Dags och byta hårddisk?

Permalänk
Medlem

Dags och byta hårddisk?

Tjenare!

Har bara en snabb fråga ang. hur hälsan är på två av mina diskar. Närmare bestämt D: disken, som blivit lite knasig.

På senaste tiden, varje gång jag ska göra något på mitt skrivbord, öppna en fil, eller liknande, så går disken upp i 100% i cirka 10 sekunder och sen så funkar allt som det ska. Men enligt SMART så är spinup tiden inte nämnvärt hög.

I början så tänkte jag att det säkert bara är så att disken går och lägger sig när jag inte använder skrivbordet (Skrivbordet är inte placerat på samma disk som operativsystemet), men trots att jag har ställt in så att disken aldrig får sova så gör den på detta viset, det räcker med att jag inte använder disken på tio minuter och så "somnar" den eller vad det nu är som händer.

Jag bifogar också en bild på min andra disk som ger en varning, den har dessutom 6 års drifttid, det finns ingen raid på någon av dessa två diskar.

Disk 1 (D:)
http://imgur.com/DDhWZdP

Disk 2 (E:)
http://imgur.com/BG0HNTC

Tack i förskott!

Permalänk
Medlem

Jag har själv en disk som är upp och snurrar i samma nivåer som din D disk, hade själv en varning på min och blåste rent disken och då försvann varningen.

Men jag skulle dock ha ett extra öga på diskarnas hälsa och inte spara nåt allt för viktigt på dom i fall...så länge det är inte är nåt missljud eller att dom börjar klickar kan dom nog snurra på "ett tag" till.

Har du en slant över så kan det vara värt en investering.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag har själv en disk som är upp och snurrar i samma nivåer som din D disk, hade själv en varning på min och blåste rent disken och då försvann varningen.

Men jag skulle dock ha ett extra öga på diskarnas hälsa och inte spara nåt allt för viktigt på dom i fall...så länge det är inte är nåt missljud eller att dom börjar klickar kan dom nog snurra på "ett tag" till.

Har du en slant över så kan det vara värt en investering.

Tack för ditt svar!

Jag har backupat det viktigaste på disken, och det är inte så farligt att behöva vänta varje gång jag ska accessa den, men det är bra att höra vad andra tycker! Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Tycker du bör byta ut dom. En 1TB disk kostar inte mycket i dag.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Tycker du bör byta ut dom. En 1TB disk kostar inte mycket i dag.

Tack, egentligen borde alla diskar bytas ut i systemet, till och med SSDn (840 EVO som aldrig blev bra trots den nya firmwiren) men det får bli lite längre fram när plånboken tillåter det.

Permalänk
Medlem

Jag hade börjat med HDD regenerator (alt spinrite) eller diskfresh på alla diskar med skrivning.
Detta tvingar disken att skriva om dessa sektorer som är dåliga och om de fortfarande är dåliga, flytta om dem till reserv sektor. När det är gjort kan du lätt använda de diskarna ett tag till. Dock bör du nog byta ut E disken när du kan. D diskens "en sektor" är inget att bry sig om.

Diskfresh är gratis, men kan inte hantera för skadade celler bra, HDD regenerator kostar för nyare versioner, men finns på några Hirens Boot CD av äldre typ 10.6 vet jag (äldre ver, men det funkar och är gratis om du kan hitta Hirens versionen).

Ang 840 EVOn, blev det inte bra trots den senaste fw som kom för en månad sedan?
Vad är problemet nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ang 840 EVOn, blev det inte bra trots den senaste fw som kom för en månad sedan?
Vad är problemet nu?

Tack för ditt svar!! Jag borde nog köra igång nått sånt ja, men jag har svårt att klämma in en tid då det är lägligt, jag använder datorn rätt så mycket, och senaste gången jag såg någon använda spinrite så fick hans dator stå på och tugga i två dygn innan den blev klar med en disk...

Jag får fortfarande halvkassa resultat med SSDn men nu har jag bara orkat mäta med dess egna inbyggda benchmark.
Har gjort det jag kunnat, slog på AHCI, bekräftat att TRIM är på och tankat hem senaste firmwaren but i dunno...

Före senaste firmware: http://i.imgur.com/Ft2uckm.jpg
Efter senaste firmware: http://i.imgur.com/YKno7Ry.jpg

Det kanske är segt för att den nästan är full, eller så är den seg för att jag använder moderkortet "Rampage 3 Formula"s Marvell kontroller som, trots att det står annorlunda i manualen, inte har en äkta 6gb sataport... jag skulle aldrig ens kunna köra en SSD raid med detta kortet, eller jag kan, men jag får inte en snabbare disk så det är säkert nån begränsning där som sinkar kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det kanske är segt för att den nästan är full, eller så är den seg för att jag använder moderkortet "Rampage 3 Formula"s Marvell kontroller som, trots att det står annorlunda i manualen, inte har en äkta 6gb sataport... jag skulle aldrig ens kunna köra en SSD raid med detta kortet, eller jag kan, men jag får inte en snabbare disk så det är säkert nån begränsning där som sinkar kanske?

Marvells kontroller är rent skräp, det är ofta bättre och stabilare att använda Intels SATA2 (3Gbps) portar istället för Marvells SATA3 portar även om man har en SATA3 enhet.
Själva kontrollern är visserligen 6Gbps, men den sitter på en 5Gbps PCI lane som delar bandbredd med USB och lite annat som påverkar prestandan.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Marvells kontroller är rent skräp, det är ofta bättre och stabilare att använda Intels SATA2 (3Gbps) portar istället för Marvells SATA3 portar även om man har en SATA3 enhet.
Själva kontrollern är visserligen 6Gbps, men den sitter på en 5Gbps PCI lane som delar bandbredd med USB och lite annat som påverkar prestandan.

Precisely! Fick reda på hur hemskt det fungerar när jag gjorde en tråd för evigheter sedan på overclock.net.
Fick väldigt tekniska svar som jag givetvis inte förstod men du sammanfattade det väldigt bra!

http://www.overclock.net/t/1468774/2x-ssd-rampage-3-formula-w...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Precisely! Fick reda på hur hemskt det fungerar när jag gjorde en tråd för evigheter sedan på overclock.net.
Fick väldigt tekniska svar som jag givetvis inte förstod men du sammanfattade det väldigt bra!

http://www.overclock.net/t/1468774/2x-ssd-rampage-3-formula-w...

Marvell kontrollern har dessutom extremt dålig IOPs. Det kan ha ändrats lite i 840 EVO prestandan efter firmware, det vet jag inte säkert, men Marvell kontrollern är utan tvekan större "effektiv" flaskhals än 840 EVOn. Intel 3Gbps portarna är din vän... tro mig.

Permalänk
Inaktiv

du har en dålig sector, det är därför det står varning

byt ut hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Marvell kontrollern har dessutom extremt dålig IOPs. Det kan ha ändrats lite i 840 EVO prestandan efter firmware, det vet jag inte säkert, men Marvell kontrollern är utan tvekan större "effektiv" flaskhals än 840 EVOn. Intel 3Gbps portarna är din vän... tro mig.

Ledsen för sent svar! Här är resultaten av att använda intel porten istället.

http://i.imgur.com/hPnE0w5.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ledsen för sent svar! Här är resultaten av att använda intel porten istället.

http://i.imgur.com/hPnE0w5.jpg

Okej, det är ju inte bra.
Visst bör du få ca 250-280MB/s, men bättre IOPs.

Kan du testa med Crystal Disk Mark? (så det inte är Samsungs mjukvara som är boven).
Annars är något inte rätt inställt/konfigurerat i ditt system, för jag får bättre prestanda än det på en Core2Quad 9550 med P43 system.