Baselementet gick sönder. Vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem

Baselementet gick sönder. Vad kan jag göra?

Hej, hade förfest igår hemma hos mig och kan inte direkt säga att vi spelade jättehög musik, men på något sätt har baselementet spruckit. Jag är medveten om att det är "gamla" högtalare och det bör väl göra att material blir "skörare" så att säga.
Det har sedan något år tillbaka varit en liten bit som är trasig, men nu har det ju blivit sprucket i stort sätt hela vägen runt. Nu till grejen. Far sa till mig att inte ställa till med någon fest denna helg, då jag är ensam hemma. Dessa högtalare fick farsan i present för några år sedan, därför känns detta jättejobbigt. Nu i efterhand känner jag att jag skulle ha använt mina egna små. Grejen är nu att jag inte tror att far skulle bry sig så mycket om jag kan laga det.

TLDR;
Kan jag få tag i ett nytt baselement till rimligt pris? I så fall vart? Kan något företag som säljer baselement även byta åt mig?

BILDER:
http://imgur.com/J1KZyde
http://imgur.com/nGTb4Ek

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Medlem

Det ser ut som 12" alt. 14" ?
Nya element kan du få tag i nästan vartsomhelst. Både Netonnet och Biltema har. (Varierande kvalite) Det du behöver själv för att byta är en skruvmejsel och möjligtvis lödpenna eller kabelskor beroende på hur det ser ut inuti.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte.snovit:

Det ser ut som 12" alt. 14" ?
Nya element kan du få tag i nästan vartsomhelst. Både Netonnet och Biltema har. (Varierande kvalite) Det du behöver själv för att byta är en skruvmejsel och möjligtvis lödpenna eller kabelskor beroende på hur det ser ut inuti.

Tackar för snabbt svar!
Jag kommer nog inte kunna byta sakerna själv, har ingen koll på hur högtalare fungerar. Alternativet är ju att farsan byter, men han har oftast fullt upp med annat, så det bästa är om jag skulle kunna ta med mig högtalaren till någon som kan ordna det åt mig. Vad hamnar man på för prislapp då? Vad kostar själv baselementet ens? Jag vill ju helst ha samma som tidigare, så att det blir samma kvalité på den vänstra högtalaren som den högra

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk

Cerwin vega AT - 100. 15" går att byta ut bara den röda kant ringen.

Min farbror gjorde det åt min pappa och mig.
Finns att köpa på ebay och kanske andra ställen.

Visa signatur

AsusZ170 - 6600K - 1TB Samsung 850 - Fury X - 2560x1440
Denon PMA-1560 - Cerwin Vega AT100

Permalänk
Skrivet av Craiser:

Hej, hade förfest igår hemma hos mig och kan inte direkt säga att vi spelade jättehög musik, men på något sätt har baselementet spruckit. Jag är medveten om att det är "gamla" högtalare och det bör väl göra att material blir "skörare" så att säga.
Det har sedan något år tillbaka varit en liten bit som är trasig, men nu har det ju blivit sprucket i stort sätt hela vägen runt. Nu till grejen. Far sa till mig att inte ställa till med någon fest denna helg, då jag är ensam hemma. Dessa högtalare fick farsan i present för några år sedan, därför känns detta jättejobbigt. Nu i efterhand känner jag att jag skulle ha använt mina egna små. Grejen är nu att jag inte tror att far skulle bry sig så mycket om jag kan laga det.

TLDR;
Kan jag få tag i ett nytt baselement till rimligt pris? I så fall vart? Kan något företag som säljer baselement även byta åt mig?

BILDER:
http://imgur.com/J1KZyde
http://imgur.com/nGTb4Ek

De måste vara riktigt gamla när gummit spricker sådär....
Eller att gummit är av dålg kvalité.

Hur som helst så är det HiFi-Klubben som är återförsäljare för Cerwin Vega i Sverige, ring dom så kan de säkert ge dig lite priser på ett nytt element.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobias95g:

Cerwin vega AT - 100. 15" går att byta ut bara den röda kant ringen.

Min farbror gjorde det åt min pappa och mig.
Finns att köpa på ebay och kanske andra ställen.

På riktigt? Det låter ju perfekt, inte så dyrt heller, haha

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

De måste vara riktigt gamla när gummit spricker sådär....
Eller att gummit är av dålg kvalité.

Hur som helst så är det HiFi-Klubben som är återförsäljare för Cerwin Vega i Sverige, ring dom så kan de säkert ge dig lite priser på ett nytt element.

Ja, högtalarna har ju några år på nacken, haha. De spelar dock RIKTIGT bra :). Får prata lite med pappa, tror dock inte att han blir så arg om jag kommer med lite alternativ på hur vi kan ordna det!

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för all hjälp, man kan alltid lita på Sweclockers!

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Medlem

Såna element finns att köpa på blocket eller hör i någon facebook grupp om billjud. Det är hur enkelt som helst att byta hela basen om du hittar någon ny, bara att skruva av, koppla loss plus och minus och sätta in den nya.

Ska du kona om den kan du fråga i billjud gruppen på facebook, finns många där som kan kona basar.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Köp ett regummerings kit liknande detta http://www.ebay.com/itm/CERWIN-VEGA-AT-100-SPEAKER-Woofer-Foa...

Finns säker billigare och bättre, detta var första jag hittade. Att regummera är inte speciellt svårt och bra mycket billigare än ett nytt element, de flesta kit har tom instruktioner med så det ska nog gå bra, annars finns youtube.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobias95g:

Cerwin vega AT - 100. 15" går att byta ut bara den röda kant ringen.

Min farbror gjorde det åt min pappa och mig.
Finns att köpa på ebay och kanske andra ställen.

http://www.rehifi.se/kantringar/rod-15-tum
Denna lär ju funka bra? Får utgå från detta, kanske försöka hitta något billigare, sedan prata med far

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph33r:

Köp ett regummerings kit liknande detta http://www.ebay.com/itm/CERWIN-VEGA-AT-100-SPEAKER-Woofer-Foa...

Finns säker billigare och bättre, detta var första jag hittade. Att regummera är inte speciellt svårt och bra mycket billigare än ett nytt element, de flesta kit har tom instruktioner med så det ska nog gå bra, annars finns youtube.

Ja, det var ju ännu billigare än det jag hittade :), underbart!

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Medlem

Vill du inte göra det själv finns det säkert ställen som tar emot för omlimning. För en fem år sedan eller så lämnade jag in ett cerwin vega-element med röd kant på omlimning, det håller fortfarande fint. Tror jag betalade 350kr eller så.

Innan jag gjorde detta prövade jag även att byta till andra element, men då min högtalarlåda hade fler element blev det svårt att få ett liknande element att låta riktigt bra med delningsfilter och annat. Så ska du byta rekommenderar jag dig att hitta ett likadant eller räkna med att få experimentera en del.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Vill du inte göra det själv finns det säkert ställen som tar emot för omlimning. För en fem år sedan eller så lämnade jag in ett cerwin vega-element med röd kant på omlimning, det håller fortfarande fint. Tror jag betalade 350kr eller så.

Innan jag gjorde detta prövade jag även att byta till andra element, men då min högtalarlåda hade fler element blev det svårt att få ett liknande element att låta riktigt bra med delningsfilter och annat. Så ska du byta rekommenderar jag dig att hitta ett likadant eller räkna med att få experimentera en del.

Precis, det jag tänkte. Jag kan inte hålla på med sånt där. blir att köpa en ny röd kant http://www.ebay.com/itm/CERWIN-VEGA-AT-100-SPEAKER-Woofer-Foa... 370kr med frakt, är inte hela världen, tror att far min kan limma dit den på någon minut utan problem

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Medlem
Skrivet av Craiser:

Precis, det jag tänkte. Jag kan inte hålla på med sånt där. blir att köpa en ny röd kant http://www.ebay.com/itm/CERWIN-VEGA-AT-100-SPEAKER-Woofer-Foa... 370kr med frakt, är inte hela världen, tror att far min kan limma dit den på någon minut utan problem

Helt klart rätt sak att köra att kanta om basarna, gör det på båda högtalarna när du ändå är i gång.

Det är lite svårare än det låter, men inte alls omöjligt. Finns en uppsjö med guider och liknande på hur man gör. Viktigt att konen är helt centrerad när man limmar dit den nya ringen t.ex.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Då där redan var en skada så var det bara en tidsfråga innan allt skulle spricka upp. Finns bra guider på Youtube som visar hur man konar om högtalare.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Rekordmedlem

Det viktigaste just nu är att omedelbart sluta använda högtalaren så den inte skadas på riktigt sedan ska den omkantas, fortsätter du spela på den kan det bli så att det krävs omkoning och det finn också risk att förtöra förstärkaren om man lyckas kortsluta talspolen och gör du inte jobbet själv så gör en högtalarverkstad eller bättre hifibutik det åt dig.
Vet inte vad som finns lokalt runt dig men tex Hifikit kantar om i Stockholm men troligen kan du fråga nån PA firma i närheten också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ring Rehifi eller Hifikit och kolla om kan hjälpa dig. Alternativt någon PA-firma för dom konar om element lite då och då så dom bör kunna omkantning också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare