nya högtalare ljud lite konstigt ibland

Permalänk
Medlem

nya högtalare ljud lite konstigt ibland

Hej köpt nya högtalare och reciever canton gle 496 och sony str-dn1050. Spelat högtalarna i typ 2 timmar och ljud volymen går ner lite grann sporadiskt i ett par sekunder sen tillbaka ca. 5 grr / låt. Är detta fenomen under inspelningen av högtalarna eller är det ett annant fel ?

Permalänk
Medlem

Något inspelningsfenomen är det inte.
Vad har du som källa, pc?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Eftersom högtalarna är passiva kan det omöjligt vara dom som är felet. Antingen är det ljudkällan som spökar, eller så är det förstärkaren som är knäpp (vilket låter mest troligt, då jag antar att din ljudkälla fungerat bra innan)

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

är hdmi från laptoppen. brukar inte köra hdmi från den så vet inte om det e kasst. receivern e ju ny så vet inte om den e kass

Permalänk
Skrivet av agitax:

Hej köpt nya högtalare och reciever canton gle 496 och sony str-dn1050. Spelat högtalarna i typ 2 timmar och ljud volymen går ner lite grann sporadiskt i ett par sekunder sen tillbaka ca. 5 grr / låt. Är detta fenomen under inspelningen av högtalarna eller är det ett annant fel ?

Är det någon slags dynamisk volým på förstärkaren som spökar?

Visa signatur

Data...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BillyBobCraskin:

Är det någon slags dynamisk volým på förstärkaren som spökar?

Tror också det är något sådant, och dom flesta recivers har night mode eller likande som defaultläge.
In i menyerna och kolla hur det är inställt

*edit*
Kolla även uppselningsegenskarna i Win så det inte ligger något där o spökar.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av legend78:

Kontrollera att du inte har någon form av loudness utjämning eller liknande aktiverad i recievern-då det kan ge fenomen på det du beskriver.

Skrivet av smygolf:

Tror också det är något sådant, och dom flesta recivers har night mode eller likande som defaultläge.
In i menyerna och kolla hur det är inställt

*edit*
Kolla även uppselningsegenskarna i Win så det inte ligger något där o spökar.

tror dynamiskt ljud var problemet(vafan ska det vara bra för) dock fattar jag inte var jag ändrar det har inte menyer och options då jag inte kan koppla den till nån skärm just nu får söka lite tack för hjälpen. ps verkar inte vara nått dynamiskt ljud trams på telefon med bluetooth

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

tror dynamiskt ljud var problemet(vafan ska det vara bra för) dock fattar jag inte var jag ändrar det har inte menyer och options då jag inte kan koppla den till nån skärm just nu får söka lite tack för hjälpen. ps verkar inte vara nått dynamiskt ljud trams på telefon med bluetooth

Kan vara bra sena kvällar och nätter så man inte väcker granskapet när det börjar väsnas typ explosioner eller liknande.
Att det blir så via HDMI är för att det är en flerkanalsgrej, det kan vara Riktigt stora skillnader i film, långt mer än i musik.
Så ljudet komprimeras vilket gör att skillnaden mellan svaga/starka ljud jämnas ut.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

tror dynamiskt ljud var problemet(vafan ska det vara bra för) dock fattar jag inte var jag ändrar det har inte menyer och options då jag inte kan koppla den till nån skärm just nu får söka lite tack för hjälpen. ps verkar inte vara nått dynamiskt ljud trams på telefon med bluetooth

Tycker faktiskt att det är en ganska skön funktion när man kollar på film, och helt plötsligt kommer nån snubbe med en kpist så högtalarna spricker. Det är nog det enda jag saknar när jag bytte upp mig till studioljudkort.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

Tycker faktiskt att det är en ganska skön funktion när man kollar på film, och helt plötsligt kommer nån snubbe med en kpist så högtalarna spricker. Det är nog det enda jag saknar när jag bytte upp mig till studioljudkort.

Enligt surroundstandarderna så ska det finnas dynamikkontroll i dekodern så det ska inte behövas något i ljudkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Enligt surroundstandarderna så ska det finnas dynamikkontroll i dekodern så det ska inte behövas något i ljudkortet.

Fast det gör det inte ofta vad jag har märkt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit med om att en dekoder med DD5.1 eller DTS saknar komprimeringsval, fast jag har givetvis bara pysslat med ett fåtal av dom som finns på marknaden

Jag Älskar dynamik, ju mer ju bättre!!

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av smygolf:

Har aldrig varit med om att en dekoder med DD5.1 eller DTS saknar komprimeringsval, fast jag har givetvis bara pysslat med ett fåtal av dom som finns på marknaden

Jag Älskar dynamik, ju mer ju bättre!!

Det ska finnas dynamikkontroll eftersom det ingår i standarden och finns det inte är det underligt, (Kinakopia ? )
http://www.dolby.com/us/en/technologies/all-about-audio-metad...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.