Asus visar moderkort för Intel Skylake

Permalänk
Melding Plague

Asus visar moderkort för Intel Skylake

Den nya påkostade styrkretsen Intel Z170 för sockel LGA 1151 står i centrum när Asus visar ett av de allra första moderkorten för den sjätte generationens Core-processor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant att se att SATA Express fortfarande får vara med. Finns det ens en enda SSD med stöd för gränssnittet?

Förstås impopulärt att bygga SSD för en standard som få moderkort haft stöd för.. men M2 etc fick ju enheter rätt så direkt.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Jag är lite besviken om det inte finns en SFF-8639 plats, men det kanske bara finns i kommande ROG-modellerna, vad tror ni?

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Skrivet av Veidit:

Jag är lite besviken om det inte finns en SFF-8639 plats, men det kanske bara finns i kommande ROG-modellerna, vad tror ni?

Mjae, jag hade ju inte saknat den. en vanlig Sata SSD eller M.2 hade fungerat bra för mig. M.2 hade jag hellre satsat på men det är ju upp till var och en

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Härligt att se att Asus har släppt det guldiga/gula och går över till mer svart/vitt! Riktigt snyggt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Intressant att se att SATA Express fortfarande får vara med. Finns det ens en enda SSD med stöd för gränssnittet?

Förstås impopulärt att bygga SSD för en standard som få moderkort haft stöd för.. men M2 etc fick ju enheter rätt så direkt.

M.2 är ett interface till SATA Express så går inte ta bort precis.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk

Var är USB 3.1-portarna på denna bilden? Är det de till höger om de guldiga koaxial-kontakterna? De ser alldeles för stora ut. Och porten till vänster om koaxial-kontakterna ser ut som Thunderbolt och/eller Mini DisplayPort.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Var är USB 3.1-portarna på denna bilden? Är det de till höger om de guldiga koaxial-kontakterna? De ser alldeles för stora ut. Och porten till vänster om koaxial-kontakterna ser ut som Thunderbolt och/eller Mini DisplayPort.

http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/34752?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMzQ3NTIiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI0MDE2M2I1MjEyNWNjZDA3ZGY3OTAxNGE3MTg5ODY2NCJ9

Det är dom ljusblåa portarna som är 3.1
Det du letar efter är förmodligen type-c honor, mångra tror att usb 3.1 portar ser fysiskt annorlunda ut, men det är bara1 typ av port..

Se..

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Mjae, jag hade ju inte saknat den. en vanlig Sata SSD eller M.2 hade fungerat bra för mig. M.2 hade jag hellre satsat på men det är ju upp till var och en

M.2 är jag inte (längre) förtjust i då "diskarna/pinnarna" inte blir kylda.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Var är USB 3.1-portarna på denna bilden? Är det de till höger om de guldiga koaxial-kontakterna? De ser alldeles för stora ut. Och porten till vänster om koaxial-kontakterna ser ut som Thunderbolt och/eller Mini DisplayPort.

USB 3.1 kan antingen se ut precis som USB 3.0.
Eller så är dem USB-C och jag ser inte heller några sådana.

Lite synd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av star-affinity:

Var är USB 3.1-portarna på denna bilden? Är det de till höger om de guldiga koaxial-kontakterna? De ser alldeles för stora ut. Och porten till vänster om koaxial-kontakterna ser ut som Thunderbolt och/eller Mini DisplayPort.

http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/34752?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMzQ3NTIiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI0MDE2M2I1MjEyNWNjZDA3ZGY3OTAxNGE3MTg5ODY2NCJ9

De är ju där, du blandar bara ihop USB 3.1 med USB Type-C

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Veidit:

Jag är lite besviken om det inte finns en SFF-8639 plats, men det kanske bara finns i kommande ROG-modellerna, vad tror ni?

Vi kommer att fokusera på m.2 och istället sälja Hyper Kit separat för SFF-8639.

Mer om Hyper Kit: http://rog.asus.com/415802015/asus-gaming-motherboards/intel-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Vi kommer att fokusera på m.2 och istället sälja Hyper Kit separat för SFF-8639.

Mer om Hyper Kit: http://rog.asus.com/415802015/asus-gaming-motherboards/intel-...

Tack för ett snabbt och bra svar, då får jag hoppas på att Hyper Kit blir godkänd för Skylake med.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Numera har man alltså USB på 10 Gbit/s på moderkorten men nätverkskorten är fortfarande 1 Gbit/s antar jag? Framgår i och för sig inte hur snabba nätverkskorten är men positivt med dubbla Ethernet i alla fall.

Trevligt med många SATA-anslutningar. Räknade till 10 stycken traditionella SATA-anslutningar och så tillkommer väl de där "konstiga nya standarderna" för SSD-anslutningar. Kanske går att koppla vanliga SATA-diskar även till SATA Express? Bra med anslutningsmöjligheter, det gillas!

Permalänk
Medlem

Ser påkostat ut, undrar hur dyrt det blir.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

1. Kommer det USB-C till desktop korten?

2. Var är mATX korten, väntar med spänning på dessa!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Teddis:

Intressant att se att SATA Express fortfarande får vara med. Finns det ens en enda SSD med stöd för gränssnittet?

Förstås impopulärt att bygga SSD för en standard som få moderkort haft stöd för.. men M2 etc fick ju enheter rätt så direkt.

SATA Express blev klart senare än M.2. Det var rätt nyligen de fick ut slutgiltiga specifikationer på kablar och grejer så inte så konstigt att det inte har hunnit ut enheter med det än. Sen har M.2 ett problem och det är att det är platskrävande på moderkortet. En plats är inga problem, två går med lite vilja och sen är det rätt fullt på ett ATX-kort. SATA Express tar marginellt mer plats än vanlig SATA.

M.2 och SATA Express är designade för att göra lite olika saker. SATA Express är en direkt uppföljare på SATA III. Du har även bakåtkompatibiliteten. De tyckte bara att det var onödigt att fortsätta bråka med SATA när det redan finns ett protokoll med väldigt hög bandbredd tillgängligt. Så istället för att uppfinna hjulet igen så fixade de så att det är enklare att köra lagring över PCIe.

M.2 är mer tänkt som en ersättare till mSATA och mini PCIe.

Det är väl lite hönan och ägget också. Något måste komma först. Ingen köper SATA Express-enheter om det inte finns några moderkort med stöd för det. Så tillverkarna verkar vänta tills Skylake. Rent tekniskt är det ju inga problem. Har de en styrkrets som klarar PCIe och NMVe så är det ju bara en fråga om att slänga in det i en låda och slänga på en annan kontakt jämfört med M.2 eller PCIe. SATA III fanns tillgängligt i slutet av 2009 men det dröjde till 2011 innan vi fick enheter med stöd vilket matchade rätt väl när Intel fick ut inbyggt stöd.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av OrlMrt:

USB 3.1 kan antingen se ut precis som USB 3.0.
Eller så är dem USB-C och jag ser inte heller några sådana.

Lite synd.

Skrivet av Rajat:

De är ju där, du blandar bara ihop USB 3.1 med USB Type-C

Aha, då är jag med.
Visste inte att USB 3.1 också kunde använda den gamla ”icke-vändbara” kontakten. Den vill man ju gärna komma ifrån.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv

Mini-ITX med två eller fler M.2 hade varit trevligt.

Permalänk
Skrivet av devhdc:

Det är dom ljusblåa portarna som är 3.1
Det du letar efter är förmodligen type-c honor, mångra tror att usb 3.1 portar ser fysiskt annorlunda ut, men det är bara1 typ av port..

Se..

http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2014/08/usb-type-c-hybrid-receptacle.jpg

Tack för info! Trodde vi skulle slippa de icke-vändbara kontakterna med USB 3.1, men tydligen inte. Vi får hoppas det kommer typ-c till stationära datorer också.

Ändrade ”stationera” till ”stationära”
Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Entusiast
Skrivet av star-affinity:

Tack för info! Trodde vi skulle slippa de icke-vändbara kontakterna med USB 3.1, men tydligen inte. Vi får hoppas det kommer typ-c till stationera datorer också.

En del moderkort har visats med en ensam typ-C. Så det kommer. Får se hur lång tid det dröjer innan vi får en intern header så vi kan få typ-C i fronten på chassit. De var ju rätt sega på USB 3.0. Hoppas att de fixar en bättre intern kontakt den här gången också för den interna kontakten för USB 3.0 är helt värdelös.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24