AMD Radeon "Fiji" positioneras mot Geforce GTX 980 Ti

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Det tar jag som ett dåligt tecken eftersom det hade kunnat vara en anledning för folk att invänta köp utav 980Ti men det är knäpptyst.

Jag undrar mer var allt detta kommer från? Är detta sant sitter AMD i en ganska jobbigt sits får man säga.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja det var du som kom med shotgunargumentation, så då blir det så när man som jag bemöter allt.
När du pratade om ett misslyckande med Phenom-lanseringen så trodde jag att du talade om TLB-buggen. Annars var det inget misslyckande med lanseringen. Visst, den klarade inte att slå C2Q. Men var är det dåliga beslutet? Du klagade på att AMD gjorde dåliga beslut? De ljög inte om prestandan på Phenom, lovade inte något de inte höll. Du inbillar dig att dina egna förväntningar var något som AMD skulle ha påstått.
Väntar fortfarande på bevis att det är fel på kylaren. 290X har betydligt mycket högre effektdensitet än motsvarande nVidia. De producerar samma prestanda och effekt på mycket mindre yta, det är av naturen svårkylt, även med 3:e-partskylare så är det en signifikant skillnad på temperaturerna på 290X och 780Ti trots jämförbar värmeutveckling. Den simple kan få för sig att peka på kylaren utan närmare analys. Men analyserar man de data som finns så ser man att det inte på något vis är säkert att kylaren är så mycket sämre än Titan-kylaren.
Det enda du bevisar med ditt citat är det jag påstod innan. Att man tror att något blir sant bara för att det repeteras tillräckligt mycket.
Och att GPUn inte ligger klistrad på max-frekvens är inte direkt något de inte kände till. De var väl medvetna om att den throttlar vid överhettning, det är liksom en funktion de själva la in. Det är inte så att de inte vet att kretsen är svårkyld. Inte så att PCPER "upptäckte" det och berättade för AMD.
Du klagade på antalet dåliga beslut. Vilket beslut skulle AMD fattat anser du?
Så du tror på fullt allvar att AMD håller på produkten för skojs skull? Ja då förstår jag att du klagar på dåliga beslut. Men jag kan förklara för dig att de antagligen har mycket goda skäl med att vänta med lansering. Antingen brist på minneskretsar eller på Fiji-kretsar. Så vari ligger det dåliga beslutet? Hoppa på tåget för tidigt? I ena andetaget klagar du på att Fiji inte släppts tidigare, i andra andetaget så klagar du på att de inte väntat tillräckligt länge på att tekniken ska mogna. Svara nu? Vad skulle de ha gjort? Papperslanserat under våren? Skjuta upp Fiji till hösten? Eller köra vidare på 290X till nästa år? Inga av de alternativen låter bättre i mina öron. Så du som är så duktig på att peka ut dåliga beslut kan ju vara så god att komma med ett alternativ.

Och angående att jag försvarar AMD. Jag försvarar inte AMD. Jag går alltid ut och ifrågasätter när folk kommer med kritik baserat på förenklingar eller vanföreställningar. Eftersom AMD har det knivigt så är ni många som bekvämt sitter hemma och tycker att AMD ska trolla fram en ny arkitektur på rekordtid och med rekordlite utvecklingskostnader. Då går jag in och förklarar att det inte fungerar så. nVidia har inte den hatvågen mot sig så då finns det inte direkt skäl till att gå in och förklara sådant lika ofta.

AMD gick ut med reklam (tror t.o.m det var den dåvarande VD'n som pratade i videon) om Phenom och kritiserade konkurrenten Intel om hur deras inte var äkta Quad Core och "Rushed to the market" Du tycker alltså inte det är ett dåligt beslut att göra så om du inte redan VET att du kan slå konkurrenten på fingrarna när det väl gäller? Om du inte ser det dåliga beslutet i något sådant, så vet jag inte hur jag kan övertyga dig tyvärr.

Sen så menar du förmodligen då att majoriteten av de siter som recenserade R9 290 har fel? Enligt dig så är det inget fel på kylaren, så vi andra som tycker den är oacceptabel och inte vill ha den har helt enkelt fel. Du verkar inte förstå det här riktigt. Problemet med kylaren gav AMD extremt dåligt publicitet. Dålig publicitet utgår i detta fall från ett dåligt beslut.

Det felaktiga beslutet var naturligtvis att överhuvudtaget släppa en sådan odimensionerad kylare. Tredjepartstillverkarna har visat att det går att kyla kretsen på ett vettigt sätt. Nu vill iofs AMD ha en lövblås som referencekylare, men då hävdar jag att Nvidialiknande varianter förmodligen hade varit att föredra. Bättre kvalite med mindre ljud på högre varvtal. Igen ett dåligt beslut. De kunde iallafall haft den goda smaken att slänga med ett par hörselkåpor i priset. Sen hoppas jag att du är medveten om att de justerade sin fläktkurva efter mycket tjat om problemet va? Dåligt beslut att släppa lövblåsen innan detta blev korrigerat. Vad i detta är det du inte förstår?

Korten (Fiji) är förmodligen redan klara att släppas, men man får räkna med förseningar osv vi övergång till ny teknik och det känns inte som AMD's timing för teknikskiftet var den bästa. Som jag redan nämnde, Nvidia fick fritt spelrum igen. Tror du detta på nått sätt gynnar AMD som redan slår från ett underläge?

Företaget har bytt VD'ar ganska många ggr under de senaste åren. Du verkar på något sätt ha missat att det i grund och botten är dåliga beslut som fått företaget i det ekonomiska läge de faktiskt har. Det är inte bara något magiskt så skedde på en dag.

I slutändan så tycker jag du vare sig verkar läsa eller vilja förstå mina argument, så vi får helt enkelt agree to disagree när det gäller detta.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Hjälpsam

Jösses! här kastar sig massor av sweclockers på knappen för att köpa GTX980Ti, utan att ha en aning om hur Fiji kommer att prestera!
Otroligt att folk inte kan vänta två veckor.

Hoppas verkligen att Fiji spöar både TitanX och GTX980Ti så det stänker om det, om inte annat för att se alla försäkringar, om att "mitt senaste inköp för 8000kr, 12000kr eller mer var visserligen ett jävla fylleköp, men jag är minsann nöjd ändå!".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jösses! här kastar sig massor av sweclockers på knappen för att köpa GTX980Ti, utan att ha en aning om hur Fiji kommer att prestera!
Otroligt att folk inte kan vänta två veckor

Hoppas verkligen att Fiji spöar både TitanX och GTX980Ti så det stänker om det, om inte annat för att se alla försäkringar, om att "mitt senaste inköp för 8000kr, 12000kr eller mer var visserligen ett jävla fylleköp, men jag är minsann nöjd ändå!".

Buyers remorse är kul så länge det inte drabbar en själv?

