Microsoft släpper Windows 10 den 29 juli

Permalänk
Medlem

@DAoG:

haha, nu såg jag den! Undrar hur länge den varit där ?o.O

Permalänk

Min kropp är redo !

Permalänk
Skrivet av dalu1976:

Behöver man ha onlinekontot kopplat till win8/10? Inte vad jag har sett...

Skickades från m.sweclockers.com

Har man en fungerande internetanslutning, så kommer det upp alternativet att logga in på ett konto, men ett vanligt konto som win 7 är dolt i win 8.1 och framåt (8.0 hade inte detta trams).

Detta jag menar, är rätt luddigt vad som menas (det inringade är där man kan välja offline konto). Var betydligt tydligare i win 8.

Här är win 8 som jämförelse, betydligt tydligare (inte bra, men bättre). Så märks att MS vill att man ska koppla sig till molnet, sen ihop med nya är gratis. För inget är gratis, se på Facebook där du är själva produkten.

http://www.makeuseof.com/tag/how-microsoft-overhauled-user-ac...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av DAoG:

Ska man nu alltså ha Windows 10 symbolen nere i aktivitetsfältet fram till den 29 juli? Ohhh...

Det är ju bara att dölja ikon och meddelanden om du stör dig på den.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Borde inte RTM släppas under Juni om de ska hinna få ut enheter i Juli ? Jag tänker mig att RTM kommer i mitten eller andra häften av Juni så vi med bizspark/msdn borde rimligtvis kunna få den tidigare.

På sidan står det till exempel "On July 29, you can get Windows 10 for PCs and tablets by taking advantage of the free upgrade offer, or on a new Windows 10 PC from your favorite retailer. "

Så Juli 29 ska det finnas datorer i handeln med Windows 10, då kan de ju inte släppa RTM på den dagen utan det måste ju ske under Juni.

Hoppas i alla fall den kommer redan under Juni för oss som har tillgång till bizspark/msdn.

Permalänk
Medlem

Tjena, har ingen ikon ännu. Men det dyker väl upp sen

edit: lol, fick ikonen nu Färdigt.

Permalänk
Medlem

Har dom fortfarande inte sagt något om Preview testarna får gratis uppgradering? Vore fint att få det bekräftat!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blofeld:

Det blir väl att först köra din gamla windows licens och sen uppdatera den till 10? Jag köpte en uppgradering från xp-win7, ångrar mig som fan då det är ett himla meck varje gång jag vill installera om OS:t.

Rätta mig gärna någon som vet mer.

Gör en system avbildning av hela windows inkl program,spel.Till en annan hårddisk.Funktionen hittar du i kontrollpanelen.supersmidigt.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

Ni får passa er, systemkraven blir extremt höga:

Processor: 1 gigahertz (GHz) or faster processor or SoC
RAM: 1 gigabyte (GB) for 32-bit or 2 GB for 64-bit
Hard disk space: 16 GB for 32-bit OS 20 GB for 64-bit OS
Graphics card: DirectX 9 or later with WDDM 1.0 driver
Display: 1024x600

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ni får passa er, systemkraven blir extremt höga:

Processor: 1 gigahertz (GHz) or faster processor or SoC
RAM: 1 gigabyte (GB) for 32-bit or 2 GB for 64-bit
Hard disk space: 16 GB for 32-bit OS 20 GB for 64-bit OS
Graphics card: DirectX 9 or later with WDDM 1.0 driver
Display: 1024x600

Får bli en uppgradering innan win10 åker in på datorn då.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Hur ser startmenyn ut nu?
Någon som har en bild?
Så man vet om man ska installera eller bara spara licensen tillsvidare.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Permalänk
Snusfri

Mys, längtar redigt faktiskt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

@jnsson:

tackar! Hittade också info tillsist! Frågan är vilka valmöjligheter man kommer få vid uppgraderingen om man som jag sitter på windows 7 home premium.

Du får Home.
Windows 7 Starter, Home Basic och Home Premium = Windows 10 Home
Windows 7 Professional och Ultimate = Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ifall man förbokar detta, kommer man kunna installera Windows 10 som en ny och fräsch installation, eller blir det mer av en uppgradering och allt annat finns kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Hur ser startmenyn ut nu?
Någon som har en bild?
Så man vet om man ska installera eller bara spara licensen tillsvidare.

Samma som i Insider Preview, justerbar ska den vara också om dom inte tagit bort det men låter inte så troligt:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jacksonpark:

Min kropp är redo !

Inte min, jag avstår från Windows 10 på obestämd tid och stannar kvar på 8.1 Pro ett tag till.
Finns inte tillräckligt med nyheter som lockar mig den här gången och det finns inget i Windows 10 jag kan göra bättre än vad Windows 8.1 redan kan gällande emulatorer och dylikt.

Permalänk
Inaktiv

Vad är grejjen med "första året gratis"? Kommer m$ smyga in precis som med office att man i framtiden prenumererar på operativsystemet? Hade varit ett smart drag samtidigt som man flyttar över mer i molnet så människor inte får valmöjligheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garumental:

Vad är grejjen med "första året gratis"? Kommer m$ smyga in precis som med office att man i framtiden prenumererar på operativsystemet? Hade varit ett smart drag samtidigt som man flyttar över mer i molnet så människor inte får valmöjligheten

Gratis om du uppgraderar inom ett år, annars betala.

Permalänk
Medlem

Sjysst att dom ger bort det gratis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Sjysst att dom ger bort det gratis.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog inte bara för att vara bussiga utan du ska se att dom räknat ut att detta är vad som kommer ge mest klirr i kassan.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Det är nog inte bara för att vara bussiga utan du ska se att dom räknat ut att detta är vad som kommer ge mest klirr i kassan.

Självklart är det så, men det är ändå en gratis uppdatering även om det blir prenumerationsbaserat senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har man en fungerande internetanslutning, så kommer det upp alternativet att logga in på ett konto, men ett vanligt konto som win 7 är dolt i win 8.1 och framåt (8.0 hade inte detta trams).

Detta jag menar, är rätt luddigt vad som menas (det inringade är där man kan välja offline konto). Var betydligt tydligare i win 8.
http://i.stack.imgur.com/geOtV.png

Här är win 8 som jämförelse, betydligt tydligare (inte bra, men bättre). Så märks att MS vill att man ska koppla sig till molnet, sen ihop med nya är gratis. För inget är gratis, se på Facebook där du är själva produkten.
http://cdn.makeuseof.com/wp-content/uploads/2013/04/microsoft-add-copy.png?9484f9

http://www.makeuseof.com/tag/how-microsoft-overhauled-user-ac...

Hm. Ja där finns det klart potential att göra det tydligare, det håller jag med om.

Permalänk
Medlem

Fick upp meddelandet på min skoldator idag. Vet någon om man får, eller över huvud taget kan, ta Windows 10-licensen och flytta över den till en annan dator?

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Gör en system avbildning av hela windows inkl program,spel.Till en annan hårddisk.Funktionen hittar du i kontrollpanelen.supersmidigt.

Fast, Om man vill göra en ren installation då ? Jag som körde 8.1 Pro innan insider preview, Har "uppgraderat" flera from 8.0 till 10 (10130 atm).. Ja vill ju inte behöva köra uppgraderingen hela tiden, utan vill göra en ren installation.. Behöver man verkligen "EFI" & "Speech" mapparna t ex? Ja vill ha ett rent register m.m..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Avstängd

Nästa gång du gjort ominstallation av windows.tankat ner alla windowsupdates mm.
Då som först, skapar du en systemdisk avbildning.Till en annan h-disk.Så använder du den till kommande ominstallationer.
Det blir som en ren installation.Fast mycket snabbare utfört.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

Varför har jag och tydligen flera andra fått för sig att det bara skulle vara gratis i ett år?
Jag var helt säker att det var så, men nu verkar jag ju haft fel.
Men var kom den informationen ifrån egentligen?
Att det bara skulle vara gratis i ett år då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tachiibou:

Varför har jag och tydligen flera andra fått för sig att det bara skulle vara gratis i ett år?
Jag var helt säker att det var så, men nu verkar jag ju haft fel.
Men var kom den informationen ifrån egentligen?
Att det bara skulle vara gratis i ett år då.

När de började prata om det i januari så var det en del som fick för sig att det skulle vara en prenumerationsmodell, liksom Office 365.
Det blev helt enkelt en del missuppfattningar.

Själv burkar jag hämta min information från thurrott.com, han har bra källor.

Permalänk
Medlem

För er som undrar om man kan göra en "ren installation". Det verkar som att man efter ha gjort uppgraderingen kan göra just det.

Microsoft via anantech.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av airhead:

Gratis om du uppgraderar inom ett år, annars betala.

Det måste finnas någon hake. M$ filosofi är inte att ge ut saker gratis, speciellt inte med tanke på hur dyra deras kodare är. Jag väntar spänt med vad man har för smart plan för något måste man ju göra. Det som kanske blir mest spännande att se är om de lyckas få till bättre support på det mobila operativet för windows försök att bygga operativsystem till telefoner har varit så grått och generiskt att man som användare känt sig lika mycket i bakvattnet som om man fortfarande haft en Nokia 3310