AMD Radeon "Fiji" positioneras mot Geforce GTX 980 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Visst är det så, men innan du drar allt för stora växlar på det för HBM v1 så kanske en lite räkneövning kring hur mycket RAM bidrar till den totala förbrukningen.

Vid 7.0 "GHz" levererar GDDR5 ca 10.5GBps per Watt (enligt AMD), antar vi att det är samma för Nvidia (vilket inte är helt korrekt då effekten verkar öka något snabbare än linjärt med bussbredd) så drar minnesbussen på GTX980Ti upp till 32W, det på ett kort med en TDP-budget på 250W.

Vid 1.0 GHz levererar HBM ca 35GBps per Watt (också enligt AMD), något som bidrar med upp till 14W. Helt klart en förbättring, men totalt för hela kortet är det relativt marginellt.

Framtida versioner av HBM kommer ha både högre bandbredd och bättre bandbredd/W, så inga tvivel att mellan GDDR5 och HBM är det den senare som har framtiden för sig. Skulle man försöka följa efter med GDDR5 designer så blir strömförbrukningen där snart en stor del av kortets effektbudget. Problemet med HBM v1.0 är att vinsten inte är signifikant och borde inte förvåna någon att ny teknik strular.

Någon måste alltid vara först, men hade personligen sett att någon som har råd att ta lite mer risker gjorde denna första sondering. AMD ligger redan pyrt till så beslutet att gå med HBM v1.0 verkar inte helt genomtänkt.

Ja vinsten är ju helt klart störst i kärnan. Minneskontrollers tar plats och drar effekt. Till HBM så ska den biten vara mycket bättre som jag förstått det.

Permalänk
Medlem

Vars är er källa? Överallt har jag läst att det inte rår på 980Ti just nu. Men de var fortfarande inte helt färdiga med kortet?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pantsoff:

Vars är er källa? Överallt har jag läst att det inte rår på 980Ti just nu. Men de var fortfarande inte helt färdiga med kortet?

Bara gissningar och spekulationer än så länge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Rajat:

TV finns oftast redan i hemmet, därför jag inte tog upp det, däremot skulle jag ha kunnat lägga till skärm för PC då det är ett krav för att den ska fungera.
Finns inget som pekar på att det skulle bli dyrare, det är bara spekulation från din sida, men konkurrens behövs för att driva utvecklingen framåt.

Inget som pekar? LOL
Hört talas om "Utbud och efterfrågan" tidigare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Ja? Var är papperslanseringen? Och att folk hade högre förväntningar har väl inget med papperslansering att göra? Du yrar.

För de som minns deras siffror och stora annonskampanj de gick ut med innan release där dessa 800 miljoner transistorer som plötsligt togs bort från deras pappersrelease stod med, när det visade sig att dessa siffror var fel så gick AMD ut med en lam förklaring till varför för att sedan följa upp det med att erkänna att de hade fel. Det var en hysterisk pappersrelease av den som höjde allas förväntningar av den men föll sedan platt. På vilket sätt yrar jag? Du verkar vara den som förträngt det.

Shi**y Marketing Killed the Bulldozer Star

Skrivet av ExtremeZero:

Inget som pekar? LOL
Hört talas om "Utbud och efterfrågan" tidigare?

Ja, men ingen vill tappa kunder heller, finns inget som pekar på att NVIDIA skulle höja priset, framför allt inte när det finns regler mot monopol så de skulle bli tvungna att stycka upp företaget, ingen vill mer än NVIDIA att AMD ska finnas kvar på marknaden.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

För de som minns deras siffror och stora annonskampanj de gick ut med innan release där dessa 800 miljoner transistorer som plötsligt togs bort från deras pappersrelease stod med, när det visade sig att dessa siffror var fel så gick AMD ut med en lam förklaring till varför för att sedan följa upp det med att erkänna att de hade fel. Det var en hysterisk pappersrelease av den som höjde allas förväntningar av den men föll sedan platt. På vilket sätt yrar jag? Du verkar vara den som förträngt det.

Shi**y Marketing Killed the Bulldozer Star

Ja, men ingen vill tappa kunder heller, finns inget som pekar på att NVIDIA skulle höja priset, framför allt inte när det finns regler mot monopol så de skulle bli tvungna att stycka upp företaget, ingen vill mer än NVIDIA att AMD ska finnas kvar på marknaden.

Du verkar varken veta vad en papperslansering är eller vara speciellt insatt i hur konkurenslagarna fungerar, så hade jag vart du hade jag börjat uttrycka mig mer ödmjukt när du skriver om dessa ämnen.

(p.s en papperslansering är väl när man lanserar produkter med väldigt dålig eller icke existerande tillgänglighet. Förstår inte vad det har och göra med att Bulldozer var en dålig produkt och dåligt marknadsförd)
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så Fiji blir inte lika bra som vi först trodde, och AMD har samtidigt problem med yielden.

Helvete, detta är inte bra för oss konsumenter, vare sig vi är AMD-fanboys, Nvidia-fanboys eller neutrala.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Du verkar varken veta vad en papperslansering är eller vara speciellt insatt i hur konkurenslagarna fungerar, så hade jag vart du hade jag börjat uttrycka mig mer ödmjukt när du skriver om dessa ämnen.

(p.s en papperslansering är väl när man lanserar produkter med väldigt dålig eller icke existerande tillgänglighet. Förstår inte vad det har och göra med att Bulldozer var en dålig produkt och dåligt marknadsförd)
Skickades från m.sweclockers.com

Jag gav upp att försöka föra någon diskussion, försökte förklara det där med papperslansering tidigare men karln är så insnöad på sitt så är nog bäst att låta det bero

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Ja, men ingen vill tappa kunder heller, finns inget som pekar på att NVIDIA skulle höja priset, framför allt inte när det finns regler mot monopol så de skulle bli tvungna att stycka upp företaget, ingen vill mer än NVIDIA att AMD ska finnas kvar på marknaden.

Och Intel.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Och Intel.

Vad är det med Intel?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rajat:

Fast nu ska vi hålla oss till det som samtalet handlar om och det var att spela på konsol vs PC sen skiter jag i om du surfar porr eller beställer klänningar med din PC också.
Spela på konsol är riktigt njutbart ibland, men det förstår väl inte ni som får erektion av hög upplösning och ett par hundra FPS hur kasst ett spel en må vara, bara det är snyggt så skiter ni i resten.
Du kommer förstå mer den dagen du får barn.

Ungarna får väl spela lite mer avancerade spel. Kommer göra de gott att använda hjärnan lite. Sedan är konsol spel på nivån att glo på film men man måste hålla på och knappa på kontrollen vilket är bra mycket jobbigare än att slappa medan man ser på film.

Permalänk
Medlem

Hade jag varit intresserad av att köpa nya grafikkort nu hade detta varit goda nyheter. Speciellt eftersom jag gillar AMD.
De som förlorar på att AMD inte släpper ett monsterkort som konkurrerar med titan x, är nvidia lovers.
AMD kommer tvingas hålla nere priserna och korten som säljs för rimliga priser kommer förmodligen ge mer prestanda/kr än nvidia, som vanligt.
Drivrutinerna kommer putsas till och grafikkorten som kommer nu, kommer konkurrera med nvidias nästa generation. Igen.

Tänk om jag köpt två stycken 770 eller 780 i stället för 290 2014. Då hade man suttit där man handflatan pressad mot pannan.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Så Fiji blir inte lika bra som vi först trodde

Finns inga officiella tester än. Kan mycket väl vara så att det presterar lika bra som Titan X, kanske till och med bättre. Det återstår att se.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Förstår inte vad folk klagar på. Det kommer rykten om ett riktigt bra pris och folk ser det som ett misslyckande. Fiji ser ut att prestera grymt för pengarna och alla spår domedag över AMD. Det här forumet alltså.

Vad tycker du de skulle ha gjort?

Nu pratar jag inte om just Fiji utan generellt när jag skrev det ena dåliga/felaktiga beslutet efter det andra. Det går ju ganska långt tillbaka med misslyckadet av deras första "riktiga" Quad-core som de själva uttryckte det (som skulle ställas mot Intel Core 2 Quad på den tiden).

Nu låter jag lite som skivan hakat upp sig för jag har nämnt detta i fler trådar, men hur är det möjligt att släppa någonting så otroligt dåligt som originalkylaren till R9 290/290X. Hur mycket skit fick inte AMD efter den releasen. En kylare som skall se till att hålla kortet på 95 grader C och samtidigt låter som en mindre Jetmotor.

Till det väsentliga i nuläget Fiji, känns onödigt dumt att låta Nvidia släppa hela sin Maxwell serie innan AMD släpper sitt nya flaggskepp. Och nu när flaggskeppet väl släpps så "verkar" det vara med bara 4GB Vram. Nu kanske tekniken sätter stopp för annat, men då är det väl för sjutton ännu viktigare att AMD fått ut modellen snabbare. Nu känns det hela bara "meh" när det kortet lanseras, och kommer att jämföras med både 4, 6 och hela 12GB's versioner från Nvidias sida. Nu hoppas jag givetvis att jag har fel och att det kommer en 8GB's version.

Sen det här snacket om dåliga yields gör ju inte saken bättre direkt. Hoppas verkligen inte detta blir en papperslansering, vilket HD7970 i allra högsta grad var.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

För de som minns deras siffror och stora annonskampanj de gick ut med innan release där dessa 800 miljoner transistorer som plötsligt togs bort från deras pappersrelease stod med, när det visade sig att dessa siffror var fel så gick AMD ut med en lam förklaring till varför för att sedan följa upp det med att erkänna att de hade fel. Det var en hysterisk pappersrelease av den som höjde allas förväntningar av den men föll sedan platt. På vilket sätt yrar jag? Du verkar vara den som förträngt det.

Shi**y Marketing Killed the Bulldozer Star

Ja, men ingen vill tappa kunder heller, finns inget som pekar på att NVIDIA skulle höja priset, framför allt inte när det finns regler mot monopol så de skulle bli tvungna att stycka upp företaget, ingen vill mer än NVIDIA att AMD ska finnas kvar på marknaden.

Vadå tog bort från deras pappersrelease? Det var ju ingen pappersrelease? Du hittar bara på! De angav olika nummer på transistortalen, det är helt sant, men det är nog mer en fråga om hur man definierar en transistor. Det har inget med några brutna löften eller något att göra. Bulldozer var ingen papperslansering och inga prestandauppgifter var felaktiga. Förklara för mig varför Bulldozer var en papperslansering, annars är det ingen mening med att du fortsätter svamlet.

Vet du vad du pratar om själv en gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Nu pratar jag inte om just Fiji utan generellt när jag skrev det ena dåliga/felaktiga beslutet efter det andra. Det går ju ganska långt tillbaka med misslyckadet av deras första "riktiga" Quad-core som de själva uttryckte det (som skulle ställas mot Intel Core 2 Quad på den tiden).

Nu låter jag lite som skivan hakat upp sig för jag har nämnt detta i fler trådar, men hur är det möjligt att släppa någonting så otroligt dåligt som originalkylaren till R9 290/290X. Hur mycket skit fick inte AMD efter den releasen. En kylare som skall se till att hålla kortet på 95 grader C och samtidigt låter som en mindre Jetmotor.

Till det väsentliga i nuläget Fiji, känns onödigt dumt att låta Nvidia släppa hela sin Maxwell serie innan AMD släpper sitt nya flaggskepp. Och nu när flaggskeppet väl släpps så "verkar" det vara med bara 4GB Vram. Nu kanske tekniken sätter stopp för annat, men då är det väl för sjutton ännu viktigare att AMD fått ut modellen snabbare. Nu känns det hela bara "meh" när det kortet lanseras, och kommer att jämföras med både 4, 6 och hela 12GB's versioner från Nvidias sida. Nu hoppas jag givetvis att jag har fel och att det kommer en 8GB's version.

Sen det här snacket om dåliga yields gör ju inte saken bättre direkt. Hoppas verkligen inte detta blir en papperslansering, vilket HD7970 i allra högsta grad var.

Ja, TLB-buggen, dålig beslut att ha med en bugg. Du vet att Intel haft motsvarande buggar va? Fast de har valt att inte gå runt dem i patchar.

Och vad är fel med originalkylaren till 290X? Ingen har hittills inte bevisat för mig att den är dålig. Det är som en sådan där sak som bara bestämts att det är sanning för att många säger det ofta. Ingen har någonstans bevisat något i frågan med tester.

Och vari ligger det dåliga beslutet med Fiji? Tror du det hade gått snabbare att uppfinna en helt ny efterföljare till GCN? Nä vad skulle gjort annars då? Fiji är liksom det bästa draget de kan göra. Då får de ta risken men dålig tillgång till HBM. Och jo, det verkar visst som att det kommer 8GB varianter.

Och ja, dåliga yields? Typiskt dålig beslut igen!
Som sagt, vad skulle de gjort annorlunda?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Det är roligt när nvidia köpare snackar om konkurrens och marknaden och förväntar sig att någon annan ska fixa det. Om du bryr dig om det så köp AMD. Visa att du faktiskt lägger pengar där käften pekar.

Men samtidigt vill man ju köpa det bästa så....

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mange43:

Men samtidigt vill man ju köpa det bästa så....

Kortsiktighet är mänsklighetens största svaghet. Om vi inte klarar av att tänka lite längre än näsan räcker kommer väggen som kommer vara en inte helt trevlig upplevelse. Sedan är frågan om vad man definierar som bäst. Här på forumet är det tonvis med nvidia fanboys som definierar bäst som det nvidia gör oberoende av något annat. Själv tycker jag inte om att stödja företag som behandlar sina kunder som skit och beter sig som svin i allmänhet vilket lämnar AMD som ända valet även om de är marginellt värre i någon enstaka egenskap än nvidia.

I slut ändan köp du dit "bästa" med resten av nvidia fanboysen och sedan skrik er hesa över nvidias priser när AMD inte konkurrerar längre.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mange43:

Men samtidigt vill man ju köpa det bästa så....

så...
Då köper vi AMD!
Det ger mest för pengarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Delerium:

Finns inga officiella tester än. Kan mycket väl vara så att det presterar lika bra som Titan X, kanske till och med bättre. Det återstår att se.

Tror att Fiji presterar bättre, jag litar på Lisa!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Testpilot

Man kan ju hoppas att AMD lite grann maskar formen för att förvirra konkurrensen.

AMD kan ju omöjligen vara överraskad över att Nvidia släpper en nedskalad GM200, inte heller bör dom ju bli överraskade över att prissättningen kommer bli aggressiv om AMD sitter på ett kraftfullare kort.

Min teori kring att Nvidia väljer att släppa ett GTX 980 Ti innan AMD lanserar Fury tyder på att GM200 är klenare. Förra gången så lanserades Hawaii och trampade på Titan. Då lanserade Nvidia GTX 780 Ti med aggressiv prissättning för att trampa på Hawaii, efter lanseringen för dom visste att 780 Ti presterade bättre.

En amatör kan räkna ut vad som kommer hända så det kan ju INTE vara en överraskning för AMD. Media vill gärna plocka billiga poänger på det här men jag tror inte att AMD springer runt i panik över lansering av GTX 980 Ti. Antagligen har dom haft flertalet prissättningsstrategier samt att det hela tiden har varit planerat att lansera Fury XT som halo och invänta bättre yield för att kunna massproducera Fury Pro som ju är det kortet som kommer sälja.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja, TLB-buggen, dålig beslut att ha med en bugg. Du vet att Intel haft motsvarande buggar va? Fast de har valt att inte gå runt dem i patchar.

Och vad är fel med originalkylaren till 290X? Ingen har hittills inte bevisat för mig att den är dålig. Det är som en sådan där sak som bara bestämts att det är sanning för att många säger det ofta. Ingen har någonstans bevisat något i frågan med tester.

Och vari ligger det dåliga beslutet med Fiji? Tror du det hade gått snabbare att uppfinna en helt ny efterföljare till GCN? Nä vad skulle gjort annars då? Fiji är liksom det bästa draget de kan göra. Då får de ta risken men dålig tillgång till HBM. Och jo, det verkar visst som att det kommer 8GB varianter.

Och ja, dåliga yields? Typiskt dålig beslut igen!
Som sagt, vad skulle de gjort annorlunda?