Jag väntar själv med att köpa ett GTX 980 Ti av just denna anledningen; Vill se hur Fiji presterar först. (+ att referensdesign med radialfläkt inte intresserar mig.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

AMD gick ut med reklam (tror t.o.m det var den dåvarande VD'n som pratade i videon) om Phenom och kritiserade konkurrenten Intel om hur deras inte var äkta Quad Core och "Rushed to the market" Du tycker alltså inte det är ett dåligt beslut att göra så om du inte redan VET att du kan slå konkurrenten på fingrarna när det väl gäller? Om du inte ser det dåliga beslutet i något sådant, så vet jag inte hur jag kan övertyga dig tyvärr.

Alla företag belyser sina egna styrkor. AMDs styrka var IMC, HTT och delad L3 med snabb kommunikation mellan kärnorna. Klart de trycker på de fördelarna. Ska man sluta trycka på de fördelar man faktiskt har bara för att man ligger efter totalt sett? Du tänker väldigt snävt.

Skrivet av elajt_1:

Sen så menar du förmodligen då att majoriteten av de siter som recenserade R9 290 har fel? Enligt dig så är det inget fel på kylaren, så vi andra som tycker den är oacceptabel och inte vill ha den har helt enkelt fel. Du verkar inte förstå det här riktigt. Problemet med kylaren gav AMD extremt dåligt publicitet. Dålig publicitet utgår i detta fall från ett dåligt beslut.

Jag säger inte att det inte är fel på kylaren. Jag säger bara att jag inte sett bevis för det. Av samtliga sidor jag kollar där de klagar på kylaren så är det ingen som faktiskt undersökt om det är kylaren. De gör ett antagande eftersom de inte inser att den fysiska storleken på kretsen kan vara en viktig faktor och att man därför inte kan göra jämförelser rätt av mot nVidia.

Skrivet av elajt_1:

Det felaktiga beslutet var naturligtvis att överhuvudtaget släppa en sådan odimensionerad kylare. Tredjepartstillverkarna har visat att det går att kyla kretsen på ett vettigt sätt. Nu vill iofs AMD ha en lövblås som referencekylare, men då hävdar jag att Nvidialiknande varianter förmodligen hade varit att föredra. Bättre kvalite med mindre ljud på högre varvtal. Igen ett dåligt beslut. De kunde iallafall haft den goda smaken att slänga med ett par hörselkåpor i priset. Sen hoppas jag att du är medveten om att de justerade sin fläktkurva efter mycket tjat om problemet va? Dåligt beslut att släppa lövblåsen innan detta blev korrigerat. Vad i detta är det du inte förstår?

Det är ett dåligt beslut att kretsen går varm, och ett dåligt beslut att fläkten låter mycket? Om de måste balansera där emellan vilket beslut är bäst? Det finns skäl till att de väljer lövblåsdesign är ledande referensdesignen både hos nVidia och AMD. Och hittills har ingen bevisat att nVidias är så mycket bättre. Jag har verkligen inte svårt att acceptera om så är fallet. Men jag är skarpt kritisk till att folk envisas med att tycka saker så jävla lättvindigt. Ingen undersöker något innan de tycker. Även fast det ser ut som att Titan-kylaren är bättre så vill jag se tester innan jag köper det rakt av som en sanning. Du har uppenbarligen markant lägre beviskrav, vilket förklarar varför vi har olika syn på saker.

Skrivet av elajt_1:

Korten (Fiji) är förmodligen redan klara att släppas, men man får räkna med förseningar osv vi övergång till ny teknik och det känns inte som AMD's timing för teknikskiftet var den bästa. Som jag redan nämnde, Nvidia fick fritt spelrum igen. Tror du detta på nått sätt gynnar AMD som redan slår från ett underläge?

Så du tror korten är klara att släppas? Men AMD håller på dem för att? Ja varför? Du tycker alltså att AMD skulle släppt korten tidigare? Men samtidigt så tycker du att de är för tidiga med tekniken? red ut detta, snälla! Vari ligger det dåliga beslutet? Du kan inte gardera dig och säga att alla båda besluten är bra och båda är dåliga allt efter vad som passar dig, så du får nog bli en hel del tydligare.

Skrivet av elajt_1:

Företaget har bytt VD'ar ganska många ggr under de senaste åren. Du verkar på något sätt ha missat att det i grund och botten är dåliga beslut som fått företaget i det ekonomiska läge de faktiskt har. Det är inte bara något magiskt så skedde på en dag.

I slutändan så tycker jag du vare sig verkar läsa eller vilja förstå mina argument, så vi får helt enkelt agree to disagree när det gäller detta.

Jag är fullt medveten om att de gjort stora misstag. Bulldozer var ett stort misstag, och enligt mig skulle de accepterat Jen-Hsun Huangs krav för ett samgående med nVidia istället för uppköpet av ATi. De gjorde samma misstag som Intel gjorde en tid när de lät affärsmän snarare än ingenjörer styra. Det är inte enda misstaget Intel gjort som AMD misslyckats med att lära utav utan att göra om själva.

Men, tycker folk just nu har orimliga krav på AMD. Du sitter här och tycker att de ska vänta med Fiji men släppa den igår. Det går inte ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Nu har jag bara läst igenom en av alla sidorna i den här tråden men jag blir förvånad över folks reaktion.

AMD tänkte positionera kortet mot Titan X för att de kan (troligen) leverera något nära nog i prestanda (över eller under) och hålla priset nere en bra bit under vad Titan X kostar idag. Nu kommer 980Ti och presterar väldigt nära ett Titan X och är betydligt billigare. AMD måste vinna marknadsandelar och det vet dom. Då måste man se till att sälja en likvärdig produkt till ett lägre pris. I dom upplösningar som 99,99% av befolkningen kör presterar 980Ti nog så nära Titan X (men även i upplösningarna över!) att man helt enkelt får välja att positionera kortet mot det man kan vinna flest marknadsandelar av.

Om ni hade velat sälja fler kort, hur hade ni gjort? Enligt mig finns det inte mycket annat AMD kan göra i det här läget som är vettigt. Även om AMD skulle ha ett bättre kort måste de sälja det billigare än närmsta konkurrerande kort från Nvidia. Att man väljer att positionera kortet mot 980Ti istället för Titan X gör det väl inte till ett sämre kort?

*edit*
Men jag hoppas verkligen man får upp yielden snart så de förhoppningsvis får ut någorlunda bra marginal på korten.

*edit 2*
Och även om titeln "Världens snabbaste GPU" låter mycket fint och kanske skulle vara bra för AMD så tror jag inte de skulle kunna höja priserna till Titan-nivåer då Nvidia har ett väldigt starkt varumärke, som i sin tur gör att Titan ändå skulle sälja bättre.

Det spelar egentligen ingen roll om du frågar mig, att man väljer att positionera sig mot 980Ti har kanske fler anledningar, problemet som jag ser det är att det här var AMDs vinnarhäst, kortet som skulle få folk att få upp ögonen för det röda laget igen och känna att man kunde få både prisvärdhet och topprestanda.

Nu vet vi ju inget de facto om kortet, men om det nu är 980Ti man ska konkurrera med så känns det väldigt konstigt att man väntar två veckor på att lansera sin drake, när vi dessutom nås av informationen att det är dåliga yields och att de nedskalade versionerna kommer att dröja... vad ska då AMD tjäna pengar på?

Att AMD blöder och har gjort det länge är ingen större nyhet, om man nu sedan väljer att positionera sig mot 980Ti så är det ett otroligt konstigt och korkat beslut om du frågar mig, att vänta med att lansera kortet 2½ vecka efter att konkurrenten lanserat sitt kort som dessutom presterar otroligt bra.

Visst sätter prissättningen för 980 Ti stora käppar i hjulen för AMD som nu tvingas skära i pris och vinst och de sliter nog sitt hår redan där men hade det bara varit priset hade det kommit en beslut ganska snabbt och sedan finjusterats i efterhand. Om nu kortet är så pass bra, varför har inte NDA lyfts?

Antingen lider kortet av konstiga problem som med Radeon 285, AMD får inte alls ordning på sina drivrutiner eller så presterar kortet helt enkelt sämre än 980 Ti vilket kommer innebära att AMD får skära ytterligare. Klart är att de tappar en stor del potentiella kunder varje dag fram tills åtminstone vi får lite klarhet i hur det står till med kortet.

Oavsett vad reslutatet blir så blir det säkert ett prisvärt kort, men prestandajägarna som gärna betalar lite extra för det allra bästa kommer fortsätta välja det gröna över det röda laget, mindre pengar, mindre utveckling sämre konkurrens och dyrare kort. Jag hoppas verkligen att jag bara målat fan på väggen och att AMD har en listig kupp i rockärmen... men det känns tyvärr tveksamt :/

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alla företag belyser sina egna styrkor. AMDs styrka var IMC, HTT och delad L3 med snabb kommunikation mellan kärnorna. Klart de trycker på de fördelarna. Ska man sluta trycka på de fördelar man faktiskt har bara för att man ligger efter totalt sett? Du tänker väldigt snävt.
Jag säger inte att det inte är fel på kylaren. Jag säger bara att jag inte sett bevis för det. Av samtliga sidor jag kollar där de klagar på kylaren så är det ingen som faktiskt undersökt om det är kylaren. De gör ett antagande eftersom de inte inser att den fysiska storleken på kretsen kan vara en viktig faktor och att man därför inte kan göra jämförelser rätt av mot nVidia.
Det är ett dåligt beslut att kretsen går varm, och ett dåligt beslut att fläkten låter mycket? Om de måste balansera där emellan vilket beslut är bäst? Det finns skäl till att de väljer lövblåsdesign är ledande referensdesignen både hos nVidia och AMD. Och hittills har ingen bevisat att nVidias är så mycket bättre. Jag har verkligen inte svårt att acceptera om så är fallet. Men jag är skarpt kritisk till att folk envisas med att tycka saker så jävla lättvindigt. Ingen undersöker något innan de tycker. Även fast det ser ut som att Titan-kylaren är bättre så vill jag se tester innan jag köper det rakt av som en sanning. Du har uppenbarligen markant lägre beviskrav, vilket förklarar varför vi har olika syn på saker.
Så du tror korten är klara att släppas? Men AMD håller på dem för att? Ja varför? Du tycker alltså att AMD skulle släppt korten tidigare? Men samtidigt så tycker du att de är för tidiga med tekniken? red ut detta, snälla! Vari ligger det dåliga beslutet? Du kan inte gardera dig och säga att alla båda besluten är bra och båda är dåliga allt efter vad som passar dig, så du får nog bli en hel del tydligare.
Jag är fullt medveten om att de gjort stora misstag. Bulldozer var ett stort misstag, och enligt mig skulle de accepterat Jen-Hsun Huangs krav för ett samgående med nVidia istället för uppköpet av ATi. De gjorde samma misstag som Intel gjorde en tid när de lät affärsmän snarare än ingenjörer styra. Det är inte enda misstaget Intel gjort som AMD misslyckats med att lära utav utan att göra om själva.

Men, tycker folk just nu har orimliga krav på AMD. Du sitter här och tycker att de ska vänta med Fiji men släppa den igår. Det går inte ihop.

Lägre beviskrav? Tagga ner lite, jag tycker till skillnad från dig inte att de flesta recensionssidor som klagat på kylaren är dåliga bevis. Speciellt inte när de flesta användare också gör det. AMD hade säkert lyckats jättebra om det bara var du eller likasinnade som var kunder, men tyvärr för AMD så är det ju inte så. Men vi kanske skall gå ifrån att lyssna eller läsa recensioner och fråga dig istället hur det egentligen ligger till?

AMD fick gärna trycka gärna på fördelarna med Phenom, men satte ribban för högt speciellt i deras marknadsföring. Klanka inte ner på konkurrenten, speciellt inte när du inte kan leverera något som är bättre själv.

Ja jag tycker de skulle väntat med tekniken (HBM) speciellt om de är begränsade till 4GB (vilket iofs vi inte vet ännu). De hade kunnat uppgradera GCN utan HBM, precis som Nvidia lyckas rätt bra med. Sedan råder det ju viss tveksamhet om den ökade bandbredden med HBM i sitt nuvarande skede faktiskt hjälper så mycket (för spel), Yoshman skrev ett bra inlägg om detta. Sen i det stora hela så har det ju tagit väldigt lång tid att få produkten färdig, då som jag tidigare nämnt Nvidia lyckats få ut hela sin Maxwell serie redan.

Ja helt korrekt, jag tror de har korten klara nu, och att de vill vänta med att släppa dessa just under E3. Jag kan givetvis ha fel, men just nu tror jag inte det spelar någon större roll, Nvidia har ändå klar fördel med alla sina kort ute.

Aleshi såhär tycker jag. Du tycker något annat, och jag tycker mig har förklarat så att de flesta kan förstå varför jag tycker som jag gör. Du verkar inte vilja acceptera detta, men har tyvärr inget val.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Lägre beviskrav? Tagga ner lite, jag tycker till skillnad från dig inte att de flesta recensionssidor som klagat på kylaren är dåliga bevis. Speciellt inte när de flesta användare också gör det. AMD hade säkert lyckats jättebra om det bara vad du eller likasinnade som var kunder, men tyvärr för AMD så är det ju inte så. Men vi kanske skall gå ifrån att lyssna eller läsa recensioner och fråga dig istället hur det egentligen ligger till?

