Fractal Design expanderar med minstingen Core 500 för Mini ITX

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design expanderar med minstingen Core 500 för Mini ITX

Med den nya minstingen Core 500 fokuserar Fractal Design på att kombinera formfaktorn Mini ITX med många expansionsmöjligheter och skapa en kompakt datorlåda för en lägre prisklass.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser mer budget ut än min 304 men 650 spänn är inte så pjåkigt. Påminner mig dock om cooler masters mItx chassin

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Snusfri

Trevligt med fler stilrena mITX-chassin.
Mitt nästa bygge kommer helt klart att bli en mITX-rigg, och som det ser ut nu så kommer det att bli ett vitt Node 304.

Skulle dock gärna vilja se en ny version av det chassit.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Synd bara att de skulle lägga till en plats för 5,25" enheter.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

5,25"-platsen förstör helhetsintrycket och får den att se gammal ut. En plats för en slim slot-in hade varit mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Synd bara att de skulle lägga till en plats för 5,25" enheter.

Vil du inte ha en 5.25" så har du Node 304 att välja på.

Permalänk
Medlem

Tycker att det på det stora hela ser bra ut, men personligen tycker jag att de kunde skippat 5,25 platsen

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Ser ju riktigt bra ut. Ett sånt hade jag velat ha istället för mitt SUGO SG-02, vilket hade PSUn över CPUn, som så många andra kub-chassin vid inköpstillfället.

Jag har ju Blu-ray-brännare i HTPCn, vilket jag iofs inte använder särskilt ofta, så jag skulle klarat mig utan 5,25"-plats egentligen. Men nu har jag ändå sågat och bänt och skruvat i mitt SG02 så PSU-helvetet sitter på grafikkortsplatsen och suger in luft från sidoventilationen. Jag behövde inte den platsen ändå eftersom jag kör AMD APU XD.

Dock är det inte så snyggt med de ditmoddade 120mm-fläktarna i bak (utanför chassit) och ena sidan, så ett sånt här kanske blir aktuellt så småningom iaf.

Bättre kylning än Nod 304, som annars hade varit lite snyggare, men funktion över utseende

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Tycker Ncase M1 ser tusen gånger bättre ut.

Permalänk
Avstängd

Nu med nya grafikkort byggda med 3D/HBM minnen som AMD "Fiji" så kommer inte man behöva plats för expansionskort längre än 17 cm.

Permalänk
Medlem

Ett av de snyggare kubchassina jag sett. Verkar vettig. Bra pris.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Gillar mini-ITX. Hatar kubchassin. Väntar med spänning på fler ITX-towers.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@DevilsDad:

Mjo, men denna modell har lite bättre utförande med t.ex. plats för radiator och gillar mer hårddiskarnas placering än den hängande lösningen 304:an har.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

@DevilsDad:

Mjo, men denna modell har lite bättre utförande med t.ex. plats för radiator och gillar mer hårddiskarnas placering än den hängande lösningen 304:an har.

Du kan ju inte både ha radiator och 5.25" enhet, så ur det perspektivet förstår jag inte varför du klagar. :S

Permalänk
Medlem

@DevilsDad:

Använder inte 5,25" enhet och det är ju just det jag klagar över. Kvar blir en ful rektangulär ruta på framsidan.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Tycker Ncase M1 ser tusen gånger bättre ut.

Det kostar också därefter... Lite skillnad i pris så att säga

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem

Offtopic: Verkar vara ett bra bord att visa produkter på lätt snurrat
Ontopic: intressant chassi. men får nog vänta till nya processorn är släppt med något bra moderkort sedan kan man nog bygga en ny lite dator med bra prestanda.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Riktigt stiligt, men som sagt så drar den synliga 5.25"-platsen ner betyget. Jag har inget emot att möjligheten för montering av dvd/bluray finns där, men det som alltid har tilltalat mig mest med Fractal Design är ju deras totalt stilrena yttre. Hade förväntat mig en smart lösning på detta!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag fortfarande att de kan göras ännu mindre - uppenbarligen kan man klämma mycket elektronik på liten yta och fortfarande ha bra ventilation och ljudnivåer - exempel