Permalänk

Bryggkoppla förstärkare

Har 2 stycken 4 ohms basar till min Sony STR-D515 förstärkare men undrar om den fungerar med bryggkoppling? För då kan jag koppla om basarna till 8 ohm istället men vill inte bara belasta en kanal så tänkte om det går att brygga?

Edit: Tänkte också höra om någon vet vad den ger ut i 4 ohm?

Får jag ut mer effekt med bryggkoppling? Har nu ena basen inkopplad så här:

Tycker det är mer kontroll på basen nu tack vare mer effekt (ena basen bara) men kanske bara är placebo eller får jag ut mer effekt? Och får jag ut mer effekt om jag skulle bryggkoppla med båda högtalarna istället för att köra i vardera kanal?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

STR-D515 (och 615) datablad (lite dåligt tryck men effektuppgifterna står nere till vänster.
RMS: 2x70(75)W i 8ohm, 2x130(140)W i 4ohm.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

STR-D515 (och 615) datablad (lite dåligt tryck men effektuppgifterna står nere till vänster.
RMS: 2x70W i 8ohm, 2x100W i 4ohm.
http://elektrotanya.com/PREVIEWS/63463243/23432455/sony/sony_str-d515_d615.pdf_1.png

Men det där är US modellen som har 120 volt och då blir det väl mer watt...?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Men det där är US modellen som har 120 volt och då blir det väl mer watt...?

Nej de har bara olika nätaggregat (eller lindningar) så hur mycket slutstegen tål ändras inte.
Du kan koppla en bas till vardera stereokanal. Om du är rädd för överlast så spela inte på fullt hela tiden... De flesta slutsteg har överlastskydd som slår ifrån.

P.S.
Du kan inte koppla på annat sätt. Om du seriekopplar dem till 8 ohm och kopplar dem till rött på båda kanalerna så får du bara ut skillnaden mellan höger o vänster kanal. Alla SVARTA anslutningar är sammankopplade internt.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Har 2 stycken 4 ohms basar till min Sony STR-D515 förstärkare men undrar om den fungerar med bryggkoppling? För då kan jag koppla om basarna till 8 ohm istället men vill inte bara belasta en kanal så tänkte om det går att brygga?

Edit: Tänkte också höra om någon vet vad den ger ut i 4 ohm?

Får jag ut mer effekt med bryggkoppling? Har nu ena basen inkopplad så här:

Tycker det är mer kontroll på basen nu tack vare mer effekt (ena basen bara) men kanske bara är placebo eller får jag ut mer effekt? Och får jag ut mer effekt om jag skulle bryggkoppla med båda högtalarna istället för att köra i vardera kanal?

http://i.imgur.com/WHyDnaE.jpg

Hej!

Du har nog inte gjort någon bryggkoppling där. Du har bara använt den andra kanalens minus kontakt. Jag är ingen expert, men jag undrar om inte bägge minus är hopkopplade.

När man bryggkopplar brukar man koppla + på kanal 1 till + på kanal 2, via högtalaren såklart.

Men det brukar stå på förstärkaren om det går att bryggkoppla, och ibland finns det en switch för det.

Tycker inte du ska testa om det inte uttryckligen står.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Hej!

Du har nog inte gjort någon bryggkoppling där. Du har bara använt den andra kanalens minus kontakt. Jag är ingen expert, men jag undrar om inte bägge minus är hopkopplade.

När man bryggkopplar brukar man koppla + på kanal 1 till + på kanal 2, via högtalaren såklart.

Men det brukar stå på förstärkaren om det går att bryggkoppla, och ibland finns det en switch för det.

Tycker inte du ska testa om det inte uttryckligen står.

Tack för de snabba svaren jag fått

Vart sugen på att testa då i bilen så är det bara att välja t.ex Right + och Left - för att brygga..
Men såg Barevids video på hur man bryggkopplar, men då har han som sagt tagit plus och plus och inverterat ena kanalen, men vart går minus då?

Aja vart sugen på mer effekt om det gick

Men vad är bäst att köra?

Eller så här x2

Skrivet av Waxinator:

Nej de har bara olika nätaggregat (eller lindningar) så hur mycket slutstegen tål ändras inte.
Du kan koppla en bas till vardera stereokanal. Om du är rädd för överlast så spela inte på fullt hela tiden... De flesta slutsteg har överlastskydd som slår ifrån.

P.S.
Du kan inte koppla på annat sätt. Om du seriekopplar dem till 8 ohm och kopplar dem till rött på båda kanalerna så får du bara ut skillnaden mellan höger o vänster kanal. Alla SVARTA anslutningar är sammankopplade internt.

Okay för i någon sån där såg jag att US modellen med 120 volt agg gav ut det du skrev och nån annan Australisk eller vad det var som hade 240 volts nätaggregat gav endast ut 50 watt? :s Därför jag trodde det var så.

Och det där med att koppla båda sladdarna till +, blir det inte kortslutning då?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

@juniorjesper: De kan naturligtvis sälja olika slutsteg för olika marknader men förstärkarkretsarna inuti får inte nätspänning utan nedtransformerad och likriktad spänning.

Alla svarta högtalaranslutningar är normalt sammankopplade innanför bakstycket. så att koppla till annan svart kanal ändrar inget. När du kopplar högtalarna över de röda så kommer bara skillnads signalen att gå mellan anslutningarna. Detta kallas biofoni och jag har använt den kopplingen för att få en tredje stereokanal i rummet.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Hej!

Du har nog inte gjort någon bryggkoppling där. Du har bara använt den andra kanalens minus kontakt. Jag är ingen expert, men jag undrar om inte bägge minus är hopkopplade.

När man bryggkopplar brukar man koppla + på kanal 1 till + på kanal 2, via högtalaren såklart.

Men det brukar stå på förstärkaren om det går att bryggkoppla, och ibland finns det en switch för det.

Tycker inte du ska testa om det inte uttryckligen står.

Misstänker att du har helt rätt, "Minusarna" är med största sannolikhet sammankopplade på insidan.
Och om förstärkaren är bryggbar så brukar det stå på den.
Samma sak med "A" och "B" kanalerna, de är oftast också sammankopplade, så du har inget att hämta där i heller.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Tack för de snabba svaren jag fått

Vart sugen på att testa då i bilen så är det bara att välja t.ex Right + och Left - för att brygga..
Men såg Barevids video på hur man bryggkopplar, men då har han som sagt tagit plus och plus och inverterat ena kanalen, men vart går minus då?

Aja vart sugen på mer effekt om det gick

Men vad är bäst att köra?

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/images/woofer_wizard/2_4ohmSVC_8ohm.png

Eller så här x2

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/images/woofer_wizard/1_4ohmSVC_4ohm.png

Okay för i någon sån där såg jag att US modellen med 120 volt agg gav ut det du skrev och nån annan Australisk eller vad det var som hade 240 volts nätaggregat gav endast ut 50 watt? :s Därför jag trodde det var så.

Och det där med att koppla båda sladdarna till +, blir det inte kortslutning då?

Jag känner direkt att det inte är någon bra idé att experimentera så som den killen har gjort.

Det fungerar säkert alldeles utmärkt, men så fort du skulle koppla in en ljudkälla som inte inverterar ena signalen, eller varför inte bara starta radion, så kommer det bli fel.

Dessutom, när det gäller basar så drar dom mycket ström. Med stor sannolikhet är det strömstyrkan som begränsar dig, och kanske inte effekten i sig. Alltså, även om du bryggar, om det går, så får du inte ut mer ström ur förstärkaren. Det blir alltså nätdelen som begränsar.
Dock är ju det vad jag skulle tro!

Bilderna på hur du kan koppla basarna. Du måste ju koppla dom i serie om du har två st på 4Ohm st. I serie får du då 8Ohm.

Förstärkaren klarar nog inte 2Ohm. Eller möjligen på låg volym, men den stänger nog av när du höjer.

Serie är ju alltså då du koppla från + på förstärkaren till + på bas 1. - på bas 1 till + på bas 2. - på bas 2 till - på förstärkaren.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem

Om förstärkaren inte har nån färdig funktion för bryggnnig måste man fixa ett schema och kolla hur den är konstruerad och om den går att brygga (dvs om den inte redan är internt bryggad per kanal), om den går att brygga så måste du även fixa till en fasvändnnig på ena kanalens ingång, det ska alltså kopplas så här

http://en.wikipedia.org/wiki/Bridged_and_paralleled_amplifier...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jag känner direkt att det inte är någon bra idé att experimentera så som den killen har gjort.

Det fungerar säkert alldeles utmärkt, men så fort du skulle koppla in en ljudkälla som inte inverterar ena signalen, eller varför inte bara starta radion, så kommer det bli fel.

Dessutom, när det gäller basar så drar dom mycket ström. Med stor sannolikhet är det strömstyrkan som begränsar dig, och kanske inte effekten i sig. Alltså, även om du bryggar, om det går, så får du inte ut mer ström ur förstärkaren. Det blir alltså nätdelen som begränsar.
Dock är ju det vad jag skulle tro!

Bilderna på hur du kan koppla basarna. Du måste ju koppla dom i serie om du har två st på 4Ohm st. I serie får du då 8Ohm.

Förstärkaren klarar nog inte 2Ohm. Eller möjligen på låg volym, men den stänger nog av när du höjer.

Serie är ju alltså då du koppla från + på förstärkaren till + på bas 1. - på bas 1 till + på bas 2. - på bas 2 till - på förstärkaren.

Då kanske det inte är någon ide om jag kopplar så de är i 8 ohms last för då borde jag bara få ut 70 watt istället för x2 watten om jag kopplar in de på vardera kanal?
Tänkte vara lite snällare mot förstärkaren då den vill ha 8-16 ohms last, den blir varm när man spelar på ett tag.
Ska en förstärkare bli varm? Hur varm ska den bli isf för att vara normalt? Brukar ha fönstret öppet som kylning men vill ju inte störa grannarna för mycket heller.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Då kanske det inte är någon ide om jag kopplar så de är i 8 ohms last för då borde jag bara få ut 70 watt istället för x2 watten om jag kopplar in de på vardera kanal?
Tänkte vara lite snällare mot förstärkaren då den vill ha 8-16 ohms last, den blir varm när man spelar på ett tag.
Ska en förstärkare bli varm? Hur varm ska den bli isf för att vara normalt? Brukar ha fönstret öppet som kylning men vill ju inte störa grannarna för mycket heller.

Haha, jag tänkte inte på att du kunde köra en bas per kanal. Givetvis bör du göra så.

En förstärkare kan bli ganska varm, men givetvis är det inte bra att överdriva. Jämför mot processorer och liknande, dom går ju sönder vid en viss temperatur (eller rättare sagt stänger dom ner för att skydda sig själva). Kör du förstärkaren för varm riskerar den att gå sönder i förtid.

En bra idé kan vara att se till att det inte är en massa damm som har samlats i den. Ställ den med gott om utrymme runt omkring. Är du extra nojig kan du ju sätta en lite fläkt som kyler den lite.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av juniorjesper:

Då kanske det inte är någon ide om jag kopplar så de är i 8 ohms last för då borde jag bara få ut 70 watt istället för x2 watten om jag kopplar in de på vardera kanal?
Tänkte vara lite snällare mot förstärkaren då den vill ha 8-16 ohms last, den blir varm när man spelar på ett tag.
Ska en förstärkare bli varm? Hur varm ska den bli isf för att vara normalt? Brukar ha fönstret öppet som kylning men vill ju inte störa grannarna för mycket heller.

Ja det är normalt att de blir varma, de får bli 65C i de delar du kan ta på annars uppfyller de inte säkerhetsreglerna, internt kan det bli varmare men helst inte så mycket varmare för då sliter det på framförallt kondenstorerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Haha, jag tänkte inte på att du kunde köra en bas per kanal. Givetvis bör du göra så.

En förstärkare kan bli ganska varm, men givetvis är det inte bra att överdriva. Jämför mot processorer och liknande, dom går ju sönder vid en viss temperatur (eller rättare sagt stänger dom ner för att skydda sig själva). Kör du förstärkaren för varm riskerar den att gå sönder i förtid.

En bra idé kan vara att se till att det inte är en massa damm som har samlats i den. Ställ den med gott om utrymme runt omkring. Är du extra nojig kan du ju sätta en lite fläkt som kyler den lite.

Skrivet av mrqaffe:

Ja det är normalt att de blir varma, de får bli 65C i de delar du kan ta på annars uppfyller de inte säkerhetsreglerna, internt kan det bli varmare men helst inte så mycket varmare för då sliter det på framförallt kondenstorerna.

Okay tackar för svar

Edit: Kör som jag gjort nått år nu med vardera bas i vardera kanal

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Då kanske det inte är någon ide om jag kopplar så de är i 8 ohms last för då borde jag bara få ut 70 watt istället för x2 watten om jag kopplar in de på vardera kanal?
Tänkte vara lite snällare mot förstärkaren då den vill ha 8-16 ohms last, den blir varm när man spelar på ett tag.
Ska en förstärkare bli varm? Hur varm ska den bli isf för att vara normalt? Brukar ha fönstret öppet som kylning men vill ju inte störa grannarna för mycket heller.

Hur varm en förstärkare blir beror på konstruktion samt hur bra delar det sitter i den. Om nätaggregatet i förstärkaren är dåligt kommer såklart förstärkaren bli varmare än om det är ett nyare med hög effektivitet.

Om förstärkaren är en klass A kommer till exempel alltid minst 50% av effekten omvandlas till värme, men har andra fördelar som mindre brus vid låg ljudnivå.

Naturligtvis bör inte förstärkaren bli så varm att du bränner dig, men det är inte ovanligt att man tydligt känner hur värmen stiger från förstärkaren om man håller handen över den.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av juniorjesper:

Okay tackar för svar

Edit: Kör som jag gjort nått år nu med vardera bas i vardera kanal

Det är troligen enklast på den förstärkaren, du påverkar ju dessutom dämpfaktorn på ett ogynsamt sätt om du bryggar vilket ibland gör att ljudkvaliten påverkas hörbart negativt när ljudkvantiteten ökar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@juniorjesper: Jag har en Onkyo klass-D förstärkare som levererar sparsamt med värme, men jag har den under en glasskiva, så jag har placerat två 140mm chassifläktar uppe på luftutsläppet som drar ut varmluften. De matas med en 5V mobilladdare och snurrar långsamt så de inte hörs men gör god nytta. Arbetstemperatur runt 30 grader bara mot tidigare 50.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

@juniorjesper: Jag har en Onkyo klass-D förstärkare som levererar sparsamt med värme, men jag har den under en glasskiva, så jag har placerat två 140mm chassifläktar uppe på luftutsläppet som drar ut varmluften. De matas med en 5V mobilladdare och snurrar långsamt så de inte hörs men gör god nytta. Arbetstemperatur runt 30 grader bara mot tidigare 50.

Ja jag har tänkt på det jag med då jag har ett par stycken datorfläktar jag inte använder men blir inte laddaren väldigt varm?
Kan knappt ta i min iPhone laddare ibland om jag har laddat ett tag och hållt på med telefon.. (iPhone 5).
Tänkte att en fläkt drar väl lite mer än en iPhone?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av juniorjesper:

Ja jag har tänkt på det jag med då jag har ett par stycken datorfläktar jag inte använder men blir inte laddaren väldigt varm?
Kan knappt ta i min iPhone laddare ibland om jag har laddat ett tag och hållt på med telefon.. (iPhone 5).
Tänkte att en fläkt drar väl lite mer än en iPhone?

Nja, telefoner brukar dra 5watt när de laddar men de förbrukar ju inte så mycket effekt utan energin lagras i batteriet tills det är fullt och då sjunker strömmen så att den motsvarar vad telefonen drar i realtid, en datorfläkt av normaltyp drar sällan mer än ca 1 watt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@juniorjesper: Nej en iPhone laddar med upp till 2A medan 140mm fläktarna (12V --> 5V) drar cirka 0,2A vid full fart.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA