Ser/hittar inte filerna på andra hårddisken.

Permalänk

Ser/hittar inte filerna på andra hårddisken.

För ett par dagar sen vägrade min stationära dator starta upp ordentligt. Den startade men kom liksom aldrig riktigt vidare till att koppla till skärmen. Med lite hjälp kunde vi konstatera att det var moderkortet som hade dåligt batteri, dock hjälpte det att "reseta" batteriet och nu funkar datorn som den ska igen.
Andra problemet jag stötte på då var att min dator inte hittade min andra hårddisk (F-hårddisk) där jag har de flesta spel m.m installerade. Efter lite om och men och titt på bla denna sidan löste jag även detta genom att allokera hårddisken i datorhanteringen.
Nu säger datorn att F-disken finns och det är precis lika mkt använt/ledigt på den som innan datorn dummade sig (4,22MB ledigt av 7,99MB).
MEN! när jag klickar på F-disken i datorn säger den att den är tom? Alla genvägar på skrivbordet som ska finnas på F-disken har förlorat sin ikon och om du klickar på nån av dom så säger datorn att den angivna sökvägen finns inte.
Hur ska jag göra för att hitta/få tillbaka allt som finns/fanns på den?
Tacksam för snabbt svar

Permalänk
Keeper of the Bamse

Kan du ladda upp en printscreen på din diskhanterare i windows? Råkar din F-disk vara en Intel SSD möjligtvis? Det finns en känd "8MB bug" på dem.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

https://drive.google.com/file/d/0B-a80SX83lAeenRSVUx1NFBLNEk/...

Fick ta foto med mobilen, hoppas den går att tyda. (är inte superbra på sånt här)

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Ephemeral_89:

https://drive.google.com/file/d/0B-a80SX83lAeenRSVUx1NFBLNEk/...

Fick ta foto med mobilen, hoppas den går att tyda. (är inte superbra på sånt här)

Det ser ut som att de två partitionerna är på samma fysiska disk! Hade du haft en till fysisk disk i datorn hade den varit listad som "Disk 1" eftersom din första heter "Disk 0".

Din andra partition (volym i diskhanteraren) som heter "F:" kan du nog ta bort då det inte kan rymmas något viktigt på en 8MB partition. Var den verkligen 8MB stor innan?

Vad är det för disk, minns du det? Eller om du kan öppna datorn och kolla

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Blir osäker på hur stor nu när du säger det. F-disken har jag ju använt som "spel-hårddisk" då den var mycket större än C-disken. Och det har ju fått plats väääldigt många spel på den.
Jag är inte det minsta hemma på detta med datordelar, har lärt mig nu efter dessa problem vad moderkortet sitter nånstans
Om du kan titta på bilden och peka ut den så kan jag säga vad den heter

https://drive.google.com/file/d/0B-a80SX83lAedWtpcHR4U1U1RjQ/...

Permalänk
Medlem

@Printscreen Det kanske är dynamisk disk som han använt. (NM, såg nu att där står standard)
Låter iaf som det är något skumt med partitionstabell eller så saknas en disk.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

@Printscreen Det kanske är dynamisk disk som han använt. (NM, såg nu att där står standard)
Låter iaf som det är något skumt med partitionstabell eller så saknas en disk.

Märkte idag att alla spel som var installerad på den har försvunnit helt nu, så det är nog kört med den 😭 men undrar fortfarande varför den visar att si och så mycket plats är ledigt/upptaget på den om den visar att den är tom när man klickar in på den.
Skulle det göra någon nytta att formatera om den?
Jag vet ju att det ska vara fruktansvärt mycket plats på den egentligen, hur får jag tillbaka det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Ephemeral_89:

Blir osäker på hur stor nu när du säger det. F-disken har jag ju använt som "spel-hårddisk" då den var mycket större än C-disken. Och det har ju fått plats väääldigt många spel på den.
Jag är inte det minsta hemma på detta med datordelar, har lärt mig nu efter dessa problem vad moderkortet sitter nånstans
Om du kan titta på bilden och peka ut den så kan jag säga vad den heter

https://drive.google.com/file/d/0B-a80SX83lAedWtpcHR4U1U1RjQ/...

Hejsan, du fotade lite för långt åt vänster tror jag Hårddisken/Hårddiskarna sitter nog mer mot fronten av datorn

Dom ser ut typ såhär:

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Hejsan, du fotade lite för långt åt vänster tror jag Hårddisken/Hårddiskarna sitter nog mer mot fronten av datorn

Dom ser ut typ såhär:
http://blueberry.pro/wp-content/uploads/2014/08/hard-drive-5TB-generic.jpg

Haha ok, får kolla det 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ephemeral_89:

Märkte idag att alla spel som var installerad på den har försvunnit helt nu, så det är nog kört med den 😭 men undrar fortfarande varför den visar att si och så mycket plats är ledigt/upptaget på den om den visar att den är tom när man klickar in på den.
Skulle det göra någon nytta att formatera om den?
Jag vet ju att det ska vara fruktansvärt mycket plats på den egentligen, hur får jag tillbaka det?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan inte formatera något som inte syns.

Du blandar ihop gamla F och nya F.

Dom är troligen 2 st helt olika saker som fått samma namn (bokstav). När gamla F försvann så skapade du troligen en ny F av extra utrymmet som fanns osynligt på Windows disken.

Tänk så här. Gamla F är din bil som försvann från garaget. Nya F är din cykel som du glömde också var fanns i garaget. Även om du kallar båda F så är din bil och din cykel 2 helt olika fordon.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Vad är det för disk, minns du det? Eller om du kan öppna datorn och kolla

Kan inte lägga ut bild men det jag fått fram är:
Western Digital
WD1500HLFS WD VelociRaptor
S/N WXL 4090 12323
MDL: WD1500HLFS-01G6U0
WWN: 50014EE001554670
150.0GB

Är det till någon hjälp? 😊

Skickades från m.sweclockers.com

la till information