Jadu Aleshi, det är inte svårt att se den röda tråden i dina inlägg

För det första, jag har inget skrivit om någon TLB-bugg. Jag pratade om hur mycket AMD lovordade sin första Quadcore (Phenom var namnet om jag inte minns fel), den skulle vara så mycket bättre än Intels Quad Core som AMD hävdade inte var "äkta" Quad core och som de även påpekade var påskyndad till marknaden. Efter många förseningar såg vi ju hur det gick. Blev ingen Intel destroyer direkt. Bulldoser blev väl ingen höjdare heller direkt, men man kan ju inte lyckas varje gång?

Fel med originalkylaren på 290X? En kylare som får kortet att throttla och som är gjord för att hålla 95 grader C och låter som ett jetplan? En riktigt lyckad lansering det, kommer inte ihåg hur lång tid det tog AMD att få ordning på detta. Och det var inte det själva som märkte det, utan det uppmärksammades av PCPER om jag inte minns fel. Nvidia gjorde ett liknande misstag med GTX480-kylaren men sedan dess har det sett betydligt bättre ut. Jag förstår att du gillar AMD (det märks tydligt i majoriteten av dina inlägg), men du verkar ha problem att se något fel som AMD gör, vilket är en smula märkligt måste jag säga. Originalkylaren till R9 290 har det klagats på i diverse recensioner. För att citera Toms hardware: "AMD's reference Radeon R9 290 and 290X cooler earned our disdain once we figured out that it was causing the otherwise-impressive Hawaii GPU to operate at performance levels below the company's specification. Getting the graphics processor to deliver full performance required faster fan speeds, more noise, and ultimately higher power." Det fler recensioner som liknar denna, om du vill läsa fler föreslår jag att du googlar lite.

Faktum är att den kylaren har aldrig varit tillräckligt bra för Hawaii. Och även om den kan kyla Hawaii så är det ingen, repeterar ingen som vill ha den. Och på grund av den så pratar folk forfarande om Hawaii som ett varmt energislukande monster. Inte direkt fördelaktigt för AMD. Om du fortfarande inte förstår vad jag menar ---> För högt ljud och låter GPU'n går för varm.

Ang. Fiji, hoppas du läste vad jag skrev. Hur läget än är om det nu handlar om dåliga yields eller what not, AMD kanske inte borde hoppat på det tåget ännu. När man slår från underläge kanske det inte är det bästa beslutet att gambla med ny teknik. Vi vet iofs inte hur länge Fiji varit klar, men det verkar varit ett tag, och att då vänta med att släppa kortet tills Nvidia fått ut alla sina kort på marknaden känns inte direkt vettigt. Nvidia som redan har ett utmärkt läge på marknaden fick återigen fritt spelrum, har du läst vad majoriteten som vill uppgradera på forumet gör? Kan berätta det för dig. De orkar inte vänta på AMD och köper Nvidia.

Du tror det kommer 8GB's varianter, ja tror det inte baserat på vad jag läst (svårare än så är det inte).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Jadu Aleshi, det är inte svårt att se den röda tråden i dina inlägg

Ja det var du som kom med shotgunargumentation, så då blir det så när man som jag bemöter allt.

Skrivet av elajt_1:

För det första, jag har inget skrivit om någon TLB-bugg. Jag pratade om hur mycket AMD lovordade sin första Quadcore (Phenom var namnet om jag inte minns fel), den skulle vara så mycket bättre än Intels Quad Core som AMD hävdade inte var "äkta" Quad core och som de även påpekade var påskyndad till marknaden. Efter många förseningar såg vi ju hur det gick. Blev ingen Intel destroyer direkt. Bulldoser blev väl ingen höjdare heller direkt, men man kan ju inte lyckas varje gång?

När du pratade om ett misslyckande med Phenom-lanseringen så trodde jag att du talade om TLB-buggen. Annars var det inget misslyckande med lanseringen. Visst, den klarade inte att slå C2Q. Men var är det dåliga beslutet? Du klagade på att AMD gjorde dåliga beslut? De ljög inte om prestandan på Phenom, lovade inte något de inte höll. Du inbillar dig att dina egna förväntningar var något som AMD skulle ha påstått.

Skrivet av elajt_1:

Fel med originalkylaren på 290X? En kylare som får kortet att throttla och som är gjord för att hålla 95 grader C och låter som ett jetplan? En riktigt lyckad lansering det, kommer inte ihåg hur lång tid det tog AMD att få ordning på detta. Och det var inte det själva som märkte det, utan det uppmärksammades av PCPER om jag inte minns fel. Nvidia gjorde ett liknande misstag med GTX480-kylaren men sedan dess har det sett betydligt bättre ut. Jag förstår att du gillar AMD (det märks tydligt i majoriteten av dina inlägg), men du verkar ha problem att se något fel som AMD gör, vilket är en smula märkligt måste jag säga. Originalkylaren till R9 290 har det klagats på i diverse recensioner. För att citera Toms hardware: "AMD's reference Radeon R9 290 and 290X cooler earned our disdain once we figured out that it was causing the otherwise-impressive Hawaii GPU to operate at performance levels below the company's specification. Getting the graphics processor to deliver full performance required faster fan speeds, more noise, and ultimately higher power." Det fler recensioner som liknar denna, om du vill läsa fler föreslår jag att du googlar lite.

Väntar fortfarande på bevis att det är fel på kylaren. 290X har betydligt mycket högre effektdensitet än motsvarande nVidia. De producerar samma prestanda och effekt på mycket mindre yta, det är av naturen svårkylt, även med 3:e-partskylare så är det en signifikant skillnad på temperaturerna på 290X och 780Ti trots jämförbar värmeutveckling. Den simple kan få för sig att peka på kylaren utan närmare analys. Men analyserar man de data som finns så ser man att det inte på något vis är säkert att kylaren är så mycket sämre än Titan-kylaren.
Det enda du bevisar med ditt citat är det jag påstod innan. Att man tror att något blir sant bara för att det repeteras tillräckligt mycket.
Och att GPUn inte ligger klistrad på max-frekvens är inte direkt något de inte kände till. De var väl medvetna om att den throttlar vid överhettning, det är liksom en funktion de själva la in. Det är inte så att de inte vet att kretsen är svårkyld. Inte så att PCPER "upptäckte" det och berättade för AMD.

Skrivet av elajt_1:

Faktum är att den kylaren har aldrig varit tillräckligt bra för Hawaii. Och även om den kan kyla Hawaii så är det ingen, repeterar ingen som vill ha den. Om du fortfarande inte förstår vad jag menar ---> För högt ljud och låter GPU'n går för varm.

Du klagade på antalet dåliga beslut. Vilket beslut skulle AMD fattat anser du?

Skrivet av elajt_1:

Ang. Fiji, hoppas du läste vad jag skrev. Hur läget än är om det nu handlar om dåliga yields eller what not, AMD kanske inte borde hoppat på det tåget ännu. När man slår från underläge kanske det inte är det bästa beslutet att gambla med ny teknik. Vi vet iofs inte hur länge Fiji varit klar, men det verkar varit ett tag, och att då vänta med att släppa kortet tills Nvidia fått ut alla sina kort på marknaden känns inte direkt vettigt. Nvidia som redan har ett utmärkt läge på marknaden fick återigen fritt spelrum, har du läst vad majoriteten som vill uppgradera på forumet gör? Kan berätta det för dig. De orkar inte vänta och köper Nvidia.

Du tror det kommer 8GB's varianter, ja tror det inte baserat på vad jag läst (svårare än så är det inte).

Så du tror på fullt allvar att AMD håller på produkten för skojs skull? Ja då förstår jag att du klagar på dåliga beslut. Men jag kan förklara för dig att de antagligen har mycket goda skäl med att vänta med lansering. Antingen brist på minneskretsar eller på Fiji-kretsar. Så vari ligger det dåliga beslutet? Hoppa på tåget för tidigt? I ena andetaget klagar du på att Fiji inte släppts tidigare, i andra andetaget så klagar du på att de inte väntat tillräckligt länge på att tekniken ska mogna. Svara nu? Vad skulle de ha gjort? Papperslanserat under våren? Skjuta upp Fiji till hösten? Eller köra vidare på 290X till nästa år? Inga av de alternativen låter bättre i mina öron. Så du som är så duktig på att peka ut dåliga beslut kan ju vara så god att komma med ett alternativ.

Och angående att jag försvarar AMD. Jag försvarar inte AMD. Jag går alltid ut och ifrågasätter när folk kommer med kritik baserat på förenklingar eller vanföreställningar. Eftersom AMD har det knivigt så är ni många som bekvämt sitter hemma och tycker att AMD ska trolla fram en ny arkitektur på rekordtid och med rekordlite utvecklingskostnader. Då går jag in och förklarar att det inte fungerar så. nVidia har inte den hatvågen mot sig så då finns det inte direkt skäl till att gå in och förklara sådant lika ofta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Kortsiktighet är mänsklighetens största svaghet. Om vi inte klarar av att tänka lite längre än näsan räcker kommer väggen som kommer vara en inte helt trevlig upplevelse. Sedan är frågan om vad man definierar som bäst. Här på forumet är det tonvis med nvidia fanboys som definierar bäst som det nvidia gör oberoende av något annat. Själv tycker jag inte om att stödja företag som behandlar sina kunder som skit och beter sig som svin i allmänhet vilket lämnar AMD som ända valet även om de är marginellt värre i någon enstaka egenskap än nvidia.

I slut ändan köp du dit "bästa" med resten av nvidia fanboysen och sedan skrik er hesa över nvidias priser när AMD inte konkurrerar längre.

Självklart vill jag att amd ska levera riktiga monsterkort så det blir konkurrens,lägre priser.
Men i min värld är man bäst när man levererar strömsnålaste,svalaste kortet. sett till prestandan.
Och det är jag beredd att betala lite mer för.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Om det stämmer att AMD placerar "Fiji" för att slå sig ann mot 980Ti så är det väl inte konstigt. Det är ju det kortet som kommer ha blickfånget en tid framöver. Sett till hur kultiveringen av drivrutierna för 290X sett ut under dess livscykel så kan det också ge en uppfattning om hur ett nytt kort, med ny teknik, skulle kunna mogna för att slå högre.

Däremot hade AMD säkert mått bra av några "läckta" prestandatester nu som ett sätt att skapa osäkerhet bland konsumenterna som redan nu rör sig åt att köpa 980Ti.

Skrivet av Minsc S2:

Så Fiji blir inte lika bra som vi först trodde, och AMD har samtidigt problem med yielden.

Helvete, detta är inte bra för oss konsumenter, vare sig vi är AMD-fanboys, Nvidia-fanboys eller neutrala.

Det vet vi ju inte än.

Ingen har en aning om var detta kan bära ännu, så det är alldeles för tidigt för alla vilda domedags-profetior.

Permalänk

Är detta enbart rykten eller något som faktiskt kan stämma?

Säga vad man vill men AMD till skillnad från Nvidia har inte läckt någonting inför Fiji lanseringen än.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Är detta enbart rykten eller något som faktiskt kan stämma?

Säga vad man vill men AMD till skillnad från Nvidia har inte läckt någonting inför Fiji lanseringen än.

Det tar jag som ett dåligt tecken eftersom det hade kunnat vara en anledning för folk att invänta köp utav 980Ti men det är knäpptyst.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Referenskylaren till Hawaii är ett av de största misstagen AMD gjort på ett bra tag. En fantastisk GPU som fortfarande över 18 månader efter lansering i recensioner får dras med grafer som visar en temperatur och ljudnivå som inte stämmer med vad partnertillverkarna har åstadkommit i efterhand.

Inte bra för imagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vad är det med Intel?

Intel vill också ha kvar AMD.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Referenskylaren till Hawaii är ett av de största misstagen AMD gjort på ett bra tag. En fantastisk GPU som fortfarande över 18 månader efter lansering i recensioner får dras med grafer som visar en temperatur och ljudnivå som inte stämmer med vad partnertillverkarna har åstadkommit i efterhand.

Inte bra för imagen.

Jag instämmer helt. Perhaps the new design will be better though, I hope so for AMD so we can get some more competition on the market!

Visa signatur

*I write in English as I'm not fully fluent in Swedish.