SweClockers samtalar med Seasonic – oro för övergång till 12 volt

Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

Självklart är det normalt sett uppdelat annars hade allt tagit eld direkt. Det är inte poängen utan poängen är att nätaggregatet på en lina kan mata ut 100A. Det är så klart inget problem i normalfallet eftersom att din och min dator inte brinner. Problemet är om någonting går fel. Testa knacka en 100A ledare mot jord så ska du få se på fyrverkeri. Och trenden för entusiastdatorer går mot mer och mer strömhungriga system.

Och visst, DC/DC omvandlarna på moderkorten kommer att bli varmare och de i nätaggregatet bli effektivare. Men det verkar som om att både grafikkort-, moderkort- och processortillverkare vill ha en hög spänning in - annars hade vi sett en utveckling mot en hårt belastad 3.3v-lina och inte 12v-linan.

Sen får du tänka på finns en gräns där vinsterna inte blir lika stora. 12 Volt tycker jag rätt bra (6volt t.ex är lite klent måste vara tjocka kablar för att inte förlora något på vägen). Bilar som exempel går fint på 12 volt. Sen ska man få ner 48 volt till 5 eller 1 volt blir det jäkligt mycket värme att forsla bort. 12 volt är det betydligt mindre värme som behövs för att transformera om det.

Kablarna idag är ju inte så tjocka, utan jag tycker det är precis lagom.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Självklart är det normalt sett uppdelat annars hade allt tagit eld direkt. Det är inte poängen utan poängen är att nätaggregatet på en lina kan mata ut 100A. Det är så klart inget problem i normalfallet eftersom att din och min dator inte brinner. Problemet är om någonting går fel. Testa knacka en 100A ledare mot jord så ska du få se på fyrverkeri. Och trenden för entusiastdatorer går mot mer och mer strömhungriga system.

Och visst, DC/DC omvandlarna på moderkorten kommer att bli varmare och de i nätaggregatet bli effektivare. Men det verkar som om att både grafikkort-, moderkort- och processortillverkare vill ha en hög spänning in - annars hade vi sett en utveckling mot en hårt belastad 3.3v-lina och inte 12v-linan.

Processorer satt förut på 5V linan, resultatet blev att 5V-kablarna/ATX-kontakten brann upp. Hända själv på Socket-A-tiden för mig. Längre tillbaka än så satt processorer på 3.3V. Även på 12V sidan har vi sett utvecklingen mot kontakter som delar på lasten över fler ledare. Hela kortet skulle vara fyllt av kontakter för 5V-kablar om de körde det på grafikkort och moderkort idag.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av thomas_skane:

Självklart är det normalt sett uppdelat annars hade allt tagit eld direkt. Det är inte poängen utan poängen är att nätaggregatet på en lina kan mata ut 100A. Det är så klart inget problem i normalfallet eftersom att din och min dator inte brinner. Problemet är om någonting går fel. Testa knacka en 100A ledare mot jord så ska du få se på fyrverkeri. Och trenden för entusiastdatorer går mot mer och mer strömhungriga system.

Och visst, DC/DC omvandlarna på moderkorten kommer att bli varmare och de i nätaggregatet bli effektivare. Men det verkar som om att både grafikkort-, moderkort- och processortillverkare vill ha en hög spänning in - annars hade vi sett en utveckling mot en hårt belastad 3.3v-lina och inte 12v-linan.

Är detta ett problem i praktiken och blir det verkligen ett signifikant mindre fyrverkeri om du drar ner 25 A mot jord? Redan ett par ampere räcker ju för att ställa till rätt mycket oreda om något går fel.

Att de gått från 3,3 V och 5 V till 12 V är inte samma sak som att de vill köra allt på 48 V. Med samma logik vill de alltså egentligen bara likrikta nätspänningen och köra det i datorn. Då blir det ju bara ett fåtal ampere att bry sig om och man behöver knappt något nätagg alls, bara en diodbrygga och ett par filterkondensatorer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Vanlig FK-kabel på 1.5 mm2 är ok upp till 10A, då börjar den bli lite svagt ljummen. Man har rätt mycket säkerhetsmarginal för flera FK kan ligga ihop i ett rör. Vanlig lampsladd brukar vara på 0.75 mm2 och klarar 5A ungefär. Med FK-kabel så kan man alltså skicka 12V x 10A = 120W om man kör med 12V.

