Permalänk
Avstängd

Delningsfilter till bil.

http://www.aliexpress.com/item/HIFI-Car-2-Way-Crossover-Max-P...
Ska man ha ett sådant till dörren?

DISKANT: Frekvensomfång: 1500Hz-20kHz
Högtalare 6,5": Frekvensomfång: 150-7500Hz

Detta ska jag ha där fram i bilen men gör filtret jag länkade så inte midbasen tar låga toner under 150hz och att det max tar 3500hz och diskanten resten?

Orginal är det högtalare+diskant på samma kabel dvs left front+/- paralellt kopplat.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är kanske bättre än inget men ska det bli riktigt bra ska filtret dimensioneras efter de specifika elementen man använder och hur de är monterade, skolboksfilter tar ju inte hänsyn till verklig impedans och monteringens påverkan.
Det beror alltså på hur bra resultat man vill uppnå, ska det bli riktigt bra så ska man mäta och räkna/simulera själv med de verkliga förutsättningarna, vill man inte lägga ner det jobbet eller köpa tjänsten så kan man skaffa färdigbyggda filter.

Filtret du länkade är 2 vägs och delar vid 3,5 KHz om du har en impedans på 4 ohm, men vill du ta bort basen så behöver du en filterslinga till för det.

Du kan kanske även överväga aktiva filter eller nån kombination av aktiv/passiv delning för många bilslutsteg har ju nått enklare aktivt filter inbyggt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Borde jag ta bort basen? Hittar inget om hur man gör detta på ett bra sätt.
Har ännu inget slutsteg fram men kanske köper det senare och då köpa ett som get ifrån sig 150hz och uppåt sedan ha delningsfilter i dörrarna?

Om jag köper högtalare till dörrar bak också vad använder jag mig av då för att få dem att spela samma frekvens som fram?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gabriel15:

Borde jag ta bort basen? Hittar inget om hur man gör detta på ett bra sätt.
Har ännu inget slutsteg fram men kanske köper det senare och då köpa ett som get ifrån sig 150hz och uppåt sedan ha delningsfilter i dörrarna?

Om jag köper högtalare till dörrar bak också vad använder jag mig av då för att få dem att spela samma frekvens som fram?

Du bör planera hela systemet innan du köper något, om du planerar rätt kan du sedan köpa det i omgångar men du slipper köpa fel och behöva byta delar, det bästa är ju att ha en förstärkarkanal per element eller åtminstone per frekvensområde i bilen, så hade jag det själv när jag höll på med billjud mer seriöst.

Jag hade även både separat aktivt filter, ett par aktiva filter i slutstegen och passiva konjugatlänkar i högtalarna men det var som sagt ett mer seriöst bygge med inriktning på ljudkvalitet, jag hade 12 slutstegskanaler i bilen när det var klart, 2 baskanaler som drev 12st basar, 4 kanaler bryggade till 2 för 4 st bakre mellanregister, 2 bakre diskant, 4 kanaler från cdspelarens separata slutsteg till främre mellanregister i dörrarna och diskanter vid a stolparna. Hade även ett separat 3 vägs aktivt filter/eq och använde även det som satt i slutstegen och spelaren och dessutom några passiva länkar för impedanskorrigeringar för att få riktigt bra ljudkvalitet, många hundra timmars jobb och mäta/räkna/bygga var det också.

Hursomhelst så är det viktigt att du planerar bygget först så du får en bra översikt på hur många kanaler och var du kan tänkas dela, annars kan du ju "överdimensionera" men det kostar ju extra i så fall.

Vill du dela mellanregistren neråt vid 150Hz är det kanske lämpligt att ha ett aktivt filter i slutsteget för det och så kan du dela passivt vid 3,5KHz till diskanterna tex med filtret du länkade om du inte vill/kan bygga ett anpassat, det finns som sagt många bilslutsteg med mer eller mindre avancerade filter inbyggda och många har möjlighet att filtrera åtminstone basen.
Det följer ju dessutom ofta med filter om du köper "högtalarkit" men köper du lösa element får du inte med filter, såna skickemed filter är mer eller mindre bra anpassade för elementen och då räcker det ju att bara klippa basen tex i slutsteget.

