Permalänk
Medlem

100hz vs 200hz på tv

Har varit och kollat på en ny tv senaste tiden och något jag inte kan greppa är det här med hz på tvn. På mediamarkt eller elgiganten så ser de flesta tv skit ut pga att filmerna som visas blir hackiga eller laggar när det är snabba rörelser eller panoreringar. Det ända apparater som inte laggat har legat på 200hz. Men när man läser trådar på nätet så säger folk att hz inte spelar någon roll? Hur är det egentligen ska man inte bry sig om hz? Varför laggar då bilderna på de under 200hz? Finns det någon vettig butik i Stockholm som visar vanlig tv och inte bara reklamfilmer samt sketna animerade trailers där man faktiskt kan se hur bilden ser ut på riktigt?

Vill inte lägga massa pengar på en tv som sen laggar eller hackar i bilden.

Jag tar gärna emot tips på bra tv apparater i 40 tum gärna under 10000:-.

Permalänk
Medlem

Som du verkar ha förstått är filmerna som rullar i butiken ofta gjorda för att "högre hz" ska se bättre ut så att de kan sälja dyrare apparater.

Till att börja med;
Tekniken för "högre hz" på TV är inte samma som för dator.
En TVs högre hz funkar som så att den "interpolerar" mellanbilderna. TVn matas med en signal som innehåller <60 FPS, TVn tar sedan och gissar hur bilderna mellan dessa ser ut. Man lägger alltså till "falsk" information. Det funkar oftast bra i panoreringar, men i annat ger det oftast artefakter och konstiga fel.
Det bidrar även till hög input lag (minst 2 frames input lag), så ska du koppla till datorn är det det första man slår av.

Om man ska bry sig då?
Nja. Ibland fungerar det okej, oftast inte. Vissa gillar det väl, "filmentusiaster" slår av funktionen det första de gör.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Kan man då säga att 100 hz är lika med 100 fps typ eller missförstår jag då? Om det fungerar så då borde man inte behöva mer än 60hz för vanligt tv tittande, streaming osv och högre hz är viktigare vid spelande.

Permalänk
Skrivet av jocke.j:

Kan man då säga att 100 hz är lika med 100 fps typ eller missförstår jag då? Om det fungerar så då borde man inte behöva mer än 60hz för vanligt tv tittande, streaming osv och högre hz är viktigare vid spelande.

Nja 100hz är inte riktigt 100fps, det ger en känsla av 100fps, MEN det ger också högre input lag, vilket man inte skulle få om man hade riktiga 100hz som på en dator skärm. Det kan fungera att ha PÅ vid film, men vid spel rekomenderas inte för det tar längre tid för söker att hända hända på skärmen "eftersom den ska gissa nästa bild ruta", fungerar kanske OK vid third person shooters, men inte fps när man ska sikta snabbt.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Min tv är 240 riktiga Hz och 8 ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke.j:

Kan man då säga att 100 hz är lika med 100 fps typ eller missförstår jag då? Om det fungerar så då borde man inte behöva mer än 60hz för vanligt tv tittande, streaming osv och högre hz är viktigare vid spelande.

Sedan är de så att om du kör typ Hdmi kontalt till t.ex en dator eller liknande så kommer Hz sänkas till 60hz.

Men jag var inne på detta med tv för ett tag sedan, och som ovan säger är de inte sammar Hz på tv än som på dator..
Fick de förklarat för mig av en jag känner, att när du räknar tv'ns Hz så dela alltid på 2 (t.ex: 200hz / 2 = 100 True Hz.) då tv företagen lägger in så att de ska bli "högre Hz".
Går att googla på det så får du en bättre förklaring.

Men om man tar min tv t.ex. Jag har en 100 True hertz tv.
Men jag kan endast få ut 60hz på den genom alla de anslutningar på den, såvida jag inte använder dem inbyggda Boxer och tv-boxen.
Först då kan jag utnyttja alla 100hz..

(min tv är lite rolig och har en Hz mätare som visas när man kopplar in något. Där den visar totala max Hz via ingång.)

