Får inte fram foton?

Permalänk
Medlem

Får inte fram foton?

Hade en äldre dator med XP i och jag sparade ner en massa kort på ett USB-minne från den för länge sedan. Nu har jag ny dator med Windows 8.1, och då kan jag inte få fram korten?? Jag går in i de olika mapparna och kan se typ 2-3 kort och sen kommer det bara svarta rutor där det borde varit kort. Någon som har en lösning på problemet?

Permalänk
Medlem

Ja, lagra inte känsliga saker på USB/SSD flash... de tappar sin info efter ett tag.

Börja med att kopiera bort allt du kan läsa.

Du kan testa typ HDD regenerator eller andra recovery program som är gjorda för specifikt flash revovery. Funkar inte med vilka revovery program som helst, utan måste vara ett gjort för flash, eller ett som HDD regenerator/Spinrite som systematiskt själv pusslar ihop informationen.

Permalänk
Rekordmedlem

Som sagt minneskort/usbminnen och ssder laddar ur sina celler och datan försvinner efter ett tag, det är definitivt inget man ska arkivera data på.

Har du tur går det att köra en recovery och få tillbaka datan, kanske kan du lämna in det till en recoveryfirma som kan läsa av det via speciell hårdvara eller så är det helt enkelt raderat bortom räddning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej på er ni två som svarat mig. Nu blev jag väldigt orolig över er information. På mitt arbete har vi sålt USB-minnen sen dom började tillverkas för många år sedan. Vi har aldrig hört talas om detta som ni nu säger samstämmigt? Det skulle alltså betyda att alla USB-minnen som säljs bara kan användas till tillfällig lagring? Ärligt talat kan jag inte tro på det. Det jag vet är att det utrymme som man inte använt på stickan kan försvinna efter ett tag, det packas ihop på något sätt. Hur som helst tog jag med minnena till jobbet nu och testade dom i den datorn. Där var det inget problem alls att få fram korten, så er teori verkar inte stämma. Det jag misstänker är att det måste vara ett speciellt visningsprogram i min nya dator som behövs för att få fram dom? Det var ett annat Windowsprogram i den gamla datorn som man öppnade korten med. Nya ideér nu kanske som kan lösa mitt problem vid hemdatorn? Tydligen kan Windows 8.1 ställa till det lite på typ detta sätt? Tack.

Permalänk
Medlem

Vad är det för filformat?

Det här om flashminnen fick jag reda på via ett antal nyheter för inte så länge sedan.

Permalänk
Medlem

@ASUS3A: Kan det vara så att minneskorten innehåller RAW filer?

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS3A:

Hej på er ni två som svarat mig. Nu blev jag väldigt orolig över er information. På mitt arbete har vi sålt USB-minnen sen dom började tillverkas för många år sedan. Vi har aldrig hört talas om detta som ni nu säger samstämmigt? Det skulle alltså betyda att alla USB-minnen som säljs bara kan användas till tillfällig lagring? Ärligt talat kan jag inte tro på det. Det jag vet är att det utrymme som man inte använt på stickan kan försvinna efter ett tag, det packas ihop på något sätt. Hur som helst tog jag med minnena till jobbet nu och testade dom i den datorn. Där var det inget problem alls att få fram korten, så er teori verkar inte stämma. Det jag misstänker är att det måste vara ett speciellt visningsprogram i min nya dator som behövs för att få fram dom? Det var ett annat Windowsprogram i den gamla datorn som man öppnade korten med. Nya ideér nu kanske som kan lösa mitt problem vid hemdatorn? Tydligen kan Windows 8.1 ställa till det lite på typ detta sätt? Tack.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bitr%C3%B6ta

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Det är som de andra säger, USB minnen är ingen permanent lösning för lagring. Olikt andra medium där man sätter fysiska spår på saker, magnetiska plattor i en hårddisk och fysisk inristning i en dvd-skiva så är ett USB minne och en SSD bara elektrisk information som behöver ström då och då för att kunna hålla informationen under längre perioder. Elektronerna vill helt enkelt inte stå still där för alltid, det är bara en av fysikens lagar som diktera det.

Till och med en hårddisk och en dvd-skiva kan tappa information med tiden. En hårddisk kan påverkas av andra magnetfält och temperatur sen där genom tappa information medan det inte är helt ovanligt att dvd-skivor av sämre kvalité börjar ruttna och det bildas luftfickor i plasten som gör det omöjligt att läsa skivan och även skivor av bra kvalité kan bli solblekta så man ska aldrig lämna dem framme utan de ska stå mörkt, torrt och svalt.

Det finns inga permanenta lösningar, för tusan en bit papper ruttnar och smular också sönder när tillräckligt mycket tid gått. Man måste definera hur länge en kopia ska hålla, sen får man välja ett medium som passar eller så får man successivt uppdatera sina back-uper.

Vad gäller visnings program, nej, antagligen inte därför. Om dina bilder inte är sparade i något ovanligt format, vilket jag inte tror. Windows 8 kan öppna jpg (jfif/2000), png, tiff, gif och bmp utan problem. Windows XP hade däremot problem med det nyare jpg 2000 formatet( Jpg 2000 används främst av professionella film och bild skapare, inget man ser så ofta i vardags kameror).

Men om det skulle vara så att filerna är av något annat format så får du googla "how to open .X image files" så får du svar direkt. (.X är givetvis filformatets suffix, t.ex .jpg)

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ASUS3A:

Hej på er ni två som svarat mig. Nu blev jag väldigt orolig över er information. På mitt arbete har vi sålt USB-minnen sen dom började tillverkas för många år sedan. Vi har aldrig hört talas om detta som ni nu säger samstämmigt? Det skulle alltså betyda att alla USB-minnen som säljs bara kan användas till tillfällig lagring? Ärligt talat kan jag inte tro på det.

