Permalänk

8gb ram användning? :0

hej!
Jag gick nyss in på aktivitetshanteraren och jag märkte att jag använder 8gb av 16 ram minne.
Whut?
spotify 400mb. Jag har 4 flikar öppna på chrome. Jag har dock 10 processer som är av chrome. de tar mellan 400-150mb styck.
wow asså!

Permalänk
Vila i frid

Som alltid... minne är till för att användas. Windows använder icke-använt minne som cache för allt möjligt. Min dator har 32 GB minne, 23 GB cached, 23 GB available, 0 GB ledigt. Kör i skrivande stund bara en webläsare, vmware ws11 med en w2k12r2 vcenter server.

Permalänk
Medlem

Standard, tror folk program inte tar minne eller?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Så länge du inte märker att någon specifik process skenar iväg minnesmässigt så är det inget att oroa sig för då som ovanstående säger så cachar Windows undan minne som inte används och då syns detta i aktivitetshanteraren som använt minne.

Hade för nån timme sedan en Chromeflik (twitch) som låg på nära 2GB bara för den fliken, provade att stänga processen och ladda om bara den sidan och den skenade iväg till 1.5GB på några minuter, startade om hela läsaren och nu ligger samma flik på runt 200MB.
Kan ärligt säga att jag aldrig vart med om att en flik drar så mycket

Använder för övrigt ofta upp de 8GB jag har, fattar inte varför jag inte ökat till 16GB än.

Edit: bara för att jag sa att det funkade nu så skenade den fliken iväg igen Provar Firefox nu men känns som att samma sak händer där då RAM användningen för FF gått upp till 500MB på ett par minuter med enbart den streamen öppen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Som alltid... minne är till för att användas. Windows använder icke-använt minne som cache för allt möjligt. Min dator har 32 GB minne, 23 GB cached, 23 GB available, 0 GB ledigt. Kör i skrivande stund bara en webläsare, vmware ws11 med en w2k12r2 vcenter server.

Hmm... Det är nog lite olika kanske? Jag har 16 GB RAM, 2.2 GB används, tillgängligt är 13.5 GB, Cachelagrat är 1.8 GB och maskinvarureserverat är 85 MB.

3.4/31.9 GB används som dedikerat virtuellt minne, antar att det betyder att 3.4 GB RAM är cachestorleken som är reserverat i RAM och 31.9 GB är reserverat på hårddisken?

Fattar jag det här rätt används då totalt 2.2 + 1.8 +3.4 + 0.084 vilket blir ungefär 7.5 GB, dvs ungefär hälften av det totalt installerade.

Är det nåt jag missat\missförstått här?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon999:

Hmm... Det är nog lite olika kanske? Jag har 16 GB RAM, 2.2 GB används, tillgängligt är 13.5 GB, Cachelagrat är 1.8 GB och maskinvarureserverat är 85 MB.

3.4/31.9 GB används som dedikerat virtuellt minne, antar att det betyder att 3.4 GB RAM är cachestorleken som är reserverat i RAM och 31.9 GB är reserverat på hårddisken?

Fattar jag det här rätt används då totalt 2.2 + 1.8 +3.4 + 0.084 vilket blir ungefär 7.5 GB, dvs ungefär hälften av det totalt installerade.

Är det nåt jag missat\missförstått här?

I ditt exempel används ungefär 4.1 GiB minne, 2,2+0-0,085 och dina cachelagrade 1,8 GiB ligger i Ram.

Dedikerat virtuellt minne är vad jag uppfattar, allokerat men inte använt minne som reserverats på Pagefilen, det ligger alltså på disk, det kommer flyttas till ram om det behöver användas.
Obervera att det inte kommer att läsas från ram när det behöver användas, mindre minne kommer helt enkelt reserveras på pagefilen och mer i ram.

Ditt tillgängliga minne är ditt oanvända minne (ca 12,7) + ditt cachelagrade (1,8).
Ditt cachelagrade minne är ovanligt lågt, vet inte varför, men mängden ökar ju längre datorn är på och ju fler program man använt.
Ditt dedikerade virtuella minne är och andra sidan ganska högt, kör du Javamaskiner?

edit Eftersom du har en SSD, läser inte Windows in filer i förväg via "prefetch", dock används minnet som cache av de filer du redan har läst in.
Det kan var orsaken till att du inte har så mycket cachelagrat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

@Ratatosk: Tack för förklaringen. Troligen beror det på SSD diskarna då för datorn i fråga ligger under konstant belastning av 2st GPU work units under Folding@home och 6st work units under BOINC belastar CPU'n.