Corsair satsar på nätdelar i SFX-format

Permalänk
Melding Plague

Corsair satsar på nätdelar i SFX-format

Med krympta datorlådor behövs små nätdelar, och Corsair satsar på att ha modeller för alla lägen. Under Computex 2015 visar företaget upp en tidig SFX-prototyp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Proffsmobbare

Åhå! Som man har väntat, SFX är framtiden. Riktigt roligt med fler aktörer.

Permalänk
Medlem

Undras vilken OEM det är (för det finns inte en chans att det är Corsair själva). Känner inte igen den där specifika modellen, men det är väl en prototyp som sagt. 92mm-fläkt är en god idé, och jag hoppas den är bättre än skitfläktarna som sitter i alla andra SFX-nätagg.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Undras vilken OEM det är (för det finns inte en chans att det är Corsair själva). Känner inte igen den där specifika modellen, men det är väl en prototyp som sagt. 92mm-fläkt är en god idé, och jag hoppas den är bättre än skitfläktarna som sitter i alla andra SFX-nätagg.

Ja, det skall verkligen bli intressant. Hoppas själv att det är Seasonic (om de nu har SFX PSUer)

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Gött att lite fler ger sig in i SFX leken. Själv tycker jag nog dock att SFX-L verkar vara den optimala storleken på ett nätagg. Skulle gärna se att fler gjorde nätagg efter SFX-L

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av backfeed:

Undras vilken OEM det är (för det finns inte en chans att det är Corsair själva). Känner inte igen den där specifika modellen, men det är väl en prototyp som sagt. 92mm-fläkt är en god idé, och jag hoppas den är bättre än skitfläktarna som sitter i alla andra SFX-nätagg.

Skrivet av Skogsmard:

Ja, det skall verkligen bli intressant. Hoppas själv att det är Seasonic (om de nu har SFX PSUer)

Det ryktas om att det ska vara CWT som är OEM, men jag kan inte bekräfta det.

Majoriteten av marknaden använder Enhance eller FSP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Undras vilken OEM det är (för det finns inte en chans att det är Corsair själva). Känner inte igen den där specifika modellen, men det är väl en prototyp som sagt. 92mm-fläkt är en god idé, och jag hoppas den är bättre än skitfläktarna som sitter i alla andra SFX-nätagg.

Kunde lika gärna varit mitt inlägg +1 på den.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laine:

Det ryktas om att det ska vara CWT som är OEM, men jag kan inte bekräfta det.

Majoriteten av marknaden använder Enhance eller FSP.

CWT gör ändå bra nätagg. Inte i närheten av FSP eller Seasonic men fortfarande bra nätagg. Mitt HX750 v2 är gjorda av CWT t.ex.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Jag vill dock se 700W+ så jag kan köra 970/980 SLI lite mer stabilt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Jag vill dock se 700W+ så jag kan köra 970/980 SLI lite mer stabilt...

Kolla Silverstone senaste!
http://www.tomshardware.com/news/silverstone-sfx-l-sx700-lpt,...
700W!!
... men då är det SFX-L, dvs extra långt jämfört med ett vanligt SFX agg så man får in en 120mm fläkt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Perfekt, nu kan jag köra Titan X snart i mitt chassi!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

CWT gör ändå bra nätagg. Inte i närheten av FSP...

FSP är väl ändå inte i samma klass som Seasonic, alls?

Hade för mig att toppskiktet dominerades av Seasonic, Delta, Super Flower och Flextronics. För att nämna några.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kolla Silverstone senaste!
http://www.tomshardware.com/news/silverstone-sfx-l-sx700-lpt,...
700W!!
... men då är det SFX-L, dvs extra långt jämfört med ett vanligt SFX agg så man får in en 120mm fläkt.

Å det var det sjukaste, tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

FSP är väl ändå inte i samma klass som Seasonic, alls?

Hade för mig att toppskiktet dominerades av Seasonic, Delta, Super Flower och Flextronics. För att nämna några.

Skickades från m.sweclockers.com

Du nämner 4 och FSP är den 5:e största.

"FSP is the 5th largest power supply vendor in the World"

http://en.wikipedia.org/wiki/FSP_Group

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

CWT gör ändå bra nätagg. Inte i närheten av FSP eller Seasonic men fortfarande bra nätagg. Mitt HX750 v2 är gjorda av CWT t.ex.

Både och får hoppas detta ente blir liknande CX/GS eller RM aggen (något annat än capxon).

Skrivet av Roger W:

Kolla Silverstone senaste!
http://www.tomshardware.com/news/silverstone-sfx-l-sx700-lpt,...
700W!!
... men då är det SFX-L, dvs extra långt jämfört med ett vanligt SFX agg så man får in en 120mm fläkt.

Ja SFX-L är rätt fin formfaktor (brukar gå in i flesta chassin med SFX), problmet är att silverstone som nuvarande aktör av aggen, gör lite tveksamma komponent i ett så kompakt format (bör ju köra bra caps i så kompakt bygge).

Skrivet av Rajat:

Du nämner 4 och FSP är den 5:e största.

"FSP is the 5th largest power supply vendor in the World"

http://en.wikipedia.org/wiki/FSP_Group

Han, menar nog som gör kvalitets agg Men FSP gör okej agg, men oftast bara taiwanesiska caps, tyvärr inte alltid teapo i dom jag sett.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Hiraeth:

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Jag vill dock se 700W+ så jag kan köra 970/980 SLI lite mer stabilt...

Vilket mATX chassi använder du som är så pass litet att du måste köra SFX nätagg??

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCouchNerd:

Vilket mATX chassi använder du som är så pass litet att du måste köra SFX nätagg??

Arctic
http://www.sweclockers.com/galleri/12866-arctic-by-auxilium

Permalänk

Nice chassi. Kör själv ett parvum men ska ha det där i åtanke då jag är sugen på något mindre. De får ta och komma med bra 700W SFX-L nätagg först dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCouchNerd:

Nice chassi. Kör själv ett parvum men ska ha det där i åtanke då jag är sugen på något mindre. De får ta och komma med bra 700W SFX-L nätagg först dock.

Det finns tyvärr bara en utgåva av det chassit, men kan hända att jag kommer göra några limited edition i sommar

Permalänk
Skrivet av Hiraeth:

Det finns tyvärr bara en utgåva av det chassit, men kan hända att jag kommer göra några limited edition i sommar

Ah ok, ja det får du göra

Permalänk
Medlem

Harligt, Siverstone slapper precis det jag har letat efter! (SFX-L 700w) Men kul att fler hoppar pa taget!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja SFX-L är rätt fin formfaktor (brukar gå in i flesta chassin med SFX), problmet är att silverstone som nuvarande aktör av aggen, gör lite tveksamma komponent i ett så kompakt format (bör ju köra bra caps i så kompakt bygge).

Jag ska inte svära på det men jag vill minnas att senaste revisionen av 500W SFX-L agget från Silverstone bytte till japanska kondningar rakt av.. (borde framgå i hardforums tråd om agget om inte annat)
Jag tror det finns ganska gott hopp om att 700wattaren inte fuskar med kondningarna!

Sen verkar det även vara visst litet bök med fläktljud för vissa på 500 wattaren, men jag har inte full koll på detaljerna där. (tror det är mest vid lågbelastning att den knäpper av och på sporadiskt och att det stör mer än om den hade varit på hela tiden på lågt varv istället)
Vi får se när det börjar ramla in recensioner på 700wattaren!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rajat:

Du nämner 4 och FSP är den 5:e största.

"FSP is the 5th largest power supply vendor in the World"

http://en.wikipedia.org/wiki/FSP_Group

Precis som ett tidigare inlägg påpekar så syftade jag på aktörerna som gör bäst nätagg. Inte flest.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Göttans! Hoppas fler hoppar på detta. Finns allt för många mITX chassin utvecklade för ett gigantiskt ATX agg.

Permalänk
Medlem

Blir detta nätagg, helt klart.. Nån som har någon info om när de släpps ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ygd3n:

Blir detta nätagg, helt klart.. Nån som har någon info om när de släpps ?

Skickades från m.sweclockers.com

Silverstone har intressanta sfx agg. Även sånna med 120mm fläkt.

Sen är det ju bra att veta kvalitén på agget innan köp.

Corsair gör tyvärr hel del budget agg, med dyr prislapp.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Silverstone har intressanta sfx agg. Även sånna med 120mm fläkt.

Sen är det ju bra att veta kvalitén på agget innan köp.

Corsair gör tyvärr hel del budget agg, med dyr prislapp.

Så du tror silverstone är mer intressant i dagsläget ? Corsair SF600 ser ju dock rätt intressant ut. Skulle hursom vilja ha ett SFX med en (2/3/4) stabil 12v lina. Så jag inte är så låst när det kommer till överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ygd3n:

Så du tror silverstone är mer intressant i dagsläget ? Corsair SF600 ser ju dock rätt intressant ut. Skulle hursom vilja ha ett SFX med en (2/3/4) stabil 12v lina. Så jag inte är så låst när det kommer till överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

silverstones SFX-L vad jag sett har bra caps och gått igenom tester utan problem. 500 wattaren ska ha kommit i ny revision med 100% japanska, dock är 700 wattare mer intresant för där funkar semipasiva läget bättre än 500 wattaren (på 500 så går den igång för minsta lilla belastning).

Men vist är corsair´s SFX intressanta, men det beror på hur kvalitén är på dom. Sen kör dom troligen inte 120mm fläkt, så kommer ju inte vara så tysta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

silverstones SFX-L vad jag sett har bra caps och gått igenom tester utan problem. 500 wattaren ska ha kommit i ny revision med 100% japanska, dock är 700 wattare mer intresant för där funkar semipasiva läget bättre än 500 wattaren (på 500 så går den igång för minsta lilla belastning).

Men vist är corsair´s SFX intressanta, men det beror på hur kvalitén är på dom. Sen kör dom troligen inte 120mm fläkt, så kommer ju inte vara så tysta.

Vad jag vet så är det en 92mm i corsairs SF600. Kan ha fel dock. Men ska kolla upp SXF-L.. klart intressant formfaktor som jag hoppas fler tillverkare hoppar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ygd3n:

Vad jag vet så är det en 92mm i corsairs SF600. Kan ha fel dock. Men ska kolla upp SXF-L.. klart intressant formfaktor som jag hoppas fler tillverkare hoppar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, troligen, för standard SFX får det inte plats mycket större (är bara 100mm lång). Har tidigare varit tveksam till SFX , just för kvalitén har inte varit den bästa på dom få exemplaren som funnits på marknaden och dyra. Sen att dom inte är så tysta är annat minus.

Men den längre modellen är helt klart intresant, lite roligt att det är hårdare krav på längd på SFX agg än ATX (finns många chassin där längre SFX lätt får plats). Får hoppas dom även får till 500 watts modellen, var en del strul med att få fläkten till acceptabel ljudnivå.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar