Bygga eget 2.1 högtalar system

Permalänk
Medlem

Bygga eget 2.1 högtalar system

Är såhär att jag är ganska trött på mitt nuvarande system då basen inte riktigt är vad jag egentligen vill ha, så tänkte om det är värt att försöka sig på att bygga allt själv? Lite som ett sommar projekt kanske. Problemet är att jag har ingen tidigare erfarenhet inom sådana här saker, samt att jag kan ingenting om vad som behövs mm.
Så därför så undrar jag, för det första är det värt att försöka bygga själv? Eller kommer det att bli bättre att köpa ett
färdigt paket?
Och sen så vad kommer behövas om man ska bygga själv? Jag är inte ute efter något jätte dyrt, utan mer något som kommer fungera bra till film och musik. Behöver inte vara bästa kvaliten på ljudet osv. Utan mer känslan av att man själv har byggt det!

Skulle vara jätte snällt om nån kunde hjälpa mig lite!

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk

Tråkigt att säga så behöver du bara en subwoofer (aktiv baslåda). Den innehåller bashögtalare, filter och kraftig förstärkare. Du kopplar stereons båda kanaler till den. antingen direkt på högtalarkablarna eller via linjeutgång (tape-, line -out). De kan vara lite dyra så sommarprojektet kan ju bli att jobba/spara ihop till den.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Rekordmedlem

Beror på hur bra möjlighet att snickra och tillgång till verktyg o dyl du har, ska du även designa nått själv eller vill du bara bygga ?

Om du inte vill lära dig designa så bör du nog bygga en helt vanlig stereohögtalare efter ritning som första bygge.
Troels Gravesen har samlat en hel del bra beskrivningar på byggen av olika storleks och kvalitetsklasser hos sig
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm

Ska du bygga nått riktigt enkelt och billigt men som klår datorhögtalare så rekomenderar jag ett par muppar och de går sen att komplettera med en basmodul om man vill.
http://www.lts.a.se/lts/artiklar
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/Molt_1_2008_Mupps.pdf
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/Molt2008_2_Mupps.pdf
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?t=29093

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kanske skulle ha frågat innan, men det nuvarande som jag har just nu är logitechs 5.1 system, som visserligen fungerar bra men skulle vara trevligt med lite mer bas än vad som finns i det! Så kan jag använda mig av alla 5 högtalare därifrån till en ny baslåda? Eller kommer det bli väldigt mycket onödigt arbete?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Tråkigt att säga så behöver du bara en subwoofer (aktiv baslåda). Den innehåller bashögtalare, filter och kraftig förstärkare. Du kopplar stereons båda kanaler till den. antingen direkt på högtalarkablarna eller via linjeutgång (tape-, line -out). De kan vara lite dyra så sommarprojektet kan ju bli att jobba/spara ihop till den.

Så menar du att jag ska köpa en färdig baslåda? Eller bygga en egen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Beror på hur bra möjlighet att snickra och tillgång till verktyg o dyl du har, ska du även designa nått själv eller vill du bara bygga ?

Om du inte vill lära dig designa så bör du nog bygga en helt vanlig stereohögtalare efter ritning som första bygge.
Troels Gravesen har samlat en hel del bra beskrivningar på byggen av olika storleks och kvalitetsklasser hos sig
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm

Ska du bygga nått riktigt enkelt och billigt men som klår datorhögtalare så rekomenderar jag ett par muppar och de går sen att komplettera med en basmodul om man vill.
http://www.lts.a.se/lts/artiklar
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/Molt_1_2008_Mupps.pdf
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/Molt2008_2_Mupps.pdf
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?t=29093

Det finns det mesta inom verktyg så självaste bygget ska inte vara ett problem! Och om det inte är allt för svårt så skulle jag nog kunna designa själv! Och som jag skrev, skulle jag kunna koppla in mina nuvarande 5 högtalare eller ska jag bygga 2 nya? Skulle vara kul o bygga nya, men enklare om jag kan använda mig av de gamla

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk

@Tettiz: Svar: Ja... antingen eller. Logitechs 5.1 system har ju normalt en större baslåda med bra tryck.
Vilket av systemen har du ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tettiz:

Det finns det mesta inom verktyg så självaste bygget ska inte vara ett problem! Och om det inte är allt för svårt så skulle jag nog kunna designa själv! Och som jag skrev, skulle jag kunna koppla in mina nuvarande 5 högtalare eller ska jag bygga 2 nya? Skulle vara kul o bygga nya, men enklare om jag kan använda mig av de gamla

Skickades från m.sweclockers.com

Allt handlar om hur mycket tid du vill satsa på det, att designa själv är en hobbysyssla och det tar tid så om du inte vill satsa tiden för att lära dig fysik/akustik/ellära eller kan det relativt bra redan så är det bättre att följa ett färdigt recept på nått och bara bygga ihop det efter ritning.

Frågan du ska ställa dig är kanske om du vill utveckla det mot en hobby eller göra det för att få kunskapen eller om du bara vill få ett färdigt resultat fort för att spela musik ?

Det finns som sagt en massa färdiga byggen hos Troels där du bara följer designen, de kräver att du kan snickra och löda grundläggande om du inte ska ha nån extrem finish på lådan typ avancerade fanerarbeten/intarsia osv ...men inte nån avancerad beräkning, mätning eller simuleringar av högtalarkonstruktionen och det kommer att krävas om du själv ska designa nått som ska låta bra, gymnasiefysik/ellära/matte är bra att ha klarat av så man har grundkunskaperna i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

@Tettiz: Svar: Ja... antingen eller. Logitechs 5.1 system har ju normalt en större baslåda med bra tryck.
Vilket av systemen har du ?

Har Z506, men upplever inte att basen är så jätte bra. Har ändå flyttat runt den o så för att se om det blev bättre! Men mitt rum är ganska litet och det känns som att den baslådan behöver utrymme för att låta bra! För innan jag flyttade den så lät den ganska bra när man var 5+ meter ifrån den. Men det går inte att alltid vara så långt bort ifrån den...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tettiz:

Kanske skulle ha frågat innan, men det nuvarande som jag har just nu är logitechs 5.1 system, som visserligen fungerar bra men skulle vara trevligt med lite mer bas än vad som finns i det! Så kan jag använda mig av alla 5 högtalare därifrån till en ny baslåda? Eller kommer det bli väldigt mycket onödigt arbete?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju testa att bygga en ny låda till basen du har, vilket Logitech system har du? z5500 eller z906?
Testade min z5500 bas i en annan låda och det blev en klar förbättring i det lägre registret. (20-30Hz)

Om du vill kan du även bygga lådor till sateliterna om du tycker dom är fula i sin plastiga låda. Kan iaf tala om att sateliternas originallåda är 0.7 liter stor med en 15ml stor port. Bara att räkna på dom volymerna så kan du anpassa lådorna mot dina estetiska krav.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Allt handlar om hur mycket tid du vill satsa på det, att designa själv är en hobbysyssla och det tar tid så om du inte vill satsa tiden för att lära dig fysik/akustik/ellära eller kan det relativt bra redan så är det bättre att följa ett färdigt recept på nått och bara bygga ihop det efter ritning.

Frågan du ska ställa dig är kanske om du vill utveckla det mot en hobby eller göra det för att få kunskapen eller om du bara vill få ett färdigt resultat fort för att spela musik ?

Det finns som sagt en massa färdiga byggen hos Troels där du bara följer designen, de kräver att du kan snickra och löda grundläggande om du inte ska ha nån extrem finish på lådan typ avancerade fanerarbeten/intarsia osv ...men inte nån avancerad beräkning, mätning eller simuleringar av högtalarkonstruktionen och det kommer att krävas om du själv ska designa nått som ska låta bra, gymnasiefysik/ellära/matte är bra att ha klarat av så man har grundkunskaperna i så fall.

Ska kolla lite mer på de färdiga designerna! Och det är mest att det ska bli ett färdigt resultat, som sagt så behöver det inte vara något som är av bästa kvalitet. Men är ju aldrig fel att lära sig lite när man ändå håller på!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Du kan ju testa att bygga en ny låda till basen du har, vilket Logitech system har du? z5500 eller z906?
Testade min z5500 bas i en annan låda och det blev en klar förbättring i det lägre registret. (20-30Hz)

Om du vill kan du även bygga lådor till sateliterna om du tycker dom är fula i sin plastiga låda. Kan iaf tala om att sateliternas originallåda är 0.7 liter stor med en 15ml stor port. Bara att räkna på dom volymerna så kan du anpassa lådorna mot dina estetiska krav.

Så jag skulle egentligen bara kunna flytta över allt från min Z506 baslåda till en annan som då förhoppningsvis ska ge bättre ljud? Baksidan o allt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tettiz:

Så jag skulle egentligen bara kunna flytta över allt från min Z506 baslåda till en annan som då förhoppningsvis ska ge bättre ljud? Baksidan o allt?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du absolut vill går det men det blir ju inte bra för utgångsmaterialet är inte bra nog, det är ju topparna som är det som ska ge mesta ljudet och att bara byta bas gör väl kanske att den inte blir lika resonant men innebär ingen förbättring i övrigt, då vore det väl vettigare att leta reda på nån gammal hembiomaskin med multikanalingång, behålla topparna och bygga en seriös passiv baslåda och driva den från hembiomaskinens slutsteg, då har man ju förstärkarkanaler att bygga vidare på tex genom att senare bygga ett par bättre fronthögtalare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Tettiz: Bilder utan omgivning förvillar... jag trodde att Z506 var i storlek med mina gamla Z5500'or men är ju små.
Bas förstärkaren är nog tillräcklig för att driva en annan baslåda. Genom att skruva loss bashögtalaren i botten och koppla ut högtalarkabeln till en baslåda du själv bygger så kan du få större bas. Du har 27W baseffekt över troligen 4-8 ohm bashögtalare.

Titta lite på LjudFokus.se och se vad de har i elementväg. Skissa sedan upp en egen låda av 2,5mm spånplattor. Kanske en 15" bas ?! a'la Proson Stratego 215 SA
http://www.ljudfokus.se/produkt/~reservdel-stratego-215-sa-15...

Exempelvis: Bygg egen 10-tums subwoofer R.M.S. Effekt: 180 W

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tettiz:

Så jag skulle egentligen bara kunna flytta över allt från min Z506 baslåda till en annan som då förhoppningsvis ska ge bättre ljud? Baksidan o allt?

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha det var en z506 du hade! Ja i princip, du bygger en ny låda och flyttar över allt. Köp en spånskiva så kan du labba lite då spån är billigt.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

@Tettiz: Bilder utan omgivning förvillar... jag trodde att Z506 var i storlek med mina gamla Z5500'or men är ju små.
Bas förstärkaren är nog tillräcklig för att driva en annan baslåda. Genom att skruva loss bashögtalaren i botten och koppla ut högtalarkabeln till en baslåda du själv bygger så kan du få större bas. Du har 27W baseffekt över troligen 4-8 ohm bashögtalare.

Titta lite på LjudFokus.se och se vad de har i elementväg. Skissa sedan upp en egen låda av 2,5mm spånplattor. Kanske en 15" bas ?! a'la Proson Stratego 215 SA
http://www.ljudfokus.se/produkt/~reservdel-stratego-215-sa-15...

Exempelvis: Bygg egen 10-tums subwoofer R.M.S. Effekt: 180 W

Så förstärkaren är den delen som allt kopplas in i? In-Ljud, högtalare mm? Eller är förstärkaren något som sitter inne i själva lådan?
Så det ska gå o ta i det här fallet då baksidan där allt kopplas, sätta den på en ny bas låda med typ en 15" bas element? Och sen bara sätta i kabeln o köra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tettiz:

Så förstärkaren är den delen som allt kopplas in i? In-Ljud, högtalare mm? Eller är förstärkaren något som sitter inne i själva lådan?
Så det ska gå o ta i det här fallet då baksidan där allt kopplas, sätta den på en ny bas låda med typ en 15" bas element? Och sen bara sätta i kabeln o köra?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo ja men en 15" till den elektroniken är nog knappas vettigt, det blir dessutom en rätt stor låda om den ska gå djupt, räkna med minst 150 liter om det ska byggas seriöst och ha lite verkningsgrad, att krympa lådan och tex göra en Linkwitztransformering kräver mycket mer effekt som kompensation för den minskade lådvolymen och mycket effekt har du inte med den elektroniken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Tettiz:

Så förstärkaren är den delen som allt kopplas in i? In-Ljud, högtalare mm? Eller är förstärkaren något som sitter inne i själva lådan?
Så det ska gå o ta i det här fallet då baksidan där allt kopplas, sätta den på en ny bas låda med typ en 15" bas element? Och sen bara sätta i kabeln o köra?

