Är det vanligt att man svettas/blir varmt i rummet efter ett tag när man har haft på datorn?

Permalänk
Medlem

Är det vanligt att man svettas/blir varmt i rummet efter ett tag när man har haft på datorn?

Tja!

Jag bara undrar lite om det alltid är så eller om det är att mina fläktar inte kan hantera värmen i datorn?
Är det något man ska vara uppmärksam eller kan ni också få det varmt i rummet oavsett om ni har bra fläktar eller inte? Dock så tycker jag dom låter lite mkt också, vet ej vilka fläktar det är dock. Kan ju också vara HDD (har ej lyssnat).

Permalänk
Medlem

@Benham20: Jodå, blir rätt jäkla varmt även här, speciellt på sommaren. Speciellt på kvällen då jag har ett fönster riktat mot väst. Lösningen - öppna fönstret och dra igång bordsfläkten

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem

@Benham20: Äsch, gör som mig och slå ut väggen och ersätt den med en 20000mm fläkt så blir det kallt

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem

Blir det varmt i rummet gör väl datorns fläktar sitt jobb, det är väl övrigt ventilation som borde ses över.
Ladda ner HW monitor för att kolla datorns temperaturer.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Tja!

Jag bara undrar lite om det alltid är så eller om det är att mina fläktar inte kan hantera värmen i datorn?
Är det något man ska vara uppmärksam eller kan ni också få det varmt i rummet oavsett om ni har bra fläktar eller inte? Dock så tycker jag dom låter lite mkt också, vet ej vilka fläktar det är dock. Kan ju också vara HDD (har ej lyssnat).

Mängden värmen som genereras av datorn förändras inte av vilka fläktar man använder. Det enda de gör är att transportera värmen inifrån chassit ut till rummet, så det är väl ett gott tecken att rummet blir varmare.

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

När jag bodde hemma och mitt sovrum var på 6-7 kvadrat så blev det varmt i rummet om jag hade dörren stängd och datorn igång...

Men det är inte så konstigt om datorn drar 800 W i full load och den står i ett litet rum. I min lägenhet nu märks det inte på temperaturen om datorn är igång eller inte.

Skrivet av djnaden:

@Ollwee: Äsch, gör som mig och slå ut väggen och ersätt den med en 20000mm fläkt så blir det kallt

Schysst med 20 meters-fläkt

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Tja!

Jag bara undrar lite om det alltid är så eller om det är att mina fläktar inte kan hantera värmen i datorn?
Är det något man ska vara uppmärksam eller kan ni också få det varmt i rummet oavsett om ni har bra fläktar eller inte? Dock så tycker jag dom låter lite mkt också, vet ej vilka fläktar det är dock. Kan ju också vara HDD (har ej lyssnat).

brukar bli 33c i mitt rum på sommare XD

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Medlem

Datorns kylsystem flyttar endast datorns värme till luften i ditt rum. Blir det varmt i rummet fungerar din dator precis som den ska.

Men för att den varma luften inte ska värma din kropp så måste du öka ventilationen i rummet eller installera AC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Tja!

Jag bara undrar lite om det alltid är så eller om det är att mina fläktar inte kan hantera värmen i datorn?
Är det något man ska vara uppmärksam eller kan ni också få det varmt i rummet oavsett om ni har bra fläktar eller inte? Dock så tycker jag dom låter lite mkt också, vet ej vilka fläktar det är dock. Kan ju också vara HDD (har ej lyssnat).

men..alltså en fläkt kyler inte... Allt den gör är att flytta luft. Du kan ha fläktar som flyttar 4124124214 ton med luft per sekund i ditt rum och det skulle inte bli varmare/kallare än en vanlig fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

...bara undrar lite om det alltid är så eller om det är att mina fläktar inte kan hantera värmen i datorn?

Det är nog precis vad den gör om den skyfflar ut all värme från processor och grafikkort

I min lilla datorhörna blir det snabbt 25°C (c:a 12°C ute) när min dator går på tomgång. Närmare 27°C om jag spelar och över 30°C om jag slår på servern

Gissa om det blir varmt en solig sommardag (hint: >35°) Problemet som kommer senare är överhettning och BSOD när inget kall luft tillförs och det varam far runt, runt, runt....

...vem behöver en bastu?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

"också få det varmt i rummet oavsett om ni har bra fläktar eller inte?"

Spelar ingen roll vilka fläktar man har, en fläkt kan inte kyla luften.

På sommaren får jag ha fönstret konstant öppet för att inte dö. Idag har jag inte spelat ngt och ligger nu på 24,9 grader på rummet och 12,7 utomhus. Rummet är väll 6x5 kvadratmeter(?). När jag spelar så öppnar jag fönstret och kör igång fläkten i fönstret som blåser in kall luft i rummet, ligger då runt 30 grader på rummet. Allt stängt (dörr och fönster) så stiger tempen bara Vart uppe på 33-35 ngngång tror jag innan jag öppnat dörren och fönstret och dratt igång fönsterfläkten, golvfläkten och takfläkten Takfläkten brukar snurra på lägsta under typ hela sommaren. Har sol mot fönstret mellan 11 och 23 typ ._.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

När jag bodde hemma och mitt sovrum var på 6-7 kvadrat så blev det varmt i rummet om jag hade dörren stängd och datorn igång...

Men det är inte så konstigt om datorn drar 800 W i full load och den står i ett litet rum. I min lägenhet nu märks det inte på temperaturen om datorn är igång eller inte.

Schysst med 20 meters-fläkt

Fräsigt som fan, dock så blir det kallt som satan på vintern men men man kan inte ha allt

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av djnaden:

Fräsigt som fan, dock så blir det kallt som satan på vintern men men man kan inte ha allt

Har man krav på bra ventilation så har man...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Spelar ingen roll vilka fläktar man har, en fläkt kan inte kyla luften.

På sommaren får jag ha fönstret konstant öppet för att inte dö. Idag har jag inte spelat ngt och ligger nu på 24,9 grader på rummet och 12,7 utomhus. Rummet är väll 6x5 kvadratmeter(?). När jag spelar så öppnar jag fönstret och kör igång fläkten i fönstret som blåser in kall luft i rummet, ligger då runt 30 grader på rummet. Allt stängt (dörr och fönster) så stiger tempen bara Vart uppe på 33-35 ngngång tror jag innan jag öppnat dörren och fönstret och dratt igång fönsterfläkten, golvfläkten och takfläkten Takfläkten brukar snurra på lägsta under typ hela sommaren. Har sol mot fönstret mellan 11 och 23 typ ._.

Nu tänker jag komma med ett galet och tokigt förslag, vänd på fönsterfläkten så att den blåser ut genom fönstret istället för in.
För när den blåser in genom fönstret så trycker du in luft i rummet och den varma luften far ut i resten av bostaden. Vänder du fläkten så den blåser ut genom fönstret så kommer du blåsa ut den varma luften i den stora läskiga världen utanför.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Nu tänker jag komma med ett galet och tokigt förslag, vänd på fönsterfläkten så att den blåser ut genom fönstret istället för in.
För när den blåser in genom fönstret så trycker du in luft i rummet och den varma luften far ut i resten av bostaden. Vänder du fläkten så den blåser ut genom fönstret så kommer du blåsa ut den varma luften i den stora läskiga världen utanför.

Det där låter väl inte alls som en bra idé, då bidrar man ju till den globala uppvärmningen och isen på polerna smälter ännu fortare!

(Hint: it's a joke)

Permalänk
Medlem

@Felix: Exakt! Jag har en liknande modell fast i rosa och lite mindre.

*Skämt om att amd-gpu's är varma och behöver den fläkten här*

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem

Ja, att det blir varmt när man spelar är ett vanligt problem eftersom de flesta hur ej har AC i sverige. På sommaren är det jobbigt som fasen.

Permalänk
Medlem

Ja det är naturligt att det blir varmt, speciellt om man har dörren stängd eller dåligt ventilationsdrag

Permalänk
Medlem

Då är jag inte ensam Räcker ju med några timmars spelande så luktar rummet unket... Ännu värre var det när jag hade 2x GTX 470 i datorn, behövde köra med fönstret öppet, och få i mig frisk luft *blä*!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är nog precis vad den gör om den skyfflar ut all värme från processor och grafikkort

I min lilla datorhörna blir det snabbt 25°C (c:a 12°C ute) när min dator går på tomgång. Närmare 27°C om jag spelar och över 30°C om jag slår på servern

Gissa om det blir varmt en solig sommardag (hint: >35°) Problemet som kommer senare är överhettning och BSOD när inget kall luft tillförs och det varam far runt, runt, runt....

...vem behöver en bastu?

Är ju så det ska vara.
Körde ett lan mitt i sommaren för nå år sen. Gick över 40c inne på rummet(där stannade den termometern) =D
Var kring 30c ute i skuggan och just över 30c i resten av lägenheten
Inga BSOD problem men viss throttling på några av systemen.

Skrämmande om det faktiskt finns folk här som inte fattar hur värmen från datorn fungerar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Har liknande problem, suttit med ~34-35grader som värst. Har nog aldrig kommit på en lösning, värsta är att rummet inte har ett fönster.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk

Jag har ofta fönstret öppet även när jag sover.
Det är väldigt normalt att rummen blir varmt, beställde en luftrenare och ett bordfläkt iallafall de skulle blir varmare, men så varmt är de inte.
Jag har tittat på AC men dom är stora och dyra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Skrivet av djnaden:

*Skämt om att amd-gpu's är varma och behöver den fläkten här*

Fast på vintern gör det ju inget, då får de gärna ligga på 95C om de så vill

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Har liknande problem, suttit med ~34-35grader som värst. Har nog aldrig kommit på en lösning, värsta är att rummet inte har ett fönster.

Lel, har du ett rum utan fönster? Det låter mer som en skrubb än ett rum hehe.

Permalänk
Rekordmedlem

I vinter har jag inte behövt använda någon mer värmekälla i datorrummet än datorn, elementen har inte varit igång alls aftersom det varit en så pass mild vinter.
Ja en dator med kringutrustning värmer rätt mycket, i mitt fall drar det runt 500w i tomgång när man räknar in monitorer och ljudsystem.
Skulle jag dessutom få för mig att skriva ut och spela musik för fullt och lasta datorn till max så ligger elförbrukningen på närmare 4 kilowatt vilket är högre än hela husets medeleffektbehov

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Låter som dålig ventilation.

Så mycket värme avger väl inte datorn.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Har ganska dålig blodcirkulation, speciellt efter ett par timmar framför datorn. Att det blir varmt är bara bra

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

När jag bodde hemma och mitt sovrum var på 6-7 kvadrat så blev det varmt i rummet om jag hade dörren stängd och datorn igång...

Men det är inte så konstigt om datorn drar 800 W i full load och den står i ett litet rum. I min lägenhet nu märks det inte på temperaturen om datorn är igång eller inte.

Schysst med 20 meters-fläkt

20 meters fläktar borde ju sitta som standard i de flesta chassin idag. tycker det är dåligt annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

När jag bodde hemma och mitt sovrum var på 6-7 kvadrat så blev det varmt i rummet om jag hade dörren stängd och datorn igång...

Men det är inte så konstigt om datorn drar 800 W i full load och den står i ett litet rum. I min lägenhet nu märks det inte på temperaturen om datorn är igång eller inte.

Schysst med 20 meters-fläkt

Dock så kan man max kör ~330 RPM med en 20 meters fläkt.