadrivare och en WHQL drivare om dom fungerar lika bra? Bara för att den är WHQL-signerad, som nVidias senaste är det tydligt att det inte finns några garantier alls för att det är en stabil drivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hydramannen:

1080p ultra -hairworks, 2x 290x. i7-4790 i CF, spelade en del i natt. Kunde dock inte få vettig CF prestanda. Får 60-80fps men det hackar till med några sekunders mellanrum, enstaka flimmrande objekt.V-sync gör det mkt värre. Provat alla AMD tips, ta bort temporal antialiasing, tom provat ha frame limiter genom rivatuner, suck.

Crossfire funkar bra med Optimize 1X1 i 15.4.

Så kan vara värt att prova med dessa med.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Crossfire funkar bra med Optimize 1X1 i 15.4.

Så kan vara värt att prova med dessa med.

Funkade inte för mig med 15.4. Fick enormt mycket flickering. Däremot funkar nya 15.5.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hydramannen:

@anders190: Joo, körde en DDU avinstallation i safe mode enligt reglerna och stoppade in 15.5.
Så det fungerar men inte speciellt bra flyt. Skuggor i ex grottor flimrar rätt kraftigt märkte jag just. Funkar det för dig?

Nu sitter jag själv bara på ett kort och märker inte direkt någon skillnad ärligt talat. Men får testa lite mer för att se om jag kanske märker någon skillnad. Fortfarande en del stuttering och allmän seghet kvar men spelet flyter på i rätt bra inställningar med samtidigt.

Och ifall någon undrar, kvittar om jag så går ner till 1920x1080 och low/off på allt så försvinner inte stuttering och allmän seghet. Hoppades lite att detta skulle vara bättre nu men ingen märkbar skillnad iallafall här.

Skrivet av MystiX:

Vad är det för skillnad på en betadrivare och en WHQL drivare om dom fungerar lika bra? Bara för att den är WHQL-signerad, som nVidias senaste är det tydligt att det inte finns några garantier alls för att det är en stabil drivare.

Ingen större skillnad, speciellt som privatperson/konsument. Drivrutinen har skickats in till Microsoft för testning och certifiering. Att det står WHQL innebär inte att den håller någon högre kvalitet utan att den just certifierats.

Dock ser det snyggare ut om den är just WHQL'ad. Vill man vara elak kan man ju undra om AMD inte har råd med de 250 dollar (per operativsystemsfamilj) som det kostar att testa drivaren. Jag tycker mig dock minnas att det snarare ska kosta mycket mer men så kanske Wikipedia-artikeln är lite utdaterad: https://en.wikipedia.org/wiki/WHQL_Testing

Med tanke på att det i detta fall är en drivare som ska komma ut så fort som möjligt för att få bättre prestanda med ett nylanserat spel (specifikt Witcher 3) så kommer tiden det tar att få drivaren att bli WHQL-certad att dra ut på tiden i onödan. Men en WHQL'ad drivare i kvartalet tycker jag inte vore orimligt samtidigt.

Nu är WHQL inte något område där jag har någon större koll så någon som är mer insatt kommer nog förtydliga.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är det ju ingen större skillnad om det är BETA eller WHQL då det alltid är en BETA man utgår ifrån när det gäller nya drivisar. Så att testa dessa är iss lika bra som att köra nVidias nya WHQL:certade diton.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Han skrev nästan

Han missade med över ett halvår bara. Då kan man inte kalla det "nästan" heller.

Övrigt:
Jag har nästan aldrig haft problem med betadrivers utom en gång då drivrutinen uppträdde mycket konstigt. Jag kör dock enbart ett kort

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@Woods: tack för svar skönt slippa hålla på att avinstallera.

Permalänk
Medlem

Optimizing The Witcher 3: Wild Hunt Performance on AMD Radeon™ Graphics
http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/Optimizing-The-Witcher-3.aspx

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kollat lite comparioson vids mellan 15.4 och 15.5 och ser inte ut som nya gör ngt direkt fps skillnad?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Hjälpsam

Appropå stuttering, testa att köra något som begränsar frameraten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon81912:

Aldrig någonsin haft problem med en beta. Den heter troligtvis bara beta medan den går igenom certifiering och så. Kanske väntar på att någon skall skriva schyssta releasnotes också etc.

Va? konstigt, aldrig någonsin? Inte på länge heller men om man varit med i svängen så länge så känns det otroligt att man missat betaversioner av drivrutiner som alla haft problem med.. Stött på åtskilliga sådana genom åren från båda lagen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av retro123:

Va? konstigt, aldrig någonsin? Inte på länge heller men om man varit med i svängen så länge så känns det otroligt att man missat betaversioner av drivrutiner som alla haft problem med.. Stött på åtskilliga sådana genom åren från båda lagen.

Vilka är dessa åtskilliga som "alla" haft problem med? Jag brukar uppdatera till beta / senaste versionen när det dyker upp. Har kört på AMD sedan jag köpte mitt X1900GT (nvidia innan) och ett kort tag på senare tid med nvidia kort. Aldrig haft konstiga drivrutinsproblem pga beta drivers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draceus:

Undrar när windows 10 drivers kommer... De lär ta ett tag som vanligt med amd

Till Windows Vista, 7 och 8 var de före nVidia.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det känns lite... AMD har inte haft en skarp drivrutin i nästan ett år nu. Vad i helvete?
Snart heter den väl Early Access och så startar en kickstarter kampanj...

Om 5 månader är nästan ett år så...

Permalänk
Medlem

Drivisarna verkar inte funka... Får 40-50 fps med allt på lägsta, samma om jag kör 1 kort, 20 på ultra, yaaay. 15.4 och 1x1 funkar inte alls heller, får halva fpsen med det. Det positiva är ju att med handkontroll, låg grafik och lagg får man konsollkänsla av rang!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon81912:
Det har jag haft däremot, random krascher etc. Drivrutinen kraschar, svarta skärmar osv. Rensade nu drivrutinerna och drog in 14.12 Omega drivrutinen, den senaste skarpa. Och ve och fasa, det fungerar! Och jag får precis samma prestanda som med 15.4 eller 15.5 beta.

Så jadu.

Permalänk
Medlem

Clean install hjälpte inte heller. Negativ Scaling och stutter med två kort....

Gg autocorrect

Permalänk
Medlem

För mig går det utmärkt med 15.5

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draceus:

Undrar när windows 10 drivers kommer... De lär ta ett tag som vanligt med amd

Har en dialog med AMD angående Windows 10, Har gett dem lite loggar osv då jag fått problem med DX11 applikationer i samband med Hawaii baserade GPUer i Windows 10 efter den senaste builden.

Har testat med Tahiti, Kepler, och Maxwell kort utan problem så det verkar vara isolerat till 290 och 290x samt 295x2

Fick svar att det verkar vara något med WDDM 2.0 ihop med drivrutinerna som kör att man får black screen. Datorn fortsätter fungera felfritt förutom att man inte ser ett skit.

Har dock inte hört något om när en skarp windows 10 drivare släpps men skulle gissa på att det blir när lansering av win 10 sker

Visa signatur

Gammal men bra.