Permalänk
Medlem

4790k kylning

Bytte nyss upp mig från en fx-8320 till en 4790k, blev måttligt förvånad när jag fick högre temps med min h80i på intels CPU än på min 8320.

Kör samma kylconfig nu som innan, h80i på utblås i bakänden, har reseatat kylaren för att upptäcka att den satt bra redan första gången.
Har inget utrymme för OC alls, vinner inte mycket alls på att ändra h80i från utblås till insug (har läst på och där skiljer inte många grader, när jag stresstestar belastar jag inte heller något annat i datorn så luften som passerar radiatorn bör vara sval).

Peakar 95-100 grader i både IBT och p95.

Min fråga är då, är det något onaturligt att konstatera att 4790k är lite mer svårkyld än 8320'n var? Processorstorleken kanske spelar in, 8320'n var fysiskt rätt mycket större och nyttjar ju då mer av kopparblocket.

Bör jag byta ut vattenkylaren mot något och isåfall vad?
NH-D15 går bort eftersom den är 5mm för hög, NH-D14 är precis så hög som corsair säger att mitt 230T rymmer och jag vill helst ha lite marginaler. Där finns inte utrymme för en större radiator så det är ju luft som får ses som lösningen.

Tacksam för all vettig input

Permalänk
Medlem

ett lite fel jag gjorde första gången jag installerade en H80i på min var att jag vända på pumpen så slangarna ligger mot I/O gångarna så gick den från 90 till 27c

värkade som om att man på något vis kan ha en fyrkantig platta på fel håll. kolla på kylpastan om den är uttryckt där cpun sitter, om du inte har byt pastan då

edit
har också märkt att fästet jag fick med är på gränsen att vara för långa mellan bakplåten och tumskruvarna.
dom går ända ner så långt det går, ingen marginal kvar att klämma lite så att säga.

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Avstängd

Du ska inte använda p95 på den CPUn, min spikar också 100 grader på 1 sekund. Använd aida64 eller kolla vad du får för maxtemp när du spelar bara, är ju bara det som spelar roll

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag använder h75 och kan köra p95 och maxa 65 grader. Vad jag har märkt är att den i regel är svårkyld men även att bios gärna övervoltar den i bios. Tips är att sätta vcore manuellt på 1.1 och sen öka tills den är stabil. Själv vann jag på silikon lotteriet och min är stabil på 1.09 i 4ghz

Permalänk

Som Lagerlöf sa, p95 ballar ur på haswell, min 4770k stock med stockkylare blev 100 + direkt! IBT ska fungera bättre men det optimala är som sagt aida64!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Du ska inte använda p95 på den CPUn, min spikar också 100 grader på 1 sekund. Använd aida64 eller kolla vad du får för maxtemp när du spelar bara, är ju bara det som spelar roll

Skrivet av hellberg244:

Som Lagerlöf sa, p95 ballar ur på haswell, min 4770k stock med stockkylare blev 100 + direkt! IBT ska fungera bättre men det optimala är som sagt aida64!

Ska ändå inte pika 100+ med h80i, min gör då inte. sitter inte vid min dator just nu, så kan inte testa själv med just p95. men kan ju säga att det ska mycket till innan den går så högt på den kylaren.

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem

liten bild sen jag byggde datorn. syns kanske inte så bra, men som du ser så jag har vridit den, var inte med mening att den sitter så där utan, jag fick lov att ha den så där annars var min cpu i 90c, vred på den 45grader och den gick ner till 27c

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Avstängd

Det gör min, med en h100i. Går aldrig speciellt högt när jag spelar, har inga siffror i huvudet dock. ungefär 1 sek, sen är den uppe i 100° C. P95 är dåligt med haswell cpu

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredde89:

liten bild sen jag byggde datorn. syns kanske inte så bra, men som du ser så jag har vridit den, var inte med mening att den sitter så där utan, jag fick lov att ha den så där annars var min cpu i 90c, vred på den 45grader och den gick ner till 27c

http://i.imgur.com/JtxIrEk.jpg

Känns väldigt lågt att ha en CPU temp på ca 5 grader över normal rumstemp?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Kan vara kylpastan mellan hsf och chippet som är dåligt applicerad eller har torkat enda möjligheten att kolla detta är ju en delid men det gör stor skillnad om man rättar till det sedan rekommenderar jag att du låser voltsen i bios så att
Vcoren inte står på auto eller liknande efter att du hittat en optimal/stabil nivå för clock frekvensen du tänkt köra på.
Kör ett swiftech h22x och som alla tidigare kommentarer antyder så ger prime95
Inget realistiskt resultat då det plockar ut mycket mer watt ur cpun än något spel eller program gör men jag toppar ut på 75° 4'5 ghz 1.25 vcore stabilt 24/7.
Lycka till.

Visa signatur

Cpu:Intel 5820k H2O Gpu:Gainward 970 sli Mobo:Asus x99-S 16Gb DDR4 PSU:CorsairAX860W Chassis:NZXT H440

Permalänk

Du har en AIO kylare som är sämre än vissa tornkylare, du har väldigt liten burk med dålig kabeldragning och kanske lite halvtaskig cirkulation av luften där inne samt använder fel program.

Vad står det om du kör aida?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av waspen123:

Du har en AIO kylare som är sämre än vissa tornkylare, du har väldigt liten burk med dålig kabeldragning och kanske lite halvtaskig cirkulation av luften där inne samt använder fel program.

Vad står det om du kör aida?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte TS som lagt upp bilden, men det kanske du såg.

Tycker däremot att 27 grader C med det där känns väldigt fel

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det är inte TS som lagt upp bilden, men det kanske du såg.

Tycker däremot att 27 grader C med det där känns väldigt fel

Skrivet av Lagerlöf:

Känns väldigt lågt att ha en CPU temp på ca 5 grader över normal rumstemp?

satt ute, 15c, så kan inte säga att den "normal" går ner till 27c, finns inte ens chans att den går så högt som 100c på vatten i vilket fall.
utan att överklocka den.

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem

I spel, även med turbo aktiverat så åker min aldrig upp till 80C, utan ligger oftast som max 75 (detta med Intels egna kylare) men när jag renderar i 1080p så skjuter den upp rejält vilket jag inte var beredd på. Spelar du bara spel så tror jag inte det är någon fara. Något som är konstigt dock är att när jag renderar så behöver inte cpu'n jobba mycket mer än i tunga spel, ibland ligger den på 50% när jag renderar och ändå skjuter den iväg till 80-90C. Finns det någon som vet varför det händer?

Permalänk

@fredde89:
I p95 gör det faktiskt det om man inte har koll på sin vcore allt över 1.3 genererar väldigt mycket mer värme samt att intel är kända för att lägga skit tim mellan cpun och hsf.

Visa signatur

Cpu:Intel 5820k H2O Gpu:Gainward 970 sli Mobo:Asus x99-S 16Gb DDR4 PSU:CorsairAX860W Chassis:NZXT H440

Permalänk
Medlem

Jag trodde det var allmänt vedertagit att Prime och Haswell inte fungerar alls. Aida fungerar bättre som många säger, men helt beroende på vilket test du väljer så kan du även Aida få processorn att nå 100 grader.

Men ovanstående har inget med normalt användande att göra!
Har aldig gått över 60 grader med en H100 på en 4790K@4,8gz, förutom med P95 och Aida (test som ger högst tempt) då landar jag på 100 grader direkt.
Kan inte minnas på rak arm vilket test det är som ger så höga tmps i Aida, ska kolla när jag kommer hem.
Vill minnas det är floating points

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredde89:

satt ute, 15c, så kan inte säga att den "normal" går ner till 27c, finns inte ens chans att den går så högt som 100c på vatten i vilket fall.
utan att överklocka den.

I prime95 jo. Då det är ett dåligt test för dessa CPUer, läs om det. Finns många exempel här.

Min går 100 grader stock i p95 på en sekund, runt 70-80 i CPU-tunga spel max med OC till 4.4 Ghz (jag bytte ut stockfläktarna mot till fläktar med lågt RPM, gillar när det är tyst, får säkert lite högre temp då)

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Det är omöjligt att få en acceptabel temp i p95 och intel burn test
med detta chippet med endast en Aio lösning skulle vara om du kan hitta ett chip som inte kräver mer än 1.1 och är stabil där.Kör semi Aio h22x+360 och 240 rad ändå tycker jag det blir på gränsen till acceptabelt.
Låg vcore bra kontakt mellan hsf och chip kommer man långt med dock.

Visa signatur

Cpu:Intel 5820k H2O Gpu:Gainward 970 sli Mobo:Asus x99-S 16Gb DDR4 PSU:CorsairAX860W Chassis:NZXT H440

Permalänk
Medlem

Oj, en väldig massa svar!

Kylaren är korrekt installerad, det är som sagt inte första gången jag installerar en h80i. Är inte intresserad av att öppna min 4790k och bryta garantin så det tipset undviker jag helst.

Som ni nämner så är p95 inte optimalt för att testa CPU'n men det blev skit även med intel burn test som jag skrev.

Drog ner aida64 och provade med, utöver det gick jag in i BIOS, stängde av alla strömsparfunktioner och satte volten på vad jag tidigare antecknat att stockvolten på mitt exemplar låg på, 1,056.
I AIDA får jag nu peak på 60 grader (dock med turbo avstängt, ett tapp på 400 mhz bara där.

