Permalänk
Medlem

wifi-förstärkare?

Har min router i källaren då de drog in fibern där, även en jobbdator jag kopplat direkt till den.

Väldigt dålig signal i övriga huset, köpte TP-LINK TL-WPA4220KIT http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1904744
för att köra genom el-nätet men det fungerade inte i vår kåk. Dock fick jag den att förstärka signalen något, fråga mig inte hur, var tvungen att döpa om nätverket och strula. Att koppla på det dirket via wps fungerade inte heller.

Jag gissar att det kit'et jag köpte inte är optimalt för ren wifi-förstärkning? Någon som har tips om annat, bättre? det får gärna vara väldigt användarvänligt ...

Fann ett gammalt netgear cg3100, går det att använda som förstärkare?

Men viktigast av allt är användarvänligheten, tycker sånt här är väldigt svårt.

Permalänk
Rekordmedlem

Dra fram kabel till en bättre plats och montera accesspunkter om du är ute efter ett bra trådlöst nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpino:

Har min router i källaren då de drog in fibern där, även en jobbdator jag kopplat direkt till den.

Väldigt dålig signal i övriga huset, köpte TP-LINK TL-WPA4220KIT http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1904744
för att köra genom el-nätet men det fungerade inte i vår kåk. Dock fick jag den att förstärka signalen något, fråga mig inte hur, var tvungen att döpa om nätverket och strula. Att koppla på det dirket via wps fungerade inte heller.

Jag gissar att det kit'et jag köpte inte är optimalt för ren wifi-förstärkning? Någon som har tips om annat, bättre? det får gärna vara väldigt användarvänligt ...

Fann ett gammalt netgear cg3100, går det att använda som förstärkare?

Men viktigast av allt är användarvänligheten, tycker sånt här är väldigt svårt.

Låter inte som en helt bra ide att ha den i källaren, placera den högre upp i huset helt enkelt, förstår inte problemet riktigt.
Krångligt, besvärligt eller osnyggt, opraktiskt att dra kabel är inget argument jag köper

Man kan använda flera routrar som agerar AP men fortfarande använder man kabel för att ansluta dom till varandra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Dra fram kabel till en bättre plats och montera accesspunkter om du är ute efter ett bra trådlöst nät.

ah en från router i källare, kabel upp på mittenvåning och en till router där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Låter inte som en helt bra ide att ha den i källaren, placera den högre upp i huset helt enkelt, förstår inte problemet riktigt.
Krångligt, besvärligt eller osnyggt, opraktiskt att dra kabel är inget argument jag köper

Man kan använda flera routrar som agerar AP men fortfarande använder man kabel för att ansluta dom till varandra.

hmm ... kanske får göra så till slut, det är nog minst svårt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpino:

ah en från router i källare, kabel upp på mittenvåning och en till router där?

Enklast borde vara att dra en kabel till mittvåningen och sätta befintlig router där.

Hur ser det ut med fiberindragningen? vanliga brukar vara fiber och sen till en switsh, och sen från switshen kan man koppla sen till andra burkar, dator eller vidare till router.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rumpino:

ah en från router i källare, kabel upp på mittenvåning och en till router där?

Nej absolut inte en router, du ska i så fall konfigurera den som accesspunkt och switch men routingfunktion, NAT och dhcpserver är nog det sista du vill ha för det kommer att skapa problem i lanet, men många hemmaroutrar kan konfas om till AP och switch.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Enklast borde vara att dra en kabel till mittvåningen och sätta befintlig router där.

Hur ser det ut med fiberindragningen? vanliga brukar vara fiber och sen till en switsh, och sen från switshen kan man koppla sen till andra burkar, dator eller vidare till router.

så får det bli

det är en vit dosa precis innanför väggen i källaren (switch?), till den har jag kopplat en kabel, till en router. den routern har jag placerat precis vid min jobbdator.

Skrivet av mrqaffe:

Nej absolut inte en router, du ska i så fall konfigurera den som accesspunkt och switch men routingfunktion, NAT och dhcpserver är nog det sista du vill ha för det kommer att skapa problem i lanet, men många hemmaroutrar kan konfas om till AP och switch.

uj. näe det lät struligt, får bli lite kablar. frugan kommer bli glad

tack för alla svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rumpino:

så får det bli

det är en vit dosa precis innanför väggen i källaren (switch?), till den har jag kopplat en kabel, till en router. den routern har jag placerat precis vid min jobbdator.

uj. näe det lät struligt, får bli lite kablar. frugan kommer bli glad

tack för alla svar!

Det går ju att skaffa en accesspunkt också om du inte känner för att konfa om en router. (men det är inte så svårt)
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=473

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går ju att skaffa en accesspunkt också om du inte känner för att konfa om en router. (men det är inte så svårt)
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=473

den där har jag läst och blivit tipsad om tidigare. är det kabeldragning som gäller för den också?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rumpino:

den där har jag läst och blivit tipsad om tidigare. är det kabeldragning som gäller för den också?

Man har alltid en nätverkskabel till en AP annars är det inte en AP, repeatrar är helt trådlösa men då tappar man prestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Samma båt, förtydligande

Skrivet av mrqaffe:

Man har alltid en nätverkskabel till en AP annars är det inte en AP, repeatrar är helt trådlösa men då tappar man prestanda.

Sitter ungefär i samma båt som OP och ligger i hans kunnighets nivå åxo inom just detta med nätverk.
Men jag ska bara kunna köpa en (nånting sånt här: http://cdon.se/hemelektronik/netgear/netgear-ex2700-n300-wifi... ), koppla in i väggen och så ansluter man den till mitt wifi nätverk på nått sätt och sen är det bara att köra som vanligt eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wuezz:

Sitter ungefär i samma båt som OP och ligger i hans kunnighets nivå åxo inom just detta med nätverk.
Men jag ska bara kunna köpa en (nånting sånt här: http://cdon.se/hemelektronik/netgear/netgear-ex2700-n300-wifi... ), koppla in i väggen och så ansluter man den till mitt wifi nätverk på nått sätt och sen är det bara att köra som vanligt eller?

Det där är en repeater. Om du är ute efter någon form av förbättring vill du ha en accesspunkt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wuezz:

Sitter ungefär i samma båt som OP och ligger i hans kunnighets nivå åxo inom just detta med nätverk.
Men jag ska bara kunna köpa en (nånting sånt här: http://cdon.se/hemelektronik/netgear/netgear-ex2700-n300-wifi... ), koppla in i väggen och så ansluter man den till mitt wifi nätverk på nått sätt och sen är det bara att köra som vanligt eller?

Det är som sagt en repeater och det är sista utvägen om inget annat löser det. De bör inte användas om du har mycket wifitrafik runt dig, Att fixa accesspunkter eller byta antenner är bättre lösningar om man kan använda dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det där är en repeater. Om du är ute efter någon form av förbättring vill du ha en accesspunkt.

Skrivet av mrqaffe:

Det är som sagt en repeater och det är sista utvägen om inget annat löser det. De bör inte användas om du har mycket wifitrafik runt dig, Att fixa accesspunkter eller byta antenner är bättre lösningar om man kan använda dem.

Jag bor ute på landet så det finns inga andra wifi signaler i området. Routern får idag bäst mottagning i ena hörnet av huset kan man säga och jag vill att den ska räcka till andra sidan huset. Vilket den idag gör men inte tillräckligt stark för att kunna streama Netflix etc laggfritt (närmre routern fungerar streaming utan problem).

Permalänk
Avstängd

Vet inte vilket bolag du får fiber från och om de vill brygga router du fick med. Våran, Net at Once kan inte göra detta för då faller hela deras trippel system så som de confat det.

Lättast och billigast är kablar och svischar och en AP på övervåningen för det trådlösa. Skapade just en tråd om att få igenom kablar genom väggar och tak. #15468966

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wuezz:

Jag bor ute på landet så det finns inga andra wifi signaler i området. Routern får idag bäst mottagning i ena hörnet av huset kan man säga och jag vill att den ska räcka till andra sidan huset. Vilket den idag gör men inte tillräckligt stark för att kunna streama Netflix etc laggfritt (närmre routern fungerar streaming utan problem).

du kommer hursomhelst att halvera farten och dubblera latensen i lanet om du kopplar in en repeater, deet kan göra det svårt att strömma film, du bör testa om det funkar men det bästa är ju kabel till en AP som sitter bättre om du måste köra med wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

du kommer hursomhelst att halvera farten och dubblera latensen i lanet om du kopplar in en repeater, deet kan göra det svårt att strömma film, du bör testa om det funkar men det bästa är ju kabel till en AP som sitter bättre om du måste köra med wifi.

Fungerar utmärkt mellan min Linksys och Asus (accesspunk) på 5GHz AC avstånd 10 meter med ren plankvägg i mellan Men ligger något i vad du skriver att om man har för många hopp. Då vevar timglaset på YouTube
Kablar är överlägset bäst!
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man har alltid en nätverkskabel till en AP annars är det inte en AP, repeatrar är helt trådlösa men då tappar man prestanda.

El också? Så det blir två kablar till den?

Skickades från m.sweclockers.com

Edit : el Poe betyder det att den drivs med internetkabeln?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rumpino:

El också? Så det blir två kablar till den?

Skickades från m.sweclockers.com

Edit : el Poe betyder det att den drivs med internetkabeln?

De behöver kraftförsörjning på nått sätt och POE använder nätverkskabeln till elen också, det kan ju vara smidigt i vissa lägen beroende på hur sakerna ska monteras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De behöver kraftförsörjning på nått sätt och POE använder nätverkskabeln till elen också, det kan ju vara smidigt i vissa lägen beroende på hur sakerna ska monteras.

ah verkligen, tack för svaren!

beställde en sån. hoppas den är enkel att installera

Permalänk
Medlem

sparkar liv i tråden igen ... köpte en Ubiquiti UniFi N300 Access Point

jag minns att man fick med ett program när man installerade den men har nu ny dator och måste komma åt min AP på ngt sätt, vilket är programmet jag behöver för att göra det?

mvh

edit, är det denna .. ?
https://www.ubnt.com/download/unifi/default/default/unifi-v48...

Permalänk
Medlem

@rumpino:
Är nog bättre att använda senaste versionen:
https://www.ubnt.com/download/unifi/default/default/unifi-541...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Ah tack!

Skickades från m.sweclockers.com