Boot problem efter installation av ny HDD

Permalänk
Medlem

Boot problem efter installation av ny HDD

Har nyligen köpt en ny HDD då min gamla havererade men stötte genast på problem. Först ville datorn inte boota alls när jag hade HDD i. Jag har två 840 evo i Raid 0 som OS disk. Kopplade jag ur HDDn så fungerade allt som vanligt, den gick sedan att ansluta med hotswap när jag väl var inne i Windows. Men det vill man ju inte göra varje gång man startar datorn.

Men idag när jag vaknade och slog på datorn så fick jag upp Bootmgr saknas håll inne Ctrl+alt+delete för omstart. Kopplade ur HDDn. Kollade i Boot order i BIOS. Då hade helt plötsligt min CD/DVD-läsare lagt sig i toppen. Fungerade efter jag kopplat ut båda. Men det jag inte förstår är hur det inte fungerar fast jag har min OS-drive som #1 boot och Windows bootmanager som #2 och resten disabled. Måste alltid koppla bort andra SATA enheter manuellt.

Om någon har erfarenhet av något liknande så får ni hjärna hjälpa mig.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av All3z:

Har nyligen köpt en ny HDD då min gamla havererade men stötte genast på problem. Först ville datorn inte boota alls när jag hade HDD i. Jag har två 840 evo i Raid 0 som OS disk. Kopplade jag ur HDDn så fungerade allt som vanligt, den gick sedan att ansluta med hotswap när jag väl var inne i Windows. Men det vill man ju inte göra varje gång man startar datorn.

Men idag när jag vaknade och slog på datorn så fick jag upp Bootmgr saknas håll inne Ctrl+alt+delete för omstart. Kopplade ur HDDn. Kollade i Boot order i BIOS. Då hade helt plötsligt min CD/DVD-läsare lagt sig i toppen. Fungerade efter jag kopplat ut båda. Men det jag inte förstår är hur det inte fungerar fast jag har min OS-drive som #1 boot och Windows bootmanager som #2 och resten disabled. Måste alltid koppla bort andra SATA enheter manuellt.

Om någon har erfarenhet av något liknande så får ni hjärna hjälpa mig.

Några saker jag kommer att tänka på:
1. Koppla i alla diskar samtidigt och ändra bootordningen i bios så som du vill ha det.
2. Bios batteriet kanske börjar vara slut, och därför tappar du inställningar?
3. Jag hat ingen större erfarenhet av Raid, men det kanske är något där som krånglar? Har du satt sata-kontakterna i uttag som stödjer raid? Om du kör via moderkortets raid-kontroller dvs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

Jag vet inte heller hur det är med raid men dina diskar är i en enda röra.

Underlättar om du visar exakt hur det ser ut i bios i boot listan, alternativen mm.

Ett vanligt misstag som flera av dina problem troligen beror på är att folk tror att de valt OS disken (eller USB minne) när de egentligen inte alls gjort det. Många har valt nåt värdelöst boot alternativ som aldrig funkat.

Koppla alla diskar och kolla ordentligt i och precis utanför den vanliga boot listan. Det bruka finnas nåt alternativ med ordet hårddisk alternativ som leder till en extra lista. Kollar du på klisterlapparna på dina diskar så känner du igen modell namn/nr som dyker upp där. Alla SSD, HDD, USB minen mm som kopplat dyker upp där i en enda röra.

Har du alltså bootmgr på en annan disk än dina OS diskar och som nr 2?
Testa har ha den disken som nr1 i stället om det inte funkar att ha OS disken som nr1.