OCZ Vertex 460A en underskattad SSD?

Permalänk

OCZ Vertex 460A en underskattad SSD?

Tjena!

Är ute efter en SSD hårddisk och snubblade över OCZ Vertex 460A 240GB (http://www.inet.se/produkt/4304806/ssd-240gb-ocz-vertex-460a#...) som verkar vara sjukt prisvärd och vara där och konkurrera med toppmärkena enligt de tester jag läst men jag har inte hittat några kundrecensioner om den.
Är det någon av er muppar som har en Vertex eller vet något om den? Jämför gärna med andra SSD:s om ni har erfarenhet av fler.

Tack på förhand // Viktor

Permalänk
Medlem

Prisvärd vet jag inte om jag skulle kalla den. Den kostar ju nästan lika mycket som en Samsung 850 Pro, och utifrån specifikationerna så verkar den vara aningen sämre. Tyvärr så har jag inte sett någon bra recension på 460A, så svårt att säga hur den faktiskt presterar. Men med tanke på att 850 Pro har 10 års garanti vs OCZs 3 år och mycket bättre hållbarhet p.g.a. 40 nm vs 19 nm NAND så måste den prestera rejält mycket bättre för att kunna kallas prisvärd. Det är säkert en bra SSD med tanke på att OCZ gjort bra SSDer tidigare, men priset måste nog ner lite om det ska bli någon hit.

Edit: 460A har visst samma specifikationer som 460 när jag tittar på OCZs hemsida. Om 460A faktiskt presterar som den gamla 460 så är den klart överprisad, och behöver nog ner mot tusenlappen för att vara värd att ens fundera på. Annars har man ju t.ex. OCZs egna ARC 100 för 899 kr som inte presterar särskilt mycket sämre än 460.

Edit 2: Just ja, ingen av OCZ-diskarna är mycket att fundera på om man vill ha en SSD till en bärbar dator, eftersom de drar relativt mycket ström i idle.

Permalänk
Skrivet av perost:

Prisvärd vet jag inte om jag skulle kalla den. Den kostar ju nästan lika mycket som en Samsung 850 Pro, och utifrån specifikationerna så verkar den vara aningen sämre. Tyvärr så har jag inte sett någon bra recension på 460A, så svårt att säga hur den faktiskt presterar. Men med tanke på att 850 Pro har 10 års garanti vs OCZs 3 år och mycket bättre hållbarhet p.g.a. 40 nm vs 19 nm NAND så måste den prestera rejält mycket bättre för att kunna kallas prisvärd. Det är säkert en bra SSD med tanke på att OCZ gjort bra SSDer tidigare, men priset måste nog ner lite om det ska bli någon hit.

Edit: 460A har visst samma specifikationer som 460 när jag tittar på OCZs hemsida. Om 460A faktiskt presterar som den gamla 460 så är den klart överprisad, och behöver nog ner mot tusenlappen för att vara värd att ens fundera på. Annars har man ju t.ex. OCZs egna ARC 100 för 899 kr som inte presterar särskilt mycket sämre än 460.

Edit 2: Just ja, ingen av OCZ-diskarna är mycket att fundera på om man vill ha en SSD till en bärbar dator, eftersom de drar relativt mycket ström i idle.

Jag kan börja med att tacka för ett galet genomförligt och bra svar, det är sånna som du som gör att Sweclockers har ett bra forum! Nog med fjäskandet.
Jag inser nog nu att man kanske är lite dumsnål om man väljer denna över till exempel Samsung Pro för att spara in på 200kr (vilket man kanske förlorar i längden på den korta garantin ändå) även om det känns som ett stort hopp i prisklassen för samma mängd minne och mindre skillnader i hastighet. Men det är annars en Samsung Pro 850 du skulle rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackrainbow:

Men det är annars en Samsung Pro 850 du skulle rekommendera?

Visst, 850 Pro är ju en erkänt bra SSD. Finns för 1390 kr hos Netonnet. Annars är väl 850 EVO en av de mer prisvärda SSDerna, eller som sagt OCZ Arc 100 om man vill klara sig billigt undan och kan tumma lite på prestandan (det är ju fortfarande en bra SSD).

Permalänk
Skrivet av perost:

Visst, 850 Pro är ju en erkänt bra SSD. Finns för 1390 kr hos Netonnet. Annars är väl 850 EVO en av de mer prisvärda SSDerna, eller som sagt OCZ Arc 100 om man vill klara sig billigt undan och kan tumma lite på prestandan (det är ju fortfarande en bra SSD).

Har inte samsung lite prestandaproblem eller vad det var med Evo-serien? Har ingen källa på detta men har stött på dessa rykten flertalet gånger vilket har gjort att jag dragit mig från dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackrainbow:

Har inte samsung lite prestandaproblem eller vad det var med Evo-serien? Har ingen källa på detta men har stött på dessa rykten flertalet gånger vilket har gjort att jag dragit mig från dom.

Det var Evo-serien, den modellen man vet är 840 och 840 Evo

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackrainbow:

Har inte samsung lite prestandaproblem eller vad det var med Evo-serien? Har ingen källa på detta men har stött på dessa rykten flertalet gånger vilket har gjort att jag dragit mig från dom.

Det var som sagt 840/840 EVO, där problemen med 840 EVO fixats men inte vanliga 840. Men 850-serien använder en annan typ av minne, och det finns inga indikationer på att de har samma problem.