Spelkedjan Game i konkurs – rear ut rubbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av foh668:

Tror fortfarande att det finns en marknad för fysiska spelbutiker men då måste man använda sig utav sådant webbutikerna inte kan t.ex. ett stort utbud utav begagnade spel och små lokaler.

Jag vet inte hur det är med övriga Game-butiker, men den här i Umeå har satsat nästan enbart på begagnade spel och en pytteliten lokal. Faktum är att (enligt butikschefen som jag känner) det är en av de få Game-butiker som faktiskt gått hyfsat bra de senaste åren, vilket jag tror är pga deras inställning till begagnade spel. De är även den enda butiken jag vet i stan som sålt Retron5 för att underlätta för retro-gaming.

Permalänk
Medlem

Min upplevelse av Game har vart otroligt positiv. Jag vill passa på att hylla dom anställda i Täby Centrum för deras engagemang och kundorientering.
Att droppa förbi en fysiks butik och snacka lite spel är snart ett minne blott.
Håller med den skara till en viss del som tycker sig Game är för dyra, men om vi ser oss omkring på alla fysika butiker så är dom alla lika.

-Kunskap kostar.

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk
Skrivet av Keso:

Gran Turismo 4 är till ps2.

Haha jag lästa totalt åt helvete, får ursäkta. GT4 var riktigt grymt lir de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Fast att jämföra priser på en fysisk butik och en internetbutik är inte heller en rättvis jämförelse, den fysiska butiken har fler utgifter och kan inte hålla samma lager, utöver det så håller jag med dig om att GAME ligger för högt i pris generellt

host* gamestop host* 649:- nytt spel* harkel*

Permalänk

@trickysaer: Dom har det jävligt stressigt kan jag lova. Därav har dom inte hunnit slänga upp alla skyltar. Underbemannat och får inte ge ut fler timmar till de anställda. Sen en bra sak att veta är att de anställda inte har något att tjäna på att sälja ut spel mm för felaktiga priser. Inte så jävla kul att bli uppsagt tvärt utan någon förvarning. Så ha det i åtanke

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < )

Permalänk
Medlem

Inget fel på de anställda på GAME. Men priserna var oftast för höga och avsaknaden av onlineförsäljning var nog också förödande.

Permalänk
Avstängd

Det var väl på tiden. Media Markt säljer Fifa för 500 vid release, då kostar det 700 på Game och GameStop. Alltid undrat vem som köper spel därifrån. Förstår heller inte argumentet att folk köper därifrån för att personalen är trevlig, som att det är värt 200kr. Man tar spelet betalar sen går man för fan.

Var där på eftermiddagen och skulle kolla efter PS4-kontroll men det var redan utplockat, endast skräp kvar. Man måste ju ha kunnat göra en bra investering annars, köpa alla kontroller för 200kr och sälja för 400. Säkert nån turk som campade där kl 08:00 och säljer nu skiten på tradera

Permalänk
Medlem

Game, stället man går till sist för att kolla om det exklusiva nya spelet finns där då det är slut på alla andra ställen, och på Game brukar det oftast finnas, både Battlefield4 och GTAV, trott det eller ej, fast för 200kr mer :P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damadre:

Min upplevelse av Game har vart otroligt positiv. Jag vill passa på att hylla dom anställda i Täby Centrum för deras engagemang och kundorientering.
Att droppa förbi en fysiks butik och snacka lite spel är snart ett minne blott.
Håller med den skara till en viss del som tycker sig Game är för dyra, men om vi ser oss omkring på alla fysika butiker så är dom alla lika.

-Kunskap kostar.

Håller med. För mig spelar 200kr mer ingen roll för ett spel. Men personalens engagemang och kunnande, när man själv bara spelar lite då och då är guld.
Är man sedan en god kund och har köpt nästan alla konsoler och ibland flera stycken av samma sort, så är priset alltid förhandlingsbart.