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

http://www.rtings.com/info/fake-refresh-rates-samsung-clear-m...

läste inte igenom hela, men denna wall-of-text är nog rätt informativ också (stod längre ner på den länkade sidan):

For clarification, the refresh rates listed, even if they are only of the 120/240 Hz variety are still misleading. Here's why.
First off, there is no "LED" panel. All panels are LCD. LCD/LED refers to backlight only. All consumer LCD TVs have a fixed maximum refresh rate of 50/60 Hz depending on whether or not they are PAL or NTSC systems respectively. The 120/240 Hz specification is not the *panel* refresh rate, but instead the CPU's frame processing rate. That is, a 120 Hz TV can process 120 frames internally and a 240 Hz TV can process 240 frames internally. This internal refresh rate (I hate using that term for CPU processing) is of use only for frame interpolation on modern sets.
Frame interpolation is where elements of at least two successive frames are received and analyzed by the TV's CPU for processing. On a 120 Hz TV, the frame interpolation will work fairly well for 24 FPS and 30 FPS material as both fit into 120 at least three times. For 60 FPS material such as console games, computer display signals from a GPU, and certain broadcast signals, the frame interpolation used for motion blur reduction suffers from "hiccups". It is often referred to as the "hurry up and wait" effect where the motion smoothing will appear OK for a few frames, then suddenly de-sync for a couple of frames, and repeat the cycle. This is because there is no time to process the two key frames needed to go along with the third interpolated frame. At 60 FPS, on a 120 Hz TV, the TV can process two frames per refresh cycle, which does not leave enough time to inject an interpolated frame every other frame, which is necessary for motion smoothing to work properly. That is why TVs need processing at least three times the panel's refresh rate so that it can inject the interpolated frame in the time of each frame cycle.
In order to avoid the de-sync issue, a TV would have to have internal processing of at least 180 Hz for 60 FPS material to be displayed smoothly. However, there are only 120 Hz and 240 Hz TVs on the market (I ignore all those specifying higher Hz ratings because past 240 Hz there are no gains for frame interpolation). While a 120 Hz TV can perform proper motion smoothing on 24/30 FPS material with virtually no de-sync problems, a 240 Hz TV is needed to perform motion smoothing without de-syncing. In the case of a 240 Hz TV, the CPU in the TV has time to create three key frames and one interpolated frame from that data each cycle. In fact, true 240 FPS (Hz) internal processing leaves headroom in case of any signal issues or errata in a frame. This is why the soap opera effect is so much more pronounce on a 240 Hz TVs than 120 Hz TVs - with more time to process the key frames and interpolate a frame internally and headroom on top of that, the effect is much smoother and more consistent.
As for computer use, the reason the TVs won't accept a 120 Hz signal is because the panels are 60 Hz maximum. The only possibility of that changing is if the TV is 3D capable and accepts dual field 60 Hz stereoscopic 3D signals from the GPU or if the panel is upgraded to be a true 120 Hz (8.335ms) response time display.
Samsung is unfortunately leading the market once again with its disengeuous specifications on its 4k UHD TVs. Those TVs can process 1080p at 120 Hz/FPS, but can only process 4K (3840x2160) at 60 Hz/FPS. Despite Samsung's claims of HDMI 2.0 compliant ports, their H6950 TVs do not use true 4:4:4 chroma signaling. Instead they use 4:2:0 chroma subsampling, a method that is not an official HDMI 2.0 spec, but was added in HDMI 2.0 as an "unsupported" spec. This is to allow the TV to receive 3840x2160p60 signals over HDMI 1.4 systems. It is no coincidence that nVidia used the same trick with their Kepler GPU drivers, which also send only 4:2:0 chroma signals to the TV/monitor instead of 4:4:4 chroma signals. This is to reduce the bandwidth needed so an HDMI 2.0 compliant port is not required. Sadly, even the GTX 980 from nVidia can still only net you a 4:2:0 signal into Samsung's H6950 TVs even though those cards have true HDMI 2.0 ports capable of 4:4:4 chroma signaling @ 60 Hz. This is why nearly every review of the Samsung H6950 series is negative when coming from somebody using it as a computer display. It can display 1080p at 4:4:4 chroma, but not 2160p. Such is the misleading way of Samsung. At the time of this post only Panasonic has a true 2160p60 input that can handle 4:4:4 chroma signals because it is the only one with a DisplayPort 1.2 port. If you are intending to get a 4K TV to use as a computer monitor, be aware that you will most likely need to wait until they start putting DisplayPort 1.2 connections onto their sets as that is the only way to guarantee a proper connection and color reproduction.
Anyway, bottom line is this: If you need motion smoothing for only 24 FPS (Blu-Ray) and 30 FPS (DVD/OTA Broadcast), or 60 FPS Interlaced (DTV) material, a 120 Hz TV will suffice. If you intend to use 60 FPS (progressive scan) material with motion smoothing, you will need a 240 Hz TV to avoid de-sync issues. For PAL regions, substitute 100 Hz/200 Hz TVs for the 120 Hz and 240 Hz specified for NTSC respectively.

Dold text

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Först: Interpoleringen från alla dessa hundratals Hz som tillverkarna skryter med är något som var och en får ha en åsikt om, om du vill ha det påslaget, varsågod. Var däremot medveten om att du kommer få ryckiga rörelser och hackiga rörelser när det är snabba rörelser på skärmen och extremt mjuka (och onaturliga tycker många) rörelser där interpoleringen fungerar bra (vanligtvis när det är små rörelser).

Skrivet av Rydisen:

Som du verkar ha förstått är filmerna som rullar i butiken ofta gjorda för att "högre hz" ska se bättre ut så att de kan sälja dyrare apparater.

Till att börja med;
Tekniken för "högre hz" på TV är inte samma som för dator.
En TVs högre hz funkar som så att den "interpolerar" mellanbilderna. TVn matas med en signal som innehåller <60 FPS, TVn tar sedan och gissar hur bilderna mellan dessa ser ut. Man lägger alltså till "falsk" information. Det funkar oftast bra i panoreringar, men i annat ger det oftast artefakter och konstiga fel.
Det bidrar även till hög input lag (minst 2 frames input lag), så ska du koppla till datorn är det det första man slår av.

Om man ska bry sig då?
Nja. Ibland fungerar det okej, oftast inte. Vissa gillar det väl, "filmentusiaster" slår av funktionen det första de gör.

Stämmer fint.

Skrivet av jocke.j:

Kan man då säga att 100 hz är lika med 100 fps typ eller missförstår jag då? Om det fungerar så då borde man inte behöva mer än 60hz för vanligt tv tittande, streaming osv och högre hz är viktigare vid spelande.

100 Hz = 100 svängningar/sekund = 100 uppdateringar per sekund = 100 FPS. Vanlig TV och filmer är sällan över 30 fps. Så helt korrekt, 60 Hz är totalt onödigt. Streaming "kan" vara 60 Hz så där kan det finnas en vinst i mer än 30 Hz.

Skrivet av Kevlarheart:

Nja 100hz är inte riktigt 100fps, det ger en känsla av 100fps, MEN det ger också högre input lag, vilket man inte skulle få om man hade riktiga 100hz som på en dator skärm. Det kan fungera att ha PÅ vid film, men vid spel rekomenderas inte för det tar längre tid för söker att hända hända på skärmen "eftersom den ska gissa nästa bild ruta", fungerar kanske OK vid third person shooters, men inte fps när man ska sikta snabbt.

Korrekt, 100 Hz som skärmtillverkarna annonserar är inte 100 fps. Skärmen visar antagligen bara 60 Hz ändå (då den antagligen inte rent fysiskt kan visa fler). Materialet är antagligen närmare 30 FPS.

Skrivet av Rasmus117:

Min tv är 240 riktiga Hz och 8 ms

Nej det är den inte. Den är antagligen 60 Hz som sen internt räknas om och det skapas 3 interpolerade bilder samt originalbilden som sen visas upp i 60 Hz.

Skrivet av Dragone:

Sedan är de så att om du kör typ Hdmi kontalt till t.ex en dator eller liknande så kommer Hz sänkas till 60hz.