Du argumenterar på ett skitstövligt sätt. Du spelar dum för att kunna vara nedvärderande och bete dig illa. Din syn på bevis är att många påstår något, även när det är helt utan grund, min syn på bevis är mätningar och tester. Det finns mig veterligen INGA tester som avslöjar om kylaren till 290X är markant sämre än den till Titan. Det är enkelt för den simples hjärna att tro att det är kylaren, recensenter skriver det utan reflektion. Men så länge INGEN har kollat hur det ligger till så kan man inte säga något. Du säger att de har rätt för att de är många. Inser du inte bristen i ditt resonemang? Som stöd för mitt resonemang så kan man se att även icke-referenskylare presterar sämre på 290X än på nVidias kort. Reflekterat över det?
Du är praktexempel på det där med att om något sägs ofta så tar folk det för sanning.

Skrivet av elajt_1:

Ja jag tycker de skulle väntat med tekniken (HBM) speciellt om de är begränsade till 4GB (vilket iofs vi inte vet ännu). De hade kunnat uppgradera GCN utan HBM, precis som Nvidia lyckas rätt bra med. Sedan råder det ju viss tveksamhet om den ökade bandbredden med HBM i sitt nuvarande skede faktiskt hjälper så mycket (för spel), Yoshman skrev ett bra inlägg om detta.

Om jag säger att det är fullkomligt vansinnigt att hålla kvar med 290X som toppkort till dess att 14nm och HBM2 kommer nästa år när man istället kan lansera Fiji i år, vad säger du då? Varför ska man vänta med Fiji? Hur kan du resonera att det är bättre att hålla kvar med gamla kort i ytterligare ett år?

Skrivet av elajt_1:

Ja helt korrekt, jag tror de har korten klara nu, och att de vill vänta med att släppa dessa just under E3. Jag kan givetvis ha fel.

Om de var redo för att släppas, varför tror du att de väntar till E3 istället för Computex? Du har som sagt väldigt lätt att bara okritiskt tro saker, du har ingen rätt att bete dig som du gör och vara nedvärderande när du bara hittar på saker som låter bra vid första anblick som du sedan tror på utan reflektion. Ska du vara nedvärderande så får du åtminstone ha tänkt ett extra varv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du argumenterar på ett skitstövligt sätt. Du spelar dum för att kunna vara nedvärderande och bete dig illa. Din syn på bevis är att många påstår något, även när det är helt utan grund, min syn på bevis är mätningar och tester. Det finns mig veterligen INGA tester som avslöjar om kylaren till 290X är markant sämre än den till Titan. Det är enkelt för den simples hjärna att tro att det är kylaren, recensenter skriver det utan reflektion. Men så länge INGEN har kollat hur det ligger till så kan man inte säga något. Du säger att de har rätt för att de är många. Inser du inte bristen i ditt resonemang? Som stöd för mitt resonemang så kan man se att även icke-referenskylare presterar sämre på 290X än på nVidias kort. Reflekterat över det?
Du är praktexempel på det där med att om något sägs ofta så tar folk det för sanning.

Om jag säger att det är fullkomligt vansinnigt att hålla kvar med 290X som toppkort till dess att 14nm och HBM2 kommer nästa år när man istället kan lansera Fiji i år, vad säger du då? Varför ska man vänta med Fiji? Hur kan du resonera att det är bättre att hålla kvar med gamla kort i ytterligare ett år?

Om de var redo för att släppas, varför tror du att de väntar till E3 istället för Computex? Du har som sagt väldigt lätt att bara okritiskt tro saker, du har ingen rätt att bete dig som du gör och vara nedvärderande när du bara hittar på saker som låter bra vid första anblick som du sedan tror på utan reflektion. Ska du vara nedvärderande så får du åtminstone ha tänkt ett extra varv.

Jag behöver inte vetenskapliga bevis för minsta lilla grej, till skillnad från dig uppenbarligen. Det räcker med att jag själv hört hur kylaren på R9 290X låter och att jag vet hur varm GPU'n blir. Sedan att en massa recensioner också påpekar detta gör det inte mindre relevant. AMD skulle valt en annan typ eller en med större dimensioner (tycker jag).

Jag skrev aldrig någonstans att det skulle hålla kvar vid Hawaii tills nästa tillverkningsnod, läs igen. Och jag sitter inte och hittar på saker, jag har inte skrivit saker som att det är FAKTA, nu får du ge dig. Jag har dock skrivit att jag tror i vissa fall, och även från vad jag har läst mig till.

Jag tycker det är du som har den agressiva approachen i detta fallet. Tycker inte heller jag varit speciellt nervärderande. Du däremot verkar inte acceptera att jag tycker som jag gör, och har jag inte vetenskapliga bevis för detta så räknas det tydligen inte. Sedan när vi ändå pratar om att vara nedvärderande: "Du är praktexempel på det där med att om något sägs ofta så tar folk det för sanning." och "Du har som sagt väldigt lätt att bara okritiskt tro saker" är för mig nedvärderande. Jag vet att jag inte alltid är jättesnäll i mina inlägg, men är någon bufflig och messerschmitter-aktig i detta fall, så är det du.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Jag behöver inte vetenskapliga bevis för minsta lilla grej, till skillnad från dig uppenbarligen. Det räcker med att jag själv hört hur kylaren på R9 290X låter och att jag vet hur varm GPU'n blir. Sedan att en massa recensioner också påpekar detta gör det inte mindre relevant. AMD skulle valt en annan typ eller en med större dimensioner (tycker jag).

Menar du på fullaste allvar att du inte förstår att det finns fler faktorer här? Hur kan du ignorera att man ser samma mönster på eftermarknadskylare?

Skrivet av elajt_1:

Jag skrev aldrig någonstans att det skulle hålla kvar vid Hawaii tills nästa tillverkningsnod, läs igen.

Försöker reda ut hur du vill att det ska gå ihop. Du vill att de ska vänta med teknikskiftet, men de ska inte vänta?
Hur ska de möta GM200 om de inte gör teknikskiftet nu? Du förklarar inte? Du vill bara hålla tankegången ytlig för det är bara då du kan få det att gå ihop. Precis som när vi pratar kylare.

Det är uppenbart att du tar dig bekvämligheten att önska det omöjliga. Du önskar att Fiji redan var släppt, men att de inte gjort Fiji nu, men att de skulle gjort det tidigare, fast gärna sedan.
Det är så här, antingen så gör de teknikskiftet nu och har något att komma med, eller så sitter de kvar utan teknikskiftet fram till 14nm och HBM2. Vilket är bäst?

Du glömde svara på varför de inte kunde lanserat Fiji på Computex om det nu redan var lanseringsklart. Du har inga belägg för det påståendet.

Skrivet av elajt_1:

Jag tycker det är du som har den agressiva approachen i detta fallet. Tycker inte heller jag varit speciellt nervärderande. Du däremot verkar inte acceptera att jag tycker som jag gör, och har jag inte vetenskapliga bevis för detta så räknas det tydligen inte. Sedan när vi pratar om att vara nedvärderande: "Du är praktexempel på det där med att om något sägs ofta så tar folk det för sanning." Släng inte sten i glashus. Jag vet att jag inte alltid är jättesnäll i mina inlägg, men är någon bufflig och messerschmitter-aktig i detta fall så är det du.

Jag påpekade gång på gång att Argumentum ad populum är ett icke hållbart argument. Trots att du är medveten om bristen med argumentet så svarar du med att i nedvärderande ordalag upprepa argumentet. Att recensenter inte undersökt om kylaren är sämre eller inte utan dragit förhastade slutsatser är på INGET sätt ett argument för att det är kylaren det är fel på. Men du använder det som bas för att vara nedvärderande. Att du upprepar denna erkänt felaktiga argumentationsmetod trots påpekanden och dessutom gör det med nervärderande ton är på gränsen till trolleri.

Det jag talar om är här:

Citat:

Lägre beviskrav? Tagga ner lite, jag tycker till skillnad från dig inte att de flesta recensionssidor som klagat på kylaren är dåliga bevis. Speciellt inte när de flesta användare också gör det. AMD hade säkert lyckats jättebra om det bara var du eller likasinnade som var kunder, men tyvärr för AMD så är det ju inte så. Men vi kanske skall gå ifrån att lyssna eller läsa recensioner och fråga dig istället hur det egentligen ligger till?

Dold text

Att gång på gång köra med ett argument som båda inblandade parter mycket väl vet inte håller är inte trevligt. Det är direkt intellektuellt ohederligt av dig. Och det är fult och nedvärderande att dra argument som båda vet är ohederliga och låtsas som inget. Allra helst om man lägger till nedvärderande formuleringar för att jag inte köper det vi båda vet är ett argumentationsfel.

Och du tycker jag är otrevlig för att jag svarar de fasonerna med detta "Du är praktexempel på det där med att om något sägs ofta så tar folk det för sanning."? Det är ju sant? Svart på vitt så tillskriver du ett påstående en sanningshalt eftersom många säger det. Eller hur? Du kör med intellektuellt ohederliga argument i nedvärderande ton och det är OK, men att jag påpekar sanningen är otrevligt? På riktigt?

Permalänk
Hjälpsam

En stor anledning till att vänta på GTX980Ti, är givetvis för att se vilket pris det skulle säljas för.
En annan kan vara vilka klockfrekvenser som är lämpliga
Nvidia valde att släppa sitt GTX780Ti (2013-11-07), ungefär två veckor senare än R9 290x (2013-10-24), verkar det bekant?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Menar du på fullaste allvar att du inte förstår att det finns fler faktorer här? Hur kan du ignorera att man ser samma mönster på eftermarknadskylare?
Försöker reda ut hur du vill att det ska gå ihop. Du vill att de ska vänta med teknikskiftet, men de ska inte vänta?
Hur ska de möta GM200 om de inte gör teknikskiftet nu? Du förklarar inte? Du vill bara hålla tankegången ytlig för det är bara då du kan få det att gå ihop. Precis som när vi pratar kylare.
Jag påpekade gång på gång att Argumentum ad populum är ett icke hållbart argument. Trots att du är medveten om bristen med argumentet så svarar du med att i nedvärderande ordalag upprepa argumentet. Att recensenter inte undersökt om kylaren är sämre eller inte utan dragit förhastade slutsatser är på INGET sätt ett argument för att det är kylaren det är fel på. Men du använder det som bas för att vara nedvärderande. Att du upprepar denna erkänt felaktiga argumentationsmetod trots påpekanden och dessutom gör det med nervärderande ton är på gränsen till trolleri.

Att gång på gång köra med ett argument som båda inblandade parter mycket väl vet inte håller är inte trevligt. Det är direkt intellektuellt ohederligt av dig. Och det är fult och nedvärderande att dra argument som båda vet är ohederliga och låtsas som inget. Allra helst om man lägger till nedvärderande formuleringar för att jag inte köper det vi båda är ett argumentationsfel.

Och du tycker jag är otrevlig för att jag svarar de fasonerna med detta "Du är praktexempel på det där med att om något sägs ofta så tar folk det för sanning."? Det är ju sant? Svart på vitt så tillskriver du ett påstående en sanningshalt eftersom många säger det. Eller hur? Du kör med intellektuellt ohederliga argument i nedvärderande ton och det är OK, men att jag påpekar sanningen är otrevligt? På riktigt?

Ja ignorerar inte att samma mönster finns på eftermarknadskylare, men de är bättre dimensionerade och kyler GPU'n bättre. Sen att Hawaii är svårare att kyla vet vi alla redan, men det hindrar per automatik inte AMD från att tillverka en bättre dimensionerad kylare?
Igen, vad jag tycker och tror. Hoppas det är ok.

Nvidia gjorde inget teknikskifte men kunde ändå leverera med ny arkitektur, inget konstigt alls. Fiji är en ny ariktektur men använde även ny minnesteknik. De hade inte behövt hoppa på det tåget än.

Jag tog upp samma sak flera gånger för att du inte verkade läsa/förstå vad jag skrev eller menade. Det var inget illa menat och det var definitivt inte på grund av bristen på argument. AMD skulle ha släppt en mer väldimensionerad kylare till 290 tycker jag, och det är det enda jag hävdat när det gäller kylaren vad jag kan se. Sen vad du tycker om det hela spelar inte så stor roll för mig.

Du tycker det du skriver om mig är sant. Känner du mig väl? Du har väl för sjutton ingen aning om hur kritiskt eller inte jag är baserat på just detta ämne. Detta är inget som spelar så stor roll för mig att jag behövde vetenskapliga bevis. Det räcker med allt sett/hört själv och läst.

Aleshi jag tycker det är din attityd som behöver ändras inte min.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Ja ignorerar inte att samma mönster finns på eftermarknadskylare, men de är bättre dimensionerade och kyler GPU'n bättre. Sen att Hawaii är svårare att kyla säger vet vi ju alla, men det hindrar per automatik inte AMD från att tillverka en bättre dimensionerad kylare?
Igen, vad jag tycker och tror. Hoppas det är ok.

Det är helt OK. Balanserat och bra. Vad jag tror är att de ogärna går ifrån föndesignen av andra skäl. Därför kan det vara svårt att få en mycket bättre kylare än den de har. Finns som sagt inga klara belägg (trots massans tro) för att kylaren är markant sämre än nVidias dito.

Skrivet av elajt_1:

Nvidia gjorde inget teknikskifte men kunde ändå leverera med ny arkitektur, inget konstigt alls. Fiji är en ny ariktektur men använde även ny minnesteknik. De hade inte behövt hoppa på det tåget än.

Om de inte hoppat på det tåget skulle de vara fast med Hawaii. Maxwell har en helt ny arkitektur. Fiji har inte en ny arkitektur. Det måste påbörjas flera år i förväg och ingen trodde att vi skulle vara fast på 28nm nu. Av ekonomiska skäl kan AMD inte byta grundarkitektur för ofta. När det stod klart att man var fast på 28nm så var det för sent att snabba på utvecklingen av efterföljaren till GCN. Så, när de sitter fast på GCN, enda sättet att kunna få en så markant snabbare krets än Hawaii är att gå över till HBM. Minneskontrollerna drar mycket ström och tar stor plats i både Hawaii och Tahiti, HBM är nyckeln för att utnyttja det utrymmet till mer beräkningskraft. Utan HBM så har man för lite effektutrymme över till beräkningsenheter.

Så, om de inte gjort teknikskiftet nu, så hade inte Fiji varit en möjlighet, de kanske hade kunnat göra något annat halvdant, men skillnaden mot Hawaii skulle inte vara alls lika stor. Det hade riskerat att bli en mycket sämre affär.

Skrivet av elajt_1:

Jag tog upp samma sak flera gånger för att du inte verkade läsa/förstå vad jag skrev eller menade. Det var inget illa menat och det var definitivt inte på grund av bristen på argument. AMD skulle ha släppt en mer väldimensionerad kylare till 290 tycker jag, och det är det enda jag hävdat när det gäller kylaren vad jag kan se. Sen vad du tycker om det hela spelar inte så stor roll för mig.

Jag tyckte jag varit övertydlig med att det inte gick att ringa in kylaren som boven, och du var tydlig med att du tyckte man kunde det. Som sagt, så undrar jag om det går att göra en mycket starkare kylare utan att frångå föndesignen.

Skrivet av elajt_1:

Du tycker det du skriver om mig är sant. Känner du mig väl? Du har väl för sjutton ingen aning om hur kritiskt eller inte jag är baserat på just detta ämne. Detta är inget som spelar så stor roll för mig att jag behövde vetenskapliga bevis. Det räcker med allt sett/hört själv och läst.

Aleshi jag tycker det är din attityd som behöver ändras inte min.

Som sagt skrev du svart på vitt att massans åsikt räckte som bevis för dig. Därför så ser jag mitt påstående om att du gör detta som sanning. Jag efterfrågade faktiska bevis flera gånger, att återigen hänvisa till underlägsna och vederlagda argument som massans antal blir rent av hånfullt när du samtidigt tar dig friheten att vara nedvärderande. Det var därför jag skärpte min ton. Innan du gjorde det så var inte jag så skarp i tonen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Intel vill också ha kvar AMD.

Ja, det skrev jag i ett tidigare inlägg

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är helt OK. Balanserat och bra. Vad jag tror är att de ogärna går ifrån föndesignen av andra skäl. Därför kan det vara svårt att få en mycket bättre kylare än den de har. Finns som sagt inga klara belägg (trots massans tro) för att kylaren är markant sämre än nVidias dito.
Om de inte hoppat på det tåget skulle de vara fast med Hawaii. Maxwell har en helt ny arkitektur. Fiji har inte en ny arkitektur. Det måste påbörjas flera år i förväg och ingen trodde att vi skulle vara fast på 28nm nu. Av ekonomiska skäl kan AMD inte byta grundarkitektur för ofta. När det stod klart att man var fast på 28nm så var det för sent att snabba på utvecklingen av efterföljaren till GCN. Så, när de sitter fast på GCN, enda sättet att kunna få en så markant snabbare krets än Hawaii är att gå över till HBM. Minneskontrollerna drar mycket ström och tar stor plats i både Hawaii och Tahiti, HBM är nyckeln för att utnyttja det utrymmet till mer beräkningskraft. Utan HBM så har man för lite effektutrymme över till beräkningsenheter.

Så, om de inte gjort teknikskiftet nu, så hade inte Fiji varit en möjlighet, de kanske hade kunnat göra något annat halvdant, men skillnaden mot Hawaii skulle inte vara alls lika stor. Det hade riskerat att bli en mycket sämre affär.
Jag tyckte jag varit övertydlig med att det inte gick att ringa in kylaren som boven, och du var tydlig med att du tyckte man kunde det. Som sagt, så undrar jag om det går att göra en mycket starkare kylare utan att frångå föndesignen.
Som sagt skrev du svart på vitt att massans åsikt räckte som bevis för dig. Därför så ser jag mitt påstående om att du gör detta som sanning. Jag efterfrågade faktiska bevis flera gånger, att återigen hänvisa till underlägsna och vederlagda argument som massans antal blir rent av hånfullt när du samtidigt tar dig friheten att vara nedvärderande. Det var därför jag skärpte min ton. Innan du gjorde det så var inte jag så skarp i tonen.

Har inte skrivit att jag bara litade på vad massan säger/skriver. Jag skrev på minst ett ställe att jag sett hört kortet/kylaren i action.

Din teori om Fiji låter logiskt, men det är fortfarande bara spekulationer även om du förmodligen har mer kunskap än jag inom det området.

Mitt första inlägg handlade om AMD's dåliga/felaktiga beslut på en generell nivå. VD'n har bytts ut ett antal ggr, och det kan ju inte gärna vara så att de gått år, efter år, efter år med förlust, om det hade varit bra beslut som genomsyrade företaget. Isåfall är jag väldigt intresserad av hur det hade sett ut om motsatsen varit sann. Utan att han någon djupare kunskap inom företagsvärlden så förstår jag givetvis att det finns andra variabler som spelar in, speciellt på en såpass tuff marknad. Men hade de inte haft så starka finansiärer bakom sig, så hade företaget med stor sannolikhet varit jämnat med marken nu.

Som en sidnot och som egentligen inte har något med denna diskussionen att göra vill jag ändå nämna att hur jag än får det att låta, så är jag för AMD, dvs. jag vill att de skall lyckas, framförallt för att det är bättre för oss konsumenter, men även för att jag inte gillar vad Nvidia gör med sin proprietära hård och mjukvara. Jag vet att Nvidia gör vad de gör, för att de tror det är bäst för företaget (vilket kanske också stämmer) men det betyder inte att jag måste gilla det. Därför vill jag ogärna köpa Nvidia och hade verkligen hoppats på att Fiji blev något riktigt bra. Samtidigt kan jag tycka det känns lite opsykologiskt/märkligt av AMD att redan nu börja prata om hur mycket bättre deras nästa grafikkort med gen 2 av HBM kommer bli. Släpp denna generationen och visa framfötterna innan ni börjar prata om nästa. Lite som att, äsch.. de här blir inte så märkvärdig men vänta lite skall ni se vad vi hittar på nästa gång.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

//Thread

Vi får väl helt enkelt se. Som det ser ut nu så har Nvidia verkligen AMD mot repen. AMD skulle verkligen behöva en lyckad lansering igen. Om Fiji presterar lika bra +/- någon procent, som 980ti och till något lägre pris är iaf jag väldigt intresserad. Tyvärr måste AMD komma med antingen ett lägre pris eller betydligt högre prestanda för att bli intressanta för mig och många andra. Har man en hyffsad inkomst är inte prestanda/SEK fullt lika intressant längre. Jag betalar gärna lite extra för att få nya drivrutiner nästan samtidigt som nya spelsläpp samt lite unika funktioner. Om det sen inte är AMDs fel att spelet fungerar dåligt på deras kort spelar liksom ingen roll för mig, det är jag som blir lidande av det om jag har ett AMD-kort. Då blir det tyvärr lätt att man lägger 500-1000:- extra för att få något som fungerar direkt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Xyborg:

//Thread

http://l2.yimg.com/bt/api/res/1.2/g8uMmSTO9e_F31RQxXfwow--/YXBwaWQ9eW5ld3M7Zmk9ZmlsbDtoPTI5MztpbD1wbGFuZTtweW9mZj0wO3E9NzU7dz02MDA-/http://media.zenfs.com/en_us/News/ucomics.com/dt150607.jpg

Vi får väl helt enkelt se. Som det ser ut nu så har Nvidia verkligen AMD mot repen. AMD skulle verkligen behöva en lyckad lansering igen. Om Fiji presterar lika bra +/- någon procent, som 980ti och till något lägre pris är iaf jag väldigt intresserad. Tyvärr måste AMD komma med antingen ett lägre pris eller betydligt högre prestanda för att bli intressanta för mig och många andra. Har man en hyffsad inkomst är inte prestanda/SEK fullt lika intressant längre. Jag betalar gärna lite extra för att få nya drivrutiner nästan samtidigt som nya spelsläpp samt lite unika funktioner. Om det sen inte är AMDs fel att spelet fungerar dåligt på deras kort spelar liksom ingen roll för mig, det är jag som blir lidande av det om jag har ett AMD-kort. Då blir det tyvärr lätt att man lägger 500-1000:- extra för att få något som fungerar direkt.

Kontrar med detta.

Ni har alla rätt.

God natt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Har inte skrivit att jag bara litade på vad massan säger/skriver. Jag skrev på minst ett ställe att jag sett hört kortet/kylaren i action.

Ja där såg du att det lät mycket och att temperaturen var hög, men du kunde inte avslöja anledningen. Om skillnaden mot Titan ligger i kylarens design eller om det ligger i sämre värmeöverföring från kärnan kan man inte uttala sig om ifall man inte testat orsakerna ordentligt. Du skrev flera gånger bestämt att det var kylaren det var fel på utan att varken själv ha undersökt eller hänvisa till någon som undersökt. Du hänvisade istället till det stora antalet, som bara gissat att problemet ligger i att kylaren är sämre utan att faktiskt ha undersökt frågan heller. Hittills finns det som sagt mig veterligen inte ett enda test på värmeöverföringen eller test med kylarna på liknande förutsättningar.

Skrivet av elajt_1:

Mitt första inlägg handlade om AMD's dåliga/felaktiga beslut på en generell nivå. VD'n har bytts ut ett antal ggr, och det kan ju inte gärna vara så att de gått år, efter år, efter år med förlust, om det hade varit bra beslut som genomsyrade företaget. Isåfall är jag väldigt intresserad av hur det hade sett ut om motsatsen varit sann. Utan att han någon djupare kunskap inom företagsvärlden så förstår jag givetvis att det finns andra variabler som spelar in, speciellt på en såpass tuff marknad. Men hade de inte haft så starka finansiärer bakom sig, så hade företaget med stor sannolikhet varit jämnat med marken nu.

Ja självklart har de gjort dåliga beslut, jag listade två avgörande. Men många som inte satt sig in i anledning till vissa beslut sitter bekvämt hemma och klagar och ser inbillade lösningar som inte fungerar. T.ex. kan det där med att skjuta på HBM vara en sådan. Utan HBM skulle de haft mycket svårt att tillverka något markant starkare än Hawaii med nuvarande tillverkningsprocess och arkitektur.

Skrivet av elajt_1:

Som en sidnot och som egentligen inte har något med denna diskussionen att göra vill jag ändå nämna att hur jag än får det att låta, så är jag för AMD, dvs. jag vill att de skall lyckas, framförallt för att det är bättre för oss konsumenter, men även för att jag inte gillar vad Nvidia gör med sin proprietära hård och mjukvara. Jag vet att Nvidia gör vad de gör, för att de tror det är bäst för företaget (vilket kanske också stämmer) men det betyder inte att jag måste gilla det. Därför vill jag ogärna köpa Nvidia och hade verkligen hoppats på att Fiji blev något riktigt bra.

Ja, jag gillar inte nVidias approach alltid heller. Men de vet ju också vad de gör och deras uppgift är ju att vara framgångsrika. Overall är det ju bättre för alla med konkurrensinriktade och målinriktade bolag.

Skrivet av elajt_1:

Samtidigt kan jag tycka det känns lite opsykologiskt/märkligt av AMD att redan nu börja prata om hur mycket bättre deras nästa grafikkort med gen 2 av HBM kommer bli. Släpp denna generationen och visa framfötterna innan ni börjar prata om nästa. Lite som att, äsch.. de här blir inte så märkvärdig men vänta lite skall ni se vad vi hittar på nästa gång.

Fast där är ytterligare en sak som är okej när nVidia gör det men inte AMD. Du är inte den första jag ser om klagat på det där. Men ingen har klagat på när nVidia talat om HBM i Pascal långt innan AMD ens yppat ett ord om HBM eller Fiji i marknadsföringen eller i sina presentationer. Både AMD och nVidia gick ut samtidigt och pratade ungefär samtidigt och gav likadana förutsägelser om fördelarna med 14nm. nVidia pratar om sina nästkommande generationer ofta ett par år i förväg, men det är AMD som alltid blir anklagade för att hypa. Är man sådan att man går in och dementerar felaktiga påståenden när man ser dem blir det lätt att det pratas mycket AMD tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja där såg du att det lät mycket och att temperaturen var hög, men du kunde inte avslöja anledningen. Om skillnaden mot Titan ligger i kylarens design eller om det ligger i sämre värmeöverföring från kärnan kan man inte uttala sig om ifall man inte testat orsakerna ordentligt. Du skrev flera gånger bestämt att det var kylaren det var fel på utan att varken själv ha undersökt eller hänvisa till någon som undersökt. Du hänvisade istället till det stora antalet, som bara gissat att problemet ligger i att kylaren är sämre utan att faktiskt ha undersökt frågan heller. Hittills finns det som sagt mig veterligen inte ett enda test på värmeöverföringen eller test med kylarna på liknande förutsättningar.
Ja självklart har de gjort dåliga beslut, jag listade två avgörande. Men många som inte satt sig in i anledning till vissa beslut sitter bekvämt hemma och klagar och ser inbillade lösningar som inte fungerar. T.ex. kan det där med att skjuta på HBM vara en sådan. Utan HBM skulle de haft mycket svårt att tillverka något markant starkare än Hawaii med nuvarande tillverkningsprocess och arkitektur.
Ja, jag gillar inte nVidias approach alltid heller. Men de vet ju också vad de gör och deras uppgift är ju att vara framgångsrika. Overall är det ju bättre för alla med konkurrensinriktade och målinriktade bolag.
Fast där är ytterligare en sak som är okej när nVidia gör det men inte AMD. Du är inte den första jag ser om klagat på det där. Men ingen har klagat på när nVidia talat om HBM i Pascal långt innan AMD ens yppat ett ord om HBM eller Fiji i marknadsföringen eller i sina presentationer. Både AMD och nVidia gick ut samtidigt och pratade ungefär samtidigt och gav likadana förutsägelser om fördelarna med 14nm. nVidia pratar om sina nästkommande generationer ofta ett par år i förväg, men det är AMD som alltid blir anklagade för att hypa. Är man sådan att man går in och dementerar felaktiga påståenden när man ser dem blir det lätt att det pratas mycket AMD tyvärr.

