Byte av hög RPM fläktar till låg RPM fläktar på radiatorer, ljud vs prestanda!

Permalänk
Medlem

Byte av hög RPM fläktar till låg RPM fläktar på radiatorer, ljud vs prestanda!

TJO.

Det är så att jag har tröttnat lite på att mina Corsair 2350 RPM fläktar låter så satans högt... Jag funderar på att byta dessa till Corsair quiet edition 1100 eller 1450 RPM istället. Problemet just nu är att jag inte kan justera hastigheten på fläktarna i bios. Det är PWM fläktar och de som inte kan justeras är kopplade till sys 3 och sys 4 fläkt uttagen DOCK på två PWM y-splitters men funkar ej, störande.

Jag har tre radiatorer i datorn, två stycken 480s och en 240. De fläktarna som behöver bytas sitter på en 480, 240:n och två i fronten = 8 fläktar... De fyra fläktarna på den andra 480:n (som sitter i CPU fläkt uttagen) varvar upp och ner beroende på temp som de ska, det gör också fläkten där bak som sitter i Sys 1 uttaget...

Värt att veta är att loopen går genom två 780ti:s och CPU, inget är överklockat ATM.
Jag är jävligt trött på oväsendet...

Nu till frågan, är det värt att lägga ut 1272 kronor på 8 fläktar bara för att få ner ljudet eller kommer det påverka temperaturerna för mycket? Vet inte om de kommer kunna trycka igenom tillräckligt med luft genom radiatorerna?

Permalänk
Medlem

Nej, du borde skaffa en fläktkontroll där du manuellt kan justera hastigheten/ljudnivån. En fläktkontroller var det bästa jag kunde köpa, eftersom då slipper man tänka på vilken rpm fläktarna har och kan justera och testa sig fram till en bra balans mellan ljudnivå och prestanda. Jag kör mina SP120 High Performance på 1100 rpm, vilket ger en okej balans mellan prestanda och ljudnivå. Skillnaden i temperatur är minimal dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Nej, du borde skaffa en fläktkontroll där du manuellt kan justera hastigheten/ljudnivån. En fläktkontroller var det bästa jag kunde köpa, eftersom då slipper man tänka på vilken rpm fläktarna har och kan justera och testa sig fram till en bra balans mellan ljudnivå och prestanda. Jag kör mina SP120 High Performance på 1100 rpm, vilket ger en okej balans mellan prestanda och ljudnivå. Skillnaden i temperatur är minimal dock.

Hmm tänkte inte ens på fläktkontroller... Tackar så mycket, haha!