Nollställa hårddisk

Permalänk

Nollställa hårddisk

Hej!
Imorgon ska jag lämna in min skoldator men jag har bytt hårddisken i den och den hårddisken som nu sitter i vill jag nollställa och få bort att data så att jag kan sätta in den i min stationära dator. Hur ska jag göra? Kan jag formatera även om hårddisken är den ända i laptopen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddiebooy:

Hej!
Imorgon ska jag lämna in min skoldator men jag har bytt hårddisken i den och den hårddisken som nu sitter i vill jag nollställa och få bort att data så att jag kan sätta in den i min stationära dator. Hur ska jag göra? Kan jag formatera även om hårddisken är den ända i laptopen?

Kör i windowsskivan/USB i bärbara datorn och boota upp, formatera om disken där i från helt utan att lägga in OS. Voilá

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Annars så är det bara att formatera den när den sitter i din stationära dator.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan radera partitionera och formatera tex med gparted

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du skall installera Windows på hårddisken så är det bara att göra som ggalaxyy och perost skriver, montera in hårddisken i den stationära datorn och boota sedan Windows DVD skivan eller USB minnet och ta bort alla partitioner som denna video visar https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Disk management, 'diskmgmt.msc', som kommer med Windows, funkar bra till simplare formatering och partitionering.
(Förutsätter att du redan har en hårddisk med Windows på i din stationära.)

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Om man verkligen vill nolla en disk måste man köra en "zero filler". Disken måste skrivas över flera gånger. Annars kan man få fram en del data relativt enkelt. Så beroende på graden av foliehattssyndrom så kan man göra på olika sätt.

Att radera en disk genom att bara ta bort partitioner utan att skriva över något alls är lika effektivt som att hemliggöra en text genom dra ett streck över något, det är extremt enkelt att återskapa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunde:

Om man verkligen vill nolla en disk måste man köra en "zero filler". Disken måste skrivas över flera gånger. Annars kan man få fram en del data relativt enkelt. Så beroende på graden av foliehattssyndrom så kan man göra på olika sätt.

Att radera en disk genom att bara ta bort partitioner utan att skriva över något alls är lika effektivt som att hemliggöra en text genom dra ett streck över något, det är extremt enkelt att återskapa.

Tycker att du bör läsa denna artikel.

http://www.sweclockers.com/artikel/18536-sweclockers-besoker-...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)