Vattenkylning cpu , Hur funkar det och behöver man inte en pump ? Behöver lite info :)

Permalänk

Vattenkylning cpu , Hur funkar det och behöver man inte en pump ? Behöver lite info :)

Så har googlat runt lite men inte direkt fått mitt svar , Om man köper vattenkylning till cpu ( T.ex : https://www.komplett.se/cooler-master-nepton-120xl-cpu-kylare... behöver man inte köpa till någon pump eller så ? Eller är den inbyggd ? Eller hur funkar det , Behöver vattnet inte pumpas runt för cpu kylning ? Om jag vill ha vattenkylning räcker det med att köpa ett sånt här kit och montera det bara ?

Och jag läste runt på lite andra kylare , Det står att dem är fyllda med vatten när man får hem dem och de behöver aldrig fyllas på i princip. Stämmer det verkligen ? Är det underhållsfritt om man köper det färdigt ?

Permalänk
Medlem

Det där är en sluten vattenkylare, dvs den är komplett med pump, radiator och vatten och behöver inte underhållas.
Slutna vattenkylare är absolut inte lika effektiva som "riktig" vattenkylning utan är mer i linje med bättre luftkylare. Det som kan ses som en fördel mot luftkylarna är väl att de inte tar lika mycket plats runt CPUn, dock tas den platsen man sparar vid CPUn upp där man väljer att sätta radiatorn.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Den och liknade produkter har vätska och pump. Det är ett färdigt system du köper.

Nej, det stämmer inte. En dag så funkar kylaren inte längre. Det är ifs lång tid innan det händer i ett slutet system.
Några går att fylla på, andra inte.

Det är klart att montera ja.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Den och liknade produkter har vätska och pump. Det är ett färdigt system du köper.

Nej, det stämmer inte. En dag så funkar kylaren inte längre. Det är ifs lång tid innan det händer i ett slutet system.
Några går att fylla på, andra inte.

Det är klart att montera ja.

Vart sitter pumpen då ? Är den i radiatorn ? Och vad menar du med att kylaren inte funkar längre ? Vad har fläktarna för funktion ? Kyler dem radiatorn och hur fungerar radiatorn ? Eller är det tack vare fläktarna som vattnet blir kylt ?

Permalänk
Medlem

Fläktarna kyler på radiatorn där vattenet går igenom för att bli kallt. Pumpen sitter i den lilla dosan som fästs på processorn. Vattnet går konstant i ett omlop från processorn till radiatorn, varmt till kallt.

Jag är emot vatten kylning då min pump har lagt av på en och min bror har fått vatten läcka. Luft kylning går aldrig sönder eller bara byta en fläkt. Men ser mer estetiskt ut och coolare med vatten dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.