Vill också passa på med en hyllning. Denna går till personalen på Center Syd i Löddeköpinge, Kävlinge. Lycka till framöver!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av struggler:

@trickysaer: Dom har det jävligt stressigt kan jag lova. Därav har dom inte hunnit slänga upp alla skyltar. Underbemannat och får inte ge ut fler timmar till de anställda. Sen en bra sak att veta är att de anställda inte har något att tjäna på att sälja ut spel mm för felaktiga priser. Inte så jävla kul att bli uppsagt tvärt utan någon förvarning. Så ha det i åtanke

Har aldrig sagt något om de anställda, de har givetvis ingenprofit på det hela och är de enda förlorarna i detta ärende. Butikschefen däremot har antagligen pengar att tjäna.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det bara var försäljningssnack för att hitta en köpare, men för 2 veckor sedan när rekonstruktionen började så påstod ägaren att butikskedjan var lönsam i sig.
http://news.cision.com/se/nordic-games/r/foretagsrekonstrukti...

Citat:

Kedjan är i dagsläget lönsam på butiksnivå men på grund av centrala kostnader som huvudkontor, centrallager samt ett omodernt IT-system så generar verksamheten ett löpande negativt resultat.

Permalänk
Medlem

Nya saker

De får fortfarande varor från central lagret så kan fortfarande dyka upp fynd! Fick själv PSNplus 1år för 300kr så kände mig ganska nöjd :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

50% rea. Så normalpris?

Ja precis, antar att man kanske kan hitta en bra deal eller två (ska dock vara ngt man helst vill ha också) men dessa lär ju försvinna snabbt.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buulaa:

host* gamestop host* 649:- nytt spel* harkel*

Det är uppenbart att du missförstod vad jag skrev

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Någon som har varit inne i någon game butik idag? tänkte ifall det kan finnas något av värde kvar

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Jag vet inte om det bara var försäljningssnack för att hitta en köpare, men för 2 veckor sedan när rekonstruktionen började så påstod ägaren att butikskedjan var lönsam i sig.
http://news.cision.com/se/nordic-games/r/foretagsrekonstrukti...

butikerna har precis som det står där gått med vinst hela tiden problemet ligger till stor del i kostnaderna för ett totalt värdelöst lagersystem som engelska game köpte in i slutet på nittiotalet till alla game butiker i hela världen när det var en och samma kedja... detta system ska trots att det kostar miljoner per år inte ens kunnat se vad andra butiker i kedjan har i lager...

sedan så har man även haft en egen spelstudio som man köpte in från flera bolag bla köpte man upp dem fysiska rättigheterna till thq samt remedy för några år sedan men då försäljningen av digitala spel ökat kraftigt gick detta med miljard förlust..

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatten:

Någon som har varit inne i någon game butik idag? tänkte ifall det kan finnas något av värde kvar

I Göteborg är allt slut. Eller ja, vill du ha spel som "Stop Smoking" till DS så är det en guldgruva.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

I Göteborg är allt slut. Eller ja, vill du ha spel som "Stop Smoking" till DS så är det en guldgruva.

Samma sak i Haninge och Farsta i Stockholm.. Får väl vänta och se om de fyller på med varorna från centrallagret som de skulle göra dagligen (men inte något de gjorde idag!), kanske finns ett par Xbox One som är på väg!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Samma sak i Haninge och Farsta i Stockholm.. Får väl vänta och se om de fyller på med varorna från centrallagret som de skulle göra dagligen (men inte något de gjorde idag!), kanske finns ett par Xbox One som är på väg!

Åkte till borås fanns ett xbox 360 4gb kvar, var en del ps3 och xbox 360 spel kvar där men det var mesta gammla och dyra tittlar

fanns top gun till nes med

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem

Tråkigt då många game butiker hade retro prylar som man kunde fynda på ibland, närmsta gamestop där jag bor hade knappt äldre saker förutom lite ps2 titlar men de slopade dem för något år sedan.