USB C-standarden tillåter upp till 20V och 5A, alltså upp till 100W. 5A är rätt mycket för en så relativt tunn kabel som en USB-kabel men inte alls orimligt.

Flesta bärbar tror jag ligger på 50-100W. Stationär kan ju vara hur mycket som helst men man vill sällan sitta bredvid mer än 500-700W vilket då skulle kräva typ 4 st FK1.5, fortfarande tunnare än nuvarande ATX-kabel.

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Vanlig FK-kabel på 1.5 mm2 är ok upp till 10A, då börjar den bli lite svagt ljummen. Man har rätt mycket säkerhetsmarginal för flera FK kan ligga ihop i ett rör. Vanlig lampsladd brukar vara på 0.75 mm2 och klarar 5A ungefär. Med FK-kabel så kan man alltså skicka 12V x 10A = 120W om man kör med 12V.

USB C-standarden tillåter upp till 20V och 5A, alltså upp till 100W. 5A är rätt mycket för en så relativt tunn kabel som en USB-kabel men inte alls orimligt.

Flesta bärbar tror jag ligger på 50-100W. Stationär kan ju vara hur mycket som helst men man vill sällan sitta bredvid mer än 500-700W vilket då skulle kräva typ 4 st FK1.5, fortfarande tunnare än nuvarande ATX-kabel.

Har jag inte fel så kan man byta till 13A på 1,5mm2? Har hört att det tydligen ska vara godkänt nu.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Har jag inte fel så kan man byta till 13A på 1,5mm2? Har hört att det tydligen ska vara godkänt nu.

Precis, man kan gå upp till 13 A på 1,5mm2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Vanlig FK-kabel på 1.5 mm2 är ok upp till 10A, då börjar den bli lite svagt ljummen. Man har rätt mycket säkerhetsmarginal för flera FK kan ligga ihop i ett rör. Vanlig lampsladd brukar vara på 0.75 mm2 och klarar 5A ungefär. Med FK-kabel så kan man alltså skicka 12V x 10A = 120W om man kör med 12V.

USB C-standarden tillåter upp till 20V och 5A, alltså upp till 100W. 5A är rätt mycket för en så relativt tunn kabel som en USB-kabel men inte alls orimligt.

Flesta bärbar tror jag ligger på 50-100W. Stationär kan ju vara hur mycket som helst men man vill sällan sitta bredvid mer än 500-700W vilket då skulle kräva typ 4 st FK1.5, fortfarande tunnare än nuvarande ATX-kabel.

USB Type-C har många trådar och kör med PD över 4 trådpar alltså 1.25A per kabel. Då det är minst 28 AWG är det inga problem. Tidigare USB-laddningsstandarder har de kört med 24 AWG-kablar i mellan åt för att trycka in mer och standarden för Type-C tillåter upp till 20 AWG.

Spellaptops på 200+W kör ofta vanlig plugg med centerpinne.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stolproten:

Precis, man kan gå upp till 13 A på 1,5mm2.

Under vissa villkor går det men inte generellt. Beror på hur installationen ser ut och lite annat. Kolla med någon som vet exakt vad som gäller.

Permalänk
Medlem

Borde väl bli ganska stora klumpar för att hantera högre effekter?

Har en pico-psu till min HP Microserver som klarar 150W och det är en rejäl 12V tegelsten. Dock himla effektiv, servern drar 18W i idle.

Permalänk
Medlem

Har en 12V/150W tegelsten till min Microserver och den är himla effektiv. Bytte ut nätagget mot en pico-psu och servern drar bara 18W i idle.

Ska man ta ut större effekter lär det väl dock bli en bra mycket större klump?

Den sitter visserligen utanför servern men jämfört med min stationära med SFX-L på 500W så är förmodligen 12V-klumpen på 150W lika stor.

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Under vissa villkor går det men inte generellt. Beror på hur installationen ser ut och lite annat. Kolla med någon som vet exakt vad som gäller.

Typ inte så här i proppskåpet då antar jag

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Reckie:

Har en 12V/150W tegelsten till min Microserver och den är himla effektiv. Bytte ut nätagget mot en pico-psu och servern drar bara 18W i idle.

Ska man ta ut större effekter lär det väl dock bli en bra mycket större klump?

Den sitter visserligen utanför servern men jämfört med min stationära med SFX-L på 500W så är förmodligen 12V-klumpen på 150W lika stor.