Du kan söka efter "active crossover car" på ebay/amazon och de andra ställen om du vill leta nått billigt eller så finns det också hos i princip alla bilstereobutiker i Sverige, men planeringen är viktigast så rita helst upp alla element, var du ska montera dem och hur du vill dela/koppla det, sedan kan man börja välja delar och kanske kompromissa och liknade men skissa upp hela systemet först så du har överblick på det på det vis du önskar att det ska se ut.

Efter det så väljer man delar för att förverkliga det eller kompromissar på nått sätt beroende på budget eller monteringstekniska hinder, man kanske inte vill riva/bygga om tillräckligt mycket i bilen för att kunna montera som man först tänkte utan gör nått tekniskt enklare, det kan ju tex vara trångt, men det kan slå åt båda hållen, att sätta ett passivt filter i en dörr/instrumentbräda tar plats och då kan en aktiv delning vara det enda som går att använda för då behövs bara kablarna få plats och de måste ju dit i vilket fall men då behöver man mer kanaler och ett aktivt filter i stället...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jag måste köra högnivå in på slutsteget om jag köper ett 4 fyrkanaligt för det går ej med lågnivå på min stereo.
Problemet med mina kablar är att jag bara har +/- till diskant och högtalare i framdörr men jag tror filtren jag länkade får plats i dörrarna.

Så köpa 4 kanaligt steg dela vid 150hz sedan köra med filtret jag länkade i dörrarna?
Jag har redan alla högtalare utom i bakdörrarna där sitter fortfarande original.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gabriel15:

Jag måste köra högnivå in på slutsteget om jag köper ett 4 fyrkanaligt för det går ej med lågnivå på min stereo.
Problemet med mina kablar är att jag bara har +/- till diskant och högtalare i framdörr men jag tror filtren jag länkade får plats i dörrarna.

Så köpa 4 kanaligt steg dela vid 150hz sedan köra med filtret jag länkade i dörrarna?
Jag har redan alla högtalare utom i bakdörrarna där sitter fortfarande original.

Du har ju redan nu flera egna val, att dra 4 ledare till dörren eller montera en passivt delad högtalare där, eller mellanregister i dörren och diskanter på instrumentbrädan a stolpen och då kan du kanske dessutom välja mellan passiv och aktiv delning.

Har du redan köpt delarna eller håller du på välja ? Om du håller på att välja varför inte ta en 2 vägare till dörren i stället för att själv plocka ut lösa element och ett separat filter om du känner dig osäker på hur du ska lösa det ?
det finns ju färdiga 2 vägare typ

eller kit med separata element och löst filter

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Så ser det ut orginal dvs 2 ledare in till dörr och där är diskant/mid kopplade parallelt.

Så i princip har jag väl ett sådant kit du länkade kan man säga förutom själva filtret.
Dra nya kablar till dörrarna blir väldigt krångligt så det skippar jag gärna helt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gabriel15:

http://empegbbs.com/ubbthreads.php/ubb/download/Number/5482/filename/tweet.jpg

Så ser det ut orginal dvs 2 ledare in till dörr och där är diskant/mid kopplade parallelt.

Så i princip har jag väl ett sådant kit du länkade kan man säga förutom själva filtret.
Dra nya kablar till dörrarna blir väldigt krångligt så det skippar jag gärna helt.

Det där ser litet ut, är det inte en 2-3" bredbandare där eller finns det ett element till ?
Men ok, en kabel fram, men varför inte välja nått färdigt i stället för 2 lösa element ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt ett kit med lösa delar inklusive filter, då får man med ett filter till grejerna som fungerar bra till dom grejerna så länge som man inte är ute efter att tävla i finljud, typ. Plus att du slipper dra egna kablar till dörren så länge som det finns plats för filtret i dörren

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det där ser litet ut, är det inte en 2-3" bredbandare där eller finns det ett element till ?
Men ok, en kabel fram, men varför inte välja nått färdigt i stället för 2 lösa element ?

