Permalänk
Medlem

HTPC hjälp

Tjenare, ska bygga ihop en HTPC till polaren och har inte byggt många sådana i mina år :).
Jag har lappat ihop lite komponenter och behöver lite feedback på de delar jag har valt.
--> Länken har du Här <---
Funkar det att spela 4k filmer på den? eller är det 1080p som gäller?, Låter kylaren till prollen mycket?, skall jag ha några andra komponenter som är bättre?
Kommer streama filmer över lokalt nätverk och kanske lite youtube klipp.

Kollar också på denna Nuc'en --> Länk Här <-- med ssd + 4Gb ram så blir den 100 spänn billigare men är osäker på att den klarar 4k filmer.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Verkar som NUC klarar av 4k utan problem
https://communities.intel.com/message/219023

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

Tjenare, ska bygga ihop en HTPC till polaren och har inte byggt många sådana i mina år :).
Jag har lappat ihop lite komponenter och behöver lite feedback på de delar jag har valt.
--> Länken har du Här <---
Funkar det att spela 4k filmer på den? eller är det 1080p som gäller?, Låter kylaren till prollen mycket?, skall jag ha några andra komponenter som är bättre?
Kommer streama filmer över lokalt nätverk och kanske lite youtube klipp.

Kollar också på denna Nuc'en --> Länk Här <-- med ssd + 4Gb ram så blir den 100 spänn billigare men är osäker på att den klarar 4k filmer.

NUC:en klarar det nog nätt och jämnt. Men HTPC:n du byggt ihop sitter ju i ett vanligt ATX chassi. Ska du inte ha ett dedikerat HTPC-chassi!?

Permalänk

Jag är också tveksam till ett så stort chassi som htpc, det finns många snygga små bra chassin därute som är bättre anpassade tycker jag. Ja, AMD's processorer är varma ock kylarna högljudda.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Kolla på http://www.streacom.com/products/fc5ws-evo-fanless-chassis/

Kostar en slant visst, men om man väljer ut ett mini-itx system från amd med en ssd så är hela datorn passiv, en enorm fördel vad gäller HTPC! Tror totalkostnaden var runt 5k när jag kollade.

EDIT: Det är alltså ett AM1 system jag pratar om och det finns en specialbracket från Streacom själva som möjliggöra detta! Tänk på att du måste köra en specialnätdel till den modellen!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.