Bygga en NAS, vart finns hårddiskarna?

Permalänk
Medlem

Bygga en NAS, vart finns hårddiskarna?

Tjena mors folket!
Nu är det så att en vän av mig bad mig att bygga ihop en NAS åt honom.. no problemo egentligen.. men han ville spara så MYCKET som möjligt på det men ändå ha en NAS på 15TB.. så jag har försökt använda mina google kunskaper och ta reda på vart man kan få tag på hårddiskar för en billigt peng, UTAN att behöva bygga en NAS som har 20000000 hårddiskar i hahah.

Men ja, jag vända mig nu till er experterna för hjälp och råd då jag har fastnat med denna uppgiften och inte kommer vidare.. vart kan man få tag på hyfsat stora hårddiskar för en hyfsat billigt peng? Som sagt målet är 15TB NAS.

Tack för er hjälp och tid, den uppskattas enortm!

<3

Permalänk

Vad ska NASen användas till? Ska det vara någon form an RAID? Personligen skulle jag ge tipset att satsa på stabilitet, prestanda och driftsäkerhet snarare än priset. NAS-diskar går hela tiden och slits "fortare" än diskarna i en dator i regel. 15TB är inte mycket lagring och de få kronorna man kan vinna är inte värda riskerna. Titta på diskar med 8TB, de är billiga per GB men jag skulle satsat på WD 4TB Red.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Ett sätt att bygg NAS och skona hårdiskar från att snurra är att använda sig av unraid
Då snurrar enbart den hd som man är "inne" på (beroende på hd sleep time naturligtvis).
Nackdelen är att unraid saknar bra skydd för bitrot (inte en stor nackdel om det handlar om media filer dock) OCH att det kostar pengar om du vill använda mer än tre hd 59$ för 6hd, 89$ för 12hd, 129$ för 25hd det går även att använda en cache disk (som då ej finns med i raiden).

Mer info i en del andra trådar där jag postat hittar du här http://www.sweclockers.com/forum/sok?searchid=a928fe94-a242-4...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Ett sätt att hitta diskar är ju att gå in på prisjakt och sortera efter kr/GB.
Finns ju dock många punkter att tänka på.
Ska det vara raid? Är väl på 4TB och större diskar man kan räkna med ett URE på en rebuild?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Bästa pris på hårddiskar är antagligen dom mellan 3 och 5 TB eftersom dom har lägst pris / prestandavärde vs storlek.

Jag jämförde diskar mellan 1 och 6 TB och fick följande pris. Rent praktiskt för 15 TB utrymme så skulle jag säga att 4 TB är bästa pris eftersom en RAID inte är en backup och man ändå behöver en separat backup. Antingen kör man två RAID 1 och använder den ena som en separat backup. Då är båda skyddade mot fel i realtid och backupen skyddar mot förändingar i innehållet. En snålare variant skulle vara att köra 3 av diskarna i RAID 5 och köra en av diskarna separat som backup.

Det här är diskar från Webhallen (WD RED).
1 TB * 15 = 11 235
2 TB * 7 (8) = 7 630, (8 720)
3 TB * 5 = 6 745
4 TB * 3 (4) = 5 697, (7 596)
5 TB * 3 = 7470
6 TB * 2 (3)= 5 980, (8 970)

Jag har inte tagit ställning till absolut lägsta pris men med idén och lite letande så får man fram vad som ger bäst pris.

Jag skulle inte välja dom diskar som är över 6 TB då dom inte är tillräckligt bra ännu i prestanda. Personligen använder jag alltid diskar med bästa prestanda. Vilket inte ger bästa pris men extremt snabba och pålitliga diskar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Hade jag varit du så hade jag plockat ihop en billig matx/mitx rigg och raidat satan med hårddiskar 15tb blir bra dyrt men det är nog billigast för vad en NAS kostar som ska klara 15tb så är det billigare att plocka ihop en dator tror jag

Visa signatur

CPU: AMD RYZEN 7 5700X Grafikkort: RX7800XT RAM:32GB Corsair MB: ASRock B550 Phantom Gaming-ITX/ax SSD: 1x1tb Kingston KC3000 1x1tb EVO860 SSD CPU-Cooler: Alpenföhn Case: NZXT H1 itx PSU: NZXT 750W SFX

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Vad ska NASen användas till? Ska det vara någon form an RAID? Personligen skulle jag ge tipset att satsa på stabilitet, prestanda och driftsäkerhet snarare än priset. NAS-diskar går hela tiden och slits "fortare" än diskarna i en dator i regel. 15TB är inte mycket lagring och de få kronorna man kan vinna är inte värda riskerna. Titta på diskar med 8TB, de är billiga per GB men jag skulle satsat på WD 4TB Red.

JeagerMeisterSWE: Den skall främst använda för lagring av stora media filmer ifrån olika tv-inspelningar, film inspelningar etc. Så det viktigaste är nog lagrings-kapaciteten än hastigheten där. Tack för tipsen om WD Red, jag ska genast ta en titt på saken!

Skrivet av grizzly666:

Ett sätt att bygg NAS och skona hårdiskar från att snurra är att använda sig av unraid
Då snurrar enbart den hd som man är "inne" på (beroende på hd sleep time naturligtvis).
Nackdelen är att unraid saknar bra skydd för bitrot (inte en stor nackdel om det handlar om media filer dock) OCH att det kostar pengar om du vill använda mer än tre hd 59$ för 6hd, 89$ för 12hd, 129$ för 25hd det går även att använda en cache disk (som då ej finns med i raiden).

Mer info i en del andra trådar där jag postat hittar du här http://www.sweclockers.com/forum/sok?searchid=a928fe94-a242-4...

Oh, där lärde man sig något nytt haha. Tack för länkarna Grizzly666, dom hjälpte mig en del

Skrivet av BergEr:

Ett sätt att hitta diskar är ju att gå in på prisjakt och sortera efter kr/GB.
Finns ju dock många punkter att tänka på.
Ska det vara raid? Är väl på 4TB och större diskar man kan räkna med ett URE på en rebuild?

Jo, har fått tipsen om prisjakt, fattar inte hur jag inte har tänkt på de när jag tänkt på butiker och stuff hahah..

Skrivet av OldComputer:

Bästa pris på hårddiskar är antagligen dom mellan 3 och 5 TB eftersom dom har lägst pris / prestandavärde vs storlek.

Jag jämförde diskar mellan 1 och 6 TB och fick följande pris. Rent praktiskt för 15 TB utrymme så skulle jag säga att 4 TB är bästa pris eftersom en RAID inte är en backup och man ändå behöver en separat backup. Antingen kör man två RAID 1 och använder den ena som en separat backup. Då är båda skyddade mot fel i realtid och backupen skyddar mot förändingar i innehållet. En snålare variant skulle vara att köra 3 av diskarna i RAID 5 och köra en av diskarna separat som backup.

Det här är diskar från Webhallen (WD RED).
1 TB * 15 = 11 235
2 TB * 7 (8) = 7 630, (8 720)
3 TB * 5 = 6 745
4 TB * 3 (4) = 5 697, (7 596)
5 TB * 3 = 7470
6 TB * 2 (3)= 5 980, (8 970)

Jag har inte tagit ställning till absolut lägsta pris men med idén och lite letande så får man fram vad som ger bäst pris.

Jag skulle inte välja dom diskar som är över 6 TB då dom inte är tillräckligt bra ännu i prestanda. Personligen använder jag alltid diskar med bästa prestanda. Vilket inte ger bästa pris men extremt snabba och pålitliga diskar.

OldComputer: Stort tack för all den infon!! Och jag håller med dig, 6>TB hdds är inget vidare i dagens tidspunkt så jag kommer nog köra på 3 diskar i R5, inte mina pengar jag lekar med så det får blir den snålaste alternativen. Stort tack!

Skrivet av banzified:

Hade jag varit du så hade jag plockat ihop en billig matx/mitx rigg och raidat satan med hårddiskar 15tb blir bra dyrt men det är nog billigast för vad en NAS kostar som ska klara 15tb så är det billigare att plocka ihop en dator tror jag

banzified: Håller med dig, det är oftast billigare att bygga ihop nått själv än att köpa färdigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Desinika:

3 diskar i R5, inte mina pengar jag lekar med så det får blir den snålaste alternativen.

Känns som att kasta pengar i sjön om det här är målet. Du får en 4-slots NAS för under 2K, som stödjer stora diskar. 4'a 5TB diskar i RAID 5 ger närmare 14TB, så målet är nått, eller så nära man nu kommer. På 3x5TB kommer du ju inte längre än till 9+TB, så uppdragsgivaren kanske inte blir helt nöjd om kravet var 15...

Nackdelen med RAID-5 är att kapaciteten på diskarna börjar bli så stor att man får problem med tillförlitligheten på diskarna. Egentligen borde man börja snegla på RAID-6, och 5 diskar som minimum för 15TB. Men priset tar ett stort kliv uppåt då. Thecus N5550 kostar strax under 5K, och 5 diskar för lite över 10K. Jämfört med hela bygget för 10K.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

säger bara en sak, RAID av valfri siffra sen debian med seafile <3 ren jäddra kärlek om man vill ha en riktig skön NAS funktion både med ftp, komma åt med alla möjliga gadgets vare sig det är android eller apple produkter, via webläsaren ja i princip allt jag ska bygga en "släkt" nas där jag kör Raid 10 (1+0) med 4tb diskar och som då släktingarna får runt 200gb utrymme för att bakuppa sina bilder m.m .. freaking love it !

Visa signatur

CPU: AMD RYZEN 7 5700X Grafikkort: RX7800XT RAM:32GB Corsair MB: ASRock B550 Phantom Gaming-ITX/ax SSD: 1x1tb Kingston KC3000 1x1tb EVO860 SSD CPU-Cooler: Alpenföhn Case: NZXT H1 itx PSU: NZXT 750W SFX