Asrock visar Z170-moderkort för entusiaster

Permalänk
Melding Plague

Asrock visar Z170-moderkort för entusiaster

Den nya sockeln LGA 1151 pryder Asrocks monter från topp till tå, med modeller i alla prisklasser. SweClockers tittar närmare på de påkostade serierna Fatal1ty och Extreme med styrkretsen Z170.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Z170 Extreme7 verkade jävligt nice! Giff!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har vi några SSD på marknaden som kan utnyttja fyra stycken PCI Express 3.0? Känns som de som finns är byggda för två?

Våre intressant att raida 3 sådana i raid 0

Permalänk
Medlem

Hoppas på en som liknar Z97 "Anniversary"

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag vill ha mini itx med 2st M.2.
Hoppas på att få det hos ngn tillverkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Nån som har koll på när i tredje kvartalet det handlar om? Och om de där trevliga varianterna av Skylake med Gt4e gfx kommer till desktop eller ej?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ice Frontier:

Nån som har koll på när i tredje kvartalet det handlar om? Och om de där trevliga varianterna av Skylake med Gt4e gfx kommer till desktop eller ej?

Ryktet säger att första vågen med processorer kommer augusti/september någon gång så det kan nog bli tidigt i Q3. De har ju inte så stor anledning att vänta. De behöver få ut nya desktopgrejer och moderkorten är ju redan färdiga. Jag såg någon läckt roadmap med datum på för ett tag sedan men kan tyvärr inte hitta den igen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

As(s)Rock var no no ett tag när de endast hade 1 års fabriksgaranti i Europa. Höll mig med automatik borta en längre tid från deras moderkort tills jag av en slump råkade se på Kompletts hemsida att de utökat till 3 års fabriksgaranti. Så varför inte, ska se över deras Z170 utbud innan jag bestämmer mig inför nästa uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Har vi några SSD på marknaden som kan utnyttja fyra stycken PCI Express 3.0? Känns som de som finns är byggda för två?

Våre intressant att raida 3 sådana i raid 0

Ja tex Intel 750 eller Samsung xp 751 dom blir långsammare med pcie2 eller pcie 3 x2 (mot slutet av året finns det många fler)
När man köper ett nytt moderkort så vill man ju vara framtidssäker åtminstånde något år, nu för tiden så känns det som att ssd blir snabbare fortare än vad moderkorten uppgraderas.

Vore trevligt om något moderkort kunde slänga in sff-8639 oxå:
Dom skulle dessutom kunna skippa sata3 & sata express(är pci-e3 x2) Ge oss fler m2 eller pci-e linor istället
(någon enstaka sata 3 kunde behållas, utifall man vill ha backup lagring)
P:S Tydligen så är sff-8639 på väg att döpas om till U2(kontakten )

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Ryktet säger att första vågen med processorer kommer augusti/september någon gång så det kan nog bli tidigt i Q3. De har ju inte så stor anledning att vänta. De behöver få ut nya desktopgrejer och moderkorten är ju redan färdiga. Jag såg någon läckt roadmap med datum på för ett tag sedan men kan tyvärr inte hitta den igen.

Det datumet du pratar om för desktop cpu:erna är runt den 20 Augusti. Intel vill hinna till höstens rivstart som börjar månadsskiftet aug/sept. Nu när Windows 10 är gratis uppgradering så kommer nog många se över sina system till hösten och uppgradera inför vinters spel säsong.

Ett smart drag av Intel och vara ute i tid. De vet att de mjölkat Haswell länge nog nu och Broadwell blev ju typ mer en AIO/midrange cpu eftersom de biffade upp grafiken så mycket och satte låg tdp utan överklockning.

Får bara hoppas att det inte blir någon sista sekunden försening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ryktet säger att första vågen med processorer kommer augusti/september någon gång så det kan nog bli tidigt i Q3. De har ju inte så stor anledning att vänta. De behöver få ut nya desktopgrejer och moderkorten är ju redan färdiga. Jag såg någon läckt roadmap med datum på för ett tag sedan men kan tyvärr inte hitta den igen.

Jo, svårt att veta exakt när. Ser att du sitter på samma processor som jag. Vill gärna uppgradera nu, även fast 9450'n tuggar på finfint än idag.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att ASRock äntligen ditchat sina "Blank-bruna" pcb'er!

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ice Frontier:

Jo, svårt att veta exakt när. Ser att du sitter på samma processor som jag. Vill gärna uppgradera nu, även fast 9450'n tuggar på finfint än idag.

FYNXER säger att det är 20 augusti vilket låter svagt bekant. Jag minns som sagt inte var jag hittade de där läckta dokumenten med datum sen slutet augusti eller början september låter väldigt troligt. De har ju inte något att vänta på egentligen. Allt verkar ju vara klart. Moderkorten finns, processorerna har väl varit klara ett tag. Kommer nog inte dröja så länge till innan Intel går ut med mer exakta datum.

Min signatur är inte aktuell längre. Den datorn bytte jag ut mot Ivy Bridge. Det enda jag fortfarande använder är nätagget. Min far fick ärva den datorn så den lever än.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

As(s)Rock var no no ett tag när de endast hade 1 års fabriksgaranti i Europa. Höll mig med automatik borta en längre tid från deras moderkort tills jag av en slump råkade se på Kompletts hemsida att de utökat till 3 års fabriksgaranti. Så varför inte, ska se över deras Z170 utbud innan jag bestämmer mig inför nästa uppgradering.

Det där med 3 års fabriksgaranti är ibland en sanning med modifikation.

Jag vet inte hur det är med Asrock men jag köpte en gång ett Gigabyte (8knxp) moderkort med 3 års fabriksgaranti.
Kortet rullade bra i 1,5 år tills det stendog. Jag kontaktade återförsäljaren men dem hade ju bara skyldighet att hantera reklamationer i 1 år enligt konsumentköplagen. De andra två åren så får leverantören stå för reklamationen.

Gigabyte kunde mycket väl tänka sig att reklammera kortet men för att dem skulle göra det var jag tvungen att skicka det till deras serviceställe i Holland. Dessutom skulle jag betala frakten både dit och tillbaka.

Det vart billigare att köpa ett nytt moderkort istället...

Det var sista gången jag köpte nått från Gigabyte då Asus redan på den tiden betalade återförsäljaren för att dem skulle hantera reklammationen istället för att kunden skall behöva skicka grejerna utomlands.