Bränt kretskort på mekanisk hårddisk - 8000 för att laga?

Permalänk
Medlem

Bränt kretskort på mekanisk hårddisk - 8000 för att laga?

Hej.

Min chef berättade precis att en reperationsfirma skall fakturera honom mellan 2.2-8 tusen kronor för lagning utav ett kretskort.

Hårddisken innehåller media som bilder, vilket givetvis innehar ett sentimentalt värde.

Jag tänker spontant att det bara är att byta själva kretskortet, samtlig data ligger väl ändå på skivorna?

Scenario: Köpa en begagnad hårddisk utav samma modell, och sedan byta kretskort? Går detta?

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Det kan gå, om du får tag på exakt rätt modell. Reperationsfirmorna brukar göra så, så vitt jag vet.

Själv skulle jag inte chansa, utan låta firman fixa det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det går om du verkligen får tag på ett likadant kort och ev måste man flytta över konfigurationen som kan vara diskunik via en programmeringsenhet.
Har du tur räcker det med att få tag på samma kort med samma firmwareversion.
Det är alltså i praktiken rätt bökigt att lösa det för det brukar inte räcka att kortet bara är till samma hårddiskmodell utan alla detaljer måste stämma.

Recoveryföretaget läser troligen av minneskretsarna och programmerar om ett fungerande kort på samma sätt och monterar det på den gamla "mekaniska stommen"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du byter kretskort kolla år/datum och matcha dem, sen sitter det ett litet eeprom på korten där sektorer och annan information sparas det lär du flytta över med kräver lite arbete har du tillgång till hetlufts station? med en pincett och den bör det gå fint.

Vist 2200-8000 det kostar en hel del om något företag skall göra det

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

@Hagis2k: Hur flyttar man eepromen på bästa vis?

Och ang. hetluftsstation, är eepromen limmad, eller behöver man det även för själva PCB:t?

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det går om du verkligen får tag på ett likadant kort och ev måste man flytta över konfigurationen som kan vara diskunik via en programmeringsenhet.
Har du tur räcker det med att få tag på samma kort med samma firmwareversion.
Det är alltså i praktiken rätt bökigt att lösa det för det brukar inte räcka att kortet bara är till samma hårddiskmodell utan alla detaljer måste stämma.

Recoveryföretaget läser troligen av minneskretsarna och programmerar om ett fungerande kort på samma sätt och monterar det på den gamla "mekaniska stommen"

Jag är helt med på vad du menar.

De tar dock saftigt betalt, och tänkte om möjligt, göra detta själv. Men det är som du säger att man hittar en enhet utav samma revision mm .

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Rekordmedlem

Jo det går att göra det själv men om du inte redan har verktygen och kunskap om att använda dem lär det inte bli billigt det heller och gör du fel så kan det ju ändå sluta med att skicka disken för "utläsning" Exakt hur det görs beror ju på modell men kort kan du kanske hitta på Ebay.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.