Fel och fel, underdimensionerad är inte samma sak som att det är fel på något. Det går att göra en något högre kylfläns. Om det går att få själv kylflänsens fin's effektivare vet jag inte, förmodligen något. Men större yta i kombo med en större radialfläkt har jag svårt att tro inte skulle ha effekt. Men nej, jag har inga vetenskapliga belägg för det. Jag skrev Titanliknande vid något tillfälle, har dock inte skrivit att just Titans kylare skulle vara det ultimata för ett R9 290X. Det går garanterat att göra den något bättre också, men till vilket pris.

Att de hade haft problem att göra något kraftfullare med GCN låter jag vara osakt, men det stämmer säkert med tanke på att Hawaii med nästan 1 miljard färre transistorer än GK110 utvecklar ungefär samma effekt. Nvidia har lyckats anpassa sig till 28nm förhållandena. Maxwell var ursprungligen tänkt att köras på en ny tillverkningsnod. Är inte helt omöjligt att AMD haft möjlighet att byta till ny arkitektur de med. Maxwell stod ju uppenbarligen inte och föll med en ny tillverkningsnod. Ekonomin spelar förmodligen en viktigt roll här dock.

Forumet översvämmas ofta av fanboykommentarer, vissa av dem lär sig till slut, andra inte (fotbollshuliganer)? Inte mycket att göra något åt tyvärr.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Forumet översvämmas ofta av fanboykommentarer, vissa av dem lär sig till slut, andra inte (fotbollshuliganer)? Inte mycket att göra något åt tyvärr.

Men det är ju lätt att dra alla över samma kant med, bara för att man förespråkar det ena laget behöver man definitivt inte vara en fanboy!

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

Men det är ju lätt att dra alla över samma kant med, bara för att man förespråkar det ena laget behöver man definitivt inte vara en fanboy!

Visst är det så, men många gör det ju på grund av färgen snarare än rimliga skäl.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Fel och fel, underdimensionerad är inte samma sak som att det är fel på något. Det går att göra en något högre kylfläns. Om det går att få själv kylflänsens fin's effektivare vet jag inte, förmodligen något. Men större yta i kombo med en större radialfläkt har jag svårt att tro inte skulle ha effekt. Men nej, jag har inga vetenskapliga belägg för det. Jag skrev Titanliknande vid något tillfälle, har dock inte skrivit att just Titans kylare skulle vara det ultimata för ett R9 290X. Det går garanterat att göra den något bättre också, men till vilket pris.

Fast du gick ut i början och sa att kylningen var otroligt dålig. Samtidigt kan den vara bland de absolut kraftfullaste referenskylarna vi sett. Du önskade något som kunde likna den i Titan, för du sa att den var tystare och det inte hade varit ett dåligt beslut. Det jag vänder mig mot är att ingen faktiskt kollat om Titan-kylaren hade varit tystare på en lika svårkyld krets. Vi ser att bara en liten effektökning över standard får Titankylaren att börja stiga rätt snabbt i ljudnivå den också. Vid samma effekt som på 290X är den tyst, men med tanke på hur snabbt även Titankylaren stiger i ljudnivå med last så borde den också vara högljudd om den ska kyla något som utvecklar samma effekt på markant mindre yta.
Man ser samma mönster på båda kylarna, 290X i silent mode utvecklar inte mycket mindre värme, men blir markant tystare, precis som att Titankylaren blir markant högljuddare vid bara lite tyngre last.
Vid samma utmaning så kan Titankylaren alltså mycket väl prestera ganska likt 290X.

Skrivet av elajt_1:

Att de hade haft problem att göra något kraftfullare med GCN låter jag vara osakt, men det stämmer säkert med tanke på att Hawaii med nästan 1 miljard färre transistorer än GK110 utvecklar ungefär samma effekt. Nvidia har lyckats anpassa sig till 28nm förhållandena. Maxwell var ursprungligen tänkt att köras på en ny tillverkningsnod. Är inte helt omöjligt att AMD haft möjlighet att byta till ny arkitektur de med. Maxwell stod ju uppenbarligen inte och föll med en ny tillverkningsnod. Ekonomin spelar förmodligen en viktigt roll här dock.

En miljard färre transistorer, för samma effekt, men också samma prestanda. Maxwell var ändå en ny arkitektur som låg i planerna. AMD hade ingen efterföljare till GCN i planerna för att släppas så här tidigt, oavsett tillverkningsprocess. nVidia hade fördelen med en ny arkitektur med de effektiviseringar det innebär. AMD hade inte den fördelen att de stod vid ett arkitekturbyte lagom till att de blev låsta till 28nm. Då har de varken ny arkitektur eller ny tillverkningsprocess att rädda situationen med.

Skrivet av elajt_1:

Forumet översvämmas ofta av fanboykommentarer, vissa av dem lär sig till slut, andra inte (fotbollshuliganer)? Inte mycket att göra något åt tyvärr.

Jo men överlag, det är olika måttstockar överlag beroende på vilket företag som gör vad. nVidia talar om HBM2 flera år i förväg, alla talar gott om framtiden. AMD talar om HBM2 mycket närmare lansering, och folk tolkar det som att AMDs kommande är dåligt. Det är något snett i värderingarna, inte bara hos fanboys, utan över hur gemene man tolkar nyheter.
Samma sak med pris, alla spådde domedag och usel underpresterande produkt när AMD sätter lägre pris på Fiji än Titan X. Det är inte det bemötandet lågt pris får på annat håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Visst är det så, men många gör det ju på grund av färgen snarare än rimliga skäl.

Jag tycker iaf det är väldigt konstigt. Har väldigt svårt att förstå fanboys. Speciellt när det gäller en så trivial sak som grafikkortstillverkare. Dessutom har båda dessa tillverkare en historia av konstiga utalanden/PR-trick, konstiga lanseringar och även "falsk marknadsföring". Man kan undra hur man kan hålla någon av dessa såpass nära hjärtat, men de e mycket man inte begriper..

Visa signatur

Technörd