Colorful visar Geforce GTX 980 Ti Igame med helintegrerad vattenkylare

Permalänk
Melding Plague

Colorful visar Geforce GTX 980 Ti Igame med helintegrerad vattenkylare

Kinesiska Colorful tar ut svängarna med grafikkortet Geforce GTX 980 Ti Igame, som kommer med integrerad vattenkylning utan behov av en separat radiator.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser spännande ut, men hade nog inte skadat om de polerade upp metallennlite.

Stavning
Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Känns som en vapor chamber hade varit att föredra.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Detta känns väääälliigt onödigt.

Permalänk
Proffsmobbare

Så, vattenkylning helt utan fördelarna? Eller tror Colorful att vattnet i sig är magiskt?

Permalänk
Skrivet av Laine:

Så, vattenkylning helt utan fördelarna? Eller tror Colorful att vattnet i sig är magiskt?

Dom tror nog att vatten kylning magiskt lockar köpare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk

Varför är det dåligt? (inte insatt på hur kylning med vatten i sig fungerar)

Permalänk
Medlem

Men hallå?? Uppochnervända världen här eller? Det logiska hade ju varit att dra på vattenkylningspumpen först och sedan kompensera med luftkylningen om det inte räcker till. Jävla p12 gimmick-kort alltså.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Varför är det dåligt? (inte insatt på hur kylning med vatten i sig fungerar)

hade vattenkylningen vart igång hela tiden, så hade tempsen blivit lägre samt fläktarna hade kunnat snurra med lägre RPM, vilket således även sänkt ljudnivån.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Zero Walker:

Varför är det dåligt? (inte insatt på hur kylning med vatten i sig fungerar)

I kort så är vattenkylning bara så effektiv som radiatorytan. I den här konstruktionen delas redan radiatorytan med den "vanliga" luftkylaren vilket gör konstruktionen mer eller mindre meninglös. Till det så heatpipes (som går förlorade) med gas en bättre ledare än vatten och slang.
Pumpen tar även den upp en helt fläktplats i radiatoryta.

Du har alltså en kylare som kyler en kylare, med hjälp av samma kylare.

Permalänk
Medlem

Kommer någon köpa dessa dyrgripar? Riktpris 7500:- för kort i standardutförande? Helt sinnessjukt ju...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Stolpskott. Det kan nog vara den dummaste kylningslösning jag skådat...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Kineserna kommer med mer och mer roliga grafikkort. Kan vara bra med fler aktörer i entusiast klassen så det blir mer konkurrens.

Permalänk
Medlem

Alltså, Colorful är ju roliga och gör alltid massa konstiga kort. Men det här? Är det en poäng som vi alla missar? Vad tillför vattenkylningen?

Skrivet av Chris_Kadaver:

Kommer någon köpa dessa dyrgripar? Riktpris 7500:- för kort i standardutförande? Helt sinnessjukt ju...

Var såg du priset? Kanske är blind?

Permalänk
Medlem

Världens största tillverkare av grafikkort alltså?

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att det kanske är något bättre än den vanliga kylningen, har svårt att tänka mig att de lanserar en kylanordning som inte fungerar bättre än en utan vatten anordningen. Det kommer ju göras jämförelser som det alltid görs, och har det ingen funktion så har de ju bara kastat bort pengarna för ingen kommer köpa ett dyrare kort med en sämre kylanordning.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Även om det tekniskt är intressant så är jag väldigt tveksam till sådana här hybridlösningar med både fläktkylt och vatten, med eller utan integrerat i ett paket eller extern sluten vattenkylning.
Tror inte sånt blir tillförlitligt samt blir mer oväsen.

Antingen bara fläktkylt eller heltäckande vattenblock för att ha i custom vattenkylning verkar bäst.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

hade vattenkylningen vart igång hela tiden, så hade tempsen blivit lägre samt fläktarna hade kunnat snurra med lägre RPM, vilket således även sänkt ljudnivån.

Förutsatt att pumpen inte för ett jäkla oväsen, kanske finns en anledning till varför den inte jobbar vid lägre temps och rpm på fläktarna.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

hade vattenkylningen vart igång hela tiden, så hade tempsen blivit lägre samt fläktarna hade kunnat snurra med lägre RPM, vilket således även sänkt ljudnivån.

Nja, det som gör vattenkylning bättre är ju att du har en störra radiatoryta med bättre kontakt med luften. Här fungerar rören som vattnet går i endast som en vanlig heatpipe (med sämre värmeövergångstal), möjligvis att den större kontaktytan med flänsarna gör den lite effektivare än konventionella heatpipes, men en vaporchamner eller heatpipes i den tjockleken hade varit att föredra, för att inte tala om att du slipper en pump. Nej detta känns som ren marknadsföring med argumentet "vatten gör saker kallare" vilket inte är sant om du inte utnyttjar vattensystemets fördelar. Sjukt onödig produkt, tyker synd om stackars ingenjören som gjorde denna, han MÅSTE ha kännt till att detta var idiotiskt ^^

Permalänk
Medlem

@Thunderbolt:

Känns spontant som en bra och smidig lösning då man slipper kringrustningen för vätskan som tar plats. Fråga är bara prisbilden och om hur bra det är i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltså, Colorful är ju roliga och gör alltid massa konstiga kort. Men det här? Är det en poäng som vi alla missar? Vad tillför vattenkylningen?

Var såg du priset? Kanske är blind?

Kanske
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3169535

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Då vet jag vad du menar. Din meningsuppbyggnad syftade till Colorful kortet så trodde att det var det du menade. Du nämnde ju såklart standardutförande, men frågetecknet i samband med kringliggande meningar lät påskina att det fortfarande var en frågeställning om Colorful-kortet.

Permalänk
Entusiast

Colorful är skogstokiga. De måste ha magisk svamp på lunchmenyn eller nåt. Det här är långt ifrån deras konstigaste verk. De har tidigare presenterat ett passivt kylt GTX 680.

20 heatpipes, 280 fenor för totalt 2 m2 kylarea. Hittar inga siffror på vikten men den ser rätt maffig ut. Samtidigt visade de upp den här skapelsen:

En 90 mm fläkt och 28 heatpipes. Mycket stilrent i guld...

660 Ti World Cyber Games Edition. En serie handmålade grafikkort med extra kylflänsar man kan hänga på om man vill.

På tal om handmålat och extra kylflänsar. Ingen har väl glömt 560 Ti Kudan Edition.

Vem vill inte ha ett tråkigt svart grafikkort när man kan köpa ett där man får med färg och penslar så man kan piffa till det själv? Dessutom extra kylflänsar för de som tycker att kortet inte är tillräckligt stort som det är.

De är väldigt förtjusta i de där extra kylflänsarna som sticker ut överallt. Här är GTX 760 med Air Kit som de kallar dem.

De gör även nätagg. Gissa verkningsgraden:

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Säg vad man vill om Colorful, men dom är fasen inte rädda att prova nya saker!
Många av deras skapelser må ser fruktansvärda ut, men jag tycker ändå att dom är lite små coola!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Avstängd

Om dom är så dåliga som vissa vill få dom att framstå hade dom inte dominerat den kinesiska marknaden. Zotamedu hänvisar till 680, Asus hade liknande stora format på sina kylare och dom var inte passiva. Kan vara möjligt att vattenkylningslösningen som Colorful har på sin 980ti mer är en lockelse än fungerande effektiv vattenkylning som kyls av fläktar, men att måla fan på väggen och försöka utmåla företaget som oseriöst är fel. Zotac hade ett grafikkort för 980 som Swecklockers recenserade och det var under all kritik, företagets påstående att det skulle gå att överklocka betydligt visade sig falskt, sedan kom Zotac med en betydligt bättre utgåva.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Србо:

Om dom är så dåliga som vissa vill få dom att framstå hade dom inte dominerat den kinesiska marknaden. Zotamedu hänvisar till 680, Asus hade liknande stora format på sina kylare och dom var inte passiva. Kan vara möjligt att vattenkylningslösningen som Colorful har på sin 980ti mer är en lockelse än fungerande effektiv vattenkylning som kyls av fläktar, men att måla fan på väggen och försöka utmåla företaget som oseriöst är fel. Zotac hade ett grafikkort för 980 som Swecklockers recenserade och det var under all kritik, företagets påstående att det skulle gå att överklocka betydligt visade sig falskt, sedan kom Zotac med en betydligt bättre utgåva.

Vad för kort har Asus som tar upp någonstans mellan 5 och 6 kortplatser? Deras DirectCU II var ju rätt stor och tog tre kortplatser men om du ser noga så är det tjockleken av den ena av de två flänsarna på Colorfuls kort.

Sen var min poäng inte att alla korten jag listade var dåliga utan att de som designar korten är helt galna.

Angående kortet i artikeln så ser det helt klart ut som att det är ett dyrt skrytbygge som ska locka till artiklar, ungefär som många av deras andra galenskaper de visar upp på mässor. Det är bevisligen inte designat för att ha en extremt effektiv kylning utan för att sticka ut. Kortet i övrigt kan säkert vara bra men det är en dyr kylare som inte är alltför effektiv.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vätskeslangarna ser bitvis ut att ligga väldigt nära eller rentav emot heatpipesen och kylflänsarna. Undrar hur länge det dröjer innan det har bränt hål...?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

Vätskeslangarna ser bitvis ut att ligga väldigt nära eller rentav emot heatpipesen och kylflänsarna. Undrar hur länge det dröjer innan det har bränt hål...?

Plast smälter inte vid hundra grader. Pipesen kan inte bli varmare än grafikprocessorn, och den stänger av sig långt innan den temperatur plast smälter vid.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men hallå?? Uppochnervända världen här eller? Det logiska hade ju varit att dra på vattenkylningspumpen först och sedan kompensera med luftkylningen om det inte räcker till. Jävla p12 gimmick-kort alltså.

Vad är det som säger att det inte finns fler experter på kylsystem i datorer i ett land med 1miljard människor, det finns extremt många gamers i asien, tror nog att de flesta som sitter på dessa forum endast förlitar sig på företag som gör grafikkort för europeiska marknaden, att se ett genuint test på lite av asiens marknad på grafikkort vs de som många här tror är bäst vore nått jag skulle läsa.
Kan jämnföra Kuba och Castro som håller alla fina råvaror för sig själv på kuba, who knows om kina gör samma sak vi är en ganska liten marknad, samt en marknad som kräver 50+ olika språk på hårdvara/mjukvara/boxing... Att Colorful inte bryr sig om en så krånglig marknad är nog bra buisness. anställa översättare/support/återförsäljare.
Vi kanske får se om några år nån som börjar köpa in och sälja colorful produkter ompaketerade för vår marknad.

Permalänk
Medlem

Dags att introducera Colorful i Sverige ! ( störst, måste betyda, bra och Billiga !)
så 七彩欢迎瑞典!

Visa signatur

Thomas.