Men jag var inne på detta med tv för ett tag sedan, och som ovan säger är de inte sammar Hz på tv än som på dator..
Fick de förklarat för mig av en jag känner, att när du räknar tv'ns Hz så dela alltid på 2 (t.ex: 200hz / 2 = 100 True Hz.) då tv företagen lägger in så att de ska bli "högre Hz".
Går att googla på det så får du en bättre förklaring.

Men om man tar min tv t.ex. Jag har en 100 True hertz tv.
Men jag kan endast få ut 60hz på den genom alla de anslutningar på den, såvida jag inte använder dem inbyggda Boxer och tv-boxen.
Först då kan jag utnyttja alla 100hz..

(min tv är lite rolig och har en Hz mätare som visas när man kopplar in något. Där den visar totala max Hz via ingång.)

Skärmen har antagligen bara 60 Hz ändå, så HDMI ska inte påverka. Logiken med "dela med 2" verkar jättekonstig. Finns inget som pekar på att det stämmer. Skärmarna kan med största sannolikhet bara visa 60Hz, det är snarare så att den där Hz mäteran visar den interpolerade Hz-antalet.

Nu skulle det faktiskt kunna vara så att det skapats skärmar med 100 Hz så jag reserverar mig för det men behöver då namn på denna TV så det går att kolla upp.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, kul med så många informativa svar.
Då vet jag att man kan ta en 100hz skärm och det ska vara lugnt. Skönt med tanke på att utbudet av 40 tum bara minskar så man har inte så mycket att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Först: Interpoleringen från alla dessa hundratals Hz som tillverkarna skryter med är något som var och en får ha en åsikt om, om du vill ha det påslaget, varsågod. Var däremot medveten om att du kommer få ryckiga rörelser och hackiga rörelser när det är snabba rörelser på skärmen och extremt mjuka (och onaturliga tycker många) rörelser där interpoleringen fungerar bra (vanligtvis när det är små rörelser).

Stämmer fint.

100 Hz = 100 svängningar/sekund = 100 uppdateringar per sekund = 100 FPS. Vanlig TV och filmer är sällan över 30 fps. Så helt korrekt, 60 Hz är totalt onödigt. Streaming "kan" vara 60 Hz så där kan det finnas en vinst i mer än 30 Hz.

Korrekt, 100 Hz som skärmtillverkarna annonserar är inte 100 fps. Skärmen visar antagligen bara 60 Hz ändå (då den antagligen inte rent fysiskt kan visa fler). Materialet är antagligen närmare 30 FPS.

Nej det är den inte. Den är antagligen 60 Hz som sen internt räknas om och det skapas 3 interpolerade bilder samt originalbilden som sen visas upp i 60 Hz.

Skärmen har antagligen bara 60 Hz ändå, så HDMI ska inte påverka. Logiken med "dela med 2" verkar jättekonstig. Finns inget som pekar på att det stämmer. Skärmarna kan med största sannolikhet bara visa 60Hz, det är snarare så att den där Hz mäteran visar den interpolerade Hz-antalet.

Nu skulle det faktiskt kunna vara så att det skapats skärmar med 100 Hz så jag reserverar mig för det men behöver då namn på denna TV så det går att kolla upp.

I interpolerade Hz så har min tv 1000 men panelen har riktiga 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

I interpolerade Hz så har min tv 1000 men panelen har riktiga 240

Om du inte ens klarar av att tala om vad du har för TV,
får du förlåta oss att din trovärdighet inte ligger på topp.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

I interpolerade Hz så har min tv 1000 men panelen har riktiga 240

1000 interpolerade? Den ska alltså visa 1000 updateringar/s även fast 20 är en o samma bild så kvarstår min undran hur panelen orkar med detta, vilken TV har du med detta och 240 "äkta" hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

1000 interpolerade? Den ska alltså visa 1000 updateringar/s även fast 20 är en o samma bild så kvarstår min undran hur panelen orkar med detta, vilken TV har du med detta och 240 "äkta" hz?

Sony w905

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rasmus117:

Sony w905

Såvitt jag vet så finns det inga TV-apparater som kan hantera en högre bildfrekvens än 120Hz, och inga datorskärmar som klarar av högre än 144Hz (gamla CRT-skärmar exkluderade). Om du har opartiska bevis (d.v.s. från någon annan än tillverkaren) att ditt påstående stämmer så får du gärna dela med dig det också.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Sony KDL-55W905A klarar av max 1080/60p via HDMI och Component, se under rubriken VIDEO SIGNAL på denna sida http://www.sony.co.uk/support/en/content/cnt-specs/KDL-55W905...

Edit: 60p = 60Hz

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Såvitt jag vet så finns det inga TV-apparater som kan hantera en högre bildfrekvens än 120Hz, och inga datorskärmar som klarar av högre än 144Hz (gamla CRT-skärmar exkluderade). Om du har opartiska bevis (d.v.s. från någon annan än tillverkaren) att ditt påstående stämmer så får du gärna dela med dig det också.

Har inte Eizo Foris 240hz? Borde inte vara interpolerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Har inte Eizo Foris 240hz? Borde inte vara interpolerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Eizo Foris FG2421 klarar bara 120Hz via Dual Link DVI eller Displayport och sedan finns en 240Hz Turbo funktion som använder bakgrundsbelysningen för att skapa en konstgjord 240Hz, läs allt om detta på denna sida http://www.tftcentral.co.uk/reviews/eizo_fg2421.htm

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Videomaterial är enligt elnät och PAL-standard högst 50fps i sverige, och då pratar vi oftast interlaced-material (det som utan proper bildprocessor ger den där "kam-effekten" där du ser streck i videon på din datormonitor då du ser två styckade bilder samtidigt). Annars är 25fps rent visuellt det som gäller i allt utom viss studio och sport.

Utländskt material kan vara mer, där NTSC brukade vara videostandard så jobbar man ofta med 30 bilder per sekund eller 60 interlaced. Men som säkert är bekant så är filmstandard 24 bilder per sekund.

Min stans på interpolering och hittepå-bildrutor är att det är pesten. Dels gillar jag nog subjektivt inte att få så många bildrutor slängda på mig när jag tittar på rörligt utan har hellre rörelseoskärpa. Men desto viktigare är att TV-apparaterna inte gör något bra jobb på att interpolera nya bildrutor. Skarpa ögon och sinnen kommer se artifakterna när TV'n kalkylerar fel och det kommer förr eller senare bli ett irritationsmoment.

Men säg att vi rentutav skulle gilla effekten, så upplever i alla fall jag "diminishing returns" på skillnaden efter 100"Hz". Det kan antingen vara så att det blir svårt för hjärnan att hinna se skillnaden öht eller så kanske interpoleringstekniken inte klarar av så mycket mer i nuläget.

Ja, i butik kan man ibland se skillnad men allt där är ju riggat så att varje prissteg ska se "bättre" ut. Ge mig en kvart med en fjärrkontroll på Elgiganten och 4000kr-TV'n kommer glänsa

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasmus117:

Sony w905

Vet inte var du hittar dina siffror med 240Hz och 1000Hz på din TV, KDL-40W905A har uppdateringsfrekvens på 200Hz och uppdateringsfrekvens bakbelysning 800Hz via deras bildförbättringsteknik Motionflow XR

Skrivet av Zero Cool:

Har inte Eizo Foris 240hz? Borde inte vara interpolerat.

Nej, Eizo Foris har 120Hz, här kan du läsa hur det fungerar från Sweclockers genomgång utav den skärmen.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ja, i butik kan man ibland se skillnad men allt där är ju riggat så att varje prissteg ska se "bättre" ut. Ge mig en kvart med en fjärrkontroll på Elgiganten och 4000kr-TV'n kommer glänsa

Jag kan inte svara för hela branschen, men i en annan stor elkedja som jag jobbar för så "riggar" vi INTE någon TV alls. Alla TVs delar på en bluray med en splitter och thats it. Inga förändringar oavsett prisgrupp, väder eller vad folk tror.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

@Hattifnatten:

Eftersom du jobbar i en elektronikbutik kanske du kan svara på varför man visar dåliga trailers samt reklam på de tv apparater som står uppe. Är det inte bättre om man sätter på en film och låter den rulla om och om igen, har för mig att man gjorde så för typ 10 årsen?
Kan jag som kund be om att få se något annat på tvn än de som rullar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke.j:

Eftersom du jobbar i en elektronikbutik kanske du kan svara på varför man visar dåliga trailers samt reklam på de tv apparater som står uppe. Är det inte bättre om man sätter på en film och låter den rulla om och om igen, har för mig att man gjorde så för typ 10 årsen?
Kan jag som kund be om att få se något annat på tvn än de som rullar?

Hej! Högst relevant fråga. Det enkla svaret är att vi tjänar pengar på att spela sponsrad reklam eller "påminna" våra egna kunder om våra erbjudanden på våra TVs. Helst hade jag personligen velat visa vanlig sport och film då det är många kunder som undrar hur våra TVs presterar där.

I den butiken jag jobbar i så brukar vi trots önskemål tyvärr inte visa annat för kunderna. Det beror mestadels på tidsbrist men även i några fall av ointresse från säljarens sida. Men om du har med dig exempelvis filmfiler på ett usb-minne så underlättar det för oss och ökar dina chanser rejält för att få igenom ditt önskemål.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

@Hattifnatten:

Hej

OK bra tips där på USB minnet. Ska komma ihåg det till nästa gång jag går förbi mediamarkt eller elgiganten.
Misstänkte även som du sa att reklamen osv hade med pengar att göra, väldigt tråkigt att man som konsument ska bli lidanande pga detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Jag kan inte svara för hela branschen, men i en annan stor elkedja som jag jobbar för så "riggar" vi INTE någon TV alls. Alla TVs delar på en bluray med en splitter och thats it. Inga förändringar oavsett prisgrupp, väder eller vad folk tror.

Riggningen ligger mestadels i demoläget på TV'n, dvs billigare apparater har sämre kontrastförhållanden inställda etc och klarar ofta att se bättre ut än vad som visas.

Sen kanske inte ni kör med demofilmer, men de finns ju. Ofta filmad natur med kort-som-fan slutartid där man panorerar och får med 0 rörelseoskärpa, vilket får interpoleringsteknikerna att glänsa.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

I interpolerade Hz så har min tv 1000 men panelen har riktiga 240

nej... vet inte hur du har kommit fram till det, men det är inte riktiga 240 hz om du jämför med en vanlig monitor

för det första stödjer inte HDMI över 60+ hz...

och jag såg ingen DVI eller display port.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant ämne!
Har en LG 55LA965W med 200 Hz, tycker att bilden är mycket bättre än på andra TV apparater i samma prisklass, som har 100 Hz och 1080p, köptes för ca 13k för snart 1 år sen.
Det kanske mer påverkas av att LG har väldigt bra svärta och/eller att den klarar 4k dock?
När jag läser tråden så låter det som det varit bättre att göra skärmar med 60 Hz än 100 Hz?

Älskar film och vill gärna ha bästa upplevelsen som jag kan få för den budgeten jag har.

På min TV ska det vara 200 Hz och 1000 Hz sub-field.
Att sub-field är bullshit har jag vetat länge, men trodde däremot att den "äkta"(?) uppdateringsfrekvensen var något man kunde gå på.

Edit: Lånar tråden till en annan fråga relaterad till denna. Mediamarkt har en 40" med "100hz" för 3990kr just nu. Väldigt förvirrande om det faktiskt är 100 Hz eller ej dock, kollar man på Toshibas sida så står det både 50 Hz och 100Hz, men det står även 800 Hz AMR+.
http://www.toshiba.se/television/consumer-tvs/3d/t5/40t5463dn...
Ska man tolka det som att man kan köra "äkta" 100 Hz och 50 Hz? Samt "fake" 800 Hz?
Funderar på om det är värt att åka till en butik och kolla på den eller ej, vill ha en billig _okej_ tv till sovrummet, för under 4k.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Rekordmedlem

Det verkar som en del blandar ihop bilduppdateringsfrekvensen på det som visas med den bildfrekvens som källmaterialet har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Källmaterialet är i regel 24Hz, 25Hz eller 30Hz (progressiv signal, dubbla om interlaced) vad gäller uppdateringsfrekvens.

