Flyttar hemifrån och behöver köpråd

Permalänk
Medlem

Flyttar hemifrån och behöver köpråd

Tjenare!

Snart är det dag för mig att flytta in i första egna lägenheten. I stort sett så kommer jag inte ta med mig mer än kläder och säng hemifrån vilket betyder att det blir en hel del turer till IKEA. Förutom möbler så är jag i behov av ljudsystem samt TV. Eftersom jag inte är så insatt inom dessa områden så tänkte jag fråga om hjälp här på Sweclockers.

Lägenheten jag flyttar in i är på 32kvm och planritningen ser ut så här:

Här är en bild på hur förra bostadsinnehavaren möblerat så att ni får en liten idea på skalan:

Det är alltså ett ljudsystem och TV jag eftersöker. Ljudsystem ska användas mest för musik via dator eller mobil men ska också kunna spela upp TV ljudet. TV:en ska kopplas till en dator där jag kan slösurfa, streama och spela lite mindre spel. Kan hända att jag kommer använda basutbudet på kabeln som ingår i hyran.

Allt detta har en budget på 25 000kr men ett stort plus om man kan få det billigare. Har hellre ett maffigt ljudsystem än en maffig TV så ni vet ungefär hur pengarna ska delas upp.

Har ni frågar eller dylikt så är det bara att posta!

Hälsningar,
Jussp

Permalänk
Medlem

Stor chans att du redan tänkt på detta men jag säger det ändå. Ofta är det inte värt att lägga stora pengar på ljudsystem i lägenhet då det är sällan man faktiskt får använda dem fullt ut, har du koll på vad det är för grannar du har och hur pass lyhört det är?

Permalänk

Jag skulle ha minst 52" TV med det avståndet. Jag har 46" på 2/3 ungefär.

Jag antar att du har Spotify premium.

Skaffa en förstärkare med nätverksanslutning och inbyggd Spotify, sedan valfria högtalare för >10000. Jag tror att det är en ganska bra riktlinje sen får du efterforska marknaden för ljud.

Alternativt, ha en dator du kopplar till Ljudsystemet och Tv:n, kör Spotify på datorn och mobilen och kan styra allt där med deras inbyggda funktion för fjärrstyrning. Då får du också alltid ljud från datorn till Tv och när du ska kolla TV via basutbudet kopplar du TV:n till stärkaren och väljer den tillhörande input med kontrollen.

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3 Ghz | Asus P7P55D-E PRO | Powercolor HD 5850 | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair HX 650W | FDD R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Stor chans att du redan tänkt på detta men jag säger det ändå. Ofta är det inte värt att lägga stora pengar på ljudsystem i lägenhet då det är sällan man faktiskt får använda dem fullt ut, har du koll på vad det är för grannar du har och hur pass lyhört det är?

Jadå, har kollat med förra bostadsinnehavaren och några grannar jag stötte på och ingen av dem har klagat på att dem hört grannarna så det borde inte vara så stora problem.

Skrivet av Kr0cket boy:

Jag skulle ha minst 52" TV med det avståndet. Jag har 46" på 2/3 ungefär.

Jag antar att du har Spotify premium.

Skaffa en förstärkare med nätverksanslutning och inbyggd Spotify, sedan valfria högtalare för >10000. Jag tror att det är en ganska bra riktlinje sen får du efterforska marknaden för ljud.

Alternativt, ha en dator du kopplar till Ljudsystemet och Tv:n, kör Spotify på datorn och mobilen och kan styra allt där med deras inbyggda funktion för fjärrstyrning. Då får du också alltid ljud från datorn till Tv och när du ska kolla TV via basutbudet kopplar du TV:n till stärkaren och väljer den tillhörande input med kontrollen.

Hade tänkt mig minst 50" åtminstånde.

Är total nybörjare på ljudsystem så har du några tips eller länkar på material där jag kan forska lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jussp:

Jadå, har kollat med förra bostadsinnehavaren och några grannar jag stötte på och ingen av dem har klagat på att dem hört grannarna så det borde inte vara så stora problem.

Hade tänkt mig minst 50" åtminstånde.

Är total nybörjare på ljudsystem så har du några tips eller länkar på material där jag kan forska lite?

Skulle tagit nån 55" för typ 10K. Kolla vilka smartfunktioner som passar dej.

Sen skulle jag köpa en förstärkare för typ 5000. Med spotify connect, air-play (för iphone, mac). pioneer, yamaha, onkyo eller marantz. Kolla vilka in- och utgångar som passar dej.

Och ett par Klipsch-golvisar för resten 5-10K. Som du kan bygga ut till 5.1 vid ett senare tillfälle.

Visa signatur

PC 4770K@4.5Ghz + H100i | Asus GTX 780 | Sabertooth Z87 | 16gb 1866mhz | AX 860i | Samsung Pro 256gb | 3TB Skärm BenQ XL2720T |
Ljud Benchmark DAC1 , AKG Q701
Kamera 5D Mark II, 24-105 f/4L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacca:

Skulle tagit nån 55" för typ 10K. Kolla vilka smartfunktioner som passar dej.

Sen skulle jag köpa en förstärkare för typ 5000. Med spotify connect, air-play (för iphone, mac). pioneer, yamaha, onkyo eller marantz. Kolla vilka in- och utgångar som passar dej.

Och ett par Klipsch-golvisar för resten 5-10K. Som du kan bygga ut till 5.1 vid ett senare tillfälle.

Har hört att golvare kräver mer utrymme för att låta bra. Är rummet tillräckligt stort för golvare? Eller ska jag satsa på ett par stativare + sub?

Permalänk
Inaktiv

Skulle inte köpa sub om man bor i lägenhet. Golvare är också det en aning overkill. Köp hellre ett par bra stativare och en ordentlig reciever som kopplar samman allt.

Jag kör med dessa högtalare och är mer än nöjd:
http://www.fyndborsen.se/ljud/hogtalare/satellithogtalare/xtz...

TV låter jag någon annan tipsa om.

Permalänk
Medlem

Jag skulle väntat tills 2015 modeller finns tillgänglig i Sverige.
Sonys nya 4K LED TV med Android TV (äntligen):
US priser:
http://store.sony.com/ces-2015-television/cat-27-catid-sony-ces-2015-tv

http://lcdtvbuyingguide.com/sony-lcd-tv/sony-lcd.html

Onkyo TX-NR646 - 4K, HDCP 2.2, DTS-X, Atmos: https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receiver/219540-onkyo-tx-nr646/

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Moderator
Testpilot

Sonos Playbar och Sub?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

IKEA Uppleva?

Permalänk
Medlem

Även jag röstar för IKEA Uppleva. Spana in det när du ändå ska dit och kolla möbler.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/livi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jussp:

Snart är det dag för mig att flytta in i första egna lägenheten. I stort sett så kommer jag inte ta med mig mer än kläder och säng hemifrån vilket betyder att det blir en hel del turer till IKEA. Förutom möbler så är jag i behov av ljudsystem samt TV. Eftersom jag inte är så insatt inom dessa områden så tänkte jag fråga om hjälp här på Sweclockers.

Har du funderat på att lägga en skärmvägg framför sängen? Det ger en känsla av att vara i ett rum och så slipper dina gäster se din slarviga säng varje gång de öppnar dörren http://www.ikea.com/us/en/catalog/categories/departments/hall... (Men jag kan ju ha fel, du kanske är en hejjare på att bädda)

RISÖR

EKNE

NIPPRIG BRUN

NIPPRIG SVART

Permalänk
Medlem

Skippa sub.

Mina grannar, tre våningar ner, dansar när jag använder min sub vid musik.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jussp:

Jadå, har kollat med förra bostadsinnehavaren och några grannar jag stötte på och ingen av dem har klagat på att dem hört grannarna så det borde inte vara så stora problem.

Tänkte att eftersom att det är din första lägenhet och att du flyttar hemifrån, så skulle jag ta det lugnt med allt vad som heter sub och golvare. Du vet inte om grannarna spelar musik alls (och det är därför de inte hör något). Man får vara lite tystare i lägenheter.

Jag skulle nog tyvärr ha nöjt mig med en Soundbar eller liknande. speciellt för en liten 32kvadratare. Lägg pengarna på annat eller spara, första boendet kommer ha en jäkla massa gömda utgifter, som uppenbarar sig allt eftersom.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

För musiken skulle jag rekommendera Sonos Playbar.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Navicula:

Då är det roligare att sätta dit högtalare, ett par planarer av nån typ kan ge dubbel funktion, själv har jag elektrostater, men magnestater är ju inte så dyrt, några par begagnade Magnepan skulle faktisk rymmas inom budgeten

http://www.magnepan.com

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

IKEA Uppleva?

Skrivet av biorrith:

Även jag röstar för IKEA Uppleva. Spana in det när du ändå ska dit och kolla möbler.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/livi...

Kollat lite på recensioner och kommentarer om IKEA Uppleva. Det enda lockande var priset i mina ögon.

Skrivet av Navicula:

Jävligt bra ide! Får se om jag kan hitta någon skärm vägg som passar in bra.

Skrivet av EyeNEye:

Skippa sub.

Mina grannar, tre våningar ner, dansar när jag använder min sub vid musik.

Skrivet av OskarW90:

Tänkte att eftersom att det är din första lägenhet och att du flyttar hemifrån, så skulle jag ta det lugnt med allt vad som heter sub och golvare. Du vet inte om grannarna spelar musik alls (och det är därför de inte hör något). Man får vara lite tystare i lägenheter.

Jag skulle nog tyvärr ha nöjt mig med en Soundbar eller liknande. speciellt för en liten 32kvadratare. Lägg pengarna på annat eller spara, första boendet kommer ha en jäkla massa gömda utgifter, som uppenbarar sig allt eftersom.

Jag skippar nog sub och golvare till en början. Kommer nog köra på ett par schyssta stativhögtalare med en receiver så har man lite uppgraderings möjligheter sen i framtiden.

Skrivet av Llhweiir:

För musiken skulle jag rekommendera Sonos Playbar.

Skrivet av Dinoman:

Sonos Playbar och Sub?

Soundbar eller ett par stativhögtalare? Själv är jag mer mot stativ hållet men har kikat lite på några soundbars. Vad tycker ni?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jussp:

Soundbar eller ett par stativhögtalare? Själv är jag mer mot stativ hållet men har kikat lite på några soundbars. Vad tycker ni?

Soundbar är ett dåligt skämt om det handlar om ljudkvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Jussp:

Kollat lite på recensioner och kommentarer om IKEA Uppleva. Det enda lockande var priset i mina ögon.

Jävligt bra ide! Får se om jag kan hitta någon skärm vägg som passar in bra.

Jag skippar nog sub och golvare till en början. Kommer nog köra på ett par schyssta stativhögtalare med en receiver så har man lite uppgraderings möjligheter sen i framtiden.

Soundbar eller ett par stativhögtalare? Själv är jag mer mot stativ hållet men har kikat lite på några soundbars. Vad tycker ni?

Vill du något clean som dessutom är extremt smidigt att styra med, telefon, dator, platta, you name it så är Sonos rätt imponerande. Ljudet hos en Playbar till sammans med en SUB ska upplevas. Gå ner till Hifi-klubben och lyssna på kombon.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

Högtalare håller väldigt länge och du kommer antagligen att flytta rätt många gånger de närmaste åren. Jag skulle satsa på ett par rätt små och lättplacerade men bra/dyra högtalare, typ studiomonitorer eller liknande. Sonos är ett bra tips. Storlek behövs mest för basen men du vill inte strula med grannarna ändå. Man skall vara en bra granne, mycket trevligare då.

TV är rätt mycket färskvara och vanligt TV-tittande är på väg ut. Mest en vanesak. Jag skulle inte lägga mycket pengar på den, jag äger faktiskt ingen. Storlek handlar mest om tittavstånd och tittavstånd handlar mest om hur många som tittar samtidigt. Antagligen har du inte så många fruar och barn ännu så du kan klara dig med en 13" bärbar på soffbordet köra Netflix + SVT Play eller whatever. Slipper TV-licens också.

Rent allmänt när man startar eget bo, det är lätt att köpa på sig allt man behöver direkt och att det då blir en massa billig skit. Ta det lugnt och satsa på få men lite bättre grejer. Bäst i långa loppet.

Bara mina 2 kr ...

Permalänk
Medlem

Äh, folk är för fjantiga. Klart du kan ha ett par rediga golvare även fast du bor i lägenhet. Jag har senaste åren bytt lägenhet tre gånger och har kunnat kräma på rätt bra med mina golvare. Bara för att man kan så behöver man ju inte spela för hela huset kl 03 på en tisdag.

En sak till, köp för bövelen ingen soundbar.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Sonos Playbar och Sub?

Tycker det inte är värt pengarna. Finns bättre system för mindre pengar.

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jussp:

Soundbar eller ett par stativhögtalare? Själv är jag mer mot stativ hållet men har kikat lite på några soundbars. Vad tycker ni?

Jag bor själv i lägenhet och i mitt vardagsrum (25kvm) har jag sonos playbar + sub samt 2st play 1:or för surround. Enbart playbar och sub tycker jag ger riktigt bra ljud + allt är trådlöst därav slipper du alla fula sladdar.

Kan du få tag på en sonos playbar + sub för ett bra pris hade jag enkelt valt det och sedan en hyfsad TV för runt 10k så har du 2-3 tusen över som du kan lägga på annat eller fixa 2x Sonos play1 för surround. Dessutom kan du bygga ut detta system i framtiden också.

Jag bor på bottenvåning iofs. Sätter jag volym på mer än runt 50% eller mer med ovan system känns det som att grannarna ska komma vilken sekund som helst, men har aldrig fått några klagomål ^^

Visa signatur

Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB, MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB, Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5,Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO RÖD, Samsung SSD EVO 850-Series 500GB, EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär, Fractal Design Kelvin S24 240mm,Corsair Carbide Air 540 Cube Vit, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB

Permalänk
Medlem

@Jussp:

I en relativt liten lägenhet hade jag valt en Playbar framför stativhögtalare. Sonos kan du sedan bygga på allteftersom som bostaden kräver och ekonomin tillåter.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av capolano:

Tycker det inte är värt pengarna. Finns bättre system för mindre pengar.

Vilken tur att det inte är du som ska köpa det då.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jussp:

Jag skippar nog sub och golvare till en början. Kommer nog köra på ett par schyssta stativhögtalare med en receiver så har man lite uppgraderings möjligheter sen i framtiden.

Bra tänkt, för du kommer att störa dina grannar som in i helvete med såna högtalare. Jag har själv bott nära idioter med sub och golvare och det slutade med att de blev polisanmälda för vi grannar orkade inte höra på dem >_> <_< (speciellt inte på natten)