Permalänk

Överklocka G3258 - Vilket moderkort?

Hej!
Jag har under ett tag funderat på att uppgradera min speldator som har ca 10 år på nacken(Vissa saker är utbytta, tex grafikkort).
Eftersom jag endast spelar CS:GO behöver jag inte en av de värre CPUerna, men jag vill kunna ligga på minst 200fps med low-settings och låg upplösning i cs.

Nu till frågan..
Ungefär hur många fps kommer jag kunna få med en G3258 på 4-4,5Ghz? Om detta inte är några problem undrar jag även vilket moderkort som är lämpligt för detta. Jag vill gärna ha ett vettigt moderkort från början så jag inte behöver köpa det nytt igen om detta skulle gå åt pipan. Eller om jag helt enkelt vill ha en bättre processor inom snar framtid, t.ex en 4790k.

Här är ett moderkort jag har kikat lite på, ser helst att moderkortet ligger i denna prisklass alternativt lägre:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2650061

Juste, moderkortet bör även ha stöd för SLI!

Specs:
GPU: gtx 680 2gb.
Ram: 8gb DDR3 1600Mhz

Permalänk
Medlem

Lika bra satsa på det man är ute efter direkt eller avvakta tills man har råd med det, för vid tidpunkten när du vill ha en 4790k så kommer dom inte säljas längre och kanske vara svåra att fåtag i och då kommer du kanske få gå över till en nyare sockel vilket betyder nytt moderkort vilket också betyder ny ram och cpu och då är du uppe i helt andra kostnader än du tänkt dig.

Somsagt en g3258 som går i 4.5ghz är som en oklockad i3 med andra ord så är de ingen höjdar cpu på så sätt för att du puttar ju nästan in lika mycket pengar i en g3258 och en cpu kylare som en i3 kostar som presterar näst intill samma.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett likadant moderkort fast gaming 3 varianten.
Satte på automatisk överklockning till 4,4ghz.
Kör med en 212 EVO kylare.
Lätt och enkelt...Kan inte svara på vilken fps du kommer få, då jag inte spelar CS:GO.
Dock kör jag nästan alla spel på de högsta inställningarna med ett R290 graffe.
tex Wolfenstein, Call of Duty, Need for Speed, Far Cry 4, Alien Isolation

Permalänk
Medlem

Sweclockers har ju en rätt så bra recention där de även testar G3258 överklockad: http://www.sweclockers.com/test/18964-intel-core-i5-4690k-och...

Att jämföra med i3 är att vara lite onyanserad. Oklockad javisst: https://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=2267&cmp[]=201... (Öka värdet för G3258 med 40% för OC (singel thread ~3000 / multithread ~5600))

...men det är inte helt omöjligt att klocka den ca: 40% och då kommer den vara snabbare än en i3, och tittar man på singeltråd kommer den springa cirklar runt vilken i3:a som helst

Uppdaterade länk till PassMark, BaZZe rättade mig
Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CE71:

Sweclockers har ju en rätt så bra recention där de även testar G3258 överklockad: http://www.sweclockers.com/test/18964-intel-core-i5-4690k-och...

Att jämföra med i3 är att vara lite onyanserad. Oklockad javisst: https://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=2267&cmp[]=186...
...men det är inte helt omöjligt att klocka den ca: 40% och då kommer den vara snabbare än en i3, och tittar man på singeltråd kommer den springa cirklar runt vilken i3:a som helst

Först och främst cpun du länkar till är en i3 som är en generation äldre än g3258 och inte nog med det kör socket 1155 och inte 1050 så jag anser inte att det är jämförbart.

Inte nog med det så jag syftade inte på jämföra en i3 med en oklockad g3258 jag pratade om en g3258 i 4.4ghz presterar ungefär som en i3 4130/4150, sen att den springer cirklar runt det i singeltrådad prestanda är nästan orelevant iaf i många spel och andra tester som kan synas och som man också kan göra själv kan man komma fram till att flertrådad prestanda används mer och mer, finns ju till och med spel idag som inte ens låter användaren köra med under 4 kärnor eller 2 kärnor och 2 hypertrådar.
http://www.cpu-monkey.com/en/compare_cpu-intel_pentium_g3258-...

Här är också en video där man kan se en ganska stor skillnad:
https://www.youtube.com/watch?v=ZbglcO1QFjM

https://www.youtube.com/watch?v=0LDM43_cKn0

Oavsett hur mycket du klockar så är fler spel mer och mer flertrådade idag och därmed nyttjar bättre prestandan ur en i3 än en högt klockad g3258 utan dom 2 extra hyper trådarna och det ser man också tydligt i videon ovan, sen är det också självklart en faktor hur spelet är gjort och hur bra de fungerar med flera trådar eller kärnor osv.

Så ett billigt H97 eller B85 chipset moderkort och en i3 skulle nog duga lika bra om inte bättre i dom flesta scenario.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

CS:GO nämndes, jag vet inte hur bra det skalar. Men ett spel måste ju skala bra för att en i3a på 3,5GHz ska slå en 3258 på 4,5GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Först och främst cpun du länkar till är en i3 som är en generation äldre än g3258 och inte nog med det kör socket 1155 och inte 1050 så jag anser inte att det är jämförbart.

Inte nog med det så jag syftade inte på jämföra en i3 med en oklockad g3258 jag pratade om en g3258 i 4.4ghz presterar ungefär som en i3 4130/4150, sen att den springer cirklar runt det i singeltrådad prestanda är nästan orelevant iaf i många spel och andra tester som kan synas och som man också kan göra själv kan man komma fram till att flertrådad prestanda används mer och mer, finns ju till och med spel idag som inte ens låter användaren köra med under 4 kärnor eller 2 kärnor och 2 hypertrådar.
http://www.cpu-monkey.com/en/compare_cpu-intel_pentium_g3258-...

Det har du rätt i, jag var lite för snabb när jag plockade ur listan. Har uppdaterat länken.

Vill ändå säga att det, beroende på applikation, kan gå snabbare med en klockad G3258, även om det säkert generellt är bättre med en i3:a

Dock är det fortfarande många spel som inte hanterar flertrådat speciellt bra. Visst, DX12 är runt hörnet och det är väl framtiden med fler kärnor. Sist men inte minst: G3258 får man från 650:- (jag köpte på rea för 399:- ) medan en i3 4130/4150 går lös på 1100:- och uppåt.

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem

Säger det återigen och har sagt det tidigare, är man på en extremt pressad budget så är en 3258 inget dumt val.
Tog en 3258 till min ena son som hade tight budget och ihop med ett 280x ( gratis )
Och måste säga att datorn presterar bättre än vad jag trodde den skulle göra.
Visst, den har bara 2 trådar, men dom 2 trådarna gör ett bra jobb förr pengarna ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av CE71:

Det har du rätt i, jag var lite för snabb när jag plockade ur listan. Har uppdaterat länken.

Vill ändå säga att det, beroende på applikation, kan gå snabbare med en klockad G3258, även om det säkert generellt är bättre med en i3:a

Dock är det fortfarande många spel som inte hanterar flertrådat speciellt bra. Visst, DX12 är runt hörnet och det är väl framtiden med fler kärnor. Sist men inte minst: G3258 får man från 650:- (jag köpte på rea för 399:- ) medan en i3 4130/4150 går lös på 1100:- och uppåt.

Jo visst är det de, beroende på användningsområde och spel osv men majoriteten idag hanterar mer än 2 kärnor så var de inte bara för 1-2 år sedan.

Sant men räknar man på att man ska klocka så räknar man på en cpu kylare säger vi 250kr sen vet inte jag hur de funkar att klocka med b85 och h97 men ska väll gå eller om man tvunget vill ha ett z97 att klocka men isf får du ju lägga några kronor extra på moderkort också kanske så då slutar de ju med cpu kylare kanske något dyrare moderkort att du ändå förmodligen är uppe i i3 nivåer enligt min mening och då är det mer värt att spara pengar 500/1000kr och satsa på en i5 direkt än att som ts köpa en sådan nu och sen uppgradera senare.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Jo visst är det de, beroende på användningsområde och spel osv men majoriteten idag hanterar mer än 2 kärnor så var de inte bara för 1-2 år sedan.

Sant men räknar man på att man ska klocka så räknar man på en cpu kylare säger vi 250kr sen vet inte jag hur de funkar att klocka med b85 och h97 men ska väll gå eller om man tvunget vill ha ett z97 att klocka men isf får du ju lägga några kronor extra på moderkort också kanske så då slutar de ju med cpu kylare kanske något dyrare moderkort att du ändå förmodligen är uppe i i3 nivåer enligt min mening och då är det mer värt att spara pengar 500/1000kr och satsa på en i5 direkt än att som ts köpa en sådan nu och sen uppgradera senare.

g3258 har inga höga krav, kan överklockas utan problem med intels kylare och ett mycket enkelt moderkort.

ska man bara spela spel så är g3258 en löjligt prisvärd processor.

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Först och främst cpun du länkar till är en i3 som är en generation äldre än g3258 och inte nog med det kör socket 1155 och inte 1050 så jag anser inte att det är jämförbart.

Inte nog med det så jag syftade inte på jämföra en i3 med en oklockad g3258 jag pratade om en g3258 i 4.4ghz presterar ungefär som en i3 4130/4150, sen att den springer cirklar runt det i singeltrådad prestanda är nästan orelevant iaf i många spel och andra tester som kan synas och som man också kan göra själv kan man komma fram till att flertrådad prestanda används mer och mer, finns ju till och med spel idag som inte ens låter användaren köra med under 4 kärnor eller 2 kärnor och 2 hypertrådar.
http://www.cpu-monkey.com/en/compare_cpu-intel_pentium_g3258-...

Här är också en video där man kan se en ganska stor skillnad:
https://www.youtube.com/watch?v=ZbglcO1QFjM

https://www.youtube.com/watch?v=0LDM43_cKn0

Oavsett hur mycket du klockar så är fler spel mer och mer flertrådade idag och därmed nyttjar bättre prestandan ur en i3 än en högt klockad g3258 utan dom 2 extra hyper trådarna och det ser man också tydligt i videon ovan, sen är det också självklart en faktor hur spelet är gjort och hur bra de fungerar med flera trådar eller kärnor osv.

Så ett billigt H97 eller B85 chipset moderkort och en i3 skulle nog duga lika bra om inte bättre i dom flesta scenario.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

Okej, som jag förstår så anser ni att jag ska köpa ett mindre bra moderkort för en liten summa pengar(jag funderar på begagnat). Och när det är dags för mig att köpa ordentliga grejer (vi säger om 3-6 månader) kanske det är lagom att satsa på 2011 socket och ddr4ram osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gordanaRL:

Okej, som jag förstår så anser ni att jag ska köpa ett mindre bra moderkort för en liten summa pengar(jag funderar på begagnat). Och när det är dags för mig att köpa ordentliga grejer (vi säger om 3-6 månader) kanske det är lagom att satsa på 2011 socket och ddr4ram osv?

kan du tänka dig begagnat skulle jag rekommendera en 2500k/3570k (eller i7) med passande moderkort (med p67, z68 eller z77) och 8gb ram.

Permalänk
Skrivet av versions:

kan du tänka dig begagnat skulle jag rekommendera en 2500k/3570k (eller i7) med passande moderkort (med p67, z68 eller z77) och 8gb ram.

@BaZZe:
Ja bara det funkar till cs. Jag vill ju lägga så lite pengar som möjligt då det bara är en temporär lösning.
Jag har ju tidigare varit sugen på en i5 4690k eller en i7 4790k. Men jag har en känsla av att det inte är den bästa tidpunkten att köpa det just nu pga all utveckling. Har jag rätt? Eller är jag ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gordanaRL:

Okej, som jag förstår så anser ni att jag ska köpa ett mindre bra moderkort för en liten summa pengar(jag funderar på begagnat). Och när det är dags för mig att köpa ordentliga grejer (vi säger om 3-6 månader) kanske det är lagom att satsa på 2011 socket och ddr4ram osv?

Beroende på vad du ska göra kanske lga2011 är overkill

Skrivet av versions:

kan du tänka dig begagnat skulle jag rekommendera en 2500k/3570k (eller i7) med passande moderkort (med p67, z68 eller z77) och 8gb ram.

Kan inte annat än hålla med på det hade varit de vettigaste pris/prestanda ratio.

Skrivet av gordanaRL:

@BaZZe:
Ja bara det funkar till cs. Jag vill ju lägga så lite pengar som möjligt då det bara är en temporär lösning.
Jag har ju tidigare varit sugen på en i5 4690k eller en i7 4790k. Men jag har en känsla av att det inte är den bästa tidpunkten att köpa det just nu pga all utveckling. Har jag rätt? Eller är jag ute och cyklar?

Alltid svårt spekulera i hur framtiden blir och hur saker kommer fungera men ddr4 kommer väll vara ganska dyra till en början innan produktionen blir i större skala och fler börjar köpa det drar ner priserna.

Kollar du sen på senaste åren med sandybridge, ivybridge, haswell och haswell refresh osv så är ju alla än idag kompetenta cpuer så man kan alltid säga att man ska vänta för de kommer alltid komma något bättre längre fram

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av gordanaRL:

@BaZZe:
Ja bara det funkar till cs. Jag vill ju lägga så lite pengar som möjligt då det bara är en temporär lösning.
Jag har ju tidigare varit sugen på en i5 4690k eller en i7 4790k. Men jag har en känsla av att det inte är den bästa tidpunkten att köpa det just nu pga all utveckling. Har jag rätt? Eller är jag ute och cyklar?

En 2500k räcker och blir över idag

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Jag skulle skippat sli om det ökar priset rejält, de gånger jag testat sli och CF har det aldrig fungerat tillfredställande. Alltid är det ngn uppdatering som sabbar ngt, ngt spel som inte ens får stöd eller att man får en ryckig bild. Givetvis fungerar det riktigt bra ocksp ibland, men aldrig känt att det var riktigt värt strulet.

Jag skulle köpt den där G3258, och ett billigt Z97 moderkort, för 1500kr har du ju allt du behöver utom en kylfläns, vilket jag tycker du ska köpa denna asap:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/coolerma...

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Jag skulle skippat sli om det ökar priset rejält, de gånger jag testat sli och CF har det aldrig fungerat tillfredställande. Alltid är det ngn uppdatering som sabbar ngt, ngt spel som inte ens får stöd eller att man får en ryckig bild. Givetvis fungerar det riktigt bra ocksp ibland, men aldrig känt att det var riktigt värt strulet.

Jag skulle köpt den där G3258, och ett billigt Z97 moderkort, för 1500kr har du ju allt du behöver utom en kylfläns, vilket jag tycker du ska köpa denna asap:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/coolerma...

Precis, det är så jag tänker! Och när jag har fått nog på g3258:n eller behöver något vassare så är det bara att jag köper en 4690k eller 4790k och så är allt bra igen ett tag till.

Permalänk
Medlem

Grejen är att när du kommer på att du behöver ngt värre så är det oftast mer värt att hoppa på nyaste gen. av cpuer på en gång, vilket oftast betyder nya moderkort etc.

Annars är det ju roligt att köpa rejäla grejor på en gång, men då snackar vi ju om 3500+...