Allt över det är interpolerat/beräknat/"gissat", 100/120Hz i alla fall på min gamla plasma ger en stabilare och behagligare bild, men i regel är jag emot den mesta interpolering då det händer att det ger artefakter (introducerar fel och störningar).

Som nån skrev så finns det väl knappast paneler som kan visa bild med 240Hz och sådant så det blir snabbt tramsigt med 800-1000Hz uppdateringsfrekvens.

Mitt tips är att testa TVn på plats så gott det går.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Bildexpert 📺

"Sub-field" är vanligtvis en term för plasma och är då inte alltid bullshit utan beskriver (förhoppningsvis) frekvensen för pulsbreddmoduleringen och teoretisk gräns för hur många pulser i förhållande till bildfrekvens som kan skapas. Det säger dock inget om bildkvalitet.

Tyvärr dras hela TV-branschen med specar och termer som är ren bondfångeri och snömos. Till att börja med kan en och samma paneler kallas för 100/200/400 Hz i Europa och 120/240/480 Hz i Nordamerika/japan eftersom det är en kartongsiffra. Man räknar på bas av 50 Hz respektive 60 Hz för olika världsdelar trots att LCD-panelerna spottas ut från samma fabriker i sydostasien.

Får man tro tillverkarnas mer tekniska presentationer kan de bästa panelerna adresseras i 200 Hz (återigen, i nordamerika nämns de alltså som 240 Hz) av faktiska uppdateringar och elektroniska adresseringar av LCD-panelen, vilket betyder att för varje äkta bildruta/uppdatering i signalen interpoleras det tre extra rutor.

För att få högre siffror än så på kartongen används kreativitet. Det kan vara som med Eizo Foris-skärmen att det används black frame insertion/strobing backlight och då räknar man det som en dubblering från 120 faktiska paneluppdateringar till "240 Hz". Det kan vara så att panelens LED-belysning släcker ned i zoner, säg fyra separata zoner. Då räknar man det som fyra gånger högre frekvens. Och så vidare. Man multiplicerar helt enkelt alla finesser som finns och får en högre siffra.

Det viktiga är att komma ihåg att detta inte säger ett dugg om produktens kvalitet i fråga om bild, kontrast, färgåtergivning etc. Det enda samband jag kan se är att ju bättre produkttillverkaren anser att deras modell är, desto högre bondfångerisiffror får den på kartongen. Där är ju prislappen en minst lika bra guidning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Väldigt intressant ämne!
Har en LG 55LA965W med 200 Hz, tycker att bilden är mycket bättre än på andra TV apparater i samma prisklass, som har 100 Hz och 1080p, köptes för ca 13k för snart 1 år sen.
Det kanske mer påverkas av att LG har väldigt bra svärta och/eller att den klarar 4k dock?
När jag läser tråden så låter det som det varit bättre att göra skärmar med 60 Hz än 100 Hz?

Älskar film och vill gärna ha bästa upplevelsen som jag kan få för den budgeten jag har.

På min TV ska det vara 200 Hz och 1000 Hz sub-field.
Att sub-field är bullshit har jag vetat länge, men trodde däremot att den "äkta"(?) uppdateringsfrekvensen var något man kunde gå på.

Edit: Lånar tråden till en annan fråga relaterad till denna. Mediamarkt har en 40" med "100hz" för 3990kr just nu. Väldigt förvirrande om det faktiskt är 100 Hz eller ej dock, kollar man på Toshibas sida så står det både 50 Hz och 100Hz, men det står även 800 Hz AMR+.
http://www.toshiba.se/television/consumer-tvs/3d/t5/40t5463dn...
Ska man tolka det som att man kan köra "äkta" 100 Hz och 50 Hz? Samt "fake" 800 Hz?
Funderar på om det är värt att åka till en butik och kolla på den eller ej, vill ha en billig _okej_ tv till sovrummet, för under 4k.

enkelt sätt att kolla är att plugga i en dator och kolla vad du kan ha för Hz... garanterar att du inte kan köra mer än 60Hz
tveksamt om du kan köra ens 60Hz i 4k tror det är 30Hz där