Jag hade olika förslag.
1. Bygg en låda med bashögtalare (valfri storlek) och använd Z506's bashögtalarkablar för att driva den.
2. Bygg en låda med byggsatsen bestående av ett 10" baselement och 180W slutsteg (skruvas fast i baksidan av nya lådan). Detta slutsteg drivs av en linje-utgång på PCn precis som du idag driver Z506'an. Den kan även drivas av högtalarutgångar på annan förstärkare (som t.ex. Z506'ans interna baskablar.)
3. Bygg en låda med valfri bashögtalare (2st?) , köp ett förstärkarslutsteg för inbyggnad och koppla till ett par stereohögtalare (dina nuvarande eller nya).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

tänkte "skissa" en låda i SketchUp, men har helt fastnat på vad det ska vara för mått.. har försökt att kolla upp på google men fattar inget!
Testade att ladda ner WinISD, men förstår inte hur det ska användas

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Jag hade olika förslag.
1. Bygg en låda med bashögtalare (valfri storlek) och använd Z506's bashögtalarkablar för att driva den.
2. Bygg en låda med byggsatsen bestående av ett 10" baselement och 180W slutsteg (skruvas fast i baksidan av nya lådan). Detta slutsteg drivs av en linje-utgång på PCn precis som du idag driver Z506'an. Den kan även drivas av högtalarutgångar på annan förstärkare (som t.ex. Z506'ans interna baskablar.)
3. Bygg en låda med valfri bashögtalare (2st?) , köp ett förstärkarslutsteg för inbyggnad och koppla till ett par stereohögtalare (dina nuvarande eller nya).

Tänkte skissa upp en låda i SketchUp men vet inte vilka mått man ska använda sig av.. Laddade ner winISD men förstår mig inte på det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tettiz:

Tänkte skissa upp en låda i SketchUp men vet inte vilka mått man ska använda sig av.. Laddade ner winISD men förstår mig inte på det

Skickades från m.sweclockers.com

Måtten beror på elementets egenskaper man matar in dess parametrar i simuleringsprogrammet så ser man dess frekvensrespons och hur starkt det kan spela med olika lådstorlekar och portar
Vilket element har du kollat på, har du nån länk till databladet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Måtten beror på elementets egenskaper man matar in dess parametrar i simuleringsprogrammet så ser man dess frekvensrespons och hur starkt det kan spela med olika lådstorlekar och portar
Vilket element har du kollat på, har du nån länk till databladet ?

Vart ska jag leta efter databladen? Men här är länken till det

http://www.ljudfokus.se/produkt/bas-10-tum-tx-011-fn273ga4z22...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk

@Tettiz: Välj då en högtalare med datablad, som t.ex. den 10" jag föreslog:
http://www.ljudfokus.se/produkt/subbas-10-tum-modell-md-50/63...

...eller en annan 10" med bra vitsord och nedladdningsbar (.pdf) datablad.
http://www.ljudfokus.se/produkt/bas-10-tum-modell-wf-10014/37...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tettiz:

Vart ska jag leta efter databladen? Men här är länken till det

http://www.ljudfokus.se/produkt/bas-10-tum-tx-011-fn273ga4z22...

Skickades från m.sweclockers.com

De ger ingen data för den vilket gör att man i så fall måste mäta upp den själv, men det var ju en oerhört billg enhet så de som köper den lär kanske inte vara de som siktar på att bygga seriöst, det man måste ha för att designa en låta korrekt är T/S parametrarna för de är utgångspunkten för alla dimensioneringar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small
Det kan tex se ut så här

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle du säga att den första, för 295:-. Är bra för sitt pris? Och skulle man kunna få ut någorlunda bra ljud ur den? Eller bör man lägga några hundringar mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De ger ingen data för den vilket gör att man i så fall måste mäta upp den själv, men det var ju en oerhört billg enhet så de som köper den lär kanske inte vara de som siktar på att bygga seriöst, det man måste ha för att designa en låta korrekt är T/S parametrarna för de är utgångspunkten för alla dimensioneringar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small
Det kan tex se ut så här
http://www.troelsgravesen.dk/C17_III_files/C17WH-16-08_TS-data.GIF

som jag skrev, bör jag lägga ner mer pengar på ett bas element? Och om jag går från det för 295:- som hade ett datablad, till ett för typ 900kr. Kommer det att bli mycket bättre ljud? Och en bättre upplevelse när man typ ser på film.. Har du lust och orken så kanske du skulle kunna länka ett prisvärt bas element för runt 500-900kr som kommer fungera bra i slutet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk

Ett proffs inom högtalarbygge tar den lättaste och styvaste konen oavsett pris. Men du kommer inte att höra skillnad mellan ett 245:- och ett 995:- baselement. Huvudsaken är att du skaffar ett slutsteg med bra effekt och en högtalare som tål det. Sedan är det upp till dig att bygga ihop en låda som är styv nog att inte skaka sönder vid filmernas bombkrevader. Det är ju inget som hindrar att du senare byter ut baselementet till ett dyrare med samma diameter.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Rekordmedlem

Att välja element beror på vad du vill uppnå, sluten låda innebär nog att den blir stor om du inte ska göra en Linkwitztrtansformering, men då behöver du mycket effekt och ettt element som tål det vilket brukar betyda att det blir dyrare.
Kan du ha en stor låda, vad ska du driva det med för slutsteg och vad ska det användas i kombination med ?
Vad har du för utgångspunkt och vad är målet ?

Ska man designa nått själv får man plocka ut ett par elemnentkandidater i den prisklass man tänkt sig, mata in parametrarna i ett simuleringsprogram och se hur de uppför sig för att bilda sig en uppfattnnig om hur det kommer att prestera.
Annars bör man följa nått byggprojekt och det finns mycket om att bygga på >
http://www.faktiskt.se/phpBB3/
www.diyaudio.com/
http://www.hometheatershack.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att välja element beror på vad du vill uppnå, sluten låda innebär nog att den blir stor om du inte ska göra en Linkwitztrtansformering, men då behöver du mycket effekt och ettt element som tål det vilket brukar betyda att det blir dyrare.
Kan du ha en stor låda, vad ska du driva det med för slutsteg och vad ska det användas i kombination med ?
Vad har du för utgångspunkt och vad är målet ?

Ska man designa nått själv får man plocka ut ett par elemnentkandidater i den prisklass man tänkt sig, mata in parametrarna i ett simuleringsprogram och se hur de uppför sig för att bilda sig en uppfattnnig om hur det kommer att prestera.
Annars bör man följa nått byggprojekt och det finns mycket om att bygga på >
http://www.faktiskt.se/phpBB3/
www.diyaudio.com/
http://www.hometheatershack.com/

Kag kommer nog bygga en ganska stor låda ändå.. För jag vill få ut så mycket som möjligt inom rimliga gränser! Tänkte åka till en butik som säljer bas element o kolla, så får de säga vad som blir ett bra slutsteg tänkte jag!
Vad skulle fördelarna bli om man inte bygger ett slutet system? Är det värt att försöka bygga med rören o allt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tettiz:

Kag kommer nog bygga en ganska stor låda ändå.. För jag vill få ut så mycket som möjligt inom rimliga gränser! Tänkte åka till en butik som säljer bas element o kolla, så får de säga vad som blir ett bra slutsteg tänkte jag!
Vad skulle fördelarna bli om man inte bygger ett slutet system? Är det värt att försöka bygga med rören o allt?

Skickades från m.sweclockers.com

Slutet har väl egentligen inga större fördelar om man kan bygga fritt men vill man korrigera systemet elektroniskt så är det olämpligt att öka nivån under basreflexens avstämningsfrekvens för då bottnar de oerhört lätt vilket inte slutna system gör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.