Utvecklingen går fort bland kraftaggregaten, inte kollat på ett tag men 50W/in3 (50W per kubiktum) skall finnas att köpa. Mycket är det en pris-fråga, folk är inte intresserade att betala många kronor för att det skall bli kompakt. Därav att samma effekt finns i väldigt olika storlekar.

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Under vissa villkor går det men inte generellt. Beror på hur installationen ser ut och lite annat. Kolla med någon som vet exakt vad som gäller.

Detsamma gäller även med en 10 A säkring.

Permalänk
Medlem

Jag är inte så förtjust i att moderkort numera ska behöva så stora kylflänsar eller t.om. en egen liten fläkt eller vattenkylning. En PSU har en ordentlig fläkt i sig och ett eget luftflöde som är anpassat för den. Smartare, mer effektivare kylning, tack, inte dummare.

Skrivet av anon214822:

USB C-standarden tillåter upp till 20V och 5A, alltså upp till 100W. 5A är rätt mycket för en så relativt tunn kabel som en USB-kabel men inte alls orimligt.

USB Type C-kablar har fler individuella sladdar i sig än vanlig USB 3.1 med Type A eller Type B-kontakt. Det är meningen att det ska finnas smarta enheter i båda ändarna. Den enhet som drar ström måste be den andra änden om att konfigurera om vissa av data-kablarna till strömkablar innan strömmen slås på.

Det är alltså inte en tunn kabel som strömmen går igenom, utan flera tunna kablar som tillsammans fungerar likadant som en tjockare kabel.

Dessutom måste enheterna i båda ändarna ha rätt slags elektronik i sig för ström-leverans - det går inte att bara koppla in sladdarna och hoppas på det bästa.

Det är förresten också omkonfigureringar som måste göras för att kunna skicka DisplayPort eller Thunderbolt-signaler över USB Type C. Att det behövs aktiv elektronik för detta är en av anledningarna till att adaptrar kostar lite mer.
Det måste dessutom finnas Type C i båda ändarna. Det finns mängder av adapterkablar på marknaden numera mellan Type A och Type C (som inte följer standarden ...) men du kommer inte att kunna ladda mer med dem än med USB 2.0.

Dold text
Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

12 volt, 12 schmolt!

Gå över till 230v direkt istället.

Enklare, plus håller noobsen borta från systembyggande...

Naturligtvis vill du ha växelspänning då... *tihi*...*fniss*...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Findecanor:

Jag är inte så förtjust i att moderkort numera ska behöva så stora kylflänsar eller t.om. en egen liten fläkt eller vattenkylning. En PSU har en ordentlig fläkt i sig och ett eget luftflöde som är anpassat för den. Smartare, mer effektivare kylning, tack, inte dummare.

USB Type C-kablar har fler individuella sladdar i sig än vanlig USB 3.1 med Type A eller Type B-kontakt. Det är meningen att det ska finnas smarta enheter i båda ändarna. Den enhet som drar ström måste be den andra änden om att konfigurera om vissa av data-kablarna till strömkablar innan strömmen slås på.

Det är alltså inte en tunn kabel som strömmen går igenom, utan flera tunna kablar som tillsammans fungerar likadant som en tjockare kabel.

Dessutom måste enheterna i båda ändarna ha rätt slags elektronik i sig för ström-leverans - det går inte att bara koppla in sladdarna och hoppas på det bästa.

Det är förresten också omkonfigureringar som måste göras för att kunna skicka DisplayPort eller Thunderbolt-signaler över USB Type C. Att det behövs aktiv elektronik för detta är en av anledningarna till att adaptrar kostar lite mer.
Det måste dessutom finnas Type C i båda ändarna. Det finns mängder av adapterkablar på marknaden numera mellan Type A och Type C (som inte följer standarden ...) men du kommer inte att kunna ladda mer med dem än med USB 2.0.

Dold text

Det är bara pysslandet med att udda spänningar som flyttas till moderkortet. Bulken av effekten genereras fortfarande i kraggen. När man bara har en 12V-sladd att hantera och den kan tåla lite spänningsfall, så kan man ha kraggen utanför lådan vilket gör kylningen lättare eller lådan mindre, vilket man vill, om man vill.

När jag säger USB-kabeln menar jag hela kabeln, i C-fallet med 24 individuella trådar om jag kommer ihåg rätt. Kabeln konfigureras inte i hur trådarna används, konfigurationen handlar om spänning och max ström för kraft-trådarna.

