Permalänk
Medlem

Trasig skärm?

Tja,

I morse då jag satte mig framför datorn så hade min sekundära skärm fått tuppjuck.
Färgerna var helt åt skogen, dock inte i menyn på skärmen.
Har nu testat med både DVI och VGA ingången, och olika kablar på två olika datorer, utan framgång.
Tog 3 bilder då jag hade den kopplad till en dator jag sitter och labbar med.

Bild 1: Windows XP's världsskända bakgrundsbild, ska det vara iaf...

Bild 2: Samma bild, fast med skärmens meny uppe som visas korrekt.

Bild 3: Här är en från BIOS på moderkortet, vilket dom flesta borde veta ska vara ljus och mörk blå med gul och vit text.

Någon som har någon idé på vad man kan göra åt saken, eller är det bara att hiva den på tippen?

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk

Skärmen har tappat den röda färgen. Eftersom du redan testar både DVI (digital överföring) och VGA (analog överföring) så anser jag att skärmen är trasig.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Skärmen har tappat den röda färgen. Eftersom du redan testar både DVI (digital överföring) och VGA (analog överföring) så anser jag att skärmen är trasig.

Så har varit borta några dagar så jag har inte kunnat svara.
Men efter lite labbande med skärmen, så fick jag den rätt ok endå.
Fick stänga av MagicColor (var den stora boven), och sedan leka med lite andra inställningar.
Skärmen visar nu iaf alla grund färger i någorlunda rätt nyans.
Men det får nog bli att köpa en ny primär skärm, och flytta över min SyncMaster 244T som sekundär.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Vilket märke är det på skärmen som strular? , min Samsung började också bete sig konstigt...till slut så startade den inte så jag fick skruva isär den, och då va det 4st kondingar som behövdes byttas.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Testpilot

@Lastviking: Men inte blev det konstiga färger då? dåliga kondingarna i nätdelen ger oftast problem med att starta som du själv skriver.

Konstiga färger kan ofta bero på klapp i den så kallade LVDS-kabel, det är en (ofta) platt kabel som går mellan skärmens mainboard (kortet med alla ingångar och som skapar bilden) och skärmpanelen. Man kan ibland lösa det genom att ta ur kabeln och rengöra kontaktytorna och ibland kan det tillomed räcka med att ta ut och stoppa tillbaka den igen, har man mer otur kan man behöva köpa en ny kabel och det brukar man kunna hitta på eBay.

Dock ser inte det här problemet riktigt ut som LVDS-problem brukar göra utan det brukar ofta vara mer grynigt eller att hela delar av bilden som saknas men det kan även ge en inverterad effekt så det finns lite blandade symptomer.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]