Det är ju tex självurladdningen som är problemet med Samsungs SSDer om du följt den rapporteringen.
http://www.sweclockers.com/nyhet/19362-samsung-840-och-840-ev...

Diskarna måste få ström och flytta (skriva, dvs ladda om cellerna ) datan för att inte tappa prestandan och på lite längre sikt kommer de att bli tomma på data om de ligger inaktiva och ingen ssdtillverkare ger några vettiga garantier på arkiveringsbeständighet

Samsung har strulat till det ordentligt för sig med de 3d minnena men tekniken är i princip densamma bara att degraderingen gick väldigt snabbt i Samsung ssdn och att det påverkade dess prestanda så brutalt mycket att det märktes vilket det kanske inte gör lika fort i ett minneskort där man ändå oftast bara läser "lite" data i taget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju tex självurladdningen som är problemet med Samsungs SSDer om du följt den rapporteringen.
http://www.sweclockers.com/nyhet/19362-samsung-840-och-840-ev...

Diskarna måste få ström och flytta (skriva, dvs ladda om cellerna ) datan för att inte tappa prestandan och på lite längre sikt kommer de att bli tomma på data om de ligger inaktiva och ingen ssdtillverkare ger några vettiga garantier på arkiveringsbeständighet

Samsung har strulat till det ordentligt för sig med de 3d minnena men tekniken är i princip densamma bara att degraderingen gick väldigt snabbt i Samsung ssdn och att det påverkade dess prestanda så brutalt mycket att det märktes vilket det kanske inte gör lika fort i ett minneskort där man ändå oftast bara läser "lite" data i taget.

Problemet är att samtliga "billiga/enkla" USB minnen saknar denna funktion, vilket gör att till slut blir data oläsbart.

@ASUS3A Det är ett stort problem, som blir större och större för varje ny gen. av billigt USB minne, där sämre låg kvalitet NAND används i mindre och mindre (nm) storlek.
Äldre USB minnen (10+ år) håller bättre. De kan troligen ligga 1 år utan problem, kanske mer. Men moderna "no-name" eller budget kingston/sandisk mfl USB minne, är sämsta billigaste NANDet, i TLC läge, med kanske några 100 P/E och lär tappa all din data på 3-6 mån.

Jonas (Sweclockers red.) hade ju fått ett MSI minne som han nämnde i en fredagspanel som hade hållit i typ 1 vecka som FreeNAS OS enhet, där gamla USB minnen lätt håller nått år (om de är bra kvalitet).
Jag själv har en antal Kingston Datatravel USB 3.0 här bredvid mig vars kussiner (likadana) bara dog helt efter några få användningar. Jag typ förbrukar upp dem bara nu, till Windows installer eller så, och litar inte ett dugg på dem.
Du kan söka på nätet ska du se hur många Kingston USB 3 minnen som dör, utan förvarning för folk.

Dock har jag en Kingston DataTraveler Ultimate G2 64GB som har fungerat klockrent i typ 3+ år nu, även som portabelt OS disk. Så visst finns det kvalitets USB minnen... men de blir färre och färre, och de kostar inte 100kr för 16GB... Utan typ 500kr+
Och när vi är uppe i de priserna, kan du lika gärna ge dem en extern HDD eller en SSD.

Permalänk
Medlem

Backup, backup, backup på flera olika medier/platser, finns inget annat. Men människor har svårt att lära av andras misstag, man måste göra dom själv.

Förlita sig på USB-minnen känns ju som när man höll på med disketter, ett helvete. Visst USB-minnen är väl lite säkrare (kortsiktigt iaf), men inget man kan sova tryggt med om det gäller viktig data.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS3A:

Hej på er ni två som svarat mig. Nu blev jag väldigt orolig över er information. På mitt arbete har vi sålt USB-minnen sen dom började tillverkas för många år sedan. Vi har aldrig hört talas om detta som ni nu säger samstämmigt? Det skulle alltså betyda att alla USB-minnen som säljs bara kan användas till tillfällig lagring? Ärligt talat kan jag inte tro på det.

Börja tro på det för det är sant. Jag skulle aldrig lagra något på USB enbart och ger samma råd till alla jag kan.
Använder bara usb minnen för att flytta data om det är snabbare än nätverket.
Har haft en hel hög med trasiga usbminnen, aldrig ens hunnit ha ett nog länge för det ska tappa data (vilket kan hända på någon månad).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av ASUS3A:

Hej på er ni två som svarat mig. Nu blev jag väldigt orolig över er information. På mitt arbete har vi sålt USB-minnen sen dom började tillverkas för många år sedan. Vi har aldrig hört talas om detta som ni nu säger samstämmigt? Det skulle alltså betyda att alla USB-minnen som säljs bara kan användas till tillfällig lagring? Ärligt talat kan jag inte tro på det. Det jag vet är att det utrymme som man inte använt på stickan kan försvinna efter ett tag, det packas ihop på något sätt. Hur som helst tog jag med minnena till jobbet nu och testade dom i den datorn. Där var det inget problem alls att få fram korten, så er teori verkar inte stämma. Det jag misstänker är att det måste vara ett speciellt visningsprogram i min nya dator som behövs för att få fram dom? Det var ett annat Windowsprogram i den gamla datorn som man öppnade korten med. Nya ideér nu kanske som kan lösa mitt problem vid hemdatorn? Tydligen kan Windows 8.1 ställa till det lite på typ detta sätt? Tack.

Det är ingen teori, det är fakta. NAND håller inte laddningen hur länge som helst. Det påverkas av många faktorer, bland annat både hur varm kretsen var vid skrivningstillfället och vid vilken temperatur den lagrats.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″