Besökte gamestop idag i udevalla när jag hade vägarna förbi och tänkte köpa Borderlands the handsome Collection till PS4 men 650kr i butik och 475kr + 9kr frakt och det är lite väl stor skillnad.
Dock är jag säker på att den gamestop jag brukar besöka i Stenungsund har lägre priser än den i udevalla.
Men med sådan skillnad är det inte konstigt de går åt skogen, nya titlar är det ingen större skillnad på men så fort priserna sjunker på äldre titlar på andra ställen fortsätter många fysiska butiker hålla nära nypris.
Tittade över begagnat hyllan och de hade säkert 15+ begagnade destiny för ps4 men begärde knappt under nypris :S

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 237-0:

Det var väl på tiden. Media Markt säljer Fifa för 500 vid release, då kostar det 700 på Game och GameStop. Alltid undrat vem som köper spel därifrån. Förstår heller inte argumentet att folk köper därifrån för att personalen är trevlig, som att det är värt 200kr. Man tar spelet betalar sen går man för fan.

Var där på eftermiddagen och skulle kolla efter PS4-kontroll men det var redan utplockat, endast skräp kvar. Man måste ju ha kunnat göra en bra investering annars, köpa alla kontroller för 200kr och sälja för 400. Säkert nån turk som campade där kl 08:00 och säljer nu skiten på tradera

Jo, uppenbarligen har du rätt.

Däremot är det ju inte rättvist att jämföra Game med t ex webshoppar (som enbart har ett centrallager, antagligen mindre personal och ingen lokalkostnad), eller t ex MM eller Elgiganten, som säljer allt från diskmaskiner till tvapparater.

Game låg (iaf i Stockholm) på centrala adresser och/eller i gallerior, vilket jag antar kostade en hel del.
Sen hade dom ju vad jag vet enbart spelförsäljning?

Nu är ju detta inget försvar för deras obskyra priser, men att tro att en nischad affär skulle kunna priskonkurrera med internethandel eller elektroniklador är antagligen(?) orimligt...

Hoppet var istället att kanske leva på utbud, personal, kunnande, eller vad man nu har för tanke med en nischbutik.
Problemet är, som ni har rätt i, att folk ändrat sitt köpbeteende. Recensioner går att läsa på nätet, pre-orders levereras ofta samma dag som release, och många gillar hellre digitala kopior än fysiska.

Så det är väl tyvärr bara att hälsa hej då till nischade affärer. Brorsans favoritbokhandel gick i konken, då folk tillslut bara gick dit och bläddrade runt, sen hem och beställde från nätet.

Men jag är likadan själv, visst kan det vara nice att stega in i en "nischad" affär, men när det väl kommer till kritan så är det nog plånboken som avgör ändå....
Jag gillar konceptet med nischade affärer, men kommer jag sakna Game? Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Haha alla kommenterar lika (typ)

Men... ja det är en klassisk spelhandel men priserna var lite väl höga. Det är väl endast spel till konsoller som säljs i såna här butiker och då går de flesta i alla fall till elgiganten/mediamarkt eller liknande där priserna är lägre. I alla fall i min erfarenhet.

Tja... jag köpte idag en "Planetary Annihilation Collectors Edition" låda, ny, inplastad, med Logitech mus, Exclusiva in game commanders, Hardcover Artbook, digitala "Wallpapers", unikt ljudspår och självklart spelet, för 199:50kr (399kr - 50%). (Bara spelet kostar €28 på steam...)
Detta är till PC/MAC/LINUX... inte PS*/XBOX.

Så de har/hade lite PC spel iaf.

Permalänk
Medlem

Hahaha gillar folks argument för att det är ok med överpriser pga kunnig personal.
Vad behöver ni det till om man får fråga?
Frågar ni ifall spelet passar in i cd-läsaren eller?
Spelfusk?
Tips n tricks?