Kylaren är inte optimal nej. Men kabeldragningen ser inte så illa ut i mitt chassi så som de bilderna som visats i min tråd!
Dessutom har jag 2x120mm och 1x140mm som insug, det spelar ingen roll för temperaturerna (inte nämnvärt iallafall) om jag ställer fläktarna på max eller min.
60 grader tycker jag oavsett vilket är katastrofalt dåligt på 4ghz med den här processorn. Svårt att tänka mig att det lämnar något stort utrymme för OC.

Tacksam för ytterligare input

I intel burn test får jag temps nu på upp till 70 grader!
Det är bättre, men inte bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweboy7602:

Det är omöjligt att få en acceptabel temp i p95 och intel burn test
med detta chippet med endast en Aio lösning skulle vara om du kan hitta ett chip som inte kräver mer än 1.1 och är stabil där.Kör semi Aio h22x+360 och 240 rad ändå tycker jag det blir på gränsen till acceptabelt.
Låg vcore bra kontakt mellan hsf och chip kommer man långt med dock.

Jag körde min 5820K genom 10 timmar av P95, som högst uppmättes temp. till 78c, med en överklockning.

Så det är absolut fullt möjligt att köra P95 på Haswell utan svårigheter.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag körde min 5820K genom 10 timmar av P95, som högst uppmättes temp. till 78c, med en överklockning.

Så det är absolut fullt möjligt att köra P95 på Haswell utan svårigheter.

MVH

Har man tur med lotteriet så absolut, med en delid kommer man ännu längre.
Har man Riktig tur så har man ett ex med perfekt kontakt från början.

*edit*
visste inte att 5820 var lödad

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Jag körde min 5820K genom 10 timmar av P95, som högst uppmättes temp. till 78c, med en överklockning.

Så det är absolut fullt möjligt att köra P95 på Haswell utan svårigheter.

MVH

Om alla variabler stämmer absolut sedan är hsf lödad på 5820k ingen tim
mellan chipet och heatsink det gör skillnad min 5820 k är svalare än min 4790k
Med samma kylnings förutsättningar det gäller att få tag på ett bra chip med.
Mvh

Visa signatur

Cpu:Intel 5820k H2O Gpu:Gainward 970 sli Mobo:Asus x99-S 16Gb DDR4 PSU:CorsairAX860W Chassis:NZXT H440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

...Kylaren är inte optimal nej. Men kabeldragningen ser inte så illa ut i mitt chassi så som de bilderna som visats i min tråd!
Dessutom...
http://i61.tinypic.com/t86q1k.jpg

Höll på att bygga den, ser inte ut sådär idag kan jag lova.
Skulle inte kunna leva med ett orm bo i min lilla låda.

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem

Pinsam miss från Intel det här. Hoppas dom fixar det snart. AVX är ju till för att användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Oj, en väldig massa svar!

Kylaren är korrekt installerad, det är som sagt inte första gången jag installerar en h80i. Är inte intresserad av att öppna min 4790k och bryta garantin så det tipset undviker jag helst.

Som ni nämner så är p95 inte optimalt för att testa CPU'n men det blev skit även med intel burn test som jag skrev.

Drog ner aida64 och provade med, utöver det gick jag in i BIOS, stängde av alla strömsparfunktioner och satte volten på vad jag tidigare antecknat att stockvolten på mitt exemplar låg på, 1,056.
I AIDA får jag nu peak på 60 grader (dock med turbo avstängt, ett tapp på 400 mhz bara där.

Kylaren är inte optimal nej. Men kabeldragningen ser inte så illa ut i mitt chassi så som de bilderna som visats i min tråd!
Dessutom har jag 2x120mm och 1x140mm som insug, det spelar ingen roll för temperaturerna (inte nämnvärt iallafall) om jag ställer fläktarna på max eller min.
60 grader tycker jag oavsett vilket är katastrofalt dåligt på 4ghz med den här processorn. Svårt att tänka mig att det lämnar något stort utrymme för OC.

Tacksam för ytterligare input

I intel burn test får jag temps nu på upp till 70 grader!
Det är bättre, men inte bra!

Dra ner VCCIN också. Börja med 0.6 högre än va du har i vcore. Du kan förmodligen sänka uncore(cache/ring) voltage också. Auto/adaptive är djävulens påfund.

Sen är ju fläktarna PWM styrda och du bör se över fläktkurvan som är satt. Den går oftast inte upp i 100% förrän processorn når 80+ grader...

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Dra ner VCCIN också. Börja med 0.6 högre än va du har i vcore. Du kan förmodligen sänka uncore(cache/ring) voltage också. Auto/adaptive är djävulens påfund.

Sen är ju fläktarna PWM styrda och du bör se över fläktkurvan som är satt. Den går oftast inte upp i 100% förrän processorn når 80+ grader...

Ska göra det
Flashar nu BIOS, när jag skulle börja från noll i BIOS tryckte jag in "load optimized defaults", den satte BCLK till 125 och det fuckade ju grafikkortets stabilitet och allt

Om det är optimized defaults så är där något som inte står rätt till

Bråkigt Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Bytte nyss upp mig från en fx-8320 till en 4790k, blev måttligt förvånad när jag fick högre temps med min h80i på intels CPU än på min 8320.

Kör samma kylconfig nu som innan, h80i på utblås i bakänden, har reseatat kylaren för att upptäcka att den satt bra redan första gången.
Har inget utrymme för OC alls, vinner inte mycket alls på att ändra h80i från utblås till insug (har läst på och där skiljer inte många grader, när jag stresstestar belastar jag inte heller något annat i datorn så luften som passerar radiatorn bör vara sval).

Peakar 95-100 grader i både IBT och p95.

Min fråga är då, är det något onaturligt att konstatera att 4790k är lite mer svårkyld än 8320'n var? Processorstorleken kanske spelar in, 8320'n var fysiskt rätt mycket större och nyttjar ju då mer av kopparblocket.

Bör jag byta ut vattenkylaren mot något och isåfall vad?
NH-D15 går bort eftersom den är 5mm för hög, NH-D14 är precis så hög som corsair säger att mitt 230T rymmer och jag vill helst ha lite marginaler. Där finns inte utrymme för en större radiator så det är ju luft som får ses som lösningen.

Tacksam för all vettig input

Kolla gärna på övriga trådar först, det finns redan 50 trådar med andra som frågar samma sak.

Prime95 och IBT lurar processorerna att övervolta extremt mycket, vilket aldrig skulle kunna hända i ett naturligt scenario. Använd andra program som är förslagna för att testa istället så kommer du få ett mer korrekt värde.

Just 4790k är högt klockad redan från start, därför blir det extra stor skillnad med denna.

Skrivet av Aeig:

Jag körde min 5820K genom 10 timmar av P95, som högst uppmättes temp. till 78c, med en överklockning.

Så det är absolut fullt möjligt att köra P95 på Haswell utan svårigheter.

MVH

Det beror framförallt på vilken version av p95 du använder. Äldre versioner går finfint att testa med.

Alternativt har man tillräckligt bra kylning eller undervoltad processor går det också finfint, men resultatet betyder ingenting då det aldrig kan uppnås i ett verkligt scenario.

En relevant liknelse är att bli oroad över att din bil blir överhettad när du står med hjulen i luften och gasar full gas i 10 minuter. Normalt sett har du ju fartvinden som kyler bilen, men har du tillräckligt bra kylare (läs onödigt bra) så går det även stillastående.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Ska göra det
Flashar nu BIOS, när jag skulle börja från noll i BIOS tryckte jag in "load optimized defaults", den satte BCLK till 125 och det fuckade ju grafikkortets stabilitet och allt

Om det är optimized defaults så är där något som inte står rätt till

Bråkigt Z97-A

Vet va du menar. Kör själv MSI Z97-A Gaming 6, tok nöjd men deras "OC genie" och stock värden är hel tokiga. XMP profilern verkar dock fungera bra, har dock inte satt mig in hur man bootstrappar värdena där.

Tror inte att en BIOS flash kommer hjälpa dig, se bara till att försöka få ner volterna så lågt som möjligt och ändra fläktkurvan till att vara mer aggresiv. Tvek på att din är stabil i 1.06 vcore. Kör minst 20min test. Egentligen ska man ju testa mellan 12-24 timmar men vem har tid med sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Det beror framförallt på vilken version av p95 du använder. Äldre versioner går finfint att testa med.

Alternativt har man tillräckligt bra kylning eller undervoltad processor går det också finfint, men resultatet betyder ingenting då det aldrig kan uppnås i ett verkligt scenario.

Det var med den senaste versionen, och den var ej undervoltad utan överklockad på alla sex kärnorna.

Resultatet betyder att överklockningen är stabil i tio timmar under dom svåraste förutsättningarna, jag använde AIDA64 med 24H, trots detta så kraschade / frös det i div. spel osv.

P95 är och förblir det ultimata stab.test.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det var med den senaste versionen, och den var ej undervoltad utan överklockad på alla sex kärnorna.

Resultatet betyder att överklockningen är stabil i tio timmar under dom svåraste förutsättningarna, jag använde AIDA64 med 24H, trots detta så kraschade / frös det i div. spel osv.

P95 är och förblir det ultimata stab.test.

MVH

Då får vi andra klocka ner våra processorer för det är på håret en 4790:a klarar prime 95 i stock.
Och som jag nämde Innan, du kan nå samma temp med Aida som med Prime om du bara gör på "rätt" sätt.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??