När det gäller kraftkapaciteten så spelar det inte så stor hur många trådar det är, det är den sammanlagda tvärsnitts-arean det handlar om liksom hur bra kylning kabeln har.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Findecanor:

Jag är inte så förtjust i att moderkort numera ska behöva så stora kylflänsar eller t.om. en egen liten fläkt eller vattenkylning. En PSU har en ordentlig fläkt i sig och ett eget luftflöde som är anpassat för den. Smartare, mer effektivare kylning, tack, inte dummare.

USB Type C-kablar har fler individuella sladdar i sig än vanlig USB 3.1 med Type A eller Type B-kontakt. Det är meningen att det ska finnas smarta enheter i båda ändarna. Den enhet som drar ström måste be den andra änden om att konfigurera om vissa av data-kablarna till strömkablar innan strömmen slås på.

Det är alltså inte en tunn kabel som strömmen går igenom, utan flera tunna kablar som tillsammans fungerar likadant som en tjockare kabel.

Dessutom måste enheterna i båda ändarna ha rätt slags elektronik i sig för ström-leverans - det går inte att bara koppla in sladdarna och hoppas på det bästa.

Det är förresten också omkonfigureringar som måste göras för att kunna skicka DisplayPort eller Thunderbolt-signaler över USB Type C. Att det behövs aktiv elektronik för detta är en av anledningarna till att adaptrar kostar lite mer.
Det måste dessutom finnas Type C i båda ändarna. Det finns mängder av adapterkablar på marknaden numera mellan Type A och Type C (som inte följer standarden ...) men du kommer inte att kunna ladda mer med dem än med USB 2.0.

Dold text

De enda moderkorten jag sett med fläkt på många år är Intels s2011 och då har den kylt chipset och inte VRM. De stora kylflänsarna du ser på spelkort är mer design än funktion. Titta på små moderkort så saknas de ofta. Samma sak om du tittar på avskalade moderkort. Om du sprider ut kylningen över större area blir det mycket lättare att kyla än om du koncentrerar samma effekt till en liten volym. Det är fluxet som är intressant, inte effekten i sig. Sedan går ju redan det mesta som kräver hög effekt på 12 V via egna DC/DC-omvandlare. En modern processor tar 1-1,5 V in. Z97 tar 3,3, 1,5 och 1,05 V. Ska du flytta in allt det till nätagget så kommer det bli en fruktansvärd massa kablar. Haswell är specad att dra 95 A till processorn. Det blir en ordentlig kabelhärva om du ska flytta det på 1-1,5 V från nätagget. De enskilt mest effektkrävande komponenten är grafikkortet och den matas enbart med 12 V och så har det varit sedan PCIe dök upp.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Naturligtvis vill du ha växelspänning då... *tihi*...*fniss*...

Ja... du har ju 50Hz.
Du kan säkert dela det några gånger och få 500Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Grafikkort drivs ju på 12 volt. Är snarare om dom fasar ut pci-e kontakterena.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja grafikkort drivs med 12 volt men om du ska generera 300watt (per grafikkort) genom moderkortet så kommer det att generera värme i moderkortet. Men vem vet ,vi kanske får 12 volt in till moderkortet (inkommande spänning) som standard för moderkortet för att sen omvandlas till 3.3 ,5v osv (cpu, inbyggd grafik,hd ) & sen om vi vill köra kraftfulla grafikkort så får vi ha ytterligare extern strömförsörjning till dessa, är detta som oroar mig.

P.S om du ska kunna leverera tex 700 Watt med 12 volt då blir nog den externa klossen lika stor som en datorlåda för att driva runt det.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Ja grafikkort drivs med 12 volt men om du ska generera 300watt (per grafikkort) genom moderkortet så kommer det att generera värme i moderkortet. Men vem vet ,vi kanske får 12 volt in till moderkortet (inkommande spänning) som standard för moderkortet för att sen omvandlas till 3.3 ,5v osv (cpu, inbyggd grafik,hd ) & sen om vi vill köra kraftfulla grafikkort så får vi ha ytterligare extern strömförsörjning till dessa, är detta som oroar mig.

P.S om du ska kunna leverera tex 700 Watt med 12 volt då blir nog den externa klossen lika stor som en datorlåda för att driva runt det.

Vad menar du?
Alltså, jag försöker formulera mig trevligt, men vad pratar du om?

Ingen har som förslag att grafikkorten ska dra hela sin strömförsörjning ifrån moderkortet.
En övergång till enbart 12-volt i nätaggen påverkar inte grafikkorten öht?

Eller?
Vad är det jag missar?
Hur tänker du?

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Vad menar du?
Alltså, jag försöker formulera mig trevligt, men vad pratar du om?

Ingen har som förslag att grafikkorten ska dra hela sin strömförsörjning ifrån moderkortet.
En övergång till enbart 12-volt i nätaggen påverkar inte grafikkorten öht?

Eller?
Vad är det jag missar?
Hur tänker du?

Tror han snurrar in på att det endast ska vara en strömsladd till moderkortet endast. Men ser det inte som något praktiskt idag att göra så.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tror han snurrar in på att det endast ska vara en strömsladd till moderkortet endast. Men ser det inte som något praktiskt idag att göra så.

Ah, ok.
Då förstår jag iaf hur han tänker.
Tack.

Men det är det väl ingen som föreslår så det känns fortfarande konstigt.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Ah, ok.
Då förstår jag iaf hur han tänker.
Tack.

Men det är det väl ingen som föreslår så det känns fortfarande konstigt.

Jo, exakt. Känns som ase driver detta lite långt,men men.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

"Många" (några) nätagg idag börjar för övrigt omvandla 5V och 3.3V från 12V-linan. Det är något som börjar bli vanligare. Ett switchat nätagg är ett switchat nätagg, talar vi 500-2000W så kommer vi tala om snarlik storlek på nätagget. Det är ju för övrigt FSP som varit med och utvecklat Fujitsus koncept och levererar nätagg dit. I det konceptet flyttas 3.3V och 5V till moderkortet (egentligen behövs det bara till SATA/Molex) från nätaggregatet. Allt på moderkortet kan matas från mosfets/strömregleringen där från "12V only". Fujitsu kör fortfarande samma formfaktor/storlek. Du behöver ju fortfarande kylning, och enklast samt närmast till hand är att köra 120/140 mm fläkt. Nätaggen blir lite enklare att bygga, men idag byggs inte nätagg för att leverera kraft på 3.3V och 5V. Kvalitativa agg blir i princip lika svåra att bygga.

Går vi 13-15 år tillbaka så låg ofta processor och minne på 5V respektive 3.3V-linorna och krävde en hel del, men ATX-kontakten orkade egentligen inte med det längre när vi klockade våra AMD K7or. Det var först med ATX12V-kontakten (P4) vi tog steget att mata processorn med 12V. Vi har successivt ökat antal 12V-ledare sedan dess.

AGP-kort matades också med 3.3V från början, senare med 1.5V på signallagren och en kombination av 3.3V (relativt mycket av effekten från 3.3V), 5V och 12V på strömförsörjning. Innan PCIe-kontakterna fick vi ju köra molex till grafikkorten. Från PCIe-slotten själv kan ett grafikkort bara dra under 10W från 3.3V och även där har alltså belastningen på 3.3V minskat. Minnen ligger inte heller på den sedan länge.

Tittar man på bärbara på större effekt så är det riktigt stora AC/DC-adaptrar och 12V som matas på det sättet kan inte jämföras med ett "12V-only" nätaggregat då det första kommer ha relativt stort spänningsfall och stor variation beroende på last. Det finns givetvis moderkort som tar 12-20V direkt på det sättet också, men det är inte vad Seasonic syftar på och gäller inte prestanda/mainstream-segmentet.

Matar du ett moderkort med mindre än 12V eller med riktig dålig kvalité så behöver du ju konvertera upp till 12V för PCIe/grafikkort, fläktar, hårddiskar osv. Det är inte riktigt vad vi vill göra på de strömhungrigare grejerna. Som det byggs idag förutsätter de att de får en stabil matning från nätaggregaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Var konverterar ni 230 AC till 48 V DC? Sitter det i racken eller har ni ett helt 48 elnät?

Vi har ett separat nät med uttag i racken.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tror inte detta med endast 12V-agg kommer slå igenom på konsumentsidan, finns inget nämnvärt behov. Det stannar nog hos OEM, ungefär som BTX.

Skrivet av Findecanor:

Jag är inte så förtjust i att moderkort numera ska behöva så stora kylflänsar eller t.om. en egen liten fläkt eller vattenkylning. En PSU har en ordentlig fläkt i sig och ett eget luftflöde som är anpassat för den. Smartare, mer effektivare kylning, tack, inte dummare.

Du har inte varit med så länge?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Synd att höra att de flyttar från Taiwan till Kina.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X