Permalänk
Medlem

Baslåda till bil

Hejsan! Tänkte fixa lite bättre ljud till min volvo s40- 01 å känner att basen är riktigt klen :/ Är helt grön hur man bygger ljud.

Någon som kan ge ett bra tips på 400-500kr för en subwoofer typ 12a å en låda som passar? som man kan bygga själv fungerar bra.

vilka mått? Hur många liter behövs det?

Permalänk

Har två Marquant 12or jag byggt låda till. Dunkar på väldigt bra, fick de för 50kr styck

Antar att du inte är ute efter något speciellt så rekommenderar något billigt steg, jag har Andersson Caa 2.0 (ville ha Mutant steget för 549kr eller vad det kostar) på Netonnet men de hade inte den hemma så fick bli Andersson steget och det funkar väldigt bra

Har just nu en Jensen 12 tummare i sluten låda och den funkar bra den med
Annars ska även Jbl gt5-12 elementen för ca 6-7 kr spela på riktigt bra med.

Angående storlek på låda så är det väldigt olika beroende på element, t.ex jag hade först 50 liter till varje bas (Marquant) men byggde en ny på ca 70 liter styck och de låter bättre på både högre och lägre frekvenser, portarna till vardera bas är ca 35 Cm långt och 49.5 Cm högt och 2cm brett.

Du får även väldigt bra ljud med en liten sluten med
Och en sluten låda är ju så enkla att göra bara täta ordentligt.

Gladen M 12 ska också vara bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Dum fråga. Det fungerar inte att använda en konverterare från cigarettuttaget till en vanlig väggkontakt och sedan sätta i Subwoofern från min gamla dator? Det är en http://www.overstock.com/Electronics/Altec-Lansing-ADA995-200...

Bara subwoofern då. Eller pallar den inte det?

Permalänk

Njae, det är ingen bra idé. Cigguttaget är oftast säkrat till 8 ampere. Du kommer nog kliva över 8 A om du kör via en inverter. Dyrt dessutom.

Nej, kika hellre på en baslåda med inbyggt slutsteg.
Kolla begagnat på blocket, typ den här: http://www.blocket.se/gavleborg/Aktiv_Gas_Bas_60852622.htm?ca...

Förmodligen inte det bästa som går att hitta, men för runt 500 spänn är det nog svårt att få ihop ett komplett spelbart kit. Bättre då att köpa något som funkar direkt.

Vill du bara ha en bas för 500 så går det nog att hitta, men du ska ju då även ha ett steg till och så kostar ju material till lådan lite, ca 100-200 kr, kanske mer beroende på finish.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Dum fråga. Det fungerar inte att använda en konverterare från cigarettuttaget till en vanlig väggkontakt och sedan sätta i Subwoofern från min gamla dator? Det är en http://www.overstock.com/Electronics/Altec-Lansing-ADA995-200...

Bara subwoofern då. Eller pallar den inte det?

Njae. Cigguttaget är 12V likström, och dina gamla datorhögtalare vill ha 220V växelström.
Hur bra koll har du på att koppla el? Jag menar, ska du koppla in en baslåda i bilen så bör man iaf ha baskunskaper.

Känner du att du vill ge dig på det ändå och bara har 500kr får du titta på blocket.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tazk3n:

Dum fråga. Det fungerar inte att använda en konverterare från cigarettuttaget till en vanlig väggkontakt och sedan sätta i Subwoofern från min gamla dator? Det är en http://www.overstock.com/Electronics/Altec-Lansing-ADA995-200...

Bara subwoofern då. Eller pallar den inte det?

Inget hindrar dig från att driva den med ett bilslutsteg om du jagar ett tokbilligt system utan krav på ljudkvalitet.
De 4-500 kr du nämner i början var väl enbart för att element men att hitta någon vettig 12a för så lite pengar är svårt redan det

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Att ha datorhögtalare i bilen kan du bara glömma, kommer ändå inte bli nå bra.

Läste du mitt inlägg?

Edit: T.ex Gladen så finns det olika lådritningar på deras sida för vardera element

Och vill du ha det så enkelt som möjligt så kanske en iPhonedocka/telefonhögtalare skulle vara något?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

När man funderar på saken.
Öka budgeten eller övervög att strunta i det.

Fem meter lågnivå, strömkabel, säkring och hållare kostar redan det ungefär hela budgeten.

Har du orginalhögtalarna nu förresten? Du kanske kunde byta ut dom till en början?

Passa på att sätta dit någon dämpmatta och se till att det blir tätt så kommer du ganska långt!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja veta vad du är ute efter för bas. Vad lyssnar du på för musik?
Är det t ex mest hårdrock så går subbasen i stort sett på tomgång, då är det midbas du är ute efter och den hittar du med hjälp av bra middar i dörrarna (som måste dämpas, viktigt!) och ett slutsteg att driva dom med.

Är det hiphop-bas du saknar, ja då är det en baslåda i skuffen som gäller men som redan påpekats, med 500kr kommer du inte långt.

Vill du fördjupa dig så regga dig på bilstereoforum.se eller på garaget.org, där finns det oceaner av kunskap att hämta.

Permalänk

Installerade en ny huvudenhet (Sony stereo) 4x50 watt, och det blev som att man hade nya högtalare fast det var original.
Lika en som hade sin original stereo i sin S60 (Hu603) tror jag den heter, och även där vart det stor skillnad med original högtalarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Inser att 500 är för lite och kan höja till 1000-1300 :-. Lyssnar mest på typ Toplistan på spotify och den genren. Tror det är original högtalare men har en jvc r400 eller 500 sterio. Funderar om ett sätt med slutsteg och högtalare med en 10" Någonstans fungerar bra? eller 2 nya högtalare och 2 Stycken 10" Bas på hatthyllan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@tazk3n:

Med din budget och som det verkar dina begränsade kunskaper skulle jag råda dig att köpa 2st 6'9 och sätta i hatthyllan bak... kan bli helt okej ljud från ett par vettiga sådana, får ju inte det djupa basljudet du kanske är ute efter, men kunskapsnivån för att byta ut orginal eller sätta dit ett par om det inte finns innan är väldigt låg. hur som helst lycka till!

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tazk3n:

Jag blir lite orolig när jag ser 4800 watt och 733 kr i samma annons när det inte handlar om en begagnad byggfläkt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag blir lite orolig när jag ser 4800 watt och 733 kr i samma annons när det inte handlar om en begagnad byggfläkt

Är från ett företag i berlin. De har butik man köper ifrån

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tazk3n:

Är från ett företag i berlin. De har butik man köper ifrån

Jo kanske de är Tyskar men det påverkar inte att de har en "effektannons" som helt saknar förankring i verkligheten, jag har ingen aning om hur det låter men effektsiffrorna är rena fantasier eller mätta med nån oerhört oseriös metod typ pmpo.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Element; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=354882
Bygg en sluten låda på ~35 liter och skaffa ett slutsteg.

För övrigt så har paketet du länkade på tradera inga förstärkare, så det hade behövts köpas till i så fall.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Tjo
Jag köpte detta paket förra veckan basar riktigt bra för det priset kan verkligen rekommendera den ;D
Suben går och köpa separat också ifall du inte vill ha kablar o slutsteg. ;D
http://www.netonnet.se/art/bil-och-navigation/bilstereo/paket...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av davveswea:

Tjo
Jag köpte detta paket förra veckan basar riktigt bra för det priset kan verkligen rekommendera den ;D
Suben går och köpa separat också ifall du inte vill ha kablar o slutsteg. ;D
http://www.netonnet.se/art/bil-och-navigation/bilstereo/paket...

Var det dig jag hörde idag när jag var ute och cyklade idag
Det verkar vara betydligt mer ärligt specat iallafall, men de har skrivit fel när de anger uteffekten på basen till 150w, medeleffekttåligheten in i den är 150w men en uteffekt på 150w är inte möjligt det är ett enormt ljudtryck, det överröstar ett startande flygplan enligt den jämförelsetabell som finns på wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_power och det låter helt rimligt, i bästa fall kan den ge lite mer än 0.1w uteffekt om man tittar på specen på baslådan.
http://www.netonnet.se/art/bil-och-navigation/bilstereo/bilba...
Men det är nog mer ett skrivfel pga att de blandat ihop in och uteffekt i högtalaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag blir lite orolig när jag ser 4800 watt och 733 kr i samma annons när det inte handlar om en begagnad byggfläkt

Jag kunde inte sagt det bättre själv haha

Skrivet av Rydisen:

Element; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=354882
Bygg en sluten låda på ~35 liter och skaffa ett slutsteg.

För övrigt så har paketet du länkade på tradera inga förstärkare, så det hade behövts köpas till i så fall.

Detta eller en JBL GT5-12 hade jag kört på i alla fall

Skrivet av davveswea:

Tjo
Jag köpte detta paket förra veckan basar riktigt bra för det priset kan verkligen rekommendera den ;D
Suben går och köpa separat också ifall du inte vill ha kablar o slutsteg. ;D
http://www.netonnet.se/art/bil-och-navigation/bilstereo/paket...

Skrivet av mrqaffe:

Var det dig jag hörde idag när jag var ute och cyklade idag
Det verkar vara betydligt mer ärligt specat iallafall, men de har skrivit fel när de anger uteffekten på basen till 150w, medeleffekttåligheten in i den är 150w men en uteffekt på 150w är inte möjligt det är ett enormt ljudtryck, det överröstar ett startande flygplan enligt den jämförelsetabell som finns på wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_power och det låter helt rimligt, i bästa fall kan den ge lite mer än 0.1w uteffekt om man tittar på specen på baslådan.
http://www.netonnet.se/art/bil-och-navigation/bilstereo/bilba...
Men det är nog mer ett skrivfel pga att de blandat ihop in och uteffekt i högtalaren.

Ni har nog inte hört en riktig baslåda nån gång?
Jag kan nästan garantera att ts kommer få så mycke bättre ljudkvalite och tryck om han köper en bra bas och bygger en egen låda, iallafall om han kan bygga en bra låda.

Men steget av Andersson (Andersson caa 2.0) kan jag rekommendera, grym för priset, bra effekt, bryggbart och väldigt många inställningsmöjligheter
Annars ska mutantsteget vara väldigt bra från netonnet.

Här är en Jensen 12" bas på väldigt lite watt, ca 70 med Just Bass låten med Bassotronics

Och är är Marquant 12" från Jula för 149kr nypris.

Tar dom lägsta frekvenserna helt ok

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av juniorjesper:

Jag kunde inte sagt det bättre själv haha

Detta eller en JBL GT5-12 hade jag kört på i alla fall

Ni har nog inte hört en riktig baslåda nån gång?
Jag kan nästan garantera att ts kommer få så mycke bättre ljudkvalite och tryck om han köper en bra bas och bygger en egen låda, iallafall om han kan bygga en bra låda.

Men steget av Andersson (Andersson caa 2.0) kan jag rekommendera, grym för priset, bra effekt, bryggbart och väldigt många inställningsmöjligheter
Annars ska mutantsteget vara väldigt bra från netonnet.

Jo jag har hört bas både live och återgivet på bra sätt, har en hifikompis som har ett oerhört bra bassystem och rum som spelar ner till 8Hz just nu, det är dessutom i princip helt utan dist och det är alltid lika roligt när nån som inte hört det lyssnar första gången, de tycker först oftast att det är baslöst för det inte distar eller "bullrar" när det inte finns bas i musiken, sedan blir de chockade när det väl kommer bas på inspelningen och systemet verkligen kan återge det utan ansträngning oavsett vad man spelar för typ av musik.
Själv så kommer jag ner till ungefär 20 Hz med hifisystemet hemma, B&W 801or och dsp/eq på dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Jag kunde inte sagt det bättre själv haha

Detta eller en JBL GT5-12 hade jag kört på i alla fall

Ni har nog inte hört en riktig baslåda nån gång?
Jag kan nästan garantera att ts kommer få så mycke bättre ljudkvalite och tryck om han köper en bra bas och bygger en egen låda, iallafall om han kan bygga en bra låda.

Men steget av Andersson (Andersson caa 2.0) kan jag rekommendera, grym för priset, bra effekt, bryggbart och väldigt många inställningsmöjligheter
Annars ska mutantsteget vara väldigt bra från netonnet.

Jodå har allt hör ett hur en riktig bygge låter.;) Men för den budgeten som trådskaparn har så tkr jag att det är mkt bas för pengarna.:)
chefen min som har tävlat i billjud tyckte det lät riktigt bra för å vara en 800 kr bas..

Permalänk
Medlem

Har byggt baslådor för använde då probox2000 den hjälper en en hel del för att få till en bra bas i bilen
Tog och googla på den hmm finns nog inte att köpa ärligt längre men jag vet att Backes Ljudbyggeri var med och utveckla programmet

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Finns många program för att beräkna baslådor, så det är nog inga problem att få till det. Jag tror att det var den ursprungliga budgeten som var det luriga.

Jag tycker att anderssonpaketet från netonnet verkar vara det enda vettiga just nu, alternativt begagnat om det är baslåda som skall i.

Men kan man å andra sidan lägga hela budgeten på ett framsystem så kommer man ju få till en lite bättre helhet även om inte basen ökar så rejält som man kanske vill.

Till ts, om det är aktuellt så måste du se till så att högtalarna passar. Dels måste dom ha samma diameter som orginalhögtalarna, och dels så får dom inte vara så djupa att dom slår i fönsterhissen.

Men fanken vet om inte jag skulle valt anderssonkitet.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Men fanken vet om inte jag skulle valt anderssonkitet.

Jo det verkar faktiskt rätt vettigt om man inte är så kunnig i att bygga och vill ha "dunkadunka på en liten budget"
Biltema har också en riktigt billig aktiv bilbas om man verkligen måste ha ännu lägre pris men frågan är om det egentligen inte är för billigt så man istället bör avstå för att senare kunna välja nått bättre i så fall.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Hogtalare/Subwoof...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

För framtida referens, Auna är ett riktigt skojarmärke som det skämtas friskt om på bilstereoforum. Rör inte med tång!

Permalänk
Medlem

Vilken säkring behöver jag för 400w? kommer dra slutsteget och basen som jag länkade innan.

Tänkte åka till Biltema eller meconomen och handla.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tazk3n:

Vilken säkring behöver jag för 400w? kommer dra slutsteget och basen som jag länkade innan.

Tänkte åka till Biltema eller meconomen och handla.

Du bör säkra efter kabledimension eller lägre, men ohms lag gäller om du ska räkna på effekten och det är ju lätt att räkna när det är DC .

400/12 ger 33,3A men om kabeln tål mer så bör du öka värdet till närmaste säkringsvärde över det för att ha marginal, du ska däremot aldrig använda säkringar som tillåter större ström än kabeln kan hantera för då är det risk för brand.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.