Detdär är bara en random bild från nätet för att visa var diskanten satt i en sådan bil jag har nu.

http://www.brl.se/sv/artiklar/dls-ultimate-up1i.html
http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pm64-pro-spl-hogtalare.html
Dessa sitter i dörren utan något filter JUST NU.

Jag har ganska svårt att hitta något passande filter som är billigt förutom det jag först länkade, skulle det kunna ses som en ok lösning att trycka i ett sådant?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gabriel15:

Detdär är bara en random bild från nätet för att visa var diskanten satt i en sådan bil jag har nu.

http://www.brl.se/sv/artiklar/dls-ultimate-up1i.html
http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pm64-pro-spl-hogtalare.html
Dessa sitter i dörren utan något filter JUST NU.

Jag har ganska svårt att hitta något passande filter som är billigt förutom det jag först länkade, skulle det kunna ses som en ok lösning att trycka i ett sådant?

Kör du diskanterna odelade lär de gå sönder tämligen omedelbart, koppla bort dem NU!
Men DLS har ett filter, har du inte fått med den här ?

I så fall är det väl bara mellanregistret som är odelat uppåt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jo jag köpte till exakt de du länkade och de sitter i dock kommer jag väl inte behöva dem om jag köper annat filter och ersätter dem med?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gabriel15:

Jo jag köpte till exakt de du länkade och de sitter i dock kommer jag väl inte behöva dem om jag köper annat filter och ersätter dem med?

Nej du kan byta ut filtret mot nått annat,
Grejjen är den att jag reagerade på att du skrev så jag tolkade det att du inte hade nått filter alls utan bara parallellkopplat mellanregister och diskant för det var det du skrev
Och det brukar leda till att diskantens talspole brinner av ganska fort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=372553&ws_tp1=cp...

Satte i 2st sådana i dörrarna.
Köpte mig en slutsteg med detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1486266

Problemet var att skiten började brinna i dörren, vad kan det bero på och finns det något man kan göra åt saken?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gabriel15:

http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=372553&ws_tp1=cp...

Satte i 2st sådana i dörrarna.
Köpte mig en slutsteg med detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1486266

Problemet var att skiten började brinna i dörren, vad kan det bero på och finns det något man kan göra åt saken?

Vad var det som brann ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Resistorn brann upp så plasten smälte.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gabriel15:

Resistorn brann upp så plasten smälte.

Är det en serieresitor till diskanten ? Hursomhelst är den feldimensionerad i så fall eller så överbelastade du systemet, det är svårt att veta exakt vad som händer utan att mäta och räkna på prylarna, förutsatt att du kopplat rätt eller inte gjort nått annat direkt fel i installationen.
Filter bör dimensioneras specifikt för den installation det handlar om om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jag har faktiskt ingen aning men det är väl mycket möjligt att jag överbelastat filtret eller att man får vad man betalar för när man köper det billigaste man kan hitta

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gabriel15:

Jag har faktiskt ingen aning men det är väl mycket möjligt att jag överbelastat filtret eller att man får vad man betalar för när man köper det billigaste man kan hitta

Vad gjorde du när det brann då? Spelade normal, klämde en kabel i dörren, försökte spela så starkt som möjligt, nån risk att du drev slutsteget i klipp, nått helt annat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jag spelade ganska högt under kanske 10min, inga missljud eller klämda kablar.

Är det möjligt att något sådant även kan hända om steget blir för varmt också?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gabriel15:

Jag spelade ganska högt under kanske 10min, inga missljud eller klämda kablar.

Är det möjligt att något sådant även kan hända om steget blir för varmt också?

Stegets temp i sig påverkar ju inte om det inte ligger emot men om steget uppfört sig illa tex drivits i klipp så blir det en massa övertoner som matats ut (dist) kommer de att belasta diskanten mest och det är i så fall möjligt att du kört sönder det på det viset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.