Förstärkare tappar ljud!

Permalänk
Avstängd

Förstärkare tappar ljud!

Hej, jag har köpt en sådan här:
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/hifi/hemmabiorec...

Jag har kopplat in en chromecast och en dator till den via hdmi.
Bild och ljud fungerar som det ska, förutom att den vid ungefär varje 10-20
min tappar ljudet i ca 1 sekund. Men om man kopplar in något via den optiska ljudingången fungerar det som det ska.

Vad kan det bero på, hur kan man fixa det?

Permalänk
Medlem

En snabb googling gav detta: http://www.reddit.com/r/Chromecast/comments/2gtld3/sound_cutt...
För den lata :P, testa att byta HDMI port i recievern.
Kan vara värt att testa.
- John

Permalänk
Avstängd

Tack för svaret, men fungerar inte;(
Jag har testat alla fyra HDMI-ingångar, men den tappar fortfarande ljudet..

Permalänk
Rekordmedlem

Tappar den ljudet från Chromecast eller vad menar du, är problemet trådlöst eller inte ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Tappar den ljudet från Chromecast eller vad menar du, är problemet trådlöst eller inte ?

Den tappar ljud både från min Chromecast och min dator som båda är inkopplade via HDMI. Och det spelar ingen roll vilken HDMI-ingång man kopplar de till.

Vet inte vad du menar med trådlöst?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Heinz9:

Den tappar ljud både från min Chromecast och min dator som båda är inkopplade via HDMI. Och det spelar ingen roll vilken HDMI-ingång man kopplar de till.

Vet inte vad du menar med trådlöst?

Chromecasten kör väl trådlöst ?
Men du menar att den tappar ljud via alla hdmi anslutningar även om du kör med direkt kabelanslutning ?
Har du en certifierad kabel eller en kort (inte över 3m) kabel om den är "noname" ?
Fungerar alltid bilden ?
Fungerar det med nån annan signalkälla än datorn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Chromecasten kör väl trådlöst ?
Men du menar att den tappar ljud via alla hdmi anslutningar även om du kör med direkt kabelanslutning ?
Har du en certifierad kabel eller en kort (inte över 3m) kabel om den är "noname" ?
Fungerar alltid bilden ?
Fungerar det med nån annan signalkälla än datorn ?

Jojo, chromecasten kör trådlöst. Bilden är det inga problem med, det fungerar perfekt.

Kablarna är det inga problem med heller, för om man kör med chromecasten eller datorn direkt till tv:n, och inte via förstärkaren, fungerar ljudet som det ska..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Heinz9:

Jojo, chromecasten kör trådlöst. Bilden är det inga problem med, det fungerar perfekt.

Kablarna är det inga problem med heller, för om man kör med chromecasten eller datorn direkt till tv:n, och inte via förstärkaren, fungerar ljudet som det ska..

Kablarna kan ändå spela roll eftersom du ansluter dem till olika interface, men det kan även vara nått fel på förstärkaren eller felaktig inställning, man kan ibland välja om receivern identifierar sig som receiver eller repeater, det kan kanske påverka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.