Permalänk
Medlem

Pumpen låter... skumt?

Hej SweC.
I förrgår natt började min dator ge ifrån sig ett otroligt störande "surrande", precis som om min DCP 2.2 pump ligger mot chassit. Pumpen går på 12volt då PWM-styrningen inte riktigt fungerar som planerat (antingen avstängd då CPU:n är i idle, eller i 2500rpm tills CPU:n kyls ner igen och repeat).
Ljudet som uppstår är precis som en humla hade druckit lite för mycket RedBull och blivit instängd i mitt chassi. Det är verkligen högljutt och jag stör mig OTROLIGT mycket på det (kan inte ha datorn igång längre när jag försöker sova och ljudet överröstar de flesta filmer / streams som jag har igång på TV:n) och vill verkligen veta vad tusan det kan bero på.

Det är datorn i signaturen som det alltså handlar om.

Kan även tillägga att min slang som jag använder mig utav till loopen, är av typen Masterkleer 16/10 som i sin tur har börjat bli en nyans av GRÖNT. Det är inte alger då det finns anti-alg medel i batterivattnet som jag använder mig utav i loopen, och det finns absolut inget spår av något i reservoaren. Såhär ser slangen ut...

Dold text

Pumpen verkar inte gå torr då vattnet flyttas runt i loopen (provat med stresstestet XTU i ca 5minuter för att se om tempsen sticker iväg, vilket dem inte gjorde utan höll sig kring 55 grader.) enligt temps.
Pumpen vibrerar även otroligt mycket när jag håller handen på den, men ingenting ligger emot och jag har även provat flytta på den etc utan någon större förändring.

Bifogar en film

på hur det låter bredvid datorn.

// Pamudas

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

@Pamudas:

Vilka delar har du i loopen och när byggde du ihop all detta? Hur låter pumpen när du har den i handen istället för chassit, hur har du monterat den?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

@Pamudas:

Vilka delar har du i loopen och när byggde du ihop all detta? Hur låter pumpen när du har den i handen istället för chassit, hur har du monterat den?

Hej!
I loopen har jag endast min CPU.
Pumpen låter likadant även fast jag lyfter den från botten av chassit (så den inte har kontakt).
Mellan pumpen och chassit har jag en "hand"handduk som är hoprullad för att dämpa så mycket som möjligt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hej!
I loopen har jag endast min CPU.
Pumpen låter likadant även fast jag lyfter den från botten av chassit (så den inte har kontakt).
Mellan pumpen och chassit har jag en "hand"handduk som är hoprullad för att dämpa så mycket som möjligt.

Vad för delar i loopen och när byggde du ihop den och när senast bytte du vätska/rengjorde mm.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

ptja, svårt att höra på klippet. Lät som min DCP 4.0 gjorde, inget fel på den då iaf.
ang. slangen så är jag inte förvånad, det är masterkleer (skitslang), har testat flera olika men det enda som har funkat bra hittills är primochill LRT, kommer inte använda annan slang än det i något bygge (förutom möjligtvis akryl då)

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

ptja, svårt att höra på klippet. Lät som min DCP 4.0 gjorde, inget fel på den då iaf.
ang. slangen så är jag inte förvånad, det är masterkleer (skitslang), har testat flera olika men det enda som har funkat bra hittills är primochill LRT, kommer inte använda annan slang än det i något bygge (förutom möjligtvis akryl då)

Pumpen började låta nyligen och överröstar det mesta. Det låter alltså högt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Vad för delar i loopen och när byggde du ihop den och när senast bytte du vätska/rengjorde mm.

Byggde loopen i April. Det är denna pump, slangen samt en 360 rad. Förstår inte riktigt vad dessa delar har med saken och göra då det uppenbarligen är något med pumpen?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Pumpen började låta nyligen och överröstar det mesta. Det låter alltså högt.

Skrivet av Pamudas:

Byggde loopen i April. Det är denna pump, slangen samt en 360 rad. Förstår inte riktigt vad dessa delar har med saken och göra då det uppenbarligen är något med pumpen?

Rensade du ur radiatorn innan montering?
Kan vara rester från tillverkningen som har fastnat i pumpen, men mest troligt är att den är döende. Lät du den gå torr ens en sekund under fyllning så kan den ha tagit skada, det är lätt hänt tyvärr.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Byggde loopen i April. Det är denna pump, slangen samt en 360 rad. Förstår inte riktigt vad dessa delar har med saken och göra då det uppenbarligen är något med pumpen?

Tror frågan syftar på vilken modell på radiator och vattenblocka du använder dig av, vissa material kan reagera mot varandra och således skapa din missfärgningar.

Alltid bra att lita Exakta komponenter/kylning när man ber om hjälp, det underlättar för oss andra att hjälpa till

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Rensade du ur radiatorn innan montering?
Kan vara rester från tillverkningen som har fastnat i pumpen, men mest troligt är att den är döende. Lät du den gå torr ens en sekund under fyllning så kan den ha tagit skada, det är lätt hänt tyvärr.

Pumpen gick aldrig torr under fyllning av loopen. Kommer förmodligen gå över till luftkylning igen då det är bra mycket tystare En lite billigare kylare med 2st eloop fläktar skulle inte sitta helt fel ^^ Fläktarna har jag då redan från radiatorn.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Pumpen gick aldrig torr under fyllning av loopen. Kommer förmodligen gå över till luftkylning igen då det är bra mycket tystare En lite billigare kylare med 2st eloop fläktar skulle inte sitta helt fel ^^ Fläktarna har jag då redan från radiatorn.

Köp en bättre pump istället, dcp pumparna är inte direkt kända för att vara tysta.
en D5 på låg hastighet skulle räcka gott och väl för din lilla loop

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Pumpen gick aldrig torr under fyllning av loopen. Kommer förmodligen gå över till luftkylning igen då det är bra mycket tystare En lite billigare kylare med 2st eloop fläktar skulle inte sitta helt fel ^^ Fläktarna har jag då redan från radiatorn.

Ett alternativ är att köpa en vettig pump, tex D5.
Jag kör min på maxfart ståendes på skumgummi, inte ett knyst ger den ifrån sig. I början oroade jag mig för om det faktiskt startade.

Vattenkylning är riktigt roligt och skapar möjlighet för högre prestandauttagning/Tystnad, detta naturligtvis förutsatt att man köper produkter som är väl renommerade och av god kvalité.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillBjorG:

Ett alternativ är att köpa en vettig pump, tex D5.
Jag kör min på maxfart ståendes på skumgummi, inte ett knyst ger den ifrån sig. I början oroade jag mig för om det faktiskt startade.

Vattenkylning är riktigt roligt och skapar möjlighet för högre prestandauttagning/Tystnad, detta naturligtvis förutsatt att man köper produkter som är väl renommerade och av god kvalité.

+1 på detta.
Min rigg är väldigt tyst, det som jag hör är ett väldigt lätt "hummande" från min D5 som går på maxfart och ligger nog på gränsen till vad den orkar (8 block, 3 rads och ~3M slang) däremot måste det vara helt tyst i rummet för att man ska höra det, mina 10 radiatorfläktar håller sig runt 700rpm, inte en chans att någon luftkylning kan vara tystare än detta

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

@Pamudas:

Eftersom olika delar i en loop kan reagera. Har du exempelvis koppar + Alu får du en trevlig kemisk reaktion. Att vattnet blir grönt kan vara alger eller just koppar eller något annat som korroderat. Att pumpen går plötsligt högre kan kanske vara med att CPU blocket blivit täppt av just alger eller annat 'gunk' som skapats i din loop vilket gjort att pumpen har svårt att få runt vattnet mm.

Därav ville jag veta vilka delar du har samt när du bytte vätska/rensade.
Här har du en helt ny radiator:

Du kan få ett ganska tyst system med EKs DCP pumpar men vill man seriöst ha systemet tyst är det som andra säger använda sig av en D5/Vario pump i något av dess utföranden.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem med min pump, en Aquacomputer AquaStream. Den hamnar liksom i självsvängning på nått sätt och detta ljud fortplantar sig sedan vidare i chassi och fan ved vad... Lät precis som din video fast kanske värre.

Lösningen var att ladda hem ett program som heter Aquasuite där jag kunde välja Hz / rpm för pumpen, då var det bara att sitta och tweaka tills det blev i princip ljudlöst! Jag misstänker att just det programmet endast är för AquaComputer-pumpar men kanske finns det något liknande eller generiskt du kan använda?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en D5 Vario och det va värt varenda krona, knäpptyst på max inställningen.

Permalänk
Medlem

Kører den på max rpm. og rører pumpen noget metal? ? det gjorde min og den lavede en lignende lyd.

Visa signatur

Intel 5820k @ 4,7 Ghz| Asus X99-s | GTX 1080TI | 16 GB G.skills Ripjaws DDR4-2400 | WD Black M.2 512GB OS drive | Samsung 860 EVO 1TB Game drive | NZXT H440 | Watercooled, 2 x Alphacool ST30 360mm radiator, 7 x Nb E-loop B12-PS | EK - Supremacy EVO - Acetal + Nickel (Original CSQ) | Dell S2716DG

Permalänk
Medlem
Skrivet av shengli:

Kører den på max rpm. og rører pumpen noget metal? ? det gjorde min og den lavede en lignende lyd.

Hej!
Ursäkta för sent svar, men nej. Pumpen rör ingen metall som jag skrev i inlägget(?) "Pumpen vibrerar även otroligt mycket när jag håller handen på den, men ingenting ligger emot och jag har även provat flytta på den etc utan någon större förändring"
Den är på max-rpm då jag inte verkar kunna få ner den via PWM-kabeln som är inkopplad i pumpen.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Har nu beställt ett alternativ till denna kylare, en Cooler Master 412S torn-kylare som 2st Eloop fläktar ska sitta på (Jepps!). Detta var mest pga mitt inkommande byte till M-Itx. Får se om det nya chassit tillåter vattenkylning, i så fall kanske jag överväger att ha kvar mina delar och prova på det igen. Chassit är ett BitFenix Prodigy M-Itx. Blev även en miss på nätaggregatets längd då mitt nuvarande mäter 180mm(+10mm pga modulärt) och max är 160mm (icke modulärt, så lägg på 1cm ifall det är modulärt) så det kommer få sitta och sticka ut ett par centimeter innan jag köper ett nytt nätaggregat.

Provar jag på vattenkylning igen så kommer jag garanterat köpa en ny pump, och då är det givetvis en D5:a som gäller. Enda anledningen till detta köp var pga brist på pengar samt en pump som var död sedan innan(var planerat